Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

  1. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    weet je al wat de motoren verbruiken onder vol last zo kun je kijken hoelang je kan varen met een accu
     
  2. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Als je motoren onder een te steile hoek staan klappen de kruiskoppelingen eruit Dacht maximaal 15 grade uit het lood. Evt kan jeje as ook koppelen met silicone slang
     
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    "Als je motoren onder een te steile hoek staan klappen de kruiskoppelingen eruit Dacht maximaal 15 grade uit het lood. Evt kan jeje as ook koppelen met silicone slang"

    Daar wil ik voor zorgen dat ik er onder blijf. Zaterdag beginnen met de motoruitlijning en monteren op een nieuwe grondplaat. We zullen zien.

    "weet je al wat de motoren verbruiken onder vol last zo kun je kijken hoelang je kan varen met een accu"

    Nee weet ik nog niet. Kom er graag op terug als e.e.a. in de testfase op zijn plaats zit.

    Dennis
     
  4. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zeker, want hoe perfecter de verlengde schroefas uitgelijnd is met de motoras des te minder vermogensverlies en warmteopbouw en geluidsopwekking. Goede uitlijning verbeterd het rendement en verminderd de stroomafname en verlengt daarmee de vaartijd.

    Johan
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Vanochtend vroeg naar de werf gestapt om met de andere motoren aan de slag te gaan. Eerst begonnen met nieuwe vloeren alwaar de motorsteunen op bevestigd worden. De motoren heb ik toch nog in de bestaande vakken kunnen monteren onder een hoek van 8°! Hiervoor heb ik een "schaartje" van 2 latjes gemaakt. Deze langs de assen gelegd en vervolgens op de geodriehoek gemeten.
    De motoren staan nu netjes uitgelijnd en alles draaid zonder vreemde geluiden in het rond. De bodem van de romp aan de binnenzijde is behandeld met epoxy en de vloeren zijn nu vast gelijmd. Al met al een grote opluchting nu alles op zijn plaats zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De weersverwachtingen nog niet bekeken. Hoop morgen op een beetje weer zonder al te veel wind. Wellicht morgen de eerste proefvaart op volle zee :D

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  6. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Veel succes en plezier met je eerste vaart. Ik zat alleen nog even na je foto te kijken. Naar mijn idee is de afstand tussen de 2 draagpunten van de as iets te groot zeg maar tussen de motor en het punt waar de as vast zit in de spanten. Ik frees dat je een trilling in de as krijgt door de afstand. Maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is testen.
     
  7. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Nou, die eerste proefvaart schuiven we nog ff een weekendje op! T'was hier vandaag weer schuimkoppen op het water bij een windkracht van ongeveer 7. Geen goed weer dus om e.e.a. te testen.
    Desalniettemin was het op de werf ( lees schuur) best uit te houden met het kacheltje aan.

    Vandaag ben ik aan de slag gegaan de verdere rc delen in te bouwen tz. de onvanger, snelheidsregelaar en de accu. Ook voor deze onderdelen heb ik grondplaten gemaakt.

    Nadat alle delen waren geassembleerd op de grondplaten heb ik de eerste tests uitgevoerd. Boven verwchting draaiden de assen zonder "gemorrel" in het rond. Ook de roeren deden het
    prima zonder dat deze de schroeven raken.
    Na de eerste goedkeuring heb ik alle delen gedemonteerd om vervolgens de grondplaten grijs te spuiten, de roerstangen en schroefassen te smeren. Alle delen weer geassembleerd en vervolgens de laatste "droge" test gedaan.
    De grijze grondplaten en de gemonteerde electronica geven nu in een oogopslag het verschil tussen de romp en het rc gedeelte.
    Al met al een dagje verder en klaar voor de te waterlating. Vandeweek eens op zoek naar testeisen voor een PSV!

    Vraagje: iemand een idee waarvoor de lus met stekker dient? Deze zat los bij de zender/ontvanger. Echter in de handleiding kom ik er niet achter waarvoor deze is. In de 2e foto ziet ie geklemt links boven onder de roodzwarte kabel. Het stekkertje past in de rc ontvanger. Deze heeft 6 aansluitingen en een 7e gekenmerkt met "B".

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet Dennis.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  8. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Is dat niet om de ontvanger te 'binden' met de zender? M.a.w., de bindplug.
     
  9. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Heb je een 2,4mgh zender? Zo ja dan is deze volgens mij voor de connectie tussen de zender en ontvanger. Voor het binden zeg maar.
     
  10. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Ja, is ook wel iets dat ik opmaak uit de omschrijving. Is deze binding er dan voor ter voorkoming dat een ander er met je schip vandoor vaart? :p:mad::eek:

    En ja, is idd een 2,4mgh!
     
  11. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Ja, dát inderdaad, en het zorgt ervoor dat je er zélf mee kunt varen ;) De receiver reageert door het binden dus alleen op jouw eigen zender.
     
  12. pnjjansen

    pnjjansen

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    4
    Als ik het goed heb hoef je maar eenmalig te binden.
    Mocht het tijdens varen op een vaardag, waar met meerdere schepen gevaren wordt storing hebben, kan je opnieuw binden.
    Dan wordt er een zo vrij mogelijk stukje frequentie gezocht zodat je geen storing meer van andere heb.
    Zoiets begreep ik ervan.
     
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Afgelopen dag eea getest mbt het rc gedeelte van het schip. De roeren zijn uitgelijnd ten opzichte van elkaar en haaks van de achterskeg.
    onder de electronicagrondplaat heb ik het laatste gedeelte van de binnenromp behandeld met polyesterhars. Hiermee is de gehele romp nu aan de binnenzijde behandeld en afgedicht.
    Na eea geassemleerd te hebben, heb ik geprobeerd de ontvanger en zender te "binden" met elkaar en hoop dat dit nu voor elkaar is.
    Vanavond heb ik alles getest en de motoren hebben 2,5uur achereen gedraaid.

    In de tussentijd heb ik de roosters gemaakt voor de thrusteropeningen. Had nog een pennebakje met ruitjesgaas en heb ik hiervoor gebruikt.

    [​IMG]

    Het volgende project wat ik ga aanpakken zijn de loopbruggen en de achterwand van de kajuitdekken. Het eerste schuine gedeelte zit al op zijn plaats. De loopbruggen zijn teststukjes.

    [​IMG]

    tot zover weer
    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  14. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat ziet er weer mooi uit Dennis.
    Waar een pennenbak wel niet goed voor is, net echt die roosters, helemaal top.
    MVG Patrick
     
  15. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Word een mooi schip 2,5 uurop een accu ? Is netjes toch
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie vooruitgang.
    2,5 uur non stop op het droge , word rond de 3,5 u op het water.
    Tenzij je steeds full power gaat varen, helemaal niet slecht.
    vgr Marc
     
  17. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zou mooi zijn maar ik denk dat het tegendeel zal blijken. Wanneer de schroeven in het water gedompeld zijn zullen ze meer weerstand ondervinden en zal de stroomafname toenemen en daarmee de vaartijd verkorten.

    Maar blijf het een mooi project vinden
    dat ik met belangstelling volg.

    Johan
     
  18. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Is inderdaad waar. Ik heb 2.5uur onbelast gedraaid. Belast, dus in de "plomp" zal de tijd wat korter zijn. Had gisteravand graag willen testen maar helaas was het weer een echte spits op de weg en werd het al schemerig. Misschien van het weekend.

    Ps: dank voor het meedenken en de complimenten!

    Groet Dennis
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    dekkenbouw en...........yes,yes,yes!

    Vandaag het rijk voor mij alleen thuis, dus.....op naar de werf!

    De 2e schuine flank aan de achterzijde van de opbouw (stuurboord) heb ik aangelijmd. Daarna de loopbruggen gemaakt en aan de slag gegaan met het 5e dek van boven gezien. Dit is dus het dek boven het laaddek. Het gedeelte onder dit dek moet demontabel blijven zodat ik nog toegang heb tot de elektronica. Wordt nog ff een leuke uitdaging!

    [​IMG]

    Maarja.....dan gaat ineens het zonnetje schijnen, de wind zwakt af.......en yes,yes,yes, op naar de waterkant voor de eerste test op het water.
    Hier de foto,s

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er stond nog iets te veel wind om eea goed af te stellen, maar ze licht er mooi bij!

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  20. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    gefeliciteerd met je proefvaart!
     

Deel Deze Pagina