Na 20 jaar maar weer eens heli vliegen

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door BramvT, 22 apr 2011.

  1. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Dag allemaal,

    ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen of in een andere afdeling, ik kon geen voorsteltopic vinden.

    De naam is Bram, woon mijn leven lang in Haarlem en ben nu 61 jaar.
    Ik ben begonnen in 1967 met lijnvliegen, kocht toen een plastic kistje met 3,5cc Webra diesel bij Lou Lap...die toen werkelijk in allerlei spullen handelde.;)

    Na mijn diensttijd (1971) kocht ik mijn eerste radiografische afstandbediening van Robbe (die bruine rechthoekige) en plakte een beginnerskistje in elkaar (meen dat het de snoopy heette) en vanaf 1975 begon ik met de Schluter Helibaby, eerst zonder CP maar al snel eentje met CP.
    In 1978 kocht ik een reeds gebouwde Graupner Bell 212 Twin Jet met 10cc motor.
    Daarmee heb ik menigeen op recreatieschap Spaarnwoude het zweet onder de oksels laten klotsen :p

    Ik kon er op een gegeven moment echter aardig mee rondvliegen, moeilijke figuren vliegen was echter niet aan mij besteed.
    In 1979 leerde ik iemand kennen die goede contacten had met de Circuitdirectie van Zandvoort en die nodigde mij uit om in het voorprogramma voor de Hoofdtribune en pits wat heen en weer te gaan vliegen, uiteindelijk kwam Emerson Fittipaldi naar mij toe en vroeg of hij achter de pits (vlak naast zijn F1 auto) even mocht hooveren met de Bell twin jet, wat ik prima vond, maar dan moest ik natuurlijk wel even in zijn F1 auto zitten en de motor starten (meer niet), daar maakten de fotografen natuurlijk dankbaar gebruik van, van dat moment.

    Omdat ik echter begin jaren 90 last kreeg van een vastgroeiende nekwervel, ben ik uiteindelijk met de hobby moeten stoppen (ik kan niet meer goed omhoog kijken).:(

    Afgelopen zondag was ik weer eens wezen kijken op het modelvliegveld en zag toen diverse leuke elektro heli's vliegen en hoorde van de eigenaren dat de prijzen tegenwoordig (vooral door de Chineze handel) erg laag zijn.
    En dat ik met mijn vastgegroeide nek, best nog wel wat zou kunnen hooveren en laagvliegen.
    Ik wil wel weer eens naar buiten op het gras staan i.p.v. met de Flightsim-X thuis achter de PC te oefenen.

    Vandaar dat ik gisteren een ESKY BELT CP v2 compleet met 2.4ghz zender heb gekocht (met een Gyro)....een lekker klein dingetje, vergeleken met mijn oude Bell 212 Twin Jet, waar je echt basic mee moest vliegen zonder gyro e.d.

    Nu eerst maar eens met een rol ducktape dat kistje vastplakken en eens zien of ik het oude gevoel van toen weer kan ophalen, gelukkig is er niks veranderd aan de zenderinstellingen, gas en CP links, net als de heckrotor en de hoofdrotor op rechts.
    Ik zal vast wel de nodige vragen hebben, heb natuurlijk op Youtube al diverse filmpjes gezien van dit model en ik houd mij aanbevolen voor tips (en trucs) van ervaren elektrovliegers.;)
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2011
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Zo zeg, 20 jaar geleden helivliegen, dan hoorde je net als Ron van Sommeren hier op het forum echt bij de die-hards. Tegenwoordig is het allemaal wel wat makkelijker. Moet er niet aan denken zonder gyro of met mechanische tol te moeten vliegen hahaha.

    Ben er zelf al zo'n 2 jaar een beetje uit, en zelfs in die 2 jaar is er veel veranderd. Elektro-heli vliegen heeft echt een opmars gemaakt, Flybarless heeft ook een spurt gekregen. Brushless motoren zijn ineens betaalbaar. En dat geld ook voor de Lipo Accu's (al mag dat nog steeds lager van mij ;) ) En dan natuurlijk het "storingsvrij" vliegen op 2,4 Ghz... Allemaal afgelopen 2 jaar echt commercieel geworden. De modernisering van afgelopen 20 jaar zal dus wel helemaal extreem geweest zijn. Al denk ik persoonlijk dat het helivliegen pas de laatste 8 jaar echt in trek is gekomen.

    In ieder geval veel succes met het heropenen van je hobby! Denk niet dat je veel tips nodig hebt, als je 20 jaar geleden heli's in de lucht had weten te houden moet dat nu ook zeker lukken hahaha.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2011
  3. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Ehh...nou, dat had ik er nog niet bij verteld (doe je nooit graag denk ik)...maar ik heb heel wat schade gehad hoor, vooral met de Schluter Heli-Baby's...die qua bouw en grootte een beetje te vergelijken waren met de huidige elektroheli's.
    En van de Bell Twin Jet's heb ik er 2 gehad, de eerste is naar beneden gekomen omdat ik het tankje had leeg gevlogen, ik was zo lekker bezig dat ik vergeten was dat 10 minuten op een 400cc tankje eigenlijk wel mooi was...die was dus totalloss. :confused:

    Maar ik hoop hier ook eigenaren tegen te komen van een ESKY heli (wat de aandachtpuntjes zijn en zo)...ik zal natuurlijk de eerste stap een keer moeten maken om los te vliegen, maar voel me niet te goed om gewoon met het bijgeleverde oefen landingsgestel eerst wat voorzichtige sprongetjes te maken, zoals ik 35 jaar geleden eigenlijk ook begon.;)

    Terug in de tijd, hier 2 filmpjes van die oude kisten (niet van mij uiteraard) :

    [media=youtube]TfBXn59HQtA[/media]

    Zoals te horen is in onderstaand filmpje over een gerestaureerde Twin jet, staat de motor erg rijk afgesteld, dat was wel nodig ook omdat die 10cc motor met geforceerde luchtkoeling in de romp zat en weinig frisse koellucht kon aanzuigen, dus wilde je hem niet vast laten lopen.
    Ik heb dat bij de 2e Bell maar opgelost, door de neus eraf te zagen en daar een zwart stukje gaas voor te maken.

    [media=youtube]kGcfgNThUWk[/media]

    En dit was eind jaren 70 ooit mijn droom (een echte turbine erin), helaas....trouwen, kinderen enz...dus dat feest ging niet door :D
    [media=youtube]fm2LMbEnPvY[/media]

    En deze kenden jullie natuurlijk al, vissen met een elektro heli (en nog beet ook) : [media=youtube]nW150U-RuTE[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    I-K B-E-N- N-I-E-T O-U-D ;)

    Bram is/was toch een stuk die-harder dan ik, hij heeft leren vliegen met fixed pitch, terwijl ik begon met een collective pitch Schlüter Mini-Boy. Is dit iets voor je Bram?
    helioldie-scale-experimental-weekend ('Joppo' is Joop van Lent).

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide%3Been-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.39647
    een-zender-kiezen, tips en overwegingen.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001
    En alvast wat handige elektro-tooltjes en -info in deze verzameling elektrolinks. Voor een regenachtige dag ...


    En als laatste nog een forumgebruiktip, neem je locatie op in je profiel, dan kan iedereen het altijd zien. Misschien woont er wel een (heli)forumlid bij je om de hoek :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Heb ik gedaan, was dat nog vergeten;)

    Overigens heb ik gisteren in de tuin voor het eerst in 20 jaar weer even los gevlogen....20 cm los in de tuin.:)

    Ik zie op sommige youtube-filmpjes dat er ook drijvers zijn voor dit soort toestelletjes..die moet ik snel zien te scoren voor de ESKY Belt CP v2.

    Voordeel vond ik toendertijd dat je hem dan beter kunt zien als hij wat verder weg van je is, plus dat je er natuurlijk ook mee op water kunt landen....en natuurlijk meteen een soort oefen landingsgestel is.

    Ik wilde toendertijd altijd iets doen met een modelvliegtuig, dan alleen maar rondjes vliegen, zo heb ik in 1977 al met een X1200 Delta van Graupner (met 6,5cc duwmotor) een kleine lichtgewicht 8mm filmcamera in de romp gezet om daarmee wat beelden te krijgen (zonder geluid) vanuit de lucht....dat is allemaal nu veel mooier geworden met digitale lichtgewicht camera's.

    En ik zie in de link over Joop v Lent de naam Wil Snitjer opduiken, laat ik die nu een paar keer ontmoet hebben in de jaren 70, hij was toen kampioen in modelhelivliegen en kwam uit Groningen, in mijn herinnering.
    Ook toevallig dat het in Eibergen is, daar woont mijn zoon.
    Dus ik zal die datum zeker onthouden en daar eens gaan kijken, ook al heb ik zelf geen oldtimer heli meer.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2011
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dave Herbert - nightflyer op youtube http://www.youtube.com/nightflyyer doet zoiets met zelf drijvers en pingpong balletjes ofzo voor de oriëntatie, sowieso wel leuke en interessante video's.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Laatst bewerkt: 23 apr 2011
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hey Bram, leuk dat je weer aan de hobby begint! Ook ik ben ergens begin jaren '80 met een helibaby begonnen en sinds vorig jaar weer met mijn ruim 20 jaar oude Heim Star-Ranger aan het vliegen op electro. Ook ik ben weer begonnen vliegen met een kleine E-heli.

    Mijn ervaring... je leert het helivliegen nooit echt af en binnen de kortste keren kun je weer volop rondvliegen met de Belt CP, en verlang je naar groter...;)
     
  9. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Ja, opzich houd ik van het liefst zo groot mogelijke modelheli's en vliegtuigen, zo had ik in de jaren 80 een Piper J3 met 3 meter spanwijdte en een 40cc Quadra motor (of was het nu QuadrO ?) op benzine.

    Daarin had ik een tank van 5 liter gemonteerd (was een oud petroleumblik met zo'n dun tuitje) en was het de bedoeling van ons (een collega modelvlieger assisteerde mij) om van Engeland in 1 stuk door naar de kust van Zeeland te vliegen....de beroemde Telegraaf fotograaf Jan Stappenbeld heeft er toen nog een heel stuk in de Nieuws v/d Dag in geschreven (die krant bestaat allang niet meer)...en Veronica wilde het wel sponsoren en uiteraard filmen.

    Er moesten 2 echte Heli's gehuurd worden (2 motorige, anders mag je de zee niet oversteken), waarin wij in de ene heli met open deur de Piper zouden vliegen.
    Dat zou dan uiteraard (als het zou lukken) een vermelding opleveren in het Guinness boek of records....in gedachten had ik namelijk de modelheli die ooit in de jaren 70 van Engeland naar Frankrijk was gevlogen.

    Het *feest* ging uiteindelijk niet door omdat Veronica wilde dat wij meteen even moesten doorvliegen naar Scheveningen Strand (de pier), wat ruim 100 km verder is :rolleyes:...wij waren al blij ALS die Piper Zeeland zou kunnen bereiken.
    Vlissingen en Zeeland waren niet zo indrukwekkend vonden ze bij Veronica.

    Met mijn Belt CP wil ik, zodra ik er betrouwbaar mee kan vliegen...ook wat meer gaan doen, zoals een camera eronder hangen en dan filmpjes maken van de omgeving.
    Maar ik begin gewoon weer opnieuw met vliegen, deze week komen de drijvers binnen en daarmee de boel maar weer eens oppakken na 20 jaar.;)

    Dit is overigens zo'n olieblik van 5L.....die paste namelijk precies in de romp van de Piper (en ook onder het zwaartepunt)..moesten de servo's wel een stukje naar achteren.
    http://www.cvanmiddendorp.nl/Motorcuriosa/107_0743.JPG

    Ik vermoed dat ik de enige modelvlieger ooit ben geweest die met een 5 litertank heeft gevlogen.:p

    Gewoon aparte (en misschien wel gekke) dingen ermee doen, maakt de hobby een stuk leuker dan ie al is.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2011
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooi verhaal Bram!

    Zo moest mijn oude vriend Cees Verplanke voor een Veronica televisie-serie ooit eens met een modelheli voorvliegen, die was natuurlijk niet van de grond te krijgen zo zwaar was-ie gebouwd (uiteindelijk gelukt met 10% nitro in de brandstof), en hij moest op ooghoogte voorbijvliegen terwijl de acteurs "met de blik in de lucht" stonden te "sturen". Toen hij daar wat van zei moest hij gauw ophoepelen want "daar had hij geen verstand van".

    Ze zijn nooit zo realiteitsgezind daar bij de TV geloof ik... :p
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Ik was de naam even vergeten van de persoon in kwestie toen bij Veronica, maar nu weet ik het weer : Leo v/d Goot
    Leo van der Goot - Wikipedia

    Achteraf was het misschien maar goed ook dat het niet doorging:yes:..die 2 echte Heli's huren kostte al rond de 20.000 gulden (wel op risico van Veronica uiteraard)...ik kreeg het (naarmate de dag steeds dichterbij kwam) spaans benauwd van de gedachte dat er onderweg iets met de Piper mis zou gaan (in zee storten), alhoewel die Quadra motoren best betrouwbaar waren.
    Ik weet niet meer welk festijn ze daar op het Scheveningse strand hielden in de jaren 80 (was een sigarettenmerk die de sponsor was)...maar daar wilde Veronica dus dat we midden tijdens dat festijn zouden gaan landen.:confused:
    (je verzint het niet)
    Dat was voor ons het moment om alles stop te zetten, inderdaad ontbrak er enige realiteitszin bij ze.

    Maar het idee was wel leuk, we hadden al een plek in Engeland uitgezocht voor de start (vlakbij Ramsgate)....en waar we zouden landen in Zeeland maakte niet uit, ALS we maar de NL'se kust zouden bereiken......die herinnering van toen koester ik dan maar;)

    Laat vooral een jongere modelvlieger hier een idee bij krijgen en dat alsnog proberen uit te voeren....lijkt mij leuk.
    Of je echter in deze tijden daarvoor een sponsor kunt vinden (crisis) + een TV station die hier een leuke uitdaging in ziet en daar een reportage van wil maken, zal niet makkelijk zijn...de jaren 80 waren nogal die van Vrijheid-Blijheid en alles moet kunnen en zo. :D
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2011
  13. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Even een update van dit draadje van alweer bijna 4 jaar geleden :

    Die elektro heli heb ik al na een paar maanden verkocht, ding was me veel te onrustig....heb de hobby maar weer even gelaten voor wat het was de afgelopen jaren.:rolleyes:

    MAAR......met de komst van de Quadcopters en dan vooral de goedkope uitvoeringen (China vermoed ik)...ben ik nu sinds een paar maanden in bezit van een kleine Dromida Kodo van 49 euro compleet en sinds kort een flinke grote met stabilisatie erin (voor nog geen 100 euro)...met die laatste ben ik nog niet buiten geweest, met de Kodo wel en heb al mijn eerste vlucht gemaakt op een plein hier vlakbij.
    En die kleine Kodo doet het verrekt goed zeg...lekker stabiel en zo....alleen, als je 10 meter hoog zit, zie je hem bijna niet meer...vandaar dat ik nu ook een grote heb van het (vage) merk : Aircraft.

    Dit is veel leuker...en heb er schik in gekregen, vooral omdat de oude stad Haarlem van bovenuit natuurlijk mooie beelden moet geven.
    Oke...ik weet dat de kwaliteit van beide camera's niet over zal houden....maar mocht er eentje te pletter vliegen dan kost het wat minder geld dan ik een kleine 40 jaar geleden gewend was.:p

    Vraagje : hoe moet ik hier nu foto's neerzetten of een AVI filmpje plaatsen ?
    Had net al een heel verhaal getikt en toen ik een foto wilde toevoegen was mijn bijdrage weg (met dat 2e scherm kan ik niet vanuit mijn PC een foto of film toevoegen)....en ik ben toch al ruim 15 jaar diverse fora gewend.:rolleyes:

    Dan maar zo (ik dacht dat je op dit forum gewoon bestanden van je PC kon halen, niet dus)
    [​IMG]

    Hier de eerste vlucht buiten op het plein.....na dik 30 jaar weer bezig :

    http://youtu.be/dwtKwbV3jbU
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2015
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Bram, leuk dat je nog steeds heli-actief bent.

    Intussen ben ik echt op de oudjes gestort, en heb zelf inmiddels 2 Schluter Heli-Babies (FP én CP), een elektro Kavan JetRanger, elektro Graupner Bell 47G, Schluter Mini-boy en Schluter Bell222 trainer vliegend. Voor maatje Albertino heb ik onlangs een Graupner Bell 212 elektrisch opgebouwd, dat ding vliegt fantastisch!
    Kom anders eens naar de oldie-meet in Eibergen op 30-31 mei? Lijkt me leuk je te leren kennen.

    Groeten, Marco.

    Ps: Foto's kun je het best ergens in de cloud zetten (Photobucket ofzo) en dan hier een link plaatsen. Filmpjes kun je op youtbe zetten en dan ook weer een link hier plaatsen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wil de pret niet bederven, maar verdiep je a.u.b. GOED in de regelgeving, vóórdat je met een camera boven de stad gaat vliegen....

    Voor de rest wens ik je oprecht alle plezier met je nieuwe aanwinsten...

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Leuk, dat je een nieuwe hobby gevonden hebt @BramvT:

    mijn ding is het niet, de multis,
    wel ideal voor filmen, maar verder ??

    trouwens geeft het heel goede stabilisatie systemen voor heli's,
    waar je ook goed en veilig mee kan vliegen (b.v. HC3SX)

    het zijn ook betaalbare systemen te koop,
    systemen, die niet goed zijn, geeft het niet meer, denk ik.

    Veel plezier verder,
    Uwe
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik wou er niet over beginnen, maar Bert heeft gelijk v.w.b. de regelgeving. Je zou niet de eerste zijn die zijn spulletjes afgepakt worden voor het filmen boven de stad zonder toestemming.

    Deze zag ik vanmorgen en ik werd er wel even stil van. Dit is waar drones naar mijn idee voor gemaakt zijn.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Laatst ook gezien dat filmpje! Hele mooie beelden van pryprat (tsjernobyl ramp)
     
  19. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Maak jullie niet ongerust hoor.....zoals ik enkele jaren geleden hier al schreef ben ik in de jaren 70 bezig geweest met helivliegen met een Bell 212 twinjet met een gewicht van om en nabij de 4 kg en vloog je daarmee alleen op een modelvliegveld.

    Mijn Drone (de grote) is geheel van plastic, weegt 340 gram en als ik het over beelden heb van de stad, ga ik natuurlijk niet midden in onze stad Haarlem omhoog, maar doe het op een veld aan de buitenkant of ons industriegebied (zondag als het daar leeg is).

    Voor dit soort beelden moet je dieper in je portemonnee duiken (met GPS, beweegbare camera enz)....deze film is zo te zien heel vroeg in de ochtend genomen, wel mooi trouwens. ;)

    [media=youtube]xexUyXrMBKI[/media]

    Vanmiddag even voor het eerst in een sportpark met de grote Drone wezen vliegen....het punt is dat je deze Drone op 2 manieren kan instellen, makkelijke en moeilijke stand...ik heb hem uiteraard op makkelijk staan....probleem was alleen dat hij (ondanks de stabilisatie) vanwege de vrij harde wind, niet goed naar voren of opzij wilde vliegen...hij kwam gewoon niet tegen de wind op en dus moest ik hem op 100 meter afstand weer op de grond zetten.

    Maar even wachten tot het een keer windstil is of een zwakke wind...maar de reflexen zijn er nog, dat is het probleem niet....leuk om weer eens na al die jaren met een soort RC heli bezig te zijn. ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. BramvT

    BramvT

    Lid geworden:
    22 apr 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Haarlem (NH)
    Nu ben ik al meer dan 4 jaar lid hier....ben door andere bezigheden nog niet echt toegekomen aan het vliegen met mijn quadcopter....eentje met wel al stabilisatie en HD camera (zoals ik eerder schreef), maar nog geen camera die qua beeld stil blijft hangen terwijl je quadcopter bewegingen maakt.

    Mijn vraag is nu : ik zie de laatste tijd nogal wat reclames voorbij komen van het merk Banggood die zelfs een FPV camera (+ monitor op je AB) hebben, voor iets van 120 euro of zo....is dat wat ?

    Of zijn er ook van dit soort goedkope spullen uit China met ook een gestabiliseerde camera....heb geen geld over voor een DJI of dat soort dure merken.
    Tenzij jullie mij dit afraden vanwege dit of dat....
     

Deel Deze Pagina