Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 23 jul 2011.

  1. riesroni

    riesroni

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Almelo
    Hoi,

    Mooi hoor!!:D

    Richard
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thx! :zon:

    Weer wat verder, Rudders afgesteld, alleen de flap werkt niet mee.
    Zit niet zoals ik t hebben wil dus een nieuw plaatje maken.
    Sleuf voor de nieuwe servohevel lijnt niet mooi op met de reeds in de flap gelijmde hevel.

    Dan maar weer even wat programmeer werk gedaan;

    Mixertje aangemaakt tussen wielremmen en turbine aux.

    Wanneer de turbine switch nu naar "auto-off" wordt gezet komen automatisch de wielremmen vol in.

    Zeg maar een soort parking-brake. De turbine spoelt in de stand auto-off nl op naar 55.000 RPM en gaat dan uit.
    Wanneer dit nu gebeurt staat ie in ieder geval altijd op zn remmen!


    weer wat korter t lijstje!

    - andere hevel op flapservo zetten, afstellen/borgen

    - balanceren en lood definitief plakken.

    - keuren, testen en vliegen!
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Grappig, zelf niet aan gedacht zo'n "parking brake" mixer.

    Het is wel wat remote, maar mocht je ooit een probleem met de motor in de lucht hebben en je zet hem af, dan staat-ie wel heel erg snel stil na de landing....

    Overigens bij mij kan dat niet, ik heb mechanische rem valves van Ultra Precision en de servo moet best hard duwen bij vol remmen. Ik heb al twee keer een servo gemold toen ik elevator uitslag aan het opmeten was bij vol down, wat tevens vol remmen is, door een blok tegen de stuurknuppel aan te zetten... Nou ja, als je een servo gaat ruiken weet je hoe laat het is: paying time!
     
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    T is wel geinig inderdaad!
    Had hier ook al over nagedacht en gekeken of ik de mixer er toevallig automatisch na een bepaalde tijd weer af kon laten gaan. Dat is me (nog) niet gelukt!

    Ik ga er gemakshalve vanuit dat ik wanneer ik de motor uit zet in de vlucht ik dat doe met de "Off" stand. Oftewel: niet opspoelen om te koelen.
    (brake zit alleen gemixt op de auto-off stand)

    Want als je je tor in de lucht uit gaat zetten.... Dan is er iets goed mis!

    Vanavond de Flapservo aangepast. Veel beter zo!
    Veel sterker en minder speling.

    [​IMG]

    Lijstje is weer korter!

    - balanceren

    - keuren testen en vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2015
  5. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Kijk eens aan, je bent er bijna doorheen! Ziet er allemaal erg goed uit, en ben zeker benieuwd naar je vlieg bevindingen haha :D

    Ik hoop deze week alle roeren/aansturen ook af te hebben. dan hoef ik alleen nog maar het lucht en brandstof systeem aan te sluiten en wat kleine dingetjes verder nog en dan is die van mij er ook eindelijk klaar voor! :D
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hihi :lol:
     
  7. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Het is goed opgeschoten en heb zelf ook nog wat tips opgedaan.

    Ik heb mijn remmen gekoppeld aan de elevator via een mixer als gear down is en ik geef diep dan komt na 5% de luchtremmen in. Is de gear up dan staat de mixer uit en heb de luchtremmen ook niet nodig.

    Ben benieuwd wanneer je gaat vliegen.

    Mvg Ed
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Remmen met.down hebben veel mensen maar het lijkt mij niets. Zal het ook nooit proberen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ik heb zelf nog nooit eerder een vliegtuig met remmen gehad, maar op de sim heb ik remmen altijd op down zitten.

    Nu bij mijn sprint heb ik er toch voor gekozen om een schakelaar te gaan gebruiken. dit iig om als ik een korte landingsbaan heb, kan ik mijn gear alvast op remmen zetten terwijl ik nog in de lucht zit... als ik dan de grond raak begint mijn kist meteen te remmen. Denk dat als je dit gaat proberen met de elevator stick dat je dan flink gaat stuiteren ?
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, ieder zijn ding.
    Heb ooit eens de rem op een schakelaar gehad maar dat vindt ik niks, dus hier ook op down.

    Remmen doe je ook pas als alle wielen stevig op de grond staan en dan ook pas bij het uitrollen van de kist.
    Op gras heb je al amper remmen nodig, bij ons op beton kan je bijna niet zonder.

    En waarom zou de kist gaan stuiteren? tijdens de landing druk je nooit down dus je final blijft gewoon hetzelfde maar pas als al je wielen staan druk je down.

    Wat jij nu kan gaan krijgen is dat de kist gaat stuiteren, je hebt je remmen er al op staan, kist komt netjes binnen met de neus hoog, hoofdwielen raken de grond, neus klapt naar beneden want de wielen staan op de rem, neuspoot veert in en weer uit waardoor de neus omhoog komt (zal allemaal wel meevallen want de kist staat al snel stil maar zie het helemaal voor me :lol: ).

    Ander iets, als je remmen niet gelijk remmen (wat met lucht wel eens voorkomt) dan gaat je kist meteen links of rechtsaf.

    Maja, ieder z`n ding ;-)
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Het heeft uiteraard geen zin over persoonlijke voorkeuren te praten, iedereen doet het op zijn eigen manier. Punt.

    Niettemin hieronder een paar zaken, objectief bekeken.

    Alles in de luchtvaart is een compromis (bvb sterkte tegenover gewicht) van een aantal factoren. Je probeert er het beste van te maken en dan ontstaan er voorkeuren, soms kristalliseert dat uit en wordt het op den duur wereldwijd toegepast.

    Kijkend vanuit de 1/1 vliegerij zijn bij vrijwel alle vliegtuigen de remmen geïntegreerd met de rudder besturing, ofwel de voetpedalen. Voor beide voeten een, welteverstaan.
    Trap je met een voet plat naar links(dus met meer druk op je hak) dan heb je rudder besturing, kantel je je voet naar voren(dus met je tenen), dan pak je de rem er bij. Een Piper Cub heeft kleine, aparte voetpedalen, nét onder de rudder pedalen en dat is in het begin al enorm wennen. Je ziet het ook niet meer bij moderner spul.

    Ik vlieg ook wel eens met een MLA, waarvan je de remmen niet apart kunt bedienen, maar met één centrale handle (een soort handrem) de remmen tegelijkertijd bedient. Omdat de neuswiel besturing prima werkt, is dat niet zo'n probleem, maar ook bij sportkisten is het soms wel eens makkelijk dat je de remmen separaat kunt bedienen om een hele korte bocht te maken.

    Onze modellen lijken dus het meeste op die MLA, niet apart kunnen bedienen, maar tegelijkertijd laten aangrijpen. Omdat vrijwel alle jets een neuswiel hebben, is ondanks het remmen de richting meestal goed te besturen met het neuswiel.

    Maar goed, we zijn helaas maar met twee handen uitgerust (had onze schepper vroeger al moeten solderen dan had hij de mens beslist met drie handen gemaakt! :cool: ) en omdat alle vier de hoofdfuncties al bezet zijn van de twee sticks, blijft er eigenlijk niks anders over als het gebruik van een aparte schakelaar/schuif of het mixen van de remmen met een andere functie.
    In de mandragende luchtvaart (muv verkeersvliegtuigen) is het gebruikelijk om als je remt, de stick naar achteren te trekken om de druk op het neuswiel en dus de constructie, te verminderen. Bij types zoals een Cessna verminder je de kans dat het neuswiel in een molshoop blijft hangen en afbreekt.
    Bovendien vergroot je dan de druk op de hoofdwielen en werkt het hoogteroer ook nog eens als een apart weerstandsvlak, dus een luchtrem.
    Dat speelt in de model(jet)vliegerij allemaal minder en is er weinig tegen om de remmen te mixen met "down". Omdat er hier en daar nogal eens wat te snel gevlogen wordt in de landing, is DOWN geven zelfs veiliger als UP, de kist komt in ieder geval niet per ongeluk meer los.
    En een model wat met ingedrukte neuspoot over de baan heen rijdt, dus met een negatieve invalshoek ten opzichte van de luchtstroming, heeft een bénde weerstand!

    Het voordeel van deze manier is dat je je handen aan de sticks kunt houden op een fase van de vlucht dat je de sticks liever niet los laat en niet hoeft te zoeken naar een schuif of schakelaar.

    Een andere oplossing hebben de model zwevers en die is logischer dan de "DOWN" manier en die bovendien gelijk is aan mandragende zwevers.
    Uiteraard heb je geen gashandle en doorgaans vliegen alle zwevers dus met de "Gas"stick voorin, dwz remkleppen ingetrokken.
    Ga je snelheid verminderen, dan zou je normaal het gas terug halen en hier levert dat omhoog komende remkleppen op. Het laatste stukje heb je de remkleppen al vol uit staan maar dan kun je verder gaan en komt de wielrem bij.

    Een hele mooie oplossing hiervoor biedt WEATRONIC, hun nieuwe zenders hebben een mogelijkheid om van de gashandle het laatste stukje veerbelast te maken: ofwel de gashandle werkt als normaal, maar als je hem verder doortrekt naar achteren wordt hij veerbelast tegengehouden. Dat stukje kun je gebruiken om de remmen op te laten komen. Het is nog allemaal nieuw, geen idee of het ook daadwerkelijk prettig werkt.

    Lang verhaal geworden, kortom je zoekt de manier die het beste bij je past.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2015
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, dat van Weatronic is wel een hele mooie.
    Kan je met een electro kistje dus ook maken als prop reverse, kun je achteruit inparkeren :cool:
     
  13. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ah heel veel nieuwe info haha, ik heb hem voorlopig op schakelaar staan, en ga er gewoon mee aan de gang, als ik het niet fijn vind kan ik altijd nog down als mix instellen :D
     
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Leuk! Dank voor de info mensen!

    Kennis is t enige wat zich vermenigvuldigd wanneer je het deelt he!

    Door de post van Edsheli ben ik ook gaan nadenken.
    Ik heb hem nu op een slider zitten. Ik gebruik namelijk jettronics valves en die kun je niet op een schakelaar zetten.
    Nouja, t kan wel maar dan zijn ze niet meer proportioneel te bedienen. Kun je beter een normale klep kopen.

    Down vondt ik niks want alsje in de vlucht down geeft verbruik je lucht.
    Nooit aan mixer met gear gedacht. :hammer:

    Goed idee want mijn menig is:

    Zolang de kist nog rolt HOTAS!

    (Hands on throttle and stick)

    Gaan we eens veranderen dus!
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Melvin,

    Voordat ik het mixte via de gearsw als schakelaar (ik had vroeger te weinig kanalen daar voor) had ik ook dat probleem maar verschoof ik het startpunt van de rem een stuk vanaf de mid positie van de elev stick. Daar waar je normaal niet komt met vliegen, tenzij je negatieve loops etc gaat maken.

    Dat kun je overigens in de Weatronic software erg mooi instellen.
    Alhoewel de nieuwere jettronics een stuk minder verbruiken met remmen, heb ik al mijn jets op de vertrouwde UP brake valve zitten.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Als jij het instelt dat pas bij 25% down je remmen inkomen zullen de remmen tijdens normaal vliegen nooit 'aan' gaan.


    Zo mooi hé dat elektrisch, hoef je nergens aan te denken en te mixen :cool:
     
  17. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Je kunt toch ook dmv ''flightmode/conditie" instellen, dat de schakelaar waar je remmen op werken, alleen te bedienen is wanneer gear uit is ? zo heb ik dat nu iig... als mijn gear in is, kan ik doen en laten met de rem schakelaar, maar er gebeurd niks!
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad zoals Richard al aangeeft, persoonlijke voorkeur kun je niet over discussiëren. Echter voorkeur komt pas als je iets een paar keer gedaan hebt en dus al aangeleerd bent. (Handelingen kunnen zodoende ook makkelijk fout aangeleerd worden, hele klus om dat weer om te draaien. Weet Richard alles van, ook in de echte luchtvaart worden wel eens procedures verkeerd aangeleerd, krijg het er dan maar weer eens uit!;))

    Mijn persoonlijke mening en ervaring, hotas is een heel goed begrip. Als het fout gaat grijp je die extra schakelaar al snel mis....sommige denken er in het stres moment zelfs niet eens aan, dát is pas een safety issue! Tijdens het decelereren zit je namelijk nog in "vlieg" fase en werken alle roeren nog en is loslaten van knuppel (of aandacht er af om een slider te schuiven) geen goede optie naar mijn mening. Ik heb jaren lang met elevator down remmen gevlogen met allerlei jet modellen, neus stuiteren doen ze niet (als ze dat al niet deden vanwege harde stuiterlandingen...;)) Als de start mis gaat (Richting publiek of zo) druk je zó down, meest eenvoudige handeling die er is met inderdaad extra voordeel van aerodynamisch remmen. Ben pas vrij recent over gegaan naar een schakelaar vanwege het schaal realistische effect, je ziet een echte kist ook geen vol down geven na de landing of vlak voor opstijgen. Ik probeer er aan te wennen maar ik vind het eigenlijk ruk. Ik ga wat proberen te mixen zodat ik het beide kan....

    Voor down-luchtverlies een héle simpele tip, schakel remdruk via het down druk circuit. In de lucht (en dus gear up) staat er helemaal geen luchtdruk op je schakelaar, kan er nooit wat weglekken. Lekker eenvoudig, ginne mixer nodig nie! Ik had altijd simpelweg de remschakelaar aansturing in het model met een Y-kabeltje van het hoogteroer gepakt. Eenvoudig, je hebt geen extra kanaal nodig en bespaart die dus voor wat anders en het heeft me nooit in de steek gelaten.


    Precies!!! :cool:

    Groetjess,
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een kist die je met veel up moet neerzetten en waarbij je absoluut geen down moet geven. Ik wil dan remmen terwijl ik vol up geef. Rem op down is dan wat onhandig ;) Tja, je hebt er van die dingen bij......

    Wanneer had je de maiden gepland?
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad, ieder zijn ding. Hieronder land ik ook met vól up maar dat is geen probleem, remmen hoeven er pas op zodra neuspoot voorzichtig tegen het deck staat, anders klapt het zo hard neer. ;)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina