Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 23 jul 2011.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Pfffff hele avond aan t vechten geweest met mn neuswielbesturing.

    Wat een bak ellende met die kabeltjes zeg

    Grote lussen, kleine lussen, zelfs wartels ertussen zodeat de boel niet verdraait. Niks werkt. Eens in de zoveeltijd slaat eenlus om de stuurhevel. Ik wil niet hebben dat na de landing mn kist ineens links de berm induikt.

    Hier zittie goed:

    [​IMG]

    Hieris hij eromheen geslagen:

    [​IMG]

    Hoe kan ik het anders doen? Suggesties?

    LiFe'S zitten trouwens ook in de neuswielbak, tegen de zijwand geplakt:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hhhm misschien de stuurhevel op het neuswiel verdikken aan de voorkant zodat de lus er niet omheen past?
     
  3. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Melvin,

    Ik heb twee trekveren met ringetjes aan de draden. Blijven ze altijd strak. Zie mijn Hunter draadje.

    groet,
    Cees
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Volgens mij gebruik je iets te dikke lijn. Verder moet er iets zijn wat de kabels licht uit elkaar trekt, sommigen gebruiken daar zelfs een dikkere tie-wrap voor die de slappe lijnen van elkaar duwt als de poot naar binnen is/gaat.

    Het is en blijft echter een k-klus, de systemen waarbij de servo op de poot gewoon meeklapt zijn een zegen om in te bouwen.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Die meenemer op de poot is eigenlijk waardeloos..... Je moet aan beide kanten een bout hebben waar de lus omnloopt. Dan draait hij veel beter mee.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    @Herman:
    Je bedoelt zoiets als dit, die je in weerskanten van een busje draait?

    Zou ook gelijk de functie hebben die Samz11 bedoeld:

    https://www.jautsch.de/Fahrwerksbeine/Ersatzteile-fuer-Fahrwerksbeine/Behotec-Lenkhebel-Paar.html

    @Elecees & Richard:
    Het punt is niet dat de kabels niet strak genoeg blijven staan. Maar het verdraaien om de hevel zelf.
    Tywrap heb ik ertussen zitten en kabel is 0,7mm dik (stalen onderlijn van 35 kg vd visartikelen winkel)

    Gisteren ben ik bij Dick geweest om een setje nieuwe pennen te draaien.
    De alu tape is een goede oplossing maar niet erg duurzaam.
    Dit was dus even "the extra mile" gaan om het goed en duurzaam te krijgen en ik moet zeggen, het is erg goed gelukt! Booms en vleugel zzitten snaarstrak!

    Dick ontzettend bedankt voor je tijd en hulp!

    Soms moet iets even rusten om tot een goede oplossing te komen.
    Gisterenavond dus het gear gelaten voor wat t was en even met de piloteur an de gang!

    Saai:

    [​IMG]

    Beetje gepimpt:

    [​IMG]

    En op zn plekkie:

    [​IMG]

    Kap pas gemaakt en geplaatst:

    [​IMG]
     
  7. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Je kan ook je eigen koppie laten 3d scannen bij Jolmer (evenredig).......... dan zit je 'zelf' in de kist :).
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat bedoel ik. Kan ook prima met boutjes en moertjes gemaakt worden.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad K klus, nu gebruik ik meestal starre directe verbindingen. Hier wat Richard bedoelt:
    [​IMG]

    Daarnaast kun je krimpkous om de draaden doen bij de lusjes, zo dicht mogelijk, kan hij er ook niet om heen.

    Grt,
     
  10. Dickie

    Dickie Guest

    Graag gedaan Melvin.
     
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland

    Zou leuk zijn Peter! :cool:

    Iedereen weer bedankt voor de NWS tips!
    Zoals Herman het beschrijft lijkt mij inderdaad de beste oplossing.
    De andere zaken die genoemd zijn had ik allemaal al afgeken en nagedaan.
    Gaan we eens uitwerken!

    Vanavond heb ik de ECU accu zn plekje gegeven.
    Netjes met een bakje en blokkering, zit als een huis!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2015
  12. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    je ziet wat bleekjes Melvin toch geen angst voor de maiden toch? neem van mij aan das nergens voor nodig success alvast
     
  13. theo jetvlieger

    theo jetvlieger

    Lid geworden:
    17 jul 2007
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Hedel
    Dit is ook wel een degelijke oplossing als je er ruimte voor hebt .
    [media=youtube]Z9t790z-dAQ[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Theo,

    Das ook een goeie optie maar inderdaad, helaas geen ruimte..


    Door deze wijze woorden is er een oplossing gevonden! Thx Herman!

    Eerst maar weer eens naar mn metaalboer geweest.
    Hij mag eigenlijk wel eens bij naam genoemd worden hier:

    Snijders metaal in Uden (onderdeel van de Enorm keten)

    Die mannen hebben werkelijk alles, van M2 tot M888 bij wijze van spreken!

    Daar deze busjes gevonden, 6mm diameter inwendig.
    Vervolgens op het werk onder de kolomboor doorgeboort met boortje 2,4.
    Eenmaal thuisgekomen M3 draad erin getapt en dmv een boutje, moertje, een paar ringen en een stukje messing pijp het volgende gefabriekt:

    Zie hier de evolutie van links naar rechts

    [​IMG]

    Dan krijg je dit:

    [​IMG]

    Nu kunnen de lusjes niet van de stuurarm af en ze kunnen vrij draaien rond de messing pijpjes!

    Perfect! Gaat nu probleemloos in en uit zonder te haken of wat dan ook.

    Enige wat ik niet meer heb is de centreerveer op de poot zelf. Er zit immers geen vlakke kant meer aan de hevel dus die heb ik eraf gehaald.

    Meerdere malen het gear ingetrokken terwijl ik vol links of rechts stuurde.
    Ook hier geen probleem, de mixer centreerd de neuswielservo en ontkoppeld hem dan zodat hij met gear up niet stuurt.

    Dit gebeurt zo snel dat de poot al recht staat voordat het gear unlockt en up gaat.

    Nog een overzichje:

    [​IMG]

    Lijstje is nog maar kort:

    - andere hevel op flapservo zetten.
    - verloopje in fuel leiding verwisselen.
    - alle roeren centreren, afstellen en borgen.
    - laatste stickers plakken.
    - balanceren en lood definitief plakken.
    - keuren, testen en vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2015
  15. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Ziet er stukken beter uit.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Mooi gedaan zo. Centreer krijg je er ook wel op als je wilt ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Veghel
    Mooi opgelost zo!

    [off topic]
    Ben je wel eens in de werkplaats bij Snijders geweest? Ongelofelijk wat ze daar voor je kunnen maken. Zelf heb ik een kitcar gebouwd en ben daar regelmatig binnen geweest en nooit meegemaakt dat ze je niet konden helpen.
    [/off topic]
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ja kom er wel eens, stukje staal hier, stukje plaat daar!

    Topzaak! Kunnen heel veel, hebben heel veel!

    Vanavond niet veel gedaan, nieuw verloopje in mn pompaanvoer leiding gezet.

    Nieuwsberichten trokken me naar de TV.

    Toch weer wat korter t lijstje!

    - andere hevel op flapservo zetten.

    - alle roeren centreren, afstellen en borgen.

    - laatste stickers plakken.

    - balanceren en lood definitief plakken.

    - keuren, testen en vliegen!
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    De laatste stickers zijn geplakt en er is een begin gemaakt met het afstellen van de roeren.
    Vleugels en hoogte zijn al gedaan, rudders en flap moeten nog.

    Als er mensen zijn die hun uitslagen hier willen posten heel graag!

    Vooral hoeveel mm down elevator je inmixt bij full flap/airbrake en of jullie ook crow gebruiken bij full flap/airbrake.

    Hier wat plaatjes van de vleugels, overzichtsfoto's wacht ik nog even mee!

    Die worden buiten vaak toch het mooiste!
    Ik hoop die volgende week zondag te maken, dan ook eens wat proefdraaien en taxiën/keuren op de club.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde

Deel Deze Pagina