Morane Saulnier Parasol L 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jasser222, 12 aug 2011.

  1. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Dat dacht ik eerst ook, maar toen zag ik deze foto van de replica:

    [​IMG]

    En hier zie je geen bevestiging van die as...
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja maar de replica is replica he en wel zo veel mogelijk schaal gebouwd maar niet alles klopt ook... er zitten ook remschijven op... maar dit is voor de veiligheid tijdens het taxien...
    foto's op google leveren 2 opties op. doorlopenden en geen doorlopende as...
     
  3. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik heb eindelijk een katrol gevonden (met gelagerde wieltjes):
    De ijzerdraad is voorlopig.

    [​IMG]

    En de as van het hoogteroer heb ik vervangen door een wat dikkere, samen met een nieuw en steviger scharnierpunt:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Alles moet uiteraard nog zwart geschilderd worden.
     
  4. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Eindelijk nog eens wat tijd en zin gevonden om wat verder aan de morane te werken, hij moet tenslotte zeker deze zomer vliegen!

    Heb een klepje gemaakt om toch nog aan alle elektronica/benzinetank te kunnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En met een TEC7 filler gevuld:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De machine gun is nu zo goed als af, ng wat meer 'weatheren'

    [​IMG]

    Ziet er wel wat groot uit i.v.m. de rest van de kist: (is nogtans 1:4)

    [​IMG]

    En de menz prop met wat revel verf geschilderd om wat authentieker over te laten komen... (ng een matte vernis erop doen)

    [​IMG]

    Op de motor:

    [​IMG]

    Nu heb ik wel ng een probleem met het monteren van de dummy radial, zal warm worden en is echt moeilijk te bevestigen zonder ng meer carter en cilinders af te snijden...

    [​IMG]

    Heeft iemand enig idee of deze revel verf zou houden op dat rode geanodiseerde aluminium aan de as van de motor?

    [​IMG]
     
  5. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    En nog wat verdergewerkt aan wat kleine dingen.

    Zo staat hij er nu bij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    To do:
    -Tail skid
    -wielen afwerken (bevestiging)
    -windhields
    -machine gun ophanging
    -wing warping
    -interieur
    -hoogteroer met servo afstellen
    -en zwarte stukken aanbrengen op de middenvleugel

    Hopelijk vind ik nog wat tijd om eraan verder te werken nu mijn weekje vakantie erop zit :p
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nicee ziet er goed uit!
     
  7. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er al goed uit!

    ik heb ailerons op die van mij, en dit is niet genoeg, ik bedoel je gaat er wel mee kunnen sturen, maar hij stuurt niet goed hiermee...
    ik heb mn rudder serieus meegemixt op aileron, en dan maakt hij de bochtjes wel goed, ik vermoed dat je dit ook het best doet.

    ziet er wel super uit, zorg dat ie af is he!!
     
  9. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Mixen zal wss wel nodig zijn, maar ik hoop gewoon dat hij toch genoeg beweegt.

    Heb de armpjes wat verlengt en wat meer plaats ertussen gemaakt.
    En alle 6 de staaldraden hangen er nu aan, ziet er al beter uit niet?
    MYM741i_oDA[/media] warping 2 - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Motor zwart gekleurd, zodat die wat minder opvalt.
    [​IMG]
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    wow
    special edition:p:p
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Volgens mij is de uitslag op zich wel voldoende, je gebruikt het richtingroer erbij zoals Chris al aangaf. Het lijkt alleen of de uitslag vooral naar beneden is en maar een heel klein beetje naar boven. Ik zou die proberen gelijk te krijgen. Een mooi voorbeeld is de wing-warping op Teus zijn mooie Fokker EIII:



    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Wing warping had oorspronkelijk ook niet dezelfde functie als ailerons. Het werd gebruikt voor stabilisatie, niet voor overhellen of rollen. Gestuurd werd er met richtingsroer.

    Er zijn trouwens argumenten om warping/aileron en richtingsroer niet te mixen. Het is ook niet zo moeilijk om een bocht met je beide knuppels naar links te sturen.
     
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Mixen zal ik wss niet doen, vind het wel een leuke uitdaging en het is eens iets anders om zo te moeten sturen.

    De uitslagen zal ik nog eens nakijken, maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om die gelijk te krijgen, maakt uiteindelijk toch weinig uit als beide kanten evenveel naar beneden of boven gaan? Zal natuurlijk wel minder snel rollen, maar daar reken ik toch al niet op...
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Evenveel naar beneden of boven (differentieel) ... theoretisch ja, maar hangt ook van het toestel af. Op mijn Big Lift had ik mijn rolroeren aanvankelijk zo ingesteld dat omhoog anderhalf keer de uitslag als van naar beneden had. Tot iemand mij zei dat te verminderen en toen vloog 'ie mooier/makkelijker door de bocht.
    Als je het gelijk houdt zal je waarschijnlijk wel meer met richtingsroer moeten sturen om het haken tegen te gaan.
     
  16. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De Morane is nu te bezichtigen op de opendeurdag van de vliegclub van Ursel bij zijn grote broer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    meer info:
    Vliegclub Ursel
     
  17. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Na een lange examenperiode, eindelijke een update:
    Hij vliegt!

    [​IMG]

    Mijn clubgenoot chris (bekend als eclipse86) gaf me een mooie deal.
    Indien je er zaterdag een circuit mee vliegt, dan krijg je van mij een bak bier.
    Met veel plezier nam ik deze uitdaging aan, ik had immers een week geen les na de examens.

    Dan volop de morane zitten afwerken: cockpit, instrumenten, stoel schutter en piloot, machine gun ophanging, weathering en nog wat.

    De weathering tip van chris heeft ervoor gezorgd dat het toestel echt wat realistischer lijkt.

    Dan was het eindelijk zover (na een goede 3 jaar traag bouwen)
    Motor (MVVS 35cc) wou niet mooi draaien bij hoge toeren, waarschijnlijk doordat klepjes in de carburator wat waren verstorven en niet meer goed wilden plooien.

    Maar ondanks dit probleem heb ik toch besloten te vliegen (meer dan half gas wat namelijk niet nodig)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met wingwalker van chris:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het vliegen

    Een parasoldekker vliegt niet echt goed, dat was me al snel duidelijk :p
    De wing warping zorgt ervoor dat je het toestel min of meer horizontaal krijgt, maar verder zeker niet.

    Sturen moet je dus voornamelijk met richting doen, een mix met rol heb ik geprobeerd. Maar dat ging niet echt beter. Het toestel heeft vb. in een linkerbocht, rechtsrichting nodig.

    Maar dat maakt het nu juist leuk om ermee te vliegen, de uitdaging om hem vliegend te houden :p Vliegt natuurlijk heel anders dan mijn 2m80 yak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nadien natuurlijk mijn bakje stella gekregen van chris :p

    [​IMG]

    In de toekomst zal ik er een grotere prop opzetten 23", de motor draait toch nooit op volle toeren. En hij ziet er dan wat beter uit.

    Dummy stermotor komt er waarschijnlijk niet op, is heel moeilijk te passen met de voorwaarts gemonteerde carburator.

    Video volgt later.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Mooi werk, gefeliciteerd! :celebrate:


    jan.
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    super he!

    weekend is nog niet voorbij, dus waar blijft die video!?
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Fraai vliegbeeld hoor :thumbsup:!

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina