HK Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (82mm)

Discussie in 'Speedboten' gestart door rayrz, 4 mrt 2015.

  1. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Eerst boot test probleem

    Beste Mensen, Hellup!!

    Gister de eerste Bad-test gedaan. Boot in bad gelegd en kijken wat er gebeurd.
    Tot mijn verbazing ----LIEP ER WATER IN??? ---- Huh...hoe ken dat nou...

    Maar wat blijkt....er komt door de flexas drupjes uit. Maar ik zie ook dat mijn siliconen rubber ook niet helemaal aansluit.
    Wat doe ik hier verkeerd? Moet je dit helemaal insmeren met boot vet?

    [​IMG]


    Zo ook aan der onderkant...ik denk dat hier het water naar binnenkruipt, of komt het door de as bij de schroef??? iemand hier oplossingen voor?

    [​IMG]

    Aan de binnenkant loopt ook water in.

    [​IMG]


    Ook heb ik nu gemerkt dat de boot nu meer naar links hevelt omdat de lipo zwaarder is dan de regelaar.....hoe lossen jullie dit op? of is het niet erg dat een boot scheef hangt in het wateR? heb de lipo wel mooi vast gemaakt met klitterband.

    [​IMG]
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ray,

    Als de flexas niet is ingevet, zal er water door naar binnen lopen (capillaire werking).

    De ruimte tussen de romp en de stinger vullen velen op met óf een strak passend stuk siliconenslang, óf je ontvet de boel grondig en vult de ruimte met siliconen.
    Als dat is uitgehard, heb je de boel dicht én nog beweging voor het afstellen.

    Alle boutjes op de spiegel nalopen en eventueel opnieuw vastzetten met een drupje siliconen ertussen.

    Dat de boot naar links hangt is goed; als je gaat varen zal het koppel van de aandrijving de boot weer rechtop laten varen.

    Heb je een strip rubber onder de lipo?
    Alleen klittenband er omheen zal niet voorkomen dat bij een flip de lipo van z'n plaats komt, met alle gevolgen voor het vaargedrag.

    Groeten, Jan.
     
  3. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    watersnood

    Beste Jan,

    Als eerste dank voor je hulp. Ik weet niet zeker of standaard de flexas is ingevet. Maar er zit aan de onderkant wel een soort, vet. Ik heb zelf wel van dat witte boot vet. Maar houd dat alle water tegen? Ik zal is wat siliconen aan de binnenkant smeren en over de as. misschien helpt dat wel een beetje. Daarna weer in bad leggen!!

    Ik heb eergister alle boutjes en moertjes op de spiegel ingesmeerd met Lock-tide. dus dat zit wel goed vast. Daar komt ook geen water meer doorheen, heb gister wel goed gekeken.

    Onder de lipo zit een plankje met een stukje carbon daaronder loopt dat stukje klitterband onderdoor. Ik heb dit plankje goed vast gelijmt met hete lijm. Dus dat zit wel goed vast. Op de lipo zit ook klitterband. dan zit het helemaal goed vast.
    Dus ik heb het wel goed gedaan, aal de linkerkant de lipo, kwa gewicht. Gelukkig maar daar ben ik wel blij om!



     
  4. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Waterdicht maken

    Beste,

    Na een 2e poging "" varen op het water"". heb ik alweer water in mijn boot gekregen. Ik heb de Flexas helemaal ingevet en alles leek waterdicht.
    Helaas zat er bijna een heel glas water in mijn boot! Echt veel.

    Dus ik toch maar even de HK brushless Pursuit in mijn bad gedaan.

    [​IMG]

    Dus ik ben gaan nadenken. Zou het dan toch misschien door de slangetjes heen kunnen komen?
    Ik heb ze nu eindelijk ge ty-trapt wat Roy mij zei.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik toch maar met siliconen-kit spuit aan het werk gegaan.
    Gewoon alles dicht gekit. hoppa! van buiten en van binnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo, en nu alles mooi uit laten harden. De siliconen-kit blijft wel mooi soepel als het is uitgehard.

    Morgen ga ik poging 3 proberen. en hopen dat er dit keer geen water in staat.

    Ps: Ik heb mijn Rescue-Duck mooi kunnen gebruiken om mijn pursuit binnen te halen. hij deed ff niks meer. Ik dacht misschien dat ik mijn lipo kapot heb gevaren. 2 cellen deden niks meer. van de 4.

    wordt vervolgd....
     
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Wat heb jij zitten plakken Ray... Gelukkig is zijn die siliconen nog goed verwijderbaar maar het zal wel wat werk vergen. Hoe je het beter kan doen, alle hardware demonteren en telkens in het gat in de spiegel en op de achterkant van je hardware een beetje kit doen, dan alles vastzetten en de kit die onder de hardware uitkomt aan de buitenkant veeg je dan weg met bijvoorbeeld een nat stukje keukenrol. Zo blijft alles netjes maar toch waterdicht.

    Hier lekt het vaak:

    1. Tussen bouten van je hardware --> Op te lossen zoals hierboven beschreven
    2. Langs de flexas -> Dit komt doordat er langs onder aan de stinger een opening zit bij de goedkope chinese stingers. Dat gat zou je beter met wat kit proberen te dichten of simpelweg een goede MTC stinger kopen waar je een flexas hebt in 1 stuk en dat gat er niet is. Je kan zoveel vet smeren als je wilt, zolang als die opening onder aan je stinger niet is gedicht blijft er water binnenkomen...
    3. Tussen dek en de romp doordat je de romp niet goed afplakt. Een pursuit is een redelijk lastige romp om goed af te plakken. Neem daar dus ook je tijd voor en wees niet zuinig op tape.

    Vergeet niet na elke vaardag je flexas uit de boot te halen, af te drogen en netjes weg te leggen. Als je dan volgende keer gaat varen kan je de as weer invetten en weer vastzetten in de romp.


    Gr,
    Roy
     
  6. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    radeloos!

    Hoi Roy en andere lezers,

    Nou, poging 3 in het water, pfffff.

    Nu ben ik radeloos....ik weet het nu ff niet meer waar het probleem ligt.
    Water komt nog steeds naar binnen.

    Maar heb nu alles goed nagekeken,..en zag opeens dat er een slangtje bij de ESC, gescheurd was. Dus dat was de boosdoener.
    [​IMG]

    Ik heb maar een video gemaakt. 1min gevaren. Ook bij vol gas sloeg hij af.
    Kan geen gas geven...misschien ligt dat aan de regelaar of hele slechte lipo's.

    Maar ik heb ff wat foto's gemaakt. Vind je ook niet dat de boot te laag met zijn kontje in het water ligt?

    Deze foto is voor de vaart:

    [​IMG]

    En deze foto is na 1 min varen:

    [​IMG]

    Water in de boot:
    [​IMG]

    een laag water:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb een filmpje gmaakt met mijn gopro. ik zal hem zo ff uploaden.

    Hier het filmpje:
    [media=youtube]MH8brStytzY[/media]
    [URL="[/URL]


    gr ray
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ik vindt het redelijk tam , op 4S .
    ter vergelijk begin setup van mijn vergelijkbaar bootje op 4S en een 42mm propje op 4s :




    Het dichtkitten aan de buitenzijde zal niet veel helpen , beter alles los en daarna alles inbouwen met kit of epoxy ertussen , zoals de boutjes van de trimflappen en roer , zoals eerder door Roy geopperd. Water kan overal tussen door komen ,maar denk eerder door de as en de waterdoorlaat in de romp , als de buis niet genoeg vol zit met vet dan kan daar veel water door komen , ook de waterdoorlaat gemaakt in de romp vanuit het roer kan veel water door laten , check ook het gat wat gemaakt is voor de as in de romp .Is eigelijk standaard werk met de kant en klare rompjes vanuit China.

    Weet zeker dat de kap goed afgeplakt is en telkens goed ontvetten voordat je weer nieuw tape plakt ,kijk ook eens naar de waterkoelmantel van de motor , als daar een o-ring niet goed zit komt er veel water door heen.Ook het rubber van de servo stang die door de romp gaat naar buiten, vindt ik niet echt waterdicht eruit zien .
    Telkens stap je voor stapje iets dicht maken en desnoods in het bad controleren .

    suc6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Ray,

    Als er zoveel water in mijn boot zou staan ga ik er niet mee varen totdat ik weet vanwaar het komt. Ik denk dat we hier al genoeg gezegd hebben wat er moet gebeuren en hierboven geeft Rob het nogmaals aan, alles demonteren en terug monteren op de goede manier met siliconen zoals ik het aangegeven heb. Eveneens dat gat vanonder aan de stinger dichtkitten of nieuwe betere MTC stinger kopen.

    Voor volgas gaat je boot wel niet zo hard. Heb je je regelaar wel goed gekalibreerd? Ik weet dat mijn Pursuit toch redelijk makkelijk 60-70km/h haalde op 4s zonder echt veel moeite te doen met een 2000kv 4082 leopard motor.

    Je Pursuit ligt absoluut niet te diep. Ik heb de mijne nog op 8s 8000mAh gevaren en dan ligt hij nog maar net boven water als hij stil lag. Vaarde heel goed dus kan absoluut geen kwaad dat je boot wat dieper ligt in stilstand.

    Dit is een heel mooi bouwverslag van een Pursuit: pursuit-mono-82-cm-hoe-hard-kan-die-%3B

    Zo zou je het ook moeten proberen doen en ik zou niet meer gaan varen voordat je boot een uur in bad heeft gelegen zonder dat er ook maar 1 lek water in gekomen is! Heb je wel water in de boot --> Begin maar met zoeken naar je lek en test opnieuw.

    Gr,
    Roy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  9. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste,

    Na dat mijn regelaar was ontplofd heb ik inmiddels een nieuwe besteld. namelijk een Turnigy Marine 180amp.
    Deze heb ik na mijn weten netjes gemonteerd. Maar vandaag weer zijn eerste test rit gemaakt. Wow, dit bootje ging nu als de brandweer. Met mijn nieuwe prop zoals Roy mij had voorgesteld was ook perfect.
    Liep erg lekker en na mijn mening ook snel genoeg om veel lol mee te maken.
    Maar na denk ik 7-10min fun gehad op het water was het tijd om de boot een final-check te geven. Dus boot naar binnen gehaald en opgemaakt.
    Alles zag er kurk droog uit, yesss. Maar nu voelde ik aan de motor,....die was lekker cool. niet te heet. De regelaar was ook redelijk, ook niet warm.
    Lipo voelde ook goed aan. beetje warm mag.....maar nu komt het......
    Vanaf de esc draden naar de motor,....die waren bij mij er heet, Ik heb ook een heavy duty tunigy 4cell 60c er aan hangen. Zou dan die 60c toch te veel zijn??
    De stroom draden vanaf de esc zijn mooi dik, en kunnen 200gr aan. Maar die draden naar de motor zijn dunner,. die waren heet. Hoe kan ik die nou vervangen? Of moet ik de draden korter maken?
    graag jullie hulp....

    [​IMG]
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    "c" kan je nooit te veel hebben, dat maakt niet uit.
    Maar ik zie wel dat u twee stekkers/verbindingen per draad gebruikt, en ze vrij lang zijn.
    Probeer ze eens in te korten, en als het kan 1 verbinding gebruiken in plaats van 2, en als er 2 moeten, zorg dan dat ze echt goed gesoldeerd zijn, zodat de weerstand het minst is!
    Want weerstand is hitte.

    EDIT : Ik zie net dat dit in een ander topic ook al geadviseerd is, sorry!
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De waterkoeling zou ik iets anders aansluiten......
    De nippels op de motorsteun kun je overslaan , dat spantje koelt namelijk maar heel matig bij een binnenloper en zorgt alleen maar voor onnodig veel weerstand in je systeem waardoor je koelmantel minder efficient werkt.

    Bij een binnenloper zit de spoel namelijk niet strak tegen de lagerschilden aan , maar daar zit een stuk loze ruimte tussen....
    De extra koeling die je daar dus uit haalt is minimaal , meer water door je koelmantel door de kortere route van het water levert veel meer koeling op ;)
     
  12. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt Ruud,

    Dat is zeker nuttige info....zo leer ik weer iets bij!!!
    Ik ga de water koeling ff aanpassen!
     
  13. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste Speedboot fanaten!

    Vandaag weer ff een goeie test kunnen doen met mijn HK pursuit.
    Dit keer met een veel betere koeling dankzij Ruud! nog bedankt daarvoor!
    Heb de draden ook mooi ingekort. en nu heb ik geen weerstand meer! Draden ware lichterlijk warm zoals het hoor.
    Kortom ik had vandaag een big smile op my face. Ik heb de tijd wat kort gehouden voor de lipo, dat ik hem niet helemaal leeg vaar. Snelheid vond ik ook perfect. hoef van mij niet harder.
    Hier onder een youtube filmpje van hoe het is gegaan:


    gr ray
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat van de koeling was niet Ruud maar ik :p ;)

    Maar het ziet er goed uit zo !!
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Raymond,

    De boot vaart als op rails!
    Een paar observaties/suggesties:
    - Vervang de onderste bout in het draaipunt van het roer door een kunststof exemplaar, dan kan het roer omhoog klappen als je onverhoopt eens ergens overheen tettert, zonder dat je houder uit de spiegel breekt.
    - De boot loopt voor m'n gevoel nog wat te nat, probeer eens het zwaartepunt een fractie naar achteren te brengen (of de trimtabs iets omhoog), zodat de romp op de laatste paar centimeter van de romp vaart, dat scheelt enorm in de snelheid.
    - Apropos snelheid: vergelijk het motorgeluid van jouw boot eens met de mijne, hier zit een 2200Kv motor in op 4S, rond de 2 minuten is de lipo warm en heb ik het hoogste toerental:

    Dit ligt rond de 30.000 toeren onder last, in verhouding met jouw 35000 toeren onder last zou je aanzienlijk sneller moeten zijn, of heb je er een kleine prop achter?
    Mijn Arowana (hetzelfde onderwaterschip als de Pursuit) hangt een Ø48mm metaalprop met smalle bladen (HK) achter.

    Groeten, Jan.
     
  16. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    Oh, ik zie het nu ja,...idd..... mr. Savage .26 Picco heeft me die goeie tip gegeven over de koeling systeem. dank daarvoor.

    Mijn grote dank voor al jullie goede tips! Zo kom ik idd weer een stapje verder. Wat voor boten hebben jullie? En wat is jullie vaar tijd ? Die van mij haal ik 3min met redelijk veel vol gas. met een 4000mah 4s 60c.

    @jan,...
    Ook jij bedankt voor de goeie tip. Ja, ik denk dat mijn boot idd harder kan. ik heb ook het gevoel dat mijn lipo/gewicht ietsje naar achter kan. Ik heb de standaard prop vervangen in een kleinere prop een octura x438 die is ietsje kleiner dan de standaard prop die erop zat. Dit was weer een tip van Roy.
    Maar dat eerste waar je over had, als je ergens overheen vaart heb ik ook wel eens gehad. Gelukkig dat mijn schroefje niet zo heel vast zat en het roertje gelijk omhoog klapte.
    Maar goeie tip man.....als het roer uit je spiegel breekt dan word je daar idd niet vrolijk van. kun je een nieuwe boot kopen.

    Maar als jullie nog meer ideeen hebben...dan hoor ik het graag! Hoe is de stand van die messen aan de zijkant? En varen jullie ook met Expo op je zender? Ik heb 30% ingesteld.

    gr ray


     
  17. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Raymond,

    Het bootje dat het meeste aanleunt bij jouw Pursuit dat ik heb is een No step 2, zo'n 74cm lang. Daar vaar ik met een TP3040 2350kv met een turnigy V2 120A marine esc en een 4s 5000mAh 45C zippy lipo. Vaartijd rond 5-6min met een x442, alles volgas gevaren. Snelheid zo rond 85km/h. Extra toeren kosten natuurlijk wel wat stroom dus het is normaal dat jouw vaartijd wat korter is. Je zwaartepunt naar achteren leggen zoals Jan aangeeft zal je zeker al wat extra vaartijd + snelheid geven. Eventueel eens een andere propje proberen, zelfde maat maar 1 van Hydro&Marine of tenschock. Geeft bij mij ook een verschil in vaartijd en snelheid.

    Ik vaar mijn no step 2 met 20% epxo maar eenmaal ik vertrokken ben kom ik zelden van het gas af dus echt veel doet die expo niet :)

    Gr,
    Roy
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ray,

    Die messen worden turnfins genoemd, ze zorgen ervoor, dat de achterkant van de boot niet uitbreekt in snel gevaren bochten.
    Ik heb aan mijn boten maar ééntje, aan de rechterkant, omdat het wedstrijdboten zijn, die alleen maar rechterbochten varen.
    http://www.modelbouwforum.nl/media/turnfin.39013/full?d=1433374760
    Daarnaast willen boten met één prop (die, vanuit de motor gezien, rechtsom draait) sowieso beter (en krapper) rechtsom, dan linksom, zeker op snelheid.

    Turnfins staan meestal vertikaal, parallel aan het roerblad, of haaks ten opzichte van de bodemhelft waar ze gemonteerd zijn.
    Gewoon proberen wat het beste werkt.
    Mijn turnfin raakt alleen het water als de boot een bocht maakt, rechtuit varend is de turnfin vrij van het water, minder weerstand.

    Zoals de anderen al zeiden, heeft expo op het gas weinig nut bij een speedboot; ik vaar rustig weg en geef dan gas totdat de lipo leeg raakt.
    Expo op het roer is een andere zaak, als je de expo koppelt aan het gas,zodat je bij vol gas een kleinere uitslag hebt dan wanneer je langzaam vaart; scheelt je vast een flip wanneer je bij een uitwijkmanoeuvre op snelheid teveel roeruitslag geeft, lig je in de meeste gevallen op je dak.
    Geen probleem als de boot een vloedkanaal heeft...

    Ik heb echter ook op het roer geen expo (maar mijn boten hebben wel een vloedkanaal).

    Groeten, Jan.
     
  19. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    He

    Hey Jan,

    Bedankt weer voor dit mooi verhaaltje,....erg leuk om zo ervaring op te doen!
    Van die turnfins wist ik niet,...ik ga ze gelijk aanpassen,...ik heb ze teveel naar achteren staan..,.en zulke scherpe bochten maak ik toch niet.
    Ik vaar er gelukkig nog geen wedstrijden mee, maar just for the fun. Ik neem deze boot mee op vakantie, naar italie aan het gardameer. Daar zal ik een hoop fun mee hebben. Ik kan daar iedere dag er mee varen.

    Over expo op het gas heb ik volgens mij nooit over gesproken, ik bedoelde meer expo op de stuurknuppel zegmaar. (de rechtse). Ik heb veel met vliegtuigen gevlogen en multicopters. Daar was expo echt noodzakelijk. (30%) Daarom dacht ik misschien ook wel handig op boten te toepassen, vanwege dat je dan mooiere turns kan maken.

    Maar wat versta je onder een vloedkanaal? Bedoel je z''on open ruimte gemaakt zodra je boot omslaat dat daar water in loopt en dat dan je boot weer terug slaat op de normale positie? of begrijp ik het verkeerd?

    gr ray
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ray,

    Een vloedkanaal, of kantelkamer is inderdaad een afgeschut deel van de romp, dat volloopt als de boot in rust is (al dan niet op z'n dak liggend na een flip).

    Vloedkanaal 01.jpg

    De truc is om de gewichtsverdeling in de boot zó te maken, dat wanneer de boot op z'n dak ligt, het vollopen van de kantelkamer het drijfvermogen aan één kant te niet doet waardoor de boot weer terug draait en je weer verder kunt varen:

    Linkslastige opbouw 02.jpg

    De Arowana is een platte bak met veel drijfvermogen, dus het vloedkanaal valt ook groot uit; de inhoud is ruim drie liter.
    Zoals je op de foto kunt zien liggen alle zware spullen links van de as tegen de vloedkanaalwand aan.

    Bij het wedstrijdvaren onmisbaar, want anders is je race voorbij na een flip, maar ook bij het recreatief varen bijzonder praktisch...
    Ik ga met deze boten varen in situaties en onder weersomstandigheden varen waar je dit zonder vloedkanaal wel uit je hoofd zou laten (storm op het IJsselmeer met golven van ruim een meter, de boot is meer in de lucht dan op het water)...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina