Wat is jouw laatste RC helikopter gerelateerde aanschaf?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door stef stuntpiloot, 4 mrt 2011.

  1. Parsa

    Parsa

    Lid geworden:
    7 okt 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Nederland ,Nijmegen
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    nice, mooie setup
     
  3. Parsa

    Parsa

    Lid geworden:
    7 okt 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Nederland ,Nijmegen
    Ik heb hem helemaal geupgrade met gaui x3 alu parts
     
  4. Parsa

    Parsa

    Lid geworden:
    7 okt 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Nederland ,Nijmegen
    [​IMG] eergisteren de maiden gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2015
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    super leuke heli @Parsa:
    vliegt zeker ook super goed !

    Groet, Uwe
     
  6. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Mooie set Parsa
     
  7. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Vers binnen vanuit Spanje. (Vrijdag besteld)
    http://www.mercadorc.es/

    Tarot main block.
    Tarot Tail block.
    Tarot carbon servo adapter.

    Al even snel op frame gezet alles past perfect.
    En de tailboom zit lekker vast.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Deze week heb ik mijn favoriete heli hier op het forum kunnen kopen, de Bell UH1 Huey. Hoewel ik nog lerende ben met de Trex600 (ben lekker aan het rondvliegen) was dit een aanbod dat ik niet kon laten staan. Het schaalvliegen met een grote heli is een droom die nu langzamerhand ingevuld gaat worden. Het uren prutsen aan de heli en het zo schaal mogelijk rondvliegen trekt me ook veel meer dan 3D, hoewel ik het wel leuk vind om te bekijken.

    Het gaat om een Huey van SSM-Technik, rotordiameter 180cm. De heli moet nog worden afgebouwd. Doel is om hem van de zomer vliegklaar te hebben en dan volgende winter te gaan detailleren met schaaldetails. Er zat een 23cc benzinemotor in, maar die heb ik inmiddels gedemonteerd en zal ik hier binnenkort te koop aanbieden. Ga hem namelijk ombouwen naar elektro omdat we geen brandstofheli's bij ons op de vereniging mogen hebben. Daarnaast is het geluid van een elektromotor ook veel meer schaal. De Mikado rotorkop met flybar gaat er ook af en wordt vervangen voor een Vario FBL schaalkop. De vorige eigenaar heeft naast de gewone rotorbladen ook speciaal metalen bladen laten maken. Ik ga de Helicommand HC3x gebruiken als estab systeem.

    Doel is om er een UH1-B gunship van de Bandits van te maken. Heb al heel veel vragen voor de professionals hier op het forum, maar die zal ik in het schaalforum gaan stellen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    :shock::shock:Nou Johannes jij pakt het meteen groots aan:)
    Prachtige heli man, kan niet wachten om die een keer live te zien vliegen.
    Op hoeveel cellen ga je deze vliegen?

    mvg. Freddie
     
  10. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hoi Freddie, ik vind bigscale altijd erg mooi, ook bij vliegtuigen. Vliegt vaak veel realistischer dan een klein model. Waarschijnlijk komen er 2x 5s pakketten icm een hacker A60 motor in. Dit is tenminste de setup die ze voorschrijven. Mogelijk dat ik de Hacker nog vervang door Kontronik, maar dat is meer omdat ik Kontronik gewoon erg goed vind.
    Maar eerst nog maar even flink door oefenen met de Trex ;)
     
  11. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ik vind Bigscale ook erg mooi hoor Johannes.
    Heb zelf ook een schaalheli van het 700 size formaat. Die vliegt ook op 10S.
    Had verwacht dat die van jou minsten op 12S zou gaan, omdat die toch nog een stukje groter is als die van mij.
    Maar goed als de fabrikant het voorschrijven zal het zeker goed zijn.
    Ga je nog iets van een bouwverslag maken hier op het forum?
    Succes met de bouw.

    mvg. Freddie
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zodra ik er echt aan ga beginnen zal ik wel een draadje openen. Doel is deze zomer vliegen, en dan komende winter veel details aanbrengen, bijvoorbeeld de cockpit. Ga me nu eerst maar eens in de documentatie verdiepen die ik erbij heb gekregen. Daarnaast wil ik eigenlijk eerst nog even een laagdekker even wat bijwerken zodat die ook klaar is voor het nieuwe seizoen.
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd @jdejager:

    mooie heli,
    jammer dat hij niet brandstof blijft,
    m'naja .. elektro vliegt iets rustiger,

    suc6 met ombouwen,

    Groet
    Uwe
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nieuwe Spectrum DX6i zender ... hoezo, .. staat in T Rex 250 draadje

    Groet
    Uwe
     
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Voordeel van brandstof is dat je geen gezeur hebt met die grote accupacks. Maar moet wel eerlijk zeggen dat het geluid van zo'n Zenoah het schaalbeeld wel wat verpest. Dan is een elektromotor veel realistischer.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooi aan brandstof is, dat je goedkoop vliegt,
    als je veel bezig bent,
    en dat vliegtijden tussen 10 en 25 minuten normaal zijn,

    zeker is een elektro rustiger,
    wat je zo wild hebben,

    de brandstofheli op de grond en in lage hover is wel
    verbonden met veel geluid,
    maar iets hoger en verder weg vliegend,
    is het realistisch en weinig storend, vind ik

    Groet
    Uwe
     
  17. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Bij de heli zat wel een stille demper, daarnaast had de vorige eigenaar ook een luchtinlaatdemper gemaakt. Dus hij zou vast stiller zijn geweest dan de eerste SSM Huey die ik op Youtube tegenkwam. Maar er is ooit eens besloten om geen brandstofheli's toe te laten op ons veld, dus dan moet je wel.
    Heb gelukkig ook nog een tweetal vliegtuigen met brandstofmotoren waaronder een Piper Cub van 20 jaar oud. Dat was mijn tweede kist indertijd en die heb ik de afgelopen maanden weer helemaal vernieuwd. Vlieg hem met een Saito FA80, een betere keus qua geluid, vermogen en betrouwbaarheid is er volgens mij niet.

    Hoewel ik al 20 jaar ook met brandstofvliegtuigen vlieg moet ik eerlijk zegen dat een brandstofheli me best nog wel lastig lijkt, zeker met oefenen. Met mijn Trex600 maak ik me geen zorgen over motoruitval. Met mijn brandstofvliegtuigen ook niet, daar weet ik wat ik moet doen als het gebeurd. Maar leren helivliegen met in het achterhoofd dat je ook een autorotatie moet kunnen maken lijkt me nog weer wat lastiger ;)
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Jammer, dat het niet mag in de club met brandstof heli's
    ... moeten brandstof vliegers dan wildvliegen of een ander club kiezen ?

    Groet
    Uwe
     
  19. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Er waren nooit helivliegers bij ons. En veel niet helivliegers denken toch dat een heli alleen maar stil hangt op dezelfde plek. Wie weet, ooit..... ;)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh....

    In meer dan 30 jaar brandstofhelivliegen (waarvan in totaal 5 jaar met heli's die niet eens een AR vrijloop HADDEN....) is het mij welgeteld precies 5 keer overkomen dat een motor uitviel. In die tijd zijn minstens 18 brandstofheli's de revue gepasseerd...
    In al die jaren heb ik nooit ook maar ene seconde besteed aan leren autoroteren, en toch hebben van die 5 motoruitvallen er slechts een geleid tot een schade geval. Niet omdat ik niet kon autoroteren, maar omdat het op plm 80 meter bij me vandaan gebeurde, en precies daar waar ik op af koerste, een hek stond.... (van 80 m afstand kan ik nl niet zien of ik 2 m voor, 2 m achter, of precies OP dat hek terecht ga komen....)

    Van allevijf die motor-uitvallen weet ik (uiteraard pas achteraf) wat de oorzaak was, en ik durf gerust te stellen, dat als ik wat beter had nagedacht, drie van de vijf 100% voorkomen hadden kunnen worden. Een van die drie was dat schadegeval.

    Hou je dus nog 2 "echte" motoruitvallen over, en die zijn allebei zonder schade verlopen....

    Helimotoren, en zeker benzinemotoren, vallen echt niet zomaar uit, en het is een risico waarvan het niet eens de moeite loont om je er zorgen over te maken, werkelijk niet, zo klein is het. Zelfs niet met een heli van een paar duizend euro...

    Electro daarentegen: dat vlieg ik nog maar een jaar of vijf, en met een zichzelf desolderende bulletconnector blijft er niks over om zelfs nog maar te sturen. Dat is me ondanks dat ik echt wel kan solderen, toch al twee keer overkomen: blijkbaar een vuiltje op het contact, of de connector verliest zijn klemkracht wat, de boel word heet en OEPS....

    Als ik het statistisch doorreken, en als ik lees hoevaak er hier een ESC uitbrand o.i.d. dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat electro vaker in de lucht uitvalt dan brandstof, en bij het meerendeel van die uitvallen blijft er ook geen werkende besturing meer over...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2015

Deel Deze Pagina