nitro vs 2takt

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door black panterke, 27 jan 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh?

    Die berekeningen zou ik wel eens willen zien dan, want als ik in de gauwigheid even ga rekenen met een motor met 15 mm slag (wat redelijk in de buurt zit voor een .21), kom ik aan zuigersnelheden van rond de 23 m/s, en zuigerversnellingen van net boven de 15000 m/s2, dus in de orde van groote van 1500~1550 G en dan zou 140 kilo trekkracht duiden op een reciprocerend gewicht van (140 kilo gedeeld door 1550 is) ruwweg 90 gram.... Ik denk dat 9 gram eerder in de buurt komt, en dat vind ik zelfs al redelijk zwaar....
    Nu heb ik met deze ruwe berekening geen rekening gehouden met de Briggs-correctie want ik weet de drijfstang/slag verhouding niet, dus ik kom een tikkeltje te laag uit, maar geen factor tien.

    Wat ik sowiso niet geloof, is dat een kracht van 140 kilo een flex van 0.02 mm veroorzaakt in een minimaal 10 mm dik stuk staal over een buigende lengte van op zijn hoogst 8 mm. Niet met een dermate kleine overhang, door en door gehard of niet. En aangezien ik denk dat 20 kilo (neem ik hem héél ruim) aan traagheidskrachten eerder in de buurt komen geloof ik die doorbuiging van 0.02 mm nog minder.

    Daar ik het redelijk onderbouwde vermoeden heb dat de gaskrachten op de zuiger hoger zijn dan die 20 kilo (daarvoor heb je namelijk bij 16 mm boring, wat ookeen heel redelijke waarde is voor een .21, maar een druk van ongeveer 10 bar nodig, en alleen al de compressiedruk ligt hoger, laat staan de piek-verbrandingsdruk) dus er is eerder een resterende kracht die de zuiger van de kop af richting krukas duwt, dan andersom....

    Sorry dat ik sceptisch ben, maar ik heb, ook al ben ik momenteel behoorlijk roestig wegens lang niet gedaan, in het verleden ook wel eens her en der aan motoren gerekend....

    Het gezandstraalde randje aan de zijkant, is nog steeds detonatie, alleen het is lokale detonatie als de squishband te nauw wordt. Geloof het of niet, maar het is zo, en het heeft niets met het raken van kop en zuiger te maken.

    Groet, Bert
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ondanks dat ik de discussie op zijn minst boeiend vind om te zien, Even terugkeren. Want wist eigenlijk niet dat er zoiets was als benzine 1/8. Maar nitro auto aanpassen zal wel het nodige met zich meebrengen. De gas servo zit bv ook vooraan. Wel elegant voor de rest. Wat zeggen de 1/6 rijders hiervan? Als 1/8 nitro rijder trekken 1/10 nitro's me ook niet aan wegens beetje te klein.
     
  3. mikebike

    mikebike

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Deventer
    Wat voor voordeel heeft zo'n klein benzine 2-takt,tozv een nitro motortje?
    De Hpi 15 cc benzine,slikt gewoon mengsmering,maar de Losi achtige nitro/benzine moet wel een speciaal mixje hebben,dacht ik..net nitro dus,met meer meuk er bijbaan hangend??
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Makkelijker af te stellen en goedkopere brandstof veronderstel ik?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik weet niet waar je dat gelezen hebt....

    http://www.losi.com/ProdInfo/Files/LOS04001-manual-EN.pdf
    Pagina 6

    Gewoon benzine met een 2-takt olie. Maar wel met de verhouding 1:14, dat is meer olie dan standaard bigscale (1:25). Het verbaasd mij niets als HPI dat ook aanbeveelt.
     
  6. mikebike

    mikebike

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Deventer
    Goeie link!
    Zelf ook gelezen?,staat in dat je alleen hun olie moet gebruiken..
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja, "wij van WC eend adviseren alleen...."
    Als de manual zegt dat je eerst in de sloot moet springen voordat je de auto start doe je dat zeker ook?

    De 1e regel zegt alleen een 2-takt olie... En uiteraard adviseren ze hun eigen olie.

    Kijk, dat ze niet zomaar een simpele 2-takt olie willen kan ik begrijpen maar een beetje hoogwaardige race olie is makkelijk te vinden en zeker aan te bevelen.
     
  8. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Volgens mij rijden wij de octane met 1:25. Eerdaags nummer 4 inrijden.

    Nieuwe demo voor in de winkel, de vorige was ineens verkocht, er kwam iemand binnen die zij die wil ik en gelijk meenemen graag...

    Aangezien ze de octane alleen ingereden verkopen..... Mogen we een nieuwe inrijden voor de winkel.

    Over afstellen gesproken, heb ik volgens mij al eens een stukje over geplaatst in het Octane topic. De eerste serie was belabberd afgesteld, dus veel werk mee gehad om het goed te krijgen. Dit is er een van de 2e serie, kijken of ze de basisinstelling nu wel goed hebben.

    Ongeacht de motor, blijf je aan het afstellen. De nitro misschien iets meer dan een 2 takt maar je blijft met beide motoren bezig om ze beter te krijgen. Heb afgelopen jaar amper gedraaid aan de werks, in de basis goed afgesteld door iemand die dat goed kan, dan hoef je er weinig aan te doen.

    Heb ze aan een 2 takt ook wel zien draaien een hele dag om hem goed te krijgen, en wij met de nitro maar stoken.
     
  9. mikebike

    mikebike

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Deventer
    Sorry expert...
    Ik als hobbyist,prutser had begrepen dat de speciale olie erin moest,om op 1:14 gesmeerd te kunnen worden, bij 30000 toeren
     
  10. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    ?? De Octane is toch ook 2takt....
     
  11. mikebike

    mikebike

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Deventer
    2-takt wordt bedoelt, met ( vonk ) bougie
    De nitro is idd ook 2-takt
     
  12. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    ja, dat ja die motors die in een bigscale zitten.
     

Deel Deze Pagina