Zelf oersterke servo bouwen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tstle, 5 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tstle

    tstle

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    3
    Hoi heb hulp nodig. Ik heb een zeer sterke en vlotte servo nodig.

    Gebruik: koppelingspedaal van de auto handbediend maken... Heb helaas geen geld om een automaat te kopen..

    Ik heb een servo van Ebay getest maar die bleek nogal traag te zijn..
    12V 24V 6 8A 320kg cm High Power High Torque Servos Driver Full Metal Robot | eBay

    Nu zie ik op youtube filmpjes van zelfbouw servo's.. is dit moeilijk te maken?
    [media=youtube]Rpqsvw2iTIo[/media]
    [media=youtube]sz21-SPqGcQ[/media]

    Of zijn er andere snelle servo's in de handel die een niet al te lichte koppeling kunnen intrekken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    servo

    Ik kan je niet helpen met een sterke snelle servo. Maar wil je werkelijk je auto gaan ombouwen met zelfbouw hardware en software en dan 130 km/h over de snelweg gaan rijden ?

    Als geld het probleem is kun je misschien eens bij een opleiding autotechniek gaan kijken, of die jongens jouw 4- of 5 bak willen vervangen door een sloop automatische bak...gewoon in het kader van de opleiding. Dan kijkt er een deskundige mee, en heb je kans dat je een veilige auto overhoud.

    Moet je even van de sloop een bak halen. Die kost je de kop ook niet.
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    wat denk je dat men denkt bij de apk keuring van zelf gebrouwen brouwsels? Of oom agent bij een staande houding. artikel 5 zou zomaar gebruikt kunnen worden...

    ik denk dat je teveel mythbusters hebt gekeken.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een "servo" bouwen die de koppeling bedient is niet zo moeilijk, Maar hoe had je de gedacht de versnellingsbak te gaan bedienen?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Vermoedelijk kwestie kapot linkerbeen?
    ongeval, ziekte, alleen krijg je daar nooit het geld bij om je spullen daar op aan te passen..

    Bij vrachtwagens zijn dit soort systemen er.
    op mn werk hebben we er 1 rijden waarbij er een knop op de versnellingspook zit, indrukken = koppeling in, loslaten = koppeling komt rustig op.
    werkt alleen niet bij de lage 2 of 3 versnellingen, geeft een te grote belasting voor de koppeling
    Daar werkt het op lucht.

    In een personenauto zou je dan misschien eerder recht op de koppelingscilinder moeten kijken wat je daar kunt doen.
    Maar wat je ook doet, een niet werkende koppeling en een been wat hem niet kan bedienen is een recept voor een erg groot ongeluk...
    Probeer een auto maar eens stil te krijgen als je hem niet uit de versnelling krijgt.. en je tegelijk stress hebt omdat je op een file/oversteekplaats af rijd.
    verzekering kan gaan zeuren, omdat je fysiek niet in orde bent om dat voertuig te besturen. Je MAG dan nl niet eens gaan rijden met dat voertuig.

    Je kan ook zonder koppeling gaan rijden.
    kan nog steeds...
    1 keer op laten komen bij wegtrekken, en verder op de ouderwetse manier.
    Alleen zijn de hedendaagse bakken er niet meer op gebouwd, op lange termijn zal hij dit niet grappig vinden.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Natuurlijk is dat op te lossen maar dat moet door een deskundige professioneel gebeuren om het wettelijk verantwoord te doen.
    Het zal dan meer gaan kosten als het regelen van een auto met automaat.
    Helaas geen geld om een automaat te kopen lijkt me een beetje kort door de bocht.
    Een automaat is de reguliere oplossing voor dit probleem waar om zou je dan het wiel opnieuw uit moeten vinden.
    Hoe je aan een een automaat komt hangt af van jouw specifieke omstandigheden.
    Dat is meer een kwestie van slim inkopen als van een dikke portemonnee want bijna elke auto is ook als automaat te koop dus probeer hem in te ruilen.;)
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2015
  7. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Ook bij het ombouwen van hand naar automaat zal je bij de rdw langs moeten om dat te laten kueren.
    Dit zal niet het lastigste zijn mits je onderdelen gebruikt van een zelfde merk en type wagen.
    Kosten kunnen wel oplopen daar.
    Grt Rob
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan misschien wel maar het is best lastig. Uit de versnelling halen (neutraal zetten) zonder koppeling is vrijwel nooit een probleem. Als je dat op de juiste manier doet kan dat kan heel goed zonder mogelijke schade aan de bak. Ik doe het heel veel. ;)
    Weer in de versnelling (hoger of lager) zonder koppeling is een heel ander verhaal. Dat lukt met een moderne bak heel lastig. Mij lukt het vrijwel nooit zonder het nodige geratel. Daarom doe ik het ook nooit.
    Een jaar of tien geleden met een trekker trek machine gespeeld. Daar zat een niet gesynchroniseerde vier bak in en opschakelen moest wel met het nodige "tussengas" en vooral veel gevoel doen. Ik ben er geen ster in moet ik eerlijk zeggen. Jammer dat die machine toen verkocht is, we hebben er best plezier mee gehad. Hoewel de buren er waarschijnlijk wel blij mee waren want het was een beste herriebak. :oops:
     
  9. tstle

    tstle

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    3
    Moet het iets verduidelijken:)

    Het gaat niet om het ombouwen naar automaat. Het gaat erom dat het koppelingspedaal te bedienen is met een knopje aan de versnellingspook. Liefst proportioneel zodat spelen met de koppeling ook mogelijk is.

    Wat ik doe is dan een staalkabeltje aan het pedaal maken en dat moet dan naar een servo gaan. Aan de auto zelf dus geen wijzigingen en is dus nogsteeds gewoon met de voet te bedienen.

    Het ergste wat kan gebeuren is dat de koppeling ingedrukt blijft bij een storing. Misschien een soort verbinding maken in de staalkabel met een pinnetje die ik in geval van storing eruit kan trekken. Dan is de staalkabel gelijk los en is de auto weer 100% orgineel.

    Veel auto's zijn wel met automaat te krijgen maar het gaat hier om een kleine bestelwagen en die zijn 2dehands amper te vinden met automaat... Daar komt bij dat ik schakelen wel leuk vind alleen krijg zo'n lamme poot ervan:)

    zoiets dus;
    [media=youtube]5JBqzIo7CPE[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Veel succes bij d RDW, want dit ga je nooit goedgekeurd krijgen.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Zoiets goedgekeurd krijgen is best lastig, er worden vaak allerhande extra eisen gesteld die soms onzinnig zijn (lijken?). Zonder goedkeuring zou ik echt niet gaan rijden met een aanpassing aan mijn auto. Stel er gebeurt een ongeluk en op de ene of andere manier zou het mogelijk zijn die aanpassing daar de "schuld" van te geven. Denk maar niet dat de verzekering ook maar een cent zal betalen en dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor de schade. Je kan er zeker van zijn dat de verzekeraar elke mogelijkheid zal aangrijpen om niet te hoeven betalen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2015
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even los van de wet- en regelgeving; technische oplossing. Ik heb ooit een auto (echte) radiografisch bestuurd gemaakt. Was wel lachen, een rotte Chevy automaat. Daar wilden we dus de rem bedienen met een servo. Dat werkt niet. Wat we gedaan hebben uiteindelijk is een klein 12V compressortje (bandenpomp) met een kleine tank, en een enkelwerkende persluchcilinder. De veerwerking van de cilinder remde, dus bij het wegvallen van de druk ging hij in de ankers. De regeling gebeurde met een drukregelventiel, die door een (normale, denk 5kg) servo bediend werd. Dit zou jij ook kunnen doen, met in plaats van de ontvanger die wij in de auto hadden een servotester.

    Inderdaad, legaal en zo is het lastig. Wellicht is een belletje naar de Auto Aanpassers Nederland (of iets soortgelijks) over zoiets wel nuttig.

    [EDIT]In dit geval zou ik dus veerbediend ontkoppelen. Bij falend systeem ontkoppeld hij dan. Misschien dat je het regelventiel ook wel direct handbediend kan maken met een handremmechanisme van een fiets. Mechanisme op de pook, kabel naar het ventiel. Zo maar een idee.[/EDIT]

    Succes,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2015
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je iets aanpast ter ondersteuning maar je kunt nog wel op je voet vertrouwen dan is het misschien nog wel legaal te krijgen zo als in het filmpje.
    Het ingedrukt blijven door een storing geeft niet want dan kan je niet rijden.
    Het ergste wat kan gebeuren is als je stil staat bij een oversteekplaats voor voetgangers je koppeling niet in gedrukt blijft door een storing en je kunt zelf niet meer ingrijpen met je voet.;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Een automaat is niet lastig te vinden voor een bestel wagen.
    De meeste bestaan voor de voorzijde met alle aandrijfcomponenten uit een standaart personenwagen, tja het kost wel wat meer moeite om om te bouwen van hand naar automaat.
    bv een Caddy is gewoon een Golf aan de voorzijde.
    Als kitcar liefhebber vindt ik het jammer dat mensen van dit soort iliegale fratsen uithalen, het wordt zo straks onmogelijk om nog een goede zelfgebouwde wagen op de weg/kenteken te krijgen, de rdw stelt nu al bijna extreem zware eisen.
    Laat ik het er bij houden dat ik hoop dat je snel de zaak technies total loss rijdt met je fratsen, of dat je in een techniesche kontrole valt (dit is ook apk afkeur overegens), je kan het kenteken dan ter plekke inleveren.
    Aangepaste wagens worden en moeten na aanpasing ook ter keuring worden aangeboden, en krijgen een speciaal inlegvel bij het kenteken wat ze altijd bij moeten hebben, en mag alleen door de eigenaar bestuurd worden (dit ivm aangepaste wegenbelasting).
    rob
     
  15. tstle

    tstle

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    3
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Meen je dit?

    Iedereen verteld dat het idee leuk is maar dat je er niet mee de weg op mag. (Als er wat gebeurt is het minst erge als je zelf wat overkomt, wat als jij hierdoor andermans kind dood rijdt???)

    En jij gooit echt alle argument zo over de muur en zet je eigen plannen door, alleen maar omdat je je koppelingspedaal niet in wilt trappen?


    Ik denk niet dat je zo veel steun gaat krijgen
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Om welk merk auto gaat het?

    Los van welke steun dan ook. Servo om de koppeling in te trappen.
    Zoek maar eens op clutch servo... etc.
    https://www.google.nl/search?q=clut...eE7ga--YCYDw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1113&bih=723
    electronic clutch actuator...
    https://www.google.nl/search?q=elec...2nO8u07gaqmoHgDQ#q=electronic+clutch+actuator

    Een elektrische deurvergrendelaar gaat niet werken. Niet sterk genoeg, te slappe constructie. Heb ze in onderdelen in handen gehad.
    Andere methode is via het inlaat-aanzuig-vacuum van de motor. De gelijk de rembekrachtiger. Dan moet daar ruimte voor zijn onder de kap. Krijg je een super licht pedaal. Ontkoppelen zou ook via een handle kunnen verlopen. Maar het blijven alle serieuze ingrijpende aanpassingen.
    Is de koppeling hydraulisch of met kabel?
    Bij een kabel (inmiddels ouderwets geloof ik) valt zeker iets te verzinnen met een takeling.
    Zo ook bij hydraulisch. Dan heb je 2 cilinders. Master en slave. Zet er een derde cilinder bij.
    http://www.ziptied.com/forums/index.php?topic=41456.0
    https://www.google.nl/search?q=line...Fforums%2Findex.php%3Ftopic%3D41456.0;779;392

    Dit soort schakelzaakjes zijn al uitgevonden. Conventionele versnellingsbakken edoch electronisch geschakeld geregeld. Duurdere merken... flippers aan het stuur...
    Halfautomatische versnellingsbak - Wikipedia

    mechatronic...
    AMT (Automated Manual Transmission) | Magneti Marelli

    Om dat in te bouwen, moet je echt weten wat je doet. Computer gestuurd...
    Dat doe je niet 1.2.3... allen wel in gedachten, dan is het direct klaar.
    Alleen meesterknutselaars komen zover. Maar dan heb je het eigenlijk al over professionals.
    Ik heb niet naar de kosten en aansluitingen gezocht... Maar 100% DIY? Wellicht in Kentucky USA, Moonshine racers :) Daar mag eigenlijk alles...

    In het filmpje wordt een best slimme oplossing aangereikt. Alleen lijkt het niet goed doseerbaar... gaat het om een prototype.

    Bij een stram pootje, klinkt als nare handycap, door te mogen rijden. Is mogelijk een gezondheidsverklaring nodig, moet er met een aanpassing in de auto worden gereden, die RDW is goedgekeurd. Die voorzieningen worden meestal professioneel ingebouwd, met alle redenen. Beunen loont eigenlijk niet.

    Een autootje heeft altijd waarde. Automaatjes heb je in allerlei formaten.
    Inruilen is makkelijker... soms de bakens verzetten, helaas :confused:


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  18. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Het gaat hier niet om iemand die de koppeling niet kan bedienen, maar daar geen zin in heeft.
    verder geen komentaar cq adviesen.
    Rob
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    [mod]Ten eerste is dit geen modelbouw gerelateerd onderwerp en ten 2e is het niet de bedoeling dat het forum mee werkt aan illegale praktijken want dergelijke veranderingen aan een auto vereist een goedkeuring zoals reeds aangegeven.[/mod]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina