Ik kreeg een tip om een kleine temp sensor kabel met een heel klein bimetaaltje aan het eind op een (benzine) motor zijn koelribben te lijmen met warmte geleidende lijm. Normaal wordt een koelrib niet boven de 120gr uit. Hecht dat spul echt goed en smelt het niet? Vrgr, Richard
Ook prima bruikbaar zelfs beter denk ik uitlaatpasta, oftewel gungum van holts. Kan ook de trillingen goed aan wel goed ontvetten eerst. Ik lijm er ook mijn tussenschotten in mijn uitlaat mee. goed bevestigd gaat dit jaren mee.
Bij een vorige werkgever gebruikten we een lijm op siliconen basis van Dow Corning. Als ik me het goed herinner was het type TC-2035. De maximale gebruikstemperatuur is ongeveer 200°C. De lijmnaad moet overigens zo dun mogelijk zijn. Ik herinner me iets van maximaal 150µm.
Ik heb nog een goede tip gekregen als merk: Arctic Silver Premium Silver 7 gram Zie dat het wel te leveren is via Amazon, maar dan komt er nog een keer de prijs (die al niet goedkoop is) bovenop voor de porto, dus een adres in NL zou welkom zijn....
Dat is warmtegeleidende pasta voor je processor in je pc.. werkt goed maar kan wel te warm worden! Dan bakt het aan en wordt het broos.. Wellicht het proberen waard! Is te koop bij elke computer winkel.. dus ik zou er nieteens verzendkosten voor gaan betalen
Hi Onno, Ik wilde net al posten, want ik heb Azerty nu ook gevonden! Ik heb het gelijk besteld, maar dan niet die 3.5 pasta maar de 7gr dubbele tube. Want de eerste is een pasta en de tweede is een epoxy achtige lijm. Ik moet namelijk iets op een koelrib van een benzine motor lijmen en die worden zo'n beetje 120gr. Plus ik moet een LED neuswiel lamp op de neusstijl lijmen. 8Wx2 Fahrwerk-Scheinwerfer, UltraPower, 20mm Dan werkt de poot gelijk als koel element. De man van Unilight adviseerde mij zonder meer die Arctic lijm als de beste waar hij zeer goede ervaringen mee had.
Als ik jou was, zou ik geen lijm gebruiken, maar een metalen beugeltje (gewoon klein blokje aluminium, twee gaatjes er door en een uitsparing waar de sensor in komt te liggen). Twee gaatjes door de bovenste koelribbe, boutjes M2 met kontermoertjes, en niet alleen komt dat ding nooit meer van zijn plek, maar de temperatuur word ook nog eens veel beter doorgegeven.... Op de bovenste koelrib zit er verder niks meer in de weg, en de ruimte tussen de koelribben op zich moet ruim voldoende zijn voor een moertje.... Groet, Bert
Bert Ik had zoiets al gemaakt, een buisje gevonden waar het bimetaaltje in kon en dat geheel met een M3 boutje door de rib heen vast gezet. Resultaat, het bimetaaltje teveel geklemd en dus kapot. Nu wil ik dus iets hebben waar het bimetaaltje geen spanning van ondervindt.... Het is echt maar heel klein spul... kan niks hebben.
ja... je moet het wel goed pas maken, he? Ik zit met hetzelfde probleem, maar ik ga toch voor het aluminium beugeltje, i.v.m. dat het een methanol motor in een heli is (dus onder de olie zit), en dus hoe je ook ontvet, geen betrouwbare verbinding krijgt. Groet, Bert
Ik lijm hem over dat bestaande 3mm gaatje heen, dan heeft hij mooi een "staafje" lijm voor extra vastigheid.
Heb het spul via Azerty binnen gekregen en als eerste een LED met koelplaatje tegen een neuspoot aan gelijmd. Zeer felle 8W LED (ook op 2S) wordt dus warm.... Alles prima. Een teststukje liet een mooie lijmverbinding zien. Nu nog de temp sensor op de koelrib