ESC vraag

Discussie in 'Model elektronica' gestart door janschip, 13 mrt 2015.

  1. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Forumgenoten,

    Ik heb een vraag over mijn ESC die mag maximaal een 4200 kV motor hebben, maar wat zijn nu de risico's als ik er een 4300 kV motor in zet?

    Zelf denk ik dat ik op de warmte moet letten en dat het niet heel veel kwaad kan maar dat is een gevoel, heeft iemand ervaring?

    Gr Jan.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De regelaar heeft niets van doen met de kv factor van een motor. Nou ja niet direct, wel indirect. ;)
    Een regelaar kan tot een bepaald maximum toerental gebruikt worden. Dat is weer afhankelijk van het aantal magneet polen van de motor. Normaal gesproken is dat toerental behoorlijk hoog, Het kan tot wel 100.000 omw/min oplopen bij een tweepolige motor. ;)
    Als jij dus een motor met een kv factor van 4300 gebruikt zal je geen 5S accu kunnen gebruiken. De motor zal dan hoogstwaarschijnlijk veel te snel draaien. Het zal met een 3S, heel misschien een 4S accu wel ophouden. Bij een 3S zal de motor ongeveer 51000 omw/min gaan draaien. Bij een 4S accu wordt dat ongeveer 68000 omw/min. Als het een tweepolige motor is zal het met een 4S nog wel gaan.
    Dit soort motoren zijn meestal binnenlopers en worden bijna uitsluitend gebruikt voor ducted fans en speedboten. Voor een propeller draaien ze veel en veel te snel.
    Als je een (kleine) buitenloper hebt met een kv factor van 4300 zal die motor vrijwel altijd op slechts 1S LiPo gebruikt worden. Dan kom je aan een toerental van ongeveer 12000omw/min wat voor een propeller prima is.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Mogelijk is de KV factor gekoppelt aan de belasting, dan ga je met je motor wel aan de limiet van de regelaar zitten en kan bij een iets te zware vertanding de regelaar in rook op gaan. (ik zie een auto in je plaatje dus ga er an uit dat hiet voor een auto is)
     
  4. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Thanx Ernst en Roelof.
    Is inderdaad voor een auto.
     

Deel Deze Pagina