Beste lezer, Ik ben aan het twijfelen of ik eerst een opvolger ga aanschaffen voor de Calmato.....of kan ik beter voor een zender gaan met meer kanalen dus meer mogelijkheden? Ik vlieg momenteel met een 6 kanaals zender van Spektrum (Dxi). Op den duur wil ik misschien met flaps en intrekbaar onderstel gaan vliegen........theoretisch kan dat met een 6 kanaals zender,maar is het ook gebruikelijk bij de kenners met ervaring?
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al. "Misschien" ga je in de toekomst meer funcies gebruiken. Of dat ook zo is weet je nu nog niet. De praktijk en ervaring (29 jaar) leren dat een zender met heel veel kanalen en mogelijkheden niet nodig zijn. Ik zie heel veel beginners met een zeer uitgebreide en kostbare zender waarvan de geavanceerde mogelijkheden nooit worden gebruikt. Als je dit leuk vind moet je het natuurlijk doen. Zelf vind ik het onnodig geld uitgeven. Ik zou zeggen, koop een opvolger voor de Calmato. Met de zender kun je nog heel lang doen. Mvrgrt, Arnoud.
Dank Arnaud, Duidelijk. Even een technische vraag: als ik met flaps een opvolger kies, hoe verdeel je dan bijvoorbeeld de kanalen? Ga je bijvoorbeeld met aileron voor twee kanalen of flaps met twee kanalen? Of maakt het geen bal uit? Andre
Andre, Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Het model bepaald hoeveel servo's er per aansturing nodig zijn. Je kunt de ailerons op twee aparte kanalen zetten, dan kun je ook gebruik maken van differentieel en ze eventueel ook als flaps gebruiken. (Wat ik niet zou aanbevelen) Heb je niet genoeg kanalen vrij op de zender / ontvanger dan kun je de aileron-servo's ook koppelen met een Y-kabel. Dat werkt ook goed. Met de flaps kun je hetzelfde doen. Op deze manier kun je dus met een zes kanaals set een kist vliegen met flaps en retracts. Grt, Arnoud.
Ik heb anderhalf seizoen gevlogen met een DX6i en ben nu een half seizoen aan het vliegen met een DX9. Er zullen meer kanalen gebruikt worden dan 6 bij enkele toestellen die ik nu ga vliegen in het komende seizoen en waarvan ik bvb flaps uitsplits over 2 kanalen. Echter, die toestellen ging ik niet eerder vliegen omdat het een DX6 betrof maar omdat ik er nog niet aan toe was. De DX9 heb ik ook aangeschaft omdat hij meer modelgeheugens bevatte dan de DX6i (250 tgo 10). Ik heb een redelijk aantal indoortoestellen en daarmee zat het geheugen direct vol. Daarnaast is het aantal mixen een pak groter en voor sommige toestellen gebruik ik die, voor andere zit de mix 'in de vingers'. Mijn advies: koop lekker een opvolger voor je Calmato en vlieg er een fantastische vliegseizoen mee. De tijd zal zelf wel uitwijzen of je toe bent aan een uitgebreidere zender dan nu.
lekker vliegen. met 6 kanalen is nog steeds veel te doen. meerdere servo's voor flaps kunnen met y kabels, retracts ook ailerons ook. Je hoeft dus niet perse veel kanalen te hebben om uitgebreide toestellen te vliegen. persoonlijk heb ik een futaba 10cg, 10 kanaals. Toendertijd gekocht omdat ik wilde overstappen naar 2,4 ghz, en wilde gewoon vooruit. de zenders met minder kanalen waren wat minder gebruiksvriendelijk. zodoende ben ik op deze uitgekomen. grappige is alleen dat ik op de vliegtuigen maar tot 6 kanalen ga. alle servo's recht op de ontvanger. ik heb gewoon sportvliegtuigen, dus geen schaal of zwevers. Bij de heli's ga ik tot 7 kanalen. waarbij de laatste in principe nog weg kan, als je zou willen.
Met 6 kanalen kom je best ver. In mijn Sebart Wind S50 (F3A beginnerstoestel) heb ik niet meer dan een 6 kanaals Spektrum AR600 ontvanger nodig. Het toestel heeft 2 rolroer servo's, 2 servo's op hoogteroer, 1 servo op richtingsroer, een snelheidregelaar én een afzonderlijke BEC. Alle servo's zijn digitaal en ik heb geen enkele Y-kabel. - 2 rolroerservo's op afzonderlijke kanalen (gemixt) - 2 hoogteroer servo's op afzonderlijke kanalen (gemixt) - 1 richtingsroer servo op afzonderlijk kanaal - 1 snelheidsregelaar op afzonderlijk kanaal ... en 1 BEC op de binding port. Ik heb mijn Wind in het begin met een DX6i gevlogen. Nadeel is dat je beperkt zit in het aantal vrij te programmeren mixers. Wil je bij dit type zender 1 van de 'dedicated switches' een andere functie geven, dan ben je de 2 vrij programmeerbare mixers al sowieso kwijt (1 mixer om de bestaande functie te neutraliseren en 1 mixer voor de nieuwe functionaliteit). Trouwens wel even opletten met Y-kabels, zeker als je digitale servo's op 1 kanaal gaat combineren. Digitale servo's trekken nogal wat stroom (makkelijk tot 1A), en 2 digitale servo's dus dubbel zoveel.
Inderdaad ben ik het met veel van de vorige schrijvers eens. Ik denk daar wel eens over na, hoeveel kanalen gebruik ik nou echt? Ik vlieg met brandstofvliegtuigen, sportmodellen. Eigenlijk heb ik daarvoor niet meer dan 6 kanalen nodig. Ailerons kun je koppelen met Y kabel zo is er meer te bedenken. Die zes kanalen daar heb je in veel gevallen genoeg aan. Zeker als je zendinstallatie betrouwbaar is zou ik het zo houden.
Eens met all of the above! Bovendien komt de zomer er aan, als je 1 kist hebt bestaat de kans dat je een keer de grond sneller dan gepland tegenkomt en niet meer kan vliegen, ook dat is een goede reden om die tweede kist erbij te nemen. Ik zou dan kijken naar eentje die minder makkelijk vliegt als de calmato maar waar je wel meer figuren mee kan maken (Bvb een laagdekker met weinig V-stelling, daar is best veel leuks in te vinden waar je met je 6 kanalen zelfs nog wat leuks extra kan installeren). Dat op zich is de beste voorbereiding op het type kisten waar je meer kanalen voor nodig hebt. In mijn optiek is er een speciale uitvinding voor nieuwe zenders, we nemen dat de eindejaarsuitkering! (Beetje beknibbelen op cadeaus voor anderen en zo je cadeautje voor jezelf veilig stellen )
Ja ik denk nu ook na over een tweede kist. Ik ben al volop aan het kijken voor een laagdekker. Ik vlieg op de sim nu elke dag om "meters" te maken met vliegen. Ik moet zeggen dat het vliegen met een corsair super gaat, zelfs het landen gaat goed. Ik ga hard nadenken wat ik ga aanschaffen voor tweede kist. Bedankt voor de input.
Lees hier bvb eens: kyosho-calmato-alpha-40-alpha-60-a De typische tweede kist is een laagdekker met een nog redelijk "vriendelijk" vleugel (genoeg dikte, vrij groot oppervlak, beetje V-stelling). Er zijn er heel veel van te vinden en je kunt er vrij snel mee uit de voeten en overgaan tot wat meer acro met die kist. Zo'n vliegtuigen zijn dan ook meestal een blijvertje in iemands hangar. Gewoon doen, je zal er veel plezier aan hebben en daarna is de opstap naar een specifiekere type kist (heftige acro, eerste schaalmodel, ... ) veel gemakkelijker.