Hydromite in aanbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 12 feb 2015.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Het boten virus is toegeslagen. Na de bouw van mijn Wiesel ben ik rustig aan begonnen aan de Wasabi 900 omdat dit een pronkstukje moet worden en ik het rustig aan doe, ben ik alvast aan de Hydromite begonnen. Ik ben al een aardig stukje gevorderd verder dan op de foto's ik kon de rest alleen niet uploaden.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ik heb de bodem gemaakt van 2 mm balsa. Ik hoop dat het sterk genoeg is? de bodem is aan de onderkant gelamineerd met 2 lagen 25 gram glasweefsel.
    De binnenkant ga ik ook nog voorzien. Zal dit voldoende zijn?

    Verder ben ik nog op zoek naar een flexas. Kan iemand mij vertellen welke afmetingen ik daar voor nodig heb? en waar te bestellen. Ik kan ze maar moeilijk vinden op het net en meestal alleen de as. Ik heb geen idee wat ik allemaal nodig heb om deze samen te stellen.

    Tips met betrekking tot de opbouw zijn van harte welkom. Ik doel hiermee op de afstand van de motor tot aan spiegel. Hoe ver steekt de prop achter de boot uit en de afstand van het roer tot spiegel. Alle tips zijn welkom.

    Het plan is om de boot op 3s te laten varen waarschijnlijk met een dezelfde motor die ook in mijn Wiesel zit. De inrunner 3900Kv van Hobbyking.

    De boot heeft een totale lengte van 49 cm en de binnenmaat is 12,5 bij 38. De spiegel is 2.5cm hoog.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Hai Roy! leuk hoor een hydromite, die van mijn vader vaart alleen nogsteeds niet.. die aandrijfset die jij linkt heb ik in de hydromite ook ingebouwd en past prima, sleuf v.d strut moet alleen wel wat verlengt worden, anders ligt de prop wat te diep.

    ziet er goed uit zo!
    Gr. Sam
     
  4. andre wels

    andre wels

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    77
    Locatie:
    marum
    Leuk! Volgens mij komen er steeds meer hydromites. Als ik mij niet vergis heb ik ook een gundert as in mijn hydromite ( erwin zal mij denk ik wel corrigeren als het niet zo is). Die inrunner doet het goed in een hydromite maar een outrunner kan het ook doen ( beetje goedkoper). Probeer om voor je alles dicht hebt de binnenkanten van de compartimenten ook in de epoxy te zetten, mocht hij ergens een beetje lekken/water krijgen, dan rot het niet zo gauw.

    Veel succes met de bouw! En ik zal het zeker volgen!
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Je kunt Gundert altijd bellen om informatie, persoonlijk ben ik een fan van assen met een motorflens, zoals deze:
    Direkt-Flex-Antriebsanlage midi M4 - Gundert - Modell Boot Spaß
    Geen gedoe met het uitlijnen.

    Groeten, Jan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik mis de maten op de site van Gündert. Waarschijnlijk is de Antriebsanlage Mini ruim voldoende... hoe lichter hoe beter. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de 2,5mm Flexanlage van Hydro & Marine (al is die stevig aan de prijs). Deze is lichtgewicht en nagenoeg onverwoestbaar gebleken.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het zal Gundert niet wezen, om het nét weer even iets anders te doen...
    Als je bij een produkt klikt op 'Frage stellen', dan opent een nieuw venster met alle data van het betreffende produkt.

    Je moet het even weten...

    Groeten, Jan.
     
  8. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Voorgestelde as.

    Dat is inderdaad een mooie as met flens. Bedankt voor de tip Jan, dat scheelt inderdaad een hoop gedoe met uitlijnen. Ik zocht inderdaad ook al naar de maten op de site ivm de koppelingen.
    Het handigst lijkt het mij om zoveel mogelijk onderdelen bij gundert te bestellen. Iemand nog tips met betrekking tot de props die ik moet bestellen kunstof of metaal en welke maten?

    De sponsons heb ik met overgebleven epoxy behandeld.
    Ik heb van de week contact gehad met 2 gebroeders uit Bussum. Deze vertelden mij dat ik ook een motor met lager kv kon gebruiken en dan bijvoorbeeld op 2x 2s zodat het voltage omlaag gaat maar je wel dezelfde snelheden behaalt. Ik snapte er geen bal kan iemand er iets nuttigs over roepen.

    Vooralsnog is dit mijn boodschappenlijstje:

    - Motor van HK inrunner 3900KV (Zelfde als Wiesel maar dan op 3s)
    - Hobbyking 90A esc
    - Flexas (de door Jan voorgestelde)
    - Turnfin (sta nog open voor goede ideeen)
    - Prop (Geen idee nog)

    Ik heb nog een alu roer liggen met waterpickup van 9cm lang is dit voldoende?
    Misschien mis ik nog iets op het lijstje dan hoor ik het graag.
     
  9. andre wels

    andre wels

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    77
    Locatie:
    marum
    Turnfin kun je zelf maken, hier heb ik betere ervaringen mee.
    Met mijn hydromite gebruik ik nog steeds plastic props en nog niet 1 stuk gehad op 3700 kv en 3s
    Ik gok dat hij nu 35,5 mm is.
    Als koppeling raad ik je aan om een spankoppeling te gebruiken en niet met inbusjes de flexas vastzetten.
    2x2S is niet noodzakelijk. Die motor word niet heet mits je hem koelt.
    Een roer van 9 cm lang is volgens mij erg lang, ik had van hobbyking per ongeluk ook verkeerden besteld, hier heb ik gewoon een heel stuk afgehaald tot net onder de water pickup.
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je hebt het bijna goed begrepen van die kV's; als je op 2x2S gaat varen wordt je voltage juist HOGER (3S = 11,1V, 4S = 14,9V) maar doordat je je motor daarop aanpast, wordt de STROOM juist LAGER bij een gelijkblijvend vermogen. Wat weer gunstig is voor je onderdelen.
     
  11. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Leuk dat je ook een hydro haat bouwen. Heb je echt veel plezier van. Vaart echt spannend (Als ie op t randje van "blow over" balanceerd en je nog nét even de ander wil inhalen, of niet dan andre? )

    Ik zou mooi voor 3s icm de 3900 gaan. Vaar ik ook mee en bevalt me prima. Metalen propje erop en gaan. Kunstof graupner's sneuvelden bij mij .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die gundert asjes hebben wel glijlagers van niet al te beste kwaliteit. Je komt er wel mee weg hoor maar naar verloop van tijd worden ze gewoon wat ruim. Ik heb er een schnippie as in. Daar kun je niets van zeggen. Echte Duitse kwaliteit . In de boten waar ik gundert assen in heb gehad heb ik toen die tijd lagerbronzen busjes voor gedraaid.

    Veel succes met bouwen
     
  12. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga dan denk ik inderdaad voor de 3900KV op 3S.
    Hoe bepaal ik in welke hoek de motor komt te staan? of monteer je deze gewoon zo vlak mogelijk? en hoever van de spiegel komt deze te staan. Is het net als bij de Wiesel zo ver mogelijk voorin?

    Het zijn een hoop vragen maar ik wil deze hydro zo perfect mogelijk maken. De Wiesel was is i teets gehaast gebouwd:( waardoor er toch wat foutjes in zijn geslopen.

    Zouden jullie nog wat foto's kunnen plaatsen van jullie Hydromite's vooral van de binnenkant. Dan kan ik wat ideen opdoen voor de indeling en montage van de motor.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Voor een Hydromite van 50 cm heb je geen 3,2 mm flexas nodig, als je boot inderdaad niet groter is, kun je volgens mij ook met de 2,2 mm versie uit de voeten.
    Gundert - Modell Boot Spaß

    Overleg even met Erwin en André.

    De levensduur van de glijlagers hangt (ook) af van de mate van smering én de uitlijning zonder spanning op het eindstuk.

    Groeten, Jan.
     
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Oke, ik ben wat dat betreft een leek. Je kan mij (bijna) alles wijsmaken.
    Wellicht dat de mannen met de Hydromite's daar het antwoord op hebben.
    Met de 2.2 as is hij wel weer lichter:wink:

    Omdat ik de bodem van 2mm balsa heb gemaakt wat aan elkaar gelijmd is lijkt het mij verstandig om de binnenzijde te lamineren met carbon of zal glasweefsel volstaan van 50gr.
    De bodem is beplakt met 2x 25 gr.
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    De 2.2mm as van Gundert gaat prima werken, die zit ook in mijn Hydromite met dezelfde motor. Kijk even naar de foto's van andere Hydromites en de bouwtekeningen voor de motor positie. De lipo moet helemaal voorin komen om het zwaartepunt goed te krijgen.

    3S met de 3900kV motor geeft heftige prestaties, tegen de 80km/u kan je halen. De theorie van hogere spanning en een lagere stroom klopt wel, maar 2x 2S is lastig te plaatsen, ook door de extra lipokabels.
     
  16. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    De gundert as gaat ook prima werken hoor. Maar omdat ik de schippie gewend was vielen ze mij wat tegen (kost natuurlijk ook maar de helft)

    Ik heb zelf eerst met een 4400kv op 2s gevaren. Leuk.....maar wou toch gauw iets meer. Vandaar mijn tip om meteen op 3s te schieten icm de 3900kv. Je kan in het begin wel iets kleiner proppen om de snelheid iets te drukken.

    Oja. Bij de 2,2 gundert as ZEKER een spankoppeling gebruiken. Andre heeft binnen een paar keer de zachte gundert as al maar de ******ten geholpen. Ik geloof dat daar toen een 2,3 van h&m met bijpassende spankoppeling voor in de plaats is gekomen. Daarna werkte dit vlekkenloos
     
  17. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Oke een 2.2 as moet dus lukken. Er komt in de zet een koppeling mee. Past de spankoppeling in samenwerking met een flens of moet ik dan een as zonder flens nemen?
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    In de set zit een simpele koppeling met 2 inbus borgmoertjes. Opzich werkt dat wel als je het uiteinde van de as hardsoldeert. Ik heb het ook zo zitten. Een spankoppeling werkt beter en verlengt de levensduur van de flexas. Een flens is niet per se noodzakelijk. Als je motor eenmaal goed zit hoef je er niet meer naar om te kijken.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik weet niet of je al besteld hebt, maar een 1.5mm verenstalen as van Schnippkoweit is toch wel erg mooi voor een hydromite. Zowel montage als gebruik vind ik top (en ik heb al heel wat asjes geplaatst en gebruikt). Daarnaast is de precisie van de onderdelen erg goed (belangrijk aspect).
     
  20. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Helemaal mee eens. Vaar nu in zelf ook met verenstaal in Hydro 1 (zelfgemaakte assen in hk strutje) Ik hoef niet meer anders. kan ook zo in een "normale" koppeling.

    Maar flexas werkt ook prima hoor.
     

Deel Deze Pagina