Zlin 526: low-tech, low-cost maar BIG-fun

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 25 okt 2014.

  1. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Voor velen lijkt het met papier bespannen onbegonnen werk maar zoals je zegt met wat oefening lukt het al gauw goed. Je moet enkel goed opletten dat je de vleugel onder en boven of links en recht bij de romp samen doet want het is niet te onderschatten hoezeer dat papier samentrekt bij het drogen, doe je dit niet heb je zo een propeller gemaakt in plaats van een mooie strakke vleugel. Doordat het papier zo aanspant krijg je ook een zeer stijve vleugel.


     
  3. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Voorburg

    He ralf kom je daarmee vliegen op de home build day op de GMVC?
    Groetjes
    Didier
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Dirk, de mijne is klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als het straks 'n beetje meezit, even snel invliegen is Schaffen...

    Het ding trekt 13 Amp stroom met 'n APC 9*6 op 3 cellen 2200, zwaartepunt precies op je aangegeven punt volgens bouwplan. Is 'n oude brushless, rond de 950 Kv als ik me niet vergis. Naarmate hij verder afgeraakte leek hij meer en meer op 'n Mustang, vandaar de "RENO-versie". :banana:
     
  5. SuperCub

    SuperCub

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Vianen (Ut)
    Erg fraai rafgol, hoe heb je de romp gedaan ? Geschilderd?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Whaw, ziet er snel uit in Ferrari rood, enkel de twaalfcilinder ontbreekt :-D
    Hoe laat gaat de luchtdoop door, als ik een gaatje vind kan ik misschien snel eens langskomen.

    Dirk
     
  7. dirk tinck

    dirk tinck

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    2
    hi Dirk,ik heb zopas een kitje van uw zlin 526 bekomen via gunther van de club the little wings.ik was er ook zot van nadat ik het had zien vliegen in harsewinkel.
    heeft een van uw klanten hem al eens bekleed met glasmat en epoxy ?ben het vanzin met de mijne.ik laat zo snel mogelijk iets weten....
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ah! Den Dirk T is hier ook :)
    Nog wat epoxy en glas over van de Streega?
     
  9. dirk tinck

    dirk tinck

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    2
  10. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Volgens Von W's instructies geplakt, en dan met 'n lakrolletje en hoogglanslak gerold.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  11. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Had geen ruimte meer om 'm in te vliegen, zal nog even moeten wachten.
    Ben wel blij met het resultaat van afwerking. En zoals gezegd, oefening baart kunst.
     
  12. SuperCub

    SuperCub

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Vianen (Ut)
    een vraagje Dirk alias Von-W,
    op deze foto:
    [​IMG]
    zit op de neus zelf nog dat kleine stukje triplex, wat is daar de bedoeling van?
    Vast bedankt voor je antwoord.
     
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik denk dat dat gemaakt is om een klein schroefje in te draaien, zodat de motorkap vergrendelt zit aan de romp
     
  14. SuperCub

    SuperCub

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Vianen (Ut)
    Oh ok, das inderdaad een goed idee. Ik wilde het eigenlijk eerst met magneetjes regelen.
     
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik had in de week al een antwoord getypt maar ik zat toen ergens op een terrasje op 2000m hoogte, er was wel internet maar ik kreeg het helaas niet verzonden.
    Maar inderdaad zoals Hoeby al zei is het om de motorkap met een klein vijsje vast te zetten. Dat staat niet vermeld in de handleiding omdat ik de motorkap aanvankelijk gewoon met een stukje tape op zijn plaats hield wat ook volstaat maar met een vijsje lijkt het toch direct veel professioneler ;-)




     
  16. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hi Dirk

    Ik had er al van gehoord, Dat is nog eentje van de eerste generatie maar in weze is daar niets aan veranderd op een paar details na. Zo is er bij jou nog geen uitsparing voor de sleutel in de vleugel voorzien en de romp is nog op de oude manier gesneden, dwz dat de zijkanten niet zo mooi egaal zijn maar zoals gezegd eens afgewerkt zie je dat niet meer en aan het vliegen doet het al helemaal niets.
    Tot nu toe heb ik nog geen weet van een Zlin met glasmat afgewerkt maar dat moet perfect gaan.

    Dirk
     
  17. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Ik heb op die plek magneetjes zitten; leek me overigens ook logisch. (en het kapje is er tot nu toe nog niet afgewaaid (in de hobbyruimte :p). De Zlin wacht op beter weer en meer tijd van't baasje.)

    Oh ja, nog 1 opmerking of eerder 'n tip voor het kraftpapier, even met 'n hete strijkbout erover, en 't wordt mooi vlak, zonder krulneiging. Kleeft veel makkelijker, gelijkmatiger en mooier daarna.
     
    Sickboy vindt dit leuk.
  18. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hi Raf,

    Leg me dat eens wat beter uit met die strijkbout, doe je dat nadat het papier er op zit want bij mij is het papier nadat ik het met de plantenspuit vochtig heb gemaakt ook mooi glad.

    Dirk
     
  19. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Even een korte vraag:
    welke lijm kan je het beste gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2015
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik lijm zo goed als alles met houtlijm op PU-basis, de zogenaamde bruislijm.
    Enkel het U-ijzertje om de hoogteroeren te verbinden lijm ik met het lijmpistool, eerst met de dremel de roeren uitfrezen zodat de U er ruim in past.
    Dan wat lijm er in spuiten en de U er indrukken zolang deze nog warm is en eventueel bovenop nog wat lijm tot de uitsparing volledig gevuld is, achteraf kan je de eventueel overtollige lijm met een scherp mes wegsnijden.
    Dit tweede deel was misschien niet direct een antwoord meer op je vraag maar misschien wel een handige tip, ik pas het op veel modellen toe.
    Nog snel twee foto's ter verduidelijking, op de tweede foto het resultaat maar het moet nog wat bijgwerkt worden

    [​IMG]X-32 Zlin 207 by vonw004, on Flickr
    [​IMG]X-32 Zlin 209 by vonw004, on Flickr

    Dirk
     

Deel Deze Pagina