Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Oehh, dat Valach is wel heel mooi spul ja... :yes:

    Inmiddels heb ik een oplossing gevonden voor het vastzetten van de motorkap, kostte wel wat breinbrekers ;-)
    Ik wilde een snelle manier vinden om de kap op het veld los te nemen zonder gereedschap, b.v. voor het vullen en checken van de tankinhoud.

    [​IMG]

    houtwerk voor onder de voorzijde van de kap, vlees voor de schroefjes van de messing lip om hem in vorm te houden

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voorzijde komt met een magneet vast te zitten

    [​IMG]

    Achter gebruik ik een platte vliegdraad van Mick Reeves waaraan ik een omgezet randje heb gemaakt, aan deze zijde zit hij onderaan met schroefjes vast aan de romp

    [​IMG]

    Aan de andere kant een trekveer die de kap aantrekt.
    Het extra bochtje is gebogen om het veertje los te kunnen nemen.
    Ben blij met deze oplossing zo, minimaal zichtbaar en toch eenvoudig losneembaar :D

    Groeten, Ralf
     
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Geniaal opgelost zo :D. Goed bezig!
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Heb weer wat plaatjes voor jullie, cockpitrand is ook gereed nu

    [​IMG]

    Snede in schuimrandje en over de rand plakken, daarna Bison Tix langs de rand en op het leer

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ook aan de binnenkant met lijm insmeren, omleggen en vastdrukken.
    Gaten prikken voor de eyelets, malletje van tape met de gat afstand.
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Rijgen van boven naar onder en daarna nog eens andersom :mad:

    [​IMG]

    Klep van de Vickers gun ook maar uit alu gemaakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tank is gefixeerd met een gezette alu lip
    Voor zover weer even,

    Groeten, Ralf
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    in 1 word
    PRACHTIG
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Jeroen :D

    Vorige week kwam Peter (van de Big Lift) langs en had magneten voor me meegenomen :thumbsup:
    Hiervan heb ik er 3 aan de kop van het motordeksel geplaatst.
    Verder nog sterkere magneten gehaald voor het kleppendeksel

    [​IMG]

    Boel zit hiermee goed vast nu

    [​IMG]

    Turnbuckles van de stabilo draden zijn nu gezekerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de onderzijde. De verende skid heb ik vervangen door 2mm verenstaal.
    Eens kijken hoe dit zich houdt in het veld. Hiervoor moet nog een definitieve oplossing gevonden worden.

    [​IMG]

    Deksels aan de onderzijde zitten nu ook op hun plek.
    Uitlaat en schakelaar ook.

    Groeten, Ralf
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Kist is wat mij betreft klaar om zijn test buiten te hebben :D

    [​IMG]

    Uitlaten hebben nog een 2e steuntje gekregen

    [​IMG]

    [​IMG]

    U hoort weer van me ;)

    Groeten, Ralf
     
  8. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er allemaal weer goed uit Ralf :). Ben benieuwd naar de test straks, maar verwacht, dat dat wel goed zit!
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    een schiterend resultaat
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Waanzinnig
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Vanavond de uitleg :D

    Groeten, Ralf
     
  12. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Wow

    Wow Ralf.
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Grapjas moeten we nog langer wachten.
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dat ziet er goed en heel erg mooi uit!! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Jij zult blij en trots zijn!
     
  16. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Schitterend Ralf, je hebt me verrast. Wist dat je er klaar voor was, maar nu al had ik nog niet verwacht. Grote klasse :thumbsup:.
     
  17. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Gefeliciteerd man met de maiden!,
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Dank jullie wel mannen :D!
    Gisteren kreeg ik een mail van Teus met de mededeling dat hij, Martin, Ronald en Tilmann zouden gaan vliegen, en of ik niet mee wilde..
    Uiteraard!, kort dag maar de voorspellingen waren fantastisch :D!

    Een uitgelezen kans mijn SE5a te testen in goede weersomstandigheden en samen met mijn vrienden, beter kon het niet!
    Gelukkig lukte het vrijaf te nemen en konden we onze 'mini Dawn Patrol' houden op de GMVC

    [​IMG]

    [​IMG]

    Balsa USA Pup van Teus, ZG62 met Schlundt vertraging

    [​IMG]

    TC Pup van Ronald, ZG38 vertraging

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En mijn SE5a-tje.

    Het was super elkaar weer te treffen en we hebben weer een hoop kunnen bijpraten.

    Het starten van mijn ZG38 ging niet vlot, de carb ligt onder de motor en het is lastig benzine aan te zuigen. Wellicht ga ik een nieuw type carb kopen bij Toni met een choke klep (dat heeft mijn oude versie niet), is makkelijker op het veld.

    Nadat we bekend waren met dit euvel kon ik de reikwijdte test doen met lopende motor, alles prima in orde, geen storing.

    Viel wel op dat door het geweld van de vertraging de kabels fors schudden.
    Wellicht de prop nog eens balanceren.
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    die carberateur moet je gewoon bestellen bij de grasmaaier dealer
    sneller en goedkoper
    is gewoon een walbro
    de redden dat er geen choke klep op de oude 38 Zenoah zit is omdat die bij de bosmaier in het filterhuis zat
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Het fijne was dat ik niet zenuwachtig was, de omstandigheden waren perfect en je beste maten aanwezig, wat wil je nog meer, ik was er klaar voor en had vertrouwen in hoe ik het gebouwd had.

    Start verliep goed,

    [​IMG]

    Hij rolde mooi weg

    [​IMG]

    En hij is los :D!

    [​IMG]

    Hoefde gelukkig niets te trimmen, alleen het hoogteroer iets meer up
    Zwaartepunt klopte gelukkig en de kist voelde prettig aan en luisterde goed naar mijn aansturing

    [​IMG]

    1e bochtje, alles nog OK
     

Deel Deze Pagina