Hulp voor tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Lariekoek, 25 feb 2015.

  1. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Dat is inderdaad een beetje ver :p
    Mail is verstuurd, we zullen zien :) Hebben zij tekeningen van alle Duitse tanks in hun archieven? Ik had geen idee dat je dat kon opvragen...
     
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Alle Duitse tanks tot aan heden zijn hier gedocumenteerd :) Maar ook schepen, U-Boote, V1 en V2 etc etc.
     
  3. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Nice :) Heeft elk land een dergelijke dienst waar oude ontwerpen opgevraagd kunnen worden?

    Ik ga vanavond eens in de bib gaan zoeken naar één of ander boek waar ik een duidelijk overzicht heb van zoveel mogelijk type tanks. Ik denk dat het een bepaald type flame tank zal worden, aangezien ik van plan ben een bescheiden vlammenwerpertje in te bouwen. Zou dus wel leuk zijn als de originele tank deze functie ook had :)

    Moest iemand tips hebben omtrent het ontwerpen van een vlammenwerpertje? Ik heb wel al een ruw ontwerp in mn hoofd, maar ideeën vanuit een andere invalshoek zijn uiteraard altijd welkom!
    (En ik ben uiteraard voorzichtig, dus hier graag geen gezeur over ;) )
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    o_O [​IMG]

    [​IMG]
    Flammpanzer Pzkfw III

    [​IMG]

    M4A1 Sherman medium tank equipped with POA-CWS-H1 flamethrower

    [​IMG]

    OT 34, created from various models of the T-34-76, had an internally mounted flame-thrower ATO-41 (ATO-42 later) replacing the hull machine gun.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2015
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oke... resumerend: je wil uiteindelijk een tank op schaal nabouwen die 20km/uur kan rijden EN veel kracht heeft....

    Even rekenen:
    Als de snelheid ook op schaal moet zijn, moet je dus een 1:16 model bouwen van een tank die 80 km/uur als originele snelheid heeft.
    (Schaalsnelheid = originele snelheid gedeeld door de wortel van het schaalgetal, dus: 20 = 80:4)
    Of een 1: 25 model van een tank die 100 km/uur reed.
    Ik geloof niet dat dit soort tank veel rondrijden.

    Ik zie aan je vragen dat je nog weinig ervaring hebt met modelbouw.
    Da's niet erg, ooit is iedereen met niets begonnen, maar waarom in 's Hemelsnaam meteen zo'n absurd "pakket van eisen"?
    "Kracht" houdt in: een (behoorlijke) vertraging op de uitgaande as van de motoren.
    "Snelheid" houdt in: motor-as rechtstreeks op de aandrijfwielen of in ieder geval een stuk minder vertraging.
    Tenzij dat je een stel HELE snelle motoren inbouwt, gaan die twee niet samen.

    En dan ook nog een vlammenwerper inbouwen?
    Hoe goed is je brandverzekering?
    Weet je hoe een vlammerwerper werkt?
    Toch echt iets anders dan een Zippo-aansteker...

    In het rijtje van " vlammenwerpende tanks" mag deze natuurlijk niet ontbreken:
    [​IMG]
    Churchill Crocodile.
     
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Roel,
    Wat je noemt, is schalen volgens Froude. Dat wordt door bootjesbouwers gedaan omdat water niet te schalen is en zo krijg je de meest realistische golven en vaarbeeld.

    Bij auto's, tanks, treinen schaal je lineair. Dus een 1:6 tank die 20km/h rijd zou in het echt 120km/h rijden.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2015
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Da's een leuke hint Roel van Essen, zie hier dan de Sherman Zippo
    [​IMG]

    Het bouwbericht van Karel47 op Battletanks België staat hier:
    Battletanksbelgie.be ? Toon onderwerp - 1/16 Sherman M4A3 Zippo - Tamiya FO
    Nadeel van veel Tamiya kits is dan weer, dat ze dermate snel rijden dat een full scale Leopard II ervan zou gaan blozen :p Gelukkig kun je dit tegen de nodige kosten inzake andere gears verhelpen.

    Veel succes weer :)
     
  8. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Roel van Essen:
    Enkel het voorkomen is gekoppeld aan een bestaand model, alle overige specificaties (snelheid, koppel, motor, gewicht,...) staan hier echter los van. Met 20 km/h ben ik dus zeker tevreden :)

    Ik heb inderdaad nog niet veel modelbouw ervaring (dit is mijn 2e project), maar ik stel redelijk hoge eisen omdat ik op die manier het meest leer en het meest ervaring op doe. Ik ben elektronica student, bijgevolg maak ik alle elektronische sturingen, rf transmissie, remote etc zelf (geen enkele module). Het mechanisch aspect is een wat grotere uitdaging :)
    Ook zal dit een vrij kostelijk project zijn, en dan heb ik voor dat geld liever een uitgebreid resultaat dan een basis modelletje waar ik na 3 keer rijden mijn interesse in verlies. (Er wordt trouwens in de tank ook nog een camera ingebouwd die real-time videobeelden doorstuurt naar mijn remote)

    Ik weet dat kracht en snelheid omgekeerd evenredig aan elkaar zijn, dus wat ik bedoelde is dat ik een goede verhouding hierin wil vinden. Mijn motoren moeten dus niet perse heel snel zijn, maar over voldoende vermogen beschikken om aan mijn 2 eisen (snelheid en kracht) te voldoen. DC motoren staan er om bekend dat deze over veel kracht beschikken. De krachtige modellen (+500W) hebben al een groot koppel, en meestal een toerental rond de 2500 rpm. Als ik dit dmv een reductiekast naar iets rond de 500 rmp op een groot genoeg wiel overbreng, zit ik al aan mijn 20km/h met een groot koppel. Mijn eisen zijn zeker uitvoerbaar hoor :)

    Voor die vlammenwerper heb ik nog geen tests gedaan en nog niet veel opgezocht, maar voldoende om te weten dat het mogelijk is. Dit is uiteraard ook slechts een uitbreiding voor als de rest van de tank in orde komt, maar ik ga er tijdens de bouw van de tank toch ook al rekening mee houden (ruimte voorzien voor extra motor, ontstekingsmechanisme, software etc).
    Brandverzekering is in orde btw ;) Maar zoals ik al zei, graag geen gezeur hierover!

    Bram de Gruijter:
    Bedankt voor de fotos! Zien er al mooie modellen uit. Ik zou graag hebben dat de vlam vanuit de loop komt, dus die eerste gif en foto lijken me wel wat :)
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, foute berekening dus. Sorry daarvoor. Dan nog is 20 km/uur voor een modeltank onrealistisch. Een Leopard II rijdt met wind mee en zon achter zo'n 60 km/uur. Schaal 1:3 zou je dan op 20 km/uur komen...:confused::confused:
    Vergis je niet in het fenomeen "snelheid". Ik bouw schepen. Mijn snelste schip, een Duitse torpedoboot, vaart maximaal 18 km/uur. (Overigens vér boven de schaalsnelheid) Het lijkt alsof het ding 80 km/uur vaart.

    Ik twijfel niet aan je kunnen; ik twijfel aan de haalbaarheid van dit ambitieuze project. Overigens: FPV op de grond stelt vrij hoge eisen aan de apparatuur, hou daar rekening mee.

    En niet te vergeten de branddstoftank, de (zeer krachtige) pomp of de (forse)gastank...

    Ik "zeur" niet; ik ben realistisch. Verzekeringen hebben de nare eigenschap dat je wél premie betaalt, maar als je brand krijgt, ze er alles, maar dan ook alles aan doen om niet uit te hoeven betalen.

    Bij de meeste vlammenpende tanks was de boegmitrailleur vervangen door de vlammenwerper. Het kanon bleef intact. Alleen de Duitsers waren zo gek om een tankkanon met een dracht van meer dan een kilometer in te ruilen voor een vlammenwerper met een dracht van hooguit 100 meter...
    Het voertuig in de gif is overigens een M113, geen tank.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2015
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Je hebt misschien wel gelijk dat 20 km/h wat overdreven is, ik zal dit misschien toch wat moeten terugschroeven. Ik vind het toch vooral belangrijk dat hij over zeer veel koppel beschikt.


    Met RC besturing (zowel techniek als regelgeving) heb ik reeds enkele projecten ervaring, hier maar ik me dus geen zorgen over :)


    In dat geval: bedankt voor de waarschuwing! Ik heb een grote tuin, dus alle tests zullen in open terrein gebeuren en vanop een goeie afstand ontstoken worden :)

    Het is inderdaad niet makkelijk loopmodellen te vinden :/
    Ik heb ondertussen al wat opgezocht, en ook de amerikanen hadden een flame tank die vanuit de loop schoot:
    [​IMG]
    m67a1

    En als ik me niet vergis deed de Ronson dit ook..

    Daar gaat mn plan :'(
    Haha nee napalm is me iets te extreem :p Mijn eerste gedacht is benzine met één of ander verdikkingmiddel.
    Die M132 is wel een stoer ding, maar vind ik niet echt een mooi model om na te bouwen. Dan geniet de M67A1 meer mn voorkeur :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Dat is i.d.d. een stuk mooier dan zo'n hoekige bak die M67A1 Flame Thrower Tank.

    [​IMG]

    M67A1 Flame Thrower Tank at Engineering School, Fort Leonard Wood, Missouri
    15 December 2009, 17:32:28
     
  13. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Ik heb intussen blueprints gekocht van de M67A1 :D Nu nog de schaal omrekenen (staat in 1:50) en dan als ik eens tijd vind beginnen lassen :)
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    KLinkt heftig, lek bij het Pentagon gevonden of via andere weg :)
     
  15. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Persoonlijke banden met de Bush familie ;)

    Nee, the-blueprints.com gekocht. Er is wel wat geprutst met de schaal, dus dat wordt een hoop omrekenwerk :/
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    net wat vectortekeningen en pics bekeken daar, staan geen maten bij wordt nog een hele klus :p
     
  17. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Idd, maar als je de tekeningen in Solidworks ofzo opent kan je de measure tool gebruiken om maten te verkrijgen. probleem is dat die tekeningen (althans diegene die ik gekocht heb) in een foute schaal getekend zijn.. :/ Dusja.. idd een hele klus
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo te lezen is Solidworks met een aparte power pluging wel geschikt voor "trains, plains and automobiles" dus ook tanks maar niet direct een makkelijk programma. Wordt nog een studie erbij :) AutoCad3D wellicht?
     
  19. Lariekoek

    Lariekoek

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    21
    Ik kan een beetje autocad tekenen, maar voor 3D vind ik dit geen ideaal programma. Er is mij door de designers op mijn stage aangeraden in Solidworks te tekenen omdat dit redelijk makkelijk te leren is en voldoende uitgebreid voor mijn toepassing :)

    Komende paasvakantie (begin april) schat ik te beginnen aan de bouw, ik zal mijn vooruitgang hier dan posten. Misschien maak ik daarvoor best een nieuw topic aan met een meer passende titel..?
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Perfect :)
     

Deel Deze Pagina