De data voor de Almeerse Lijnbesturingsdagen 2015 zijn geworden: zaterdag 9 mei en zaterdag 19 september. De MVA stelt dan weer hun voortreffelijke accommodatie aan de Kluutweg 1 te Almere ter beschikking aan ons LB piloten (en hen die dat willen worden). Zoals gebruikelijk doen Bruno van Hoek en Henk de Jong de dagen plaatsvinden. Dit houdt in dat we niks organiseren, maar op verzoek adviezen en tips geven, modellen invliegen, en motoren aan de praat brengen en afstellen. Er zijn 5 vliegcirkels op gras beschikbaar en er kan met allerlei soorten modellen worden gevlogen, met uitzondering van modellen met moderne snelle tweetakt motortjes zoals in F2D modellen, omdat die de toegelaten geluidsnorm voor het veld overschrijden. Zoals gewoonlijk zijn er (onbreekbare) trainer modellen en ervaren instructeurs aanwezig, dus als je het lijnbesturing vliegen eens wilt proberen, of als je vroeger hebt gevlogen en je wilt het nog een 'proeven', kom dan naar Almere! Meer ervaren deelnemers wordt gevraagd om een 2,5cc trainer model mee te nemen voor het traditionele klapstuk: met zoveel mogelijk modellen tegelijk in één cirkel vliegen!
Inderdaad, we hebben data, een terrein en de genoemde twee faciliterende (om het woord organiseren te omzeilen) LB-ers. Alles wat we nog nodig hebben is goed weer en... deelnemers. Henk en Bruno zien overal de humor van in, getuige deze foto's van twee strikt willekeurige WK's (als die lui nou eindelijk eens serieus werden :rolling Kom en overtuig u dat LB inderdaad een grote smile op ieders gezicht tovert. Dat gaat als volgt: wij geven ook LB vliegles, dus 'Ik kan het niet' en 'Ik heb geen LB model' zijn geen excuses. En, zoals u ziet, 'Het is geen cropduster' al evenmin....:lol:
Hier een link naar foto's van een LB dag, 13 jaar geleden: Foto's (op LB.nl) Sommige van deze modellen zijn nog steeds in vliegbare conditie!
Inderdaad....:schrik: Volgens mij had Han Esselaar er eentje, maar die gaat inmiddels een stuk vlotter :turn-l:
Dan toch misschien Erik Meerdink, die was, meen ik, toen al redelijk succesvol met kleine Saito's. We kunnen het hem vragen, hij komt vast op 9 mei...
4T stunt Als er niets tussen komt ben ik er natuurlijk. Deze keer hopelijk met m'n nieuwe 4t stunter om wat trimrondjes te kunnen maken na mijn wat onfortuinlijke start eind vorig jaar. De hele neus lag er voorheen. Maar dat is weer gerepareerd. Model: licht aangepaste Sternschnuppe van Maicks met Saito 56 De eerste vluchten waren veel belovend, we zullen zien... Mijn eerste 4t LB ervaringen waren met een OS FS20, een 3.5je op een Koala, ook van Maikis. Prima combinatie, deed alle ronde figuren heel mooi en vloog heel neutraal. Zeer goede beginners kist!
Prima! We zien je graag. De vraag blijft, weet jij van wie de FD in boverstaande foto is of was? Ik dacht Han, maar we weten het niet zeker.
Mijn boer en ik, die deze zomer het lijnvliegen na 15 jaar weer hebben opgepakt, proberen ook aanwezig te zijn deze dagen! We komen zelf uit Lelystad, dus lekker dicht in de buurt! We hebben 2 zelfgebouwde combat modellen, een oude kist van 20 jaar oud. En een stunt trainer model waar nu nog hard aan gebouwd wordt!
Er lijkt iets ontzettend mis te zijn met dit model, tenzij dit een foto in spiegelbeeld is en de motor de uitlaat aan de 'verkeerde' kant heeft.
Aangezien de propeller correct is afgebeeld ga ik er even van uit dat dit model niet mee mag doen met het onderdeel "zoveel mogelijk modellen tegelijkertijd in de lucht" want dat kon nog wel eens ernstige problemen opleveren...
Als de foto niet in spiegelbeeld is, zitten de leadouts in de rechtervleugel! Voor linkshandige piloten ideaal, zegt men (?)
Laten we het er op houden dat je, anno 2015, niet meer de verkeerde kant op gaat vliegen. Daar doe je jezelf ontzettend geen plezier mee. Van bovenaf gezien is de richting bij normale vlucht altijd tegen de wijzers van de klok in. Kortom, verbouwen of hem nog een keer maken, maar dan goed. Ik vind het ZO zonde als men, terwijl de kennis en ervaring bij ons voor het opscheppen ligt, op eigen houtje aan het rommelen slaat en dan -zoals in dit geval- volkomen onnodig helemaal de mist in gaat. Want ik zie zo, behalve de spiegelbeeldfout, nog wel een paar dingen die met dezelfde moeite nog beter hadden gekund.
Ach, Bruno, niet zo streng. Je leert altijd meer van fouten die je maakt dan van goed(bedoeld)e adviezen. En het is positief dat er steeds weer lieden opduiken die (weer) lijnbesturing willen vliegen. Dus, jongens, wees welkom op de komende LB dag!
Nee, dat is ook wel zo. Maar het is zo frustrerend te zien hoe iemand de mist ingaat terwijl als ze je even wat hadden gevraagd of zich net even eerder hadden gemeld, zoiets voorkomen had kunnen worden. Krijg net een berichtje van een oude bekende die meegelezen had. En hij stelt voor het onderstel en het kielvlak naar de andere kant te verhuizen. Hoeft er verder niets te gebeuren..... Briljant!
Streng, nooit Wieltjes naar boven en kielvlak naar onderen, dan is het ineens een linksom kist. Overigens is Stanislav Cech europees kampioen geworden terwijl hij gewend was om rechtsom te vliegen. Kom lekker vliegen, neem je spul mee en we kijken of het spul vliegvaardig is, laat je niet van de wijs maken door goedbedoelde adviezen, lijnbestuurders weten het namelijk allemaal beter.