Skymaster MB339 vliegt

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 9 mrt 2009.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Even dit draadje weer omhoog gehengeld.
    De MB is heeft na helemaal niet zoveel vluchten door omstandigheden een jaar of drie stof verzameld, maar nu ben ik er weer volgas mee aan de gang gegaan.
    Eerst bijna alle elektronica en luchtsystemen er uit getrokken en dat ga ik geheel opnieuw inrichten. Pas na het bouwen van de Tuono heb ik er de smaak van te pakken gekregen dit ook voor het oog mooi te maken, ipv alleen maar functioneel te maken.

    Begonnen met alles rond de motor, vanwege ZPT heb ik de P160 5cm naar voren gezet, moest wel nieuwe motordragers maken maar dat was niet verkeerd, de originele waren van waaibomentriplex van 3mm. Ik trok ze er ook zo uit. Nu is het zeer goed 5mm geworden, wat uit wel 6 lagen bestaat.
    Tevens een nieuwe jetpijp besteld die dat verschil opvangt.

    Hier een plaatje van de nieuwe opstelling van de motor attributen, plaatje wordt nog wat ingesnoerd als alles op zijn plaats zit, de ECU heb ik wat verder weg van de motor gezet, tegen de zijkant romp.
    [​IMG]
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Richard!
    Goed dat je begonnen bent, je had het er al een tijd terug over dat je dit wilde gaan doen! Het is nu mooi weer ervoor!

    Zou leuk zijn als je nog een keer een plaatje hebt van de kist. Zo te zien iets met wit/groen.

    Ik heb hem nog nooit gezien dus ben nieuwsgierig! :D

    En bij deze dus een abbo!
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Mooi!!
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig Richard, kunnen we deze ook weer zien op Deelen dit seizoen :D
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ben een oplossing aan het maken voor dit, wat me altijd geërgerd heeft aan de MB, het slecht ontworpen fuel systeem, niet meer van deze tijd met die proppen en krom gebogen buisjes. En mogelijk de oorzaak van de twee flame outs die we ermee gehad hebben.

    Hier de hoofdtank:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus wat anders verzonnen, allereerst de ontluchting van de twee saddle tanks aan de bovenkant voorzien van een strip alu van 4-5mm dik met Hysol geplakt.
    Er zit een gat waar ik M5 in getapt heb en daar past de (draaibare) haakse FESTO koppeling in, waar de ontluchtings slang aan komt via een T-stuk verbonden met de andere saddle tank.

    [​IMG]

    Rond het oude gat van de prop komt een metalen ring, die ik er op lijm. Op deze ring kun je dan weer een los metalen deel schroeven, zeg maar de stop, die met een rubber ring afsluit. In die stop boor ik wederom een lang gat met M5 draad. Van de voorkant komt dan een rechte FESTO koppeling met aan de ene kant M5 en aan de andere kant een 6mm snelkoppeling.
    Aan de binnenkant van de stop maak ik zelf een bevestiging voor de slang met de clunk.

    Bij de hoofdtank moet ik nog iets creatiever zijn, ik heb daar geen ruimte voor een koppeling bovenop. Dus moet alles via de centrale dop zoals nu ook is, maar die wordt dan volgens hetzelfde principe als hierboven gemaakt, maar nu dan met twee M5 gaten er in. Waar hier weer haakse koppelingen in komen omdat die zeer kort achter de cockpit ruimte door moeten lopen.

    Ik heb via een Duits draadje iemand gevonden die ze voor zichzelf gemaakt heeft en die wil ze ook voor mij maken.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    De MB "in het dok..."

    [​IMG]


    Begonnen met onderdelen te maken voor de tanks, hier is niks passend naar mijn zin bij FESTO te krijgen, dus eerst een meter M7 draadeind gekocht van zachter staal waar ik m7 "kraagjes" van kan maken.

    Eerst op de draaibank voorzichtig met 5mm uitgeboord.

    [​IMG]

    Dan op een 5mm messing buis gesoldeerd en daarna pas samen afgekort.

    [​IMG]

    Alles klaar voor 3 aanzuig buizen en één ontluchtings buis.

    [​IMG]

    Straks de M7 FESTO koppelingen halen en dan wachten totdat de ringen plus afdek doppen klaar zijn, zal wel volgende week worden.

    Het voordeel van dit systeem is dat het "buizenwerk" tenminste 4mm binnenmaat heeft, overal. Want bvb bij een M5 koppeling van FESTO is de doorgang nauwelijks 3mm.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    FESTO's zijn binnen, zo gaat het worden.
    Zoals gezegd, aparte maten met M7 schroefdraad, maar dan kan ik er ook een 5mm buis in kwijt, goede doorstroming meteen vanaf het begin en binnenin de FESTO koppelingen geen knelpunten.
    De andere kant kant ik 6mm transparante FESTO slang koppelen, alles vóór de pomp is dan minimaal 4mm binnenmaat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi richard, ik volg vele draatjes stilletjes mee. En ik had nu een vraagje: die tankdoppen die je wilt gebruiken waar zijn die te bestellen? Dus die doppen wie je in die allu flens draait en waar dan een rubberring om de dop heen zit. Ik weet niet hoe deze doppen heten. Als we de zelfde bedoellen dat zijn dat die wie Wim Blomaert ook gebruikt op pagina 4 van zijn f14 draadje. Grtz.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hoi Wes,

    Ik heb de doppen nog niet, die gast in Duitsland zou ze maken voor me (wel tegen een vergoeding). De dop draai je er niet in, maar wordt met schroeven rondom vastgezet.

    Ik heb niet de indruk dat hij een serie productie wil beginnen, hij had al moeite dit tussendoor te doen. Die jij bedoelt zitten op tanks van BVM volgens mij, geen idee of je die los kunt bestellen.
     
  11. piet prul

    piet prul Guest

    Richard
    het tank beslag is ook los verkrijgbaar bij bvm .
    je hebt ze voor de turbines tot ongeveer 12kg en de high flow versie voor grotere turbines
    voordeel van de high flow is dat je pompspanning omlaag gaat (weerstand van de leidingen)
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Zo, alles er uit en de binnenkant gespoten (grijze primer van de Action, 2 € per spuitbus...)

    De radioplaten heb ik eerst ff voorbehandeld met spanlak, zodat ze niet zoveel zuigen. Die worden morgen grijs.

    [​IMG]


    Zo, al een stuk netter als eerst...

    [​IMG]
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Voordeel van dat kl#teweer is dat je lekker door kunt bouwen!

    De "plank" waar nu alle pneumatiek op verenigd is, is nagenoeg klaar, een stuk opgeruimder als het voorheen was. Ook aan de onderkant. Nog wat FESTO onderdelen ophalen morgen en dan is het helemaal klaar. De plank is een stuk uit de romp te halen, zonder dat er koppelingen los moeten. Vandaar dat er een soort "navelstreng" aan hangt. Je kunt dus snel ergens bij.

    De afzonderlijke units (Gear/doors, remklep en remmen) bouw ik tegenwoordig op alu hoekprofielen, dat maakt het ook wat netter en bij problemen heb je snel iets verwisseld en blijven de instellingen behouden.

    [​IMG]

    De onderkant is ook overzichtelijk:

    [​IMG]


    "Jammer" dat de toekomst elektrische gear systemen wordt, ik vind dat werken met lucht nou net zo leuk....
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Tankdoppen zijn binnen, gemaakt door een collega modelbouwer uit Dld.
    Twee kleinere en één grote.
    Nu nog gaten er in met M7 draad en dan kunnen de FESTO koppelingen er in.

    [​IMG]
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Mooi spul hoor!
     
  16. KNVvL

    KNVvL

    Lid geworden:
    3 sep 2004
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Woerden
    Zo, ringen verlijmd (met Hysol) met de tanks, ziet er betrouwbaar uit.
    Nu nog alles flink naspoelen (van het vergroten van de openingen in de Kevlar tanks) en de slangen/clunks aan de binnenkant monteren, schroeven er op, lektesten met wat overdruk...

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Richard
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooie gemaakt zo Richard.
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Wat middernachtelijke arbeid (lang leve 30 jaar jetlags)

    Al het leidingenwerk gemaakt, tanks eerst met water uitgespoeld, toen met perslucht schoon geblazen en met fuel nagespoeld.
    Na montage alles onder water gehad en afgeperst met 1 bar,
    Niet het kleinste belletje...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Héél netjes Richard, ziet er stevig en professioneel uit!
    Waarom doe je eigenlijk twee flexibele stuken slang in de tank? Ik verleng altijd mijn klunk (welke dat dan ook is) met 5mm messing pijp met één flexiebel stukje. Zo wordt hij nóg zwaarder om bottom te blijven en misschien ook minder kans op mogelijk loslaten/lekkages oid. Zal ook prima werken, misschien iets meer werk wanneer het zaakje jaarlijks/tweejaarlijks vervangen moet worden.

    Groetjes,

    [​IMG]
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Remaiden heeft gister weer plaats gevonden :)
    IMG_8011.JPG IMG_8017.JPG IMG_8019.JPG IMG_8021.JPG IMG_8023.JPG IMG_8034.JPG IMG_8035.JPG IMG_8083.JPG IMG_8084.JPG IMG_8085.JPG
     

Deel Deze Pagina