Xray x1 Formule 1 wagen

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door douwe, 16 jan 2015.

  1. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Na een paar maanden terug de T4 2015 gebouwd te hebben, had ik zin om nog een mooie kit te bouwen...
    Al jaren trekt een formule 1 wagen mij wat dus deze maar aangeschaft.
    De electronica en wielen/banden laten nog even op zich wachten.
    Zoals je kan verwachten van een kit van xray, zit alles super netjes verpakt en is de handleiding super uitgewerkt..
    Ik heb me eerst bezig gehouden met de voorwielophanging.. Dat is namelijk zakje 1.

    [​IMG]

    Nou alles eerst bij elkaar voor stap 1 (en ja ik moet het chassis nog even behandelen met secondelijm)

    [​IMG]

    Nummer 1. de bovenste draagarmen met de kogeltjes en de houders ervoor.. Dit is een mooi systeem.. Kogeltje in de houder drukken. Deze in het carbon plaatsen en een rubberen O-ring zekert de hele houder..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan tijd voor de onderste draagarmen.. Deze hebben stoppers voor de knuckles erop zitten. deze zijn door een klein inbusschroefje instelbaar..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd voor het plaatsen van de onderste armen op het chassis.. Je kan door gebruik van dikkere of dunnere ringen het rollcenter aanpassen evenalf de rijdhoogte..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het "upperdek" Voor het monteren van de bovenste draagarmen.. Heel mooi systeem met kleine busjes.. Hierdoor verander je het caster en camber van de wielen..
    Camber gaat van 1.0 tot 2.5 graden en caster van 3 - 12 graden in 3 graden stappen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd voor de knuckles.... Niet echt iets speciaals.. Wel weer het standaard e-clip gepriegel met grote vingers... Evenals de vele ringetjes waarmee je diverse afstellingen kan maken in de voorwielophanging... Eerst alles maar gewoon standaard gelaten zoals de tekening..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was het voor nu... tijd voor even rust met bouwen ;)
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er mooi uit!
    Mooi al dat carbon :)
    Alleen doen een paar foto's het bij mij niet?
     
  3. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Mooie auto, heb hem al in het echt gezien. Van ons clubje zijn er 3 die er straks mee gaan rijden.

    checked by my phone
     
  4. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Mooie auto's altijd van Xray, ben benieuwd naar her vervolg.
     
  5. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Vandaag tijd voor stap 2 in de handleiding.. Het achter deel/motormount.

    Eerst alle onderdelen maar uitgestald...

    [​IMG]

    Deze stappen zijn vrij simpel... Kind kan de was doen ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit bleek een lastiger onderdeel te zijn dan ik dacht... Deze moest diverse malen weer los om de hele boel soepel te laten lopen (anders was er enige weerstand in de beweging van de achter pod)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het maken van de "links" Is toch heel wat anders dan bij mijn vertrouwde crawlers ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het plaatsen van de stang voor de veertjes (wat tevens de accuhouder achter is) was een makkie. Alleen even de 2 boutjes in het carbon draaien kwam wel wat kracht bij kijken.

    [​IMG]

    En de achterste demperplaat ook gemonteerd.. Daar valt verder niet veel over te vertellen...

    [​IMG]

    En hoe de wagen er nu bij staat... Misschien maandag weer even verder...

    [​IMG]
     
  6. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Erg gave auto en mooie foto's.
    Komt deze ook op de plank te staan naast je mooie T4 2015, of ga je ze ooit rijden.
     
  7. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Ze gaan rijden. Als ik de tijd kan vinden om naar Groningen of Uithoorn te gaan.
     
  8. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ik heb hem ook. Ik heb ontdekt dat het balkopje voor de side demper aan de korte kant is. Dat had Jitse Miedema ook, en hij heeft bedacht om geen 2mm shim onder het balkopje aan het chassis te doen, maar 1 mm. Onder het balkopje aan de motorpod kan dan 3 mm shim. Dat gaat wel goed. Ik had mijn balkopje al uit de aluminium post gedraaid. Draad dol gedraaid.

    De blatter die in de demper gaat past niet lekker. Met als gevolg dat de demper rebound blijft houden. Als je daar een blatter van een T4 shock in stopt gaat het wel goed.
     
  9. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Je kan ook indoor rijden in Veendam bij LimspeedRacing, die baan op zich is groter dan RCParadise.
     
  10. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Is ook een goed idee.
     
  11. Hornet30

    Hornet30

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    86
    Of Drachten. ;-)
     
  12. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Geef eens wat meer info... ;)....
    Misschien ook wel wat voor mijn t4. Heb nog nooit onroad gereden nl. Lol
     
  13. Hornet30

    Hornet30

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    86
    MACD - Model Auto Club Drachten

    vanaf april beginnen wij weer met het buitenseizoen in Drachten. 1x in de 2 weken wordt er gereden op asfalt en wij organiseren ook een clubwedstrijd wat 1x in de maand plaats vindt gedurende het seizoen. (6 wedstrijden)

    F1 Klasse en Tourwagen klasse
     
  14. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Dank je allemaal....

    Maar we zijn vandaag weer een beetje verder gegaan.. Met de achteras wel te verstaan... Priegel priegel priegelwerk met al die kleine kogeltjes, druk ringen en druk lagertje....
    Nog geleer van vroeger... zuinig met het diff vet...
    Echt verhaaltje heb ik er niet bij... de foto's zullen voor zich spreken... heb maar even de tekening bijgevoegd voor de priegelduidelijkheid ;)

    [​IMG]

    O ja, gekozen voor Rubber banden.. dus dan gaat de rijdhoogte in de 0 instelling.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd om een shorty accu te bestellen en een low profile servo in oranje (savox). En dan kijken we wel weer ;)
     
  15. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    voor de ride banden kan je de achteras 1,5 mm omhoog zetten, zodat hij lager komt.Dan komt je op een rijhoogte van ca. 3 mm uit. (als je binnen gaat rijden)
     
  16. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Dif platen met 600 waterproof polijsten.
    Worden ze vlakker van en krijgen beter grip op de kogels.
    Ook een aanrader is ceramische dif kogels te gebruiken.
    Mooier lopend dif en gaan veel langer mee.

    Mvg Roy
     
  17. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Ik heb gekozen voor de gpm banden die nu bij the border te krijgen waren... dus even kijken hoe dat uitpakt met de hoogte..

    En dat van die diffplaten is een leuke tip... maar t loopt nu aardig soepel vind ik.. eerst maar eens rijden voor ik me daar dieper in ga verdiepen
     
  18. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Update:

    Dempers geplaatst en de wielen en banden even gepast. Heb gekozen voor de grp banden combo... Ik houd meer van zwarte wielen dan zilver, vandaar... En ik haat lijmen...

    [​IMG]

    De demper... Blijkt een foute bladder bij geleverd te zijn.. 1 voor de nieuwe schokdempers die op de tourwagens zitten.. Deze is te groot namelijk.. Maar wel opgelost tijdelijk nu.. Zien of er nog iets geregeld word vanuit xray ;).. Foutje is ook aangepast nu in de handleiding..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En gemonteerd op het chassis..

    [​IMG]

    En dan de side demper met nog kleinere e clips..... lol

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En voor de oplettenden onder ons... De shaft gaat er helemaal doorheen.. Hierdoor blijft het volume in de demper altijd gelijk en heb je geen bladder nodig..

    Gemonteerd en klaar voor vandaag ;)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    duhhhh.


     
  20. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Haha. Ja bricks... Helaas heb ik alleen niet zo'n blader liggen.
    Ik Had geen problemen met t kogelkopje daarintegen...

    Als dat gedoe met die demper even netjes opgelost gaat worden ben ik wel heel blij. Anders moet ik op zoek naar een onderdeel waarvan de verzendkosten hoger zijn dan t onderdeel..
     

Deel Deze Pagina