Ik heb volgende lipo besteld: zippy compact 3S 5000mAh 25C In de haast (...) niet op de connector gelet, deze is een 5.5mm bullet zonder behuizing. Aangezien al m'n lipo's HXT4mm connectors hebben, en de aansluiting op m'n hexa dus ook gaat dit dus niet passen... Ik heb nog geprobeerd de bestelling te cancellen maar helaas... Wat zijn de mogelijkheden om deze lipo toch te gebruiken? Een hxt4 connector aan solderen (ben een beetje bang om aan een lipo te solderen)? Een overgang (vind ik nergens) van 5.5mm naar hxt4? Iets anders? Deze lipo heeft 10AWG kabels, zou deze in een HXT4 passen? Weer een lesje geleerd: nooit overhaastig bestellen...
Solderen zal je toch moeten leren en doen. Hoort bij de hobby. ;-) Of je moest beslissen om voor een connector te kiezen die bij het merk lipo's past. En bij dat merk blijven. Of je kiest een connector die je zelf handig vindt en je soldeert telkens de juiste connector aan de aangekochte lipo's. Zo doet vrijwel iedereen het. Let op! Verwijderen van een bestaande connector doe je niet door beide draden gelijktijdig door te knippen! Bescherm ook steeds een losse lipo draad met wat elektriciteitstape. Zoek maar eens wat YouTube handleidingen hierover. Succes!
Hehe solderen lukt vrij aardig, enkel solderen aan een geladen lipo... Misschien te veel waarschuwingen gelezen om er met een gerust hart aan te beginnen
Geladen of ongeladen speelt geen rol. Grote aandachtspunt is dat je geen kortsluiting mag maken. Moet je gewoon aan denken en dan komt het goed. Ik knip altijd eerst 1 draad, soldeer nieuwe connector, werk deze "af". Dan pas tweede draad. En bout met voldoende vermogen kiezen. Dat je via de draden de lipo of connector niet oververhit, maar dat is algemeen geldend bij soldeerwerk.
als je soldeert aan een lege lipo is dat zeer zeker veilig.. alleen doet de lipo het daarna niet meer..
Ik hikte hier ook altijd tegenaan... Zorg inderdaad voor een bout met voldoende vermogen, dat is 80% van het werk. Mijn oude bout kreeg ook niet de hele draad heet, met als gevolg dat ik de draad amper voorgetind kreeg. Nieuwe bout doet het als een zonnetje Die kortsluiting... helaas al eens meegemaakt. Waarschijnlijk met de tang of zo beide draden geraakt. Anyway, 6s geeft een geweldige knal... Toch er overheen zetten en gewoon doen, aldoende leert men. En inderdaad, het hoort bij de hobby
Zoals al aangehaald, eerst een draad losknippen, nieuwe connector erop en afwerken tot "geïsoleerd", daarna de andere draad volledig afwerken. Tape gebruiken om voorlopig te isoleren indien nodig.
Als ik de keus heb liever een ongeladen Stel dat... je kortsluiting maakt. Vertrouwen is goed ... controle beter.
Veel verschil maakt dat niet hoor, kortsluiting met een lipo waarvan de cellen op 3,7V staan of 4,2V. Tenzij je natuurlijk de plus aan de min gaat vastsolderen...
Niet bang zijn eerst rustig nadenken en dan pas knippen en solderen, komt veel goed hoor het is geen rocket science
je weet dat een ongeladen lipo nog steeds vlammen maakt? is nl nog steeds 3 volt per cel, of iets hoger.. geheel ontladen is de doodsteek voor een lipo.
Gisteren nog eens de fout gemaakt met mijn Hirobo Lama om de 2x 3S in serie (om 6S te krijgen) niet aan de ESC te koppelen maar aan elkaar (werk met 4mm bullet connectoren) VLAM! En connector weggebrand. Altijd even schrikken! Maar dezelfde avond nog nieuwe connectoren geplaatst en lipo was nog in orde. Nu, niet doen hoor, kortsluiting maken!
Hoi,zit net dit draadje te lezen. En ik moet ook gaan solderen,maar moet nog wel een goede soldeerbout aanschaffen. Jullie hebben het over een bout met voldoende vermogen. Wat zou voldoende vermogen zijn dan?,ik zal het meeste stekkers en zo solderen.
Of je nu een 20Watt of een 100Watt bout neemt, elke bout wordt warm genoeg om soldeer te smelten. Je hebt een bout nodig die voldoende warmte capaciteit heeft. Dat betekend dat de bout niet direct afkoelt als je hem op het te solderen materiaal houdt. Beide onderdelen, bijvoorbeeld de draad en de connector, moeten wam genoeg worden om het soldeer op te nemen. Als je dus een 20Watt boutje neemt met zo'n mooi dun puntje zal die punt echt wel warm genoeg worden om het soldeer te smelten. Tot je de bout tegen de draad houdt om die draad te gaan vertinnen. Dan neemt de draad zoveel warmte op uit de stift dat die zover afkoelt dat het soldeer weer stolt. Je moet de bout dan lange tijd tegen de draad houden om alles warm genoeg te krijgen zodat het soldeer weer smelt en dat het hecht op de draad. Dat betekend dat er een heleboel warmte in die draad wordt gestopt en dat de isolatie daarvan kan gaan smelten. Hetzelfde geldt bij het vertinnen van de connector. Wanneer je dan beide warm genoeg moet gaan stoken om beide aan elkaar te kunnen solderen zal het helemaal lang gaan duren voordat zo'n licht boutje dat voor elkaar heeft. Al die tijd ben je dus warmte in het geheel aan het stoppen wat bijna nooit een goed idee is. Daarom moet je dus een stevige bout kiezen. Persoonlijk zou ik minimaal voor een 50Watt bout gaan en als het even kan kies dan een soldeerbout met temperatuur regeling. Die zijn wat duurder maar je zal er heel lang plezier van hebben. Je kan dan ook kiezen voor een nog "zwaardere" bout van 80Watt of zelfs nog meer. Je hoeft niet bang te zijn dat de bout dan te heet zal worden. Als er meer warmte nodig is zal de regeling ingrijpen en kan dat stevige verwarmingselement die warmte er snel in stoppen. DIT boutje kan misschien prima zijn voor jou doel maar de stift kan wel eens iets te dun zijn. Maar als je verder gaat kijken zijn er nog zker meer goede en niet eens zo dure boutjes te koop. Bijvoorbeeld een soldeer station als DEZE is niet duur en zou best wel een goed bruikbaar kunnen zijn. De stiften zijn verwisselbaar dus je kan de juiste stift voor de klus kiezen. Dat het nog anders kan laat DIT soldeerstation zien. Dat is wel heel erg mooi en voor zo goed als alles bruikbaar. Maar ja, dat kost dan ook wel wat. Op jouwbuis zijn behoorlijk veel filmpjes te vinden over het solderen. Die zijn niet allemaal even goed maar bijvoorbeeld u9UXE6flEH8[/media] filmpje geeft hele goede informatie. Ook al is het op de elektronica gericht dezelfde regels gelden ook bij het solderen van connectors. BLfXXRfRIzY[/media] filmpje laat ook goed zien hoe je een goede soldeerverbinding tussen twee draden kunt maken. Hoe je een bullit connector goed kunt solderen kan je in u--Kvz8hksE[/media] filmpje bekijken. Maar er zijn er nog veel meer hoor! Succes.
mijn (regelbare) bout is 50 watt. Belangrijk is inderdaad dat je een goede, grote punt hebt. Met de vorige soldeerpunt die ik had kreeg ik accudraden niet voorgetint omdat alles te snel afkoelde. Een nieuwe punt en alles ging super soepel.