van 2209 naar schwitzer 316954

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door G J Broekhuizen, 5 nov 2010.

  1. riesroni

    riesroni

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Almelo
    Hoi,


    Mooi:p

    Richard
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Flame out

    Gisteren 2 keer een flame out gehad.
    Na wat rondjes gevlogen te hebben maakte ik een rug vlucht en een rol, flame out.
    De daar op volgende vlucht na wat rondjes gevlogen te hebben een rol ,flame out.
    Motor niets mee aan de hand.
    Wat dat kan zijn vreemd .
    Om te beginnen zal ik de tank en aan sluitingen controleren.
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @GJ.

    Pompje?
     
  4. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ontluchtings probleem? , kan van alles zijn natuurlijk.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wat Ger zegt, pompje kan inderdaad heel goed. Nog iets, gebruik jij een soort brandstof vulklep zoals deze?

    [​IMG]

    Deze heb ik jaren geleden gebruikt op mijn F15 in het aanzuig gedeelte. Ook precies wanneer ik een rol draaide of rugvlucht vloog flame-out. Wat bleek, door de rol gaat het ontluchting buisje in de tanks heel even onder de vloeistof waardoor de aanzuig druk (vacuum druk) heel even iets oploopt en het klepje open ging waardoor er alleen maar lucht aangezogen werd via het klepje ipv brandstof. Misschien dat na een poos het klepje slapper wordt. Misschien dat er iets anders in je brandstof systeem zit wat dit effect heeft?

    Grt,
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Flame out

    We gaan nog even verder met het zoeken naar een hoor zaak.
    failsafe bij signaal verlies gaat de motor uit . kraan dicht en gas er af
    Heb ik uit getest, de zender uit , en wat mij op viel dat de motor wel heel erg snel uit was.

    Mocht ik niets kunnen vinden in het brandstof systeem ga ik de fail safe in hold mode zetten.

    Ik vlieg met de Taranis ontvanger X8R
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Failsafe laat ik altijd via de ECU lopen. Die kanbdan 2 sec idle lopen en daarna uit gaan. Dan nog hoor je normaal nooit een failsafe te krijgen. Wellicht de antenne anders plaatsen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Failsafe

    Bedankt je heb helemaal gelijk .ik was zo op gegaan in de mogelijk heden van de Taranis dat ik er niet aan gedacht heb dat in de fadec ecu al een failsafe zit.

    gr Gerrit Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    De formost is een maand of 4 geleden gecrasht.
    En is af gevoerd . het ging allemaal niet zo hard dus de schade aan servo,s ecu ontvanger accu tank motor was er niet.
    De hoor zaak tijdens een rol sloeg de motor af en kwam ik verkeerd uit . ik draaide met de wind mee een sterke turbulente wind vlaag zorgde er voor dat ik in een bocht te langzaam vloog overtrokken . niet te houden.
    Maar ik heb al weer gevlogen met de mast fly een keer of 15 .
    Heel wat anders .
    De eigen bouw motor doet het nog steeds perfect.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja soms gaan ze stuk, meestal niet.... De MASTF vliegt hier ook nog steeds heerlijk rond :)
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Oei, da's erg spijtig! Maar gelukkig heb je er een paar jaartjes lekker mee rond kunnen vliegen, hij heeft zichzelf al merendeels terug betaald. Goed te horen dat de motor geen schade heeft opgelopen.

    Vraagje, bij gebrek aan de startermotor die ik gebruik, de MPX 280BB denk ik dat ik ook maar over ga op de graupner SP400 6V, goedkoop en makkelijk te krijgen....dacht ik! Die blijkt ook al een poos niet meer leverbaar te zijn omdat graupner failiet en overgenomen is..... Weet jij een vervanger voor deze motor?

    Grt,
    Gerald
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Denk dat het toch langzaam tijd wordt voor een brushless..... De brushed motortjes zijn nergens te vinden of voor erg hoge prijzen, als je ze al kan vinden. Soms vindt je op een beurt / markt er nog 1 of 2.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hmmm, ben bang dat je gelijk hebt..... kijken of ik er links/rechts nog wat kan vinden, anders zoeken naar een convertertje voor de xicoy ecy

    Grt,
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zal eens kijken of ik makkelijk iets kan knutselen...
     
  15. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Mega motor heeft de nodige speed motoren in vooraad
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    P1010147.JPG

    Het nieuwe winter project in voor bereiding
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Richting.JPG

    Het is de bedoeling om een model te maken wat gemakkelijk van een korte gras baan te landen is en op te stijgen. als vleugel profiel heb ik gekozen voor een NACA 2312. de spanwijdte zal ongeveer 2.40 meter worden.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Beetje zoals het jet van Michael stern? In iedergeval rechtere vleugels zo te zien. 12kg of minder droog zou mooi zijn. 14kg tor erin en hij vliegt na een paar meter.
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    vleugel.JPG vleugel ingedekt er komen tip tanks aan
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Weer glad en strak !!
     

Deel Deze Pagina