Aanjagermotor in sleepboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Roel van Essen, 17 jan 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Regelmatig lees ik vragen over (grote) motoren in werkschepen. Meestal kom je dan uit op een Robbe Power 1000 of (als je ze nog hebt liggen) Hectoperms met vertraging. Prima motoren, niks mis mee, maar nogal prijzig.
    In een forse, ouderwetse sleper die ik kort geleden overgenomen heb, had ik in eerste instantie een Hectoperm. Dat ging redelijk, maar de motor schoot toch wat tekort om de 10cm schroef aan te drijven: de motor werd behoorlijk warm. Om te voorkomen dat ik deze motor zou verprutsen op zoek gegaan naar een alternatief. Bij de autosloop. Voor een paar euro een aanjagermotor (merk Bosch) op de kop getikt, ventilator er af gehaald en de motor met perslucht doorgeblazen. Want het ding was vies. Erg vies zelfs. Eerst de losse motor getest met de amperemeter: opgenomen vermogen op 12V: 4,1 A.
    Vervolgens ingebouwd: op een houten steun met siliconenkit er onder, een messing strip er overheen en de motor zat recht voor de schroefas. Cardanas er tussen in en weer met de amperemeter gemeten: volle kracht kost 4,6 A.
    Vervolgens te water. Halve kracht kost nu 5A, volle kracht kost 14A. Maar dan heb je ook een compleet belachelijk vaarbeeld met een losse boot. Om een groter schip te slepen is al dat geweld echter wel nodig. Enfin, het resultaat:
    [media=youtube]jAhdEtxFmFw[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitermate high tech telemetrie, zo'n A-metertje op het achterdek....

    Maar was het iet handiger geweest e.e.a. zo te plaatsen dat de camera ook zicht had op die meter? Dan hadden wij je niet op je woord hoeven geloven.... ;)

    Groet, Bert
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ach Bert, je hoéft me niet te geloven, hoor...:D
    Maar als ik eraan denk zal ik vanmiddag nog een opname maken, met het metertje in beeld.
     
  4. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ziet er krachtig uit Roel maar zal een flinke accucapaciteit vergen denk ik ?.
    Ach , laat dat metertje maar, ik geloof het wel :).
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Quasi serieus: what's the point of recording if you ain't recording anything?

    Ik had vroeger overigens ook goede ervaringen met diverse motoren uit auto's, zowel aanjagers, radiatorfan-motoren als ruitenwissermotoren, gaven altijd toch wel goede resultaten.

    Het inbouwen was alleen altijd zo lastig, dus meestal legde ik ze min of meer op hun plek en dan goot ik ze in met fundatie-hars die pa meebracht van het werk.

    Groet, Bert
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wat is dat eigenlijk voor `vaarwater`waar lantarnpalen staan opgesteld om het water te verlichten?

    Ijsbaan in dooi-periode?

    Mvg. Richard
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Manus, ik ben nog bezig met proefnemingen; had er tijdens dit filmpje een 12V, 17 Ah accu in staan, maar vanwege de hoogte en de gewichtsverdeling worden het waarschijnlijk 4 12V 7Ah accu's. Waarvan eentje voor secundaire functies.

    It's fun! Ik wilde niet zozeer het metertje op film, maar het vaarbeeld naar achteren... Maar goed, 2e filmpje is aan 't uploaden...

    Inbouwen is inderdaad lastiger dan een Hectoperm zo zoiets. Maar met een beetje fantasie, twee blokjes hout, een messing beugel, 4 schroeven en siliconenkit kom je heel eind.

    Correct en tevens juist.
    Google Earth:
    52°17'51.36"N
    6°18'33.52"O
    Ideaal plekje: stenen trapje tot bij het water, water is max 50 cm diep en kristalhelder Het bestuur van de ijsbaanvereniging laat speciaal voor mij een stoel onder het afdakje achter het clubhuis staan. In ruil daarvoor hou ik in de niet-schaatsseizoenen de zaak een beetje in de gaten en hou de walkant bij het clubhuis vrij van te overdadige begroeiing.
    Het enige nadeel is 's zomers met laag water: dan komen de waterplanten op een aantal plekken aan de oppervlakte en moet je goed uitkijken waar je wél en waar je niét kan varen...
    Overigens geen dooi-periode meer: Vanochtend lag er weer ijs.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    roel ik geloof je op je woord hoor

    mijn pa en ikzelf hebben deze ook in onze sleepboten zitten en het verbruik is bij onze boten rond de 1 amp
    met 12 amp kun je dus effe lekker door varen zonder ooit in de problemen te komen dat je zonder stroom gaat vallen
    ik weet niet of gij direct drive hebt gedaan maar bij ons zit er een tandriem tussen met bij mij een overbrenging van 3/1
    bij mijn pa zit er een in van 2/1 dus hij verbruikt iets meer

    gr raf
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Direct drive.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ha dat verklaart het meer verbruik natuurlijk

    maar onze messing prop is ongeveer een 15 cm 4 blad op een 5 mm as
    maar de juiste spoed weet ik niet

    gr raf
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er veelbelovend uit Roel! Met die power lijkt het me wel iets om er ijs mee te gaan breken, maar daar maak je op die lokatie geen vrienden mee! Ben wel nieuwsgierig naar de afmetingen van de boot en hoe ze er uit moet gaan zien. Je bent er zo te zien deze winter nog wel mee van de straat. Gr. Klaas.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Klaas: afmetingen zijn 130cm lang, 30cm breed en een diepgang van ongeveer 8cm.
    Ijsbreken is geen succes. Vorige week gedaan, maar de boeg is daar niet echt geschikt voor. Té recht. Dan zou ik er een een "ijsslof" onder moeten zetten.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat wordt een flinke "jongen" Roel, ook wat gewicht betreft. 8cm diepgang met een schroef van 10 cm? Of draait de schroef in een tunnel? Is geen kritiek hoor, maar als ex varensman probeer ik me een voorstelling van het achterschip te maken. En met een ijsploeg, die onder het ijs loopt heb je wel iets origineels! We zien wel wat voor moois je ervan maakt. Gr. Klaas.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Toch even nagemeten...
    Inderdaad, je hebt gelijk: diepgang achter is bijna 13, voor 12cm... :hammer:

    Onderwaterschip is een "klassieke" sleepboot: Dikbuikig, naar achteren toe steeds verder omhoog en naar binnenkomend komend uitkomend, in het schroefraam. Verschansing aan de achterzijde leunt naar binnen.

    Gisteren en vandaag bezig geweest met het achterdek dicht te maken, met een opening om bij de motor te komen. Dat wordt uiteindelijk de machinekamerkap.
    Ook het roerkwadrant is gereed, inclusief kettingen. Die gaan vanaf het kwadrant door een pijpje, daarna via een ander pijpje onderdeks. Daar worden de kettingen elk vastgemaakt aan een "oprolmechanisme". Zo'n ding wat je ook voor een skipas gebruikt.
    Zodoende staan de kettingen altijd onder een (kleine) voorspanning. De roerservo interesseert dat niets, die blijft z'n werk gewoon doen.:rolling:
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi hoor! Fanmotor? Daar zit vaak behoorlijk wat power in.
    Ja, tandriem... wat raf schrijft. Je hoeft eigenlijk niet harder dan de rompsnelheid.
    Natuurlijk wel leuk als je er zomers een bootje met kinders voort wilt sleuren, vol vermogen er nog eens vaart in zit ook.
    Of zelf wilt gaan vissen in dat bootje... of eenden fotograferen... slepertje er voor... lekker zonnetje... hopa het water op ;)

    Nu nog een mooi filmpje van af de kant. Kunnen we het golfdal en de snor aan de boeg ook bewonderen.

    Gr Bas
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Geen "mooi" filmpje, maar 't geeft wel een indruk:
    [media=youtube]w23RJPuJyac[/media]

    Met snor.

    En vissen is "not my cup of tea". Dat gedoe met wormen die zich in doodsnood niet aan een haak willen laten spietsen... Vissen met dezelfde haak in hun bek die je er dan weer op diervriendelijke manier uit moet frommelen... Bah!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vissen? Never ever!
    Maar... ik had een keer een keer een filmpje op youtube getroffen met een paar Duutsers die met wat krachige modelslepers de natuur in gingen...

    Mooi indrukwekkend vaarbeeld. Achterschip wordt niet onder water getrokken. Maar het zal wel zo een beetje het maximum zijn aan vaarsnelheid, wat de romp nog aan kan.
    De snor is indrukwekkend, ook het zog en golfdal.
    Erg benieuwd naar de afbouw. Heb je nog plaatjes van hoe die er straks uit moet komen te zien? Stoer scheepje!
     
  19. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    prachtig vaar beeld
    ziet er stoer uit
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi vaarbeeld, Roel, lijkt me een prima keuze voor de aandrijving.
     

Deel Deze Pagina