Beginner op stoom.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door glaerox, 24 feb 2015.

  1. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Hallo allemaal!

    Ik ben al een tijdje actief op het forum en modelbouw is naast het sleutelen aan auto's mijn grote hobby. Nu vind ik eigenlijk alle technieken binnen de modelbouw wel erg leuk, maar gaat de voorkeur uit naar brandstof aangedreven. Ondanks deze voorkeur heb ik wel enkele electro scheepsmodellen en tamiya auto's in bezit. Voor de rest helemaal gek van Cox brandstof motoren waar ik dan ook een grote collectie van heb (+100)

    Altijd al wel de ambitie gehad om te experimenteren met stoom. Als kind vergaapte ik me al aan de stationaire Wilesco stoommotoren. Natuurlijk veel te duur en mijn vader interesseerde zich alleen voor statische modelbouw. Nu ik weer bijna jarig ben en een cadeau aan het bedenken was viel mijn oog op de Wilesco stoommotoren die nu als volwassene goed betaalbaar zijn.

    Bij het rondneuzen op de Wilesco site kwam ik ook een simpel model motor tegen met aandrijving voor een boot. Daar heb je natuurlijk wat meer aan dan alleen de stationaire modellen. Het lijkt me daarom erg leuk om een boot te bouwen met deze stoommotor.

    Nu is echter mijn vraag: Weet iemand of deze motor een geschikt is om als beginner mee te experimenteren? Ik vind het belangrijk dat ik wel het toerental kan aanpassen. Hij hoeft niet perse achteruit te kunnen.

    Bij voorbaat dank!

    van de website:

    D52 Marine Steam Engine

    Mirror polished and nickelplated boiler, diameter 45 mm, length 105 mm, boiler capacity 155 cm³, with water gauge glass, spring loaded safety valve, steam jet oiler. Vertically mounted reversible double action brass cylinder, with flywheel, flexible plastic pipe to connect boiler and engine assembly. Flywheel with a diameter of 70 mm with grooved pulley, stern tube with a diameter of 6 mm and shaft (length 260 mm), plastic propeller, diameter 50 mm. Brass universal coupling. Operating time about 15 minutes per fuel charge.

    Weight
    Special gift box

    : 0,9 kg
    : 260 x 160 x 100 mm


    [​IMG]
     
  2. Beginner op stoom

    Glaerox,

    ik heb geen verstand van stoom maar ik vraag mij af of dit soort stoommachines echt bedoeld is om ook daadwerkelijk in een boot ingebouwd te worden? Zijn deze niet veel meer gemaakt met het doel om inzichtelijk te maken hoe een en ander werkt / in elkaar steekt?
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Wilesco heeft deze machine ontwikkeld voor in een scheepsmodel.
    Echter zou ik er niet voor kiezen:

    - geringe vaartijd (+/- 15 minuten)
    - zonder kunstgrepen is de machine niet omkeerbaar (vooruit/achteruit).

    er zijn leukere machines in de handel waarbij je met 1 kanaal vooruit/achteruit + snelheid kunt regelen (occilerende machines).
    Deze hebben ook een grotere ketel, dus meer vaartijd.
    Maar daar is het prijskaartje dan ook wel naar.

    [​IMG]
     
  4. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Na even zoeken op youtube een schip gevonden met de betreffende motor. Lijkt nog best goed te varen!



    Dit is ongeveer exact wat ik mij voor ogen heb. Toerenregeling zou wel fijn zijn maar is misschien te regelen door meer of minder stoom door te laten naar de cillinder? Mocht ik me ooit klem varen kan de paula met boeienhaak het model wel terug halen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Glaerox:

    Ik zou deze machine niet in een boot zetten.
    Wat opmerkingen:

    Hij is niet zelf-aanlopend. Stel dat je schroef even op de bodem vastloopt... Jammer, zwemles.

    Ik zie geen stoomkraan, dus een regeling om je toerental te regelen moet erbij kopen of zelf bouwen.

    Hij wordt gestookt met esbit. Niet alleen is dit niet zo'n fijn stofje, maar tijdens het verbrandingsproces gaat dit over in vloeibare vorm. En een boot schommelt. Tel die twee bij elkaar op...

    Omkeer-inrichting: is toch best wel handig als je een plotseling overstekende waterplant vlak voor je boeg ziet. Of een ander model.

    Ik heb enige ervaring met een soortgelijke twee-cylinder machine. Niet in een boot, puur als statisch studie-project. Mijn eerste stapjes met stoom.
    Het zijn leuke machientjes, maar het blijft speelgoed.
    De specificaties die bij de machine staan... ik vind ze nogal... Hoe zeg je dat netjes? Oh ja: "ambitieus" .

    Lex Verkuyl heeft ooit een dergelijke machine aangepast voor gebruik op een schip. Staat een recensie van in Modelbouw Aktueel.
    Hij heeft sowieso een 2e cylinder erbij gekocht, omkeerinrichting aangepast, stoomleiding aangepast, stoomkraan erop gezet, kleinere schroef dan de specificaties vermelden en nog wat dingetjes.

    Kortom: in een boot denk ik dat het een teleurstelling gaat worden.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... zolang je een waterplantvrij en tegenligger/koerskruiser vrij zwembad tot je beschikking hebt.... :D

    Groet, Bert
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Als je echt serieus met de stoomhobby wilt beginnen en je kan het niet zelf maken zou ik eens Googelen op het "Modelbouw atelier" in Apeldoorn en een catalogus kopen/bestellen van Regner. Prachtig en vooral veilig spul en veel betrouwbaarder dan in je eigen voorbeeld.

    Ook een aanrader om je orienteren is de komende modelbouwbeurs Intermodelbouw in Dordmund ;)
     
  8. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Iedereen bedankt voor de input. De tip van modelbouw atelier is erg goed. Zit hier nog in de buurt ook!

    Ik ga me verdiepen in Regner.

    Echter, het moet wel betaalbaar blijven als cadeau. Dat is de Wilesco zeker. Ik wou oorspronkelijk een stationaire kit vragen van mijn vrouw voor de verjaardan. Echter door de D52 kit kan ik er wel een model bij ontwerpen (wat ook nieuw is voor mij). Grotendeels voor display doeleinden, maar leuk als het toch een rondje kan varen. Met een aantal aanpassingen zoals controle over de snelheid, voorkomen van lekken brandstof kom ik al een heel eind. Voor het terughalen van een stilgevallen boot heb ik al een oplossing door mijn goed functionerende boeienlegger.

    Mocht dit dan toch echt mijn enthousiasme aanwakkeren kan ik zelf een professioneler model aanschaffen. Hoewel en kit dan mijn voorkeur heeft.

    Heeft onderstaande, goed betaalbare Regner nog een voordeel ten opzichte van de Wilesco die ik eerder noemde? (mijn Duits is helaas niet zo goed)

    [​IMG]

    Gegevens:


    Micro Dampfmaschinenanlage
    Dampfmaschine: L/B/H: 45/50/65 mm, Hub: 10 mm, Bohrung: Ø 8 mm
    Dampfkessel: Ø: 45 mm, 25 ml, 2 bar, Höhe 85 mm, Höhe ü. Kamin 160 mm
    Feuerung: Brennpaste
    Maße Grundplatte L/B/H: 131/76/7 mm
    Maße Grundplatte Schiff L/B/H: 120/60/2 mm
    Packungsinhalt:
    Maschine und Kessel auf Grundplatte
    Pfanne für Brennpaste
    Spritze für Kesselwasser
    Brennpaste 100ml
    Zylinderöl in Spritze aufgezogen
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Nee helaas niet, je zoekt het te goedkoop....

    Ook deze machine is NIET omkeerbaar, geen RC snelheidsregeling toepassing (handwiel ipv servo hevel).
    Geen astap voor een koppeling naar een schroefas.

    gezien het formaat van de ketel zal de bedrijfstijd ook niet heel lang zijn.
    En, ook hier wordt met "branderpasta" gestookt, ik zie liever gas gestookt.
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik zou idd wat "door sparen" en het geld van het kadootje hier bij doen :yes:
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Je moet opzoek naar z'n machientje.
    Puffin
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Glaerox,

    Ik kwam bij toeval dit topic tegen en vroeg me af of je ondertussen al wat verder met de ontwikkelingen was of dat alles na en bij het bovenstaande stilgevallen is?!
    Ben benieuwd.
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik volg het draadje ook, dus ik ben ook erg benieuwd!
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    glaerox was laatst gezien:
    10 mrt 2015
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wel 471 berichten...;)
     

Deel Deze Pagina