Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 23 jul 2011.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hahaha ja he Gerald!
    En gelukkig maar! Ik krijg nu veel goede raad en kan dan zelf kiezen!

    Ik snap Gerrit-Jan wel, split elevator & dubbele servo's dus redundancy op je elevator en mooi buiten de hete luchtstroom.
    Volgens mij heeft de Elan dit standaard.

    Wat mij betreft laat ik het lekker zoals het is. Teveel werk om een heel stabilo te verbouwen en de ontwerper heeft er ook al over nagedacht.
    Ik ben happy zoals t is, maar iedereen zn ding.
    Je eigen mening is, tegenwoordig helemaal, een groot goed.

    Ik ga nu effe mn roertje nog beplakken, dan beginnen aan de vleugels!
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2015
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    [​IMG]

    Voor de rest scharniertjes pas gemaakt van de linkervleugel, kon ze nog niet lijmen omdat mn spelden op zijn.
    Die gebruik ik om de scharnieren te borgen en ik plaats ze het liefst wanneer de lijm nog niet droog is, zitten die ook gelijk vast.

    Ook de passing met de anti-rotatie pennen verbeterd.
    Even in de schroefmachine en met een stuk schuurlint iets dunner gemaakt. Heb nu een goede passing in de vleugel bevestiging.
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    He Melvin wat denk je dat ik in mijn bak tegenkom, als je wil kun je hiermee experimenteren.
    Werkt het naar je zin dan mag je hem hebben.

    [​IMG]

    Gr
    Dick.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Dick, graag! Heb nog nooit met zon ding gewerkt dus altijd leuk om eens te proberen!

    Afgelopen avonden weer wat bezig geweest.
    De rolroeren geplaatst met Kavan scharnieren:
    [​IMG]


    En de stuurstangen zijn klaar.
    Een vleugel zitten de hevels al in, de ander moet nog.

    En ook de Piloot is gearriveerd! Heeft nog wel een kwastje nodig en een kleine chirurgische ingreep:

    [​IMG]

    En even proefzitten in zn cockpit.
    De kap opent net zoals een F-35. Mooi he!
    :cool:

    [​IMG]

    En na t bezoek aan de chirurg:

    [​IMG]

    Morgen de andere vleugel maar eens afmaken en de piloot verder afmaken/plaatsen.
    Daarna rest nog t maken van een hulpmiddel om te balanceren, wat stickerwerk, neuswiel kabels nog eens bekijken/aanpassen, programmeren, balanceren en Vliegen met die bak!
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaaa, vliegen!!!!!

    Lekker bezig buurman :)
     
  6. Dickie

    Dickie Guest

    Was net nog op Deelen, nu mag ik zelfstandig vliegen met brevet,
    begint het te sneeuwen dan de koffie maar opmaken.:)
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Sneeuw? Hier alleen maar weer regen :-(
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    Het onderdeel is gereserveerd Melvin ik was hem kwijt lag die onder de achterbank.
     
  9. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Wageningen
    Dickie gefeliciteerd met je brevet , nu kan je vrij gassen op Deelen.
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Me happy!

    Vanavond even hulpmiddel gemaakt voor t balanceren.

    [​IMG]

    Ik moest bepalen welke ECU lipo ik ga gebruiken (verschillende capaciteit/gewicht) en waar de twee LiFe's exact komen.
    Met alles op de plek zoals ik het heb bedacht moet er, jawel, hou je vast....

    30 Gram lood in de neus.... :cool:

    Ik zeg goed gegokt met inbouwen!

    [​IMG]

    Maar wellicht wordt t nog minder! Er moet nl nog een bakje gemaakt worden om de ECU lipo op zn plek te houden, er komt nog wat lijm aan te pas om de LiFe vast te plakken.
    En de piloot heeft nog een plaatje nodig in zn romp dus wie weet wordt t nog een grammetje of wat minder!
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ligt het zwaartepunt zonder hulpstukjes ook nogsteeds net naar achter? misschien is dat hout net die 30 gram?:p maar Top kist! ziet er prachtig uit! en nou hop de lucht in:p
     
  12. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Goed bezig, zal het stabilo van mij ook eens onder de alu tape gaan plakken. Ideaal zo'n forum om wat ideetjes op te doen.
    Netjes gebouwd en maar zo weinig lood.

    Mvg Ed
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Netjes gedaan dan. Ga je veel plezier van hebben dit jaar :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Nog iets meer gram in de neus gooien.

    Ik balanceer mijn modellen met volle UAT (dat heb jij ook) en gear in.
    De neuspoot gaat naar achteren en dan verschuift je zwaartepunt ook een fractie.

    En dat is toch de configuratie waar je het meest mee vliegt, verschil zal minimaal zijn maar voor zo`n perfectionist als jij doet hem dat net ;-)

    Geeft tijdens de landing weer een iets voorlijk zwp.


    Goed bezig buurman :thumbsup:
    Alvast maar een afspraak maken ;-)
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank voor alle complimenten!

    @samz11. Ssssst! Daar had ik ook al aan gedacht...
    Zal dr nog eens een stukkie afzagen!

    @Edsheli: Ja, ideaal! Heb hier ook al zoveel opgestoken!

    @Tadango: thx! Gaat zeker lukken! De reincarnatie van je Vision is compleet!

    @Berto:
    Heb je wel een punt! Nouja punten... Dat van dat perfectionistisch klopt ook wel hahaha!

    Ga nu alle laatste zaken plakken en afmaken en dan zal ik met de laatste CG check kijken wat t verschil is qua lood met gear up en het pas dan het lood definitief plakken.

    Bijna!
     
  16. Dickie

    Dickie Guest

    Volgende week gebak op clubavond, dure aangelegenheid je brevet halen:eek:


    .
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Als jij voor mij die pennen draait, betaal ik je gebak Dickie! :cool:

    En natuurlijk nog van harte Dick!
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Melvin

    Prima dat je hem netjes balanceert, maar ik blijf het maar steeds weer zeggen, er bestaat geen CG PUNT. Het is een RANGE(bereik).
    Ofwel indien de fabrikant het goed aangeeft (is ook niet altijd zo), dan komt het echt niet op grammen of een millimetertje.

    Hoe ver je van het aangegeven punt af gaat zitten kun je alleen maar proefondervindelijk testen. Hou je van "crisp" aanvoelende besturing (snelle en directe reactie op je hoogteroer) dan zul je wat verder naar achteren moeten. Altijd in zeer kleine stapjes want ga je te drastisch in één keer naar achteren dan kun je met een instabiel model geconfronteerd worden wat direct na de start onbestuurbaar wordt.

    Ga je verder naar voren dan is dat in eerste instantie veiliger, de kist wordt trager op het hoogteroer. Maar ook daar heb je limieten, ga je te ver dan heb je voortdurend al een boel UP hoogteroer nodig en kan het zijn dat je in de landing onvoldoende over hebt om te flaren.

    Dus in de eerste vluchten wat een beetje "Angst Blei" (zoals de Oosterburen dat noemen) in de neus kan helemaal geen kwaad en kun je het successievelijk verwijderen naar behoefte gedurende de eerste vluchten.
    Uiteraard altijd brandstof verbruik invloed op CG verdisconteren en zoals Berto al zegt, ook invloed van de intrekbare poten.
     
  19. Dickie

    Dickie Guest

    heel tof Melvin, die pennen draai ik toch wel en vergoedingen heb ik nog nooit gevraagt:):) wil ik ook niet hebben het is en blijft voor mij een hobby.
     
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Richard, je hebt helemaal gelijk!

    In het geval van de Sprint begint die Range bij 255mm (10") vanaf de achterlijst naar voren.
    In het manual staat alleen dit "punt" vermeld plus nog een tweede (250mm) maar na mailcontact met Colin van Boomerang-Jets blijkt de CG range dus gezien vanaf 255 mm vanaf de achterlijst naar achteren toe te liggen.
    Ik heb hem nu op 250mm gezet en dan kan er altijd nog lood uit.

    Hieronder zijn reactie op mijn vraag:

    Dear Melvin,

    The CG for the Sprint is very wide ranging so either 250 or 255mm would be fine. If you go with the 255mm you will have a nice, safe , nose heavy bias which you can move back as you please to suit your flying style.

    kind regards

    Colin Gontier
    Boomerang Jets

    @Dick; gaat helemaal goedkomen!
     

Deel Deze Pagina