Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik zie dat er al 16 licenties zijn aangevraagd... Leuk een wedstrijd serie met 16 man, strak hoor!
     
  2. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Netjes hoor, ik had je tot 10 ingeschat...:proost:
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mij op de baan verslaan..... prrrfffff...... vast wel ;)
     
  4. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Zit wat in, Hugo kan dat eigenlijk ook prima sturen en die druk maakt het eigenlijk ook wel tof, maar dat is mijn eigen mening.

    Als we echt voor rijtijd gaan voor iedereen en toch lekker bijna een uurtje pauze voor de rijders en clubs, krijgen we de volgende.
    Is tevens een houdbaar systeem voor de toekomst voor een max. van 50 race helden.


    Tijdschema met de volgende punten:
    - 3 kwalificatie rondes (5 min. kwalificatie, 3min. opwarmen)
    - A, B, C, D, E, F finales voor maximaal 50 man, 15min. tussen alle finales
    - beste 2 uit finale kunnen telkens opklimmen
    - alle 50 rijden door elkaar heen en zullen per dag op eigen niveau finale rijden van 30min
    - Puntentelling volgens NK of Nomac, net waar men in wil strijden, vrije keuze, eventueel 40+cup.?
    - Geen uitstel.

    De voordelen van dit systeem zijn:
    - de kwalificaties blijven hetzelfde, Go Hugo..!!
    - iedereen mag kiezen Nomac of NK..40+...?
    - veel meer rijtijd voor iedereen
    - Iedereen kan opklimmen
    - iedereen rijd de finale op eigen niveau (A,B,C,D,E,F 30min.)
    - lekker bijna een uur pauze, geeft rust
    - kunnen 50 mensen mee doen
    - clubs hebben rustig de tijd voor iedereen eten te maken
    - Hugo krijgt wat minder rust en dat wordt lachen..lol;)
    - Afhankelijk van de ruimte, mogen Promo rijders instromen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. _Dave_

    _Dave_

    Lid geworden:
    25 nov 2005
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Zeewolde
    @roy 3 minuten opwarmen is te kort. 4 is wel zo'n beetje het minimum.
    Na 5 min. is iedereen we gefinishd maar na ong. 20 seconden is de laatste dan pas binnen.
    Dan 20 seconde om alles uit te zetten.
    Dan 20 seconde om de stelling te verlaten.
    Dan 20 seconde om de nieuwe groep naar boven te laten lopen.
    Dan 2 minuten warm rijden.
    30 seconde voor de start iedereen de pitsstraat in en dan naar de startlijn. Bij de startlijn nog minimaal 20 seconde met elkaar bakkelijen over waar nummer 1 staat en waardan de rest moet staan.
    En dan gaat de starter iedereen wegsturen waar natuurlijk ook niet direct op wordt gereageerd.
    Dus 3 minuten is echt te kort, 4 is al best krap.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  6. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Duidelijk Dave, zit wat in, dacht dat het huidig 3 minuten was.
    Dan gewoon 4 minuten op tijd en aantal ronden rijden en 4 minuten opwarmen.
    Zie daar ook geen probleem in, heeft ook niemand last om de 5 minuten te halen..;):cool:

    Iedereen moet in dit geval 1 minuut per kwalificatie inleveren, om elke rijder een finale van 30 minuten te gunnen..!!

    Tijdschema met de volgende punten:
    - 3 kwalificatie ronden (4 min. kwalificatie, 4 min. opwarmen)
    - A, B, C, D, E, F finales voor maximaal 50 man, 15min. tussen alle finales
    - beste 2 uit finale kunnen telkens opklimmen
    - alle 50 rijden door elkaar heen en zullen per dag op eigen niveau finale rijden van 30min
    - Puntentelling volgens NK of Nomac, net waar men in wil strijden, vrije keuze, eventueel 40+cup.?
    - Geen uitstel.

    De voordelen van dit systeem zijn:
    - de kwalificaties blijven hetzelfde, alleen 4 minuten op tijd en ronden, Go Hugo..!!
    - iedereen mag kiezen Nomac of NK..40+...?
    - veel meer rijtijd voor iedereen
    - Baaninzetten en hulp met tanken wordt veel makkelijker
    - Iedereen kan opklimmen
    - iedereen rijd de finale op eigen niveau (A,B,C,D,E,F 30min.)
    - lekker bijna een uur pauze, geeft rust
    - kunnen 50 mensen mee doen
    - clubs hebben rustig de tijd voor iedereen eten te maken
    - Hugo krijgt wat minder rust en dat wordt lachen..lol
    - Afhankelijk van de ruimte, mogen Promo rijders instromen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Nog een voordeel, baaninzetten en elkaar helpen is veel makkelijker dan dat het nu is!

    Ideaal, laten we dit systeem nu al invoeren, ik stem voor!
     
  8. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Ik ook..!!! en dan met opzet als laatste kwalificeren en dan 5x opklimmen en de hoofdfinale winnen..lol.. dan heb je pas waar voor je geld, ben je gewoon 3 uur en 24 minuten aan het sturen...;)
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Gewoon een 5000mAh ontvangeraccu erin, en je zou het kunnen redden!
     
  10. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Gewoon 6 x een zippy 1100 op plaatje plakken en wisselen, ben je 10 euro verder....wat gebruik je nou, 600mAh? en anders ff aan Accu Ad vragen..;)
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Accu Ad heeft alleen spul waar je auto 10 kilo zwaarder van wordt! :D
     
  12. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    @Hugo, is dat laatste schema naar jouw inzien mogelijk qua uitvoerbaarheid..?
    Lukt dat qua tijd in de dag,of zie jij nog opstakels.
     
  13. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Het nadeel van die 4 minuten rijden is dat er niet meer getankt hoeft te worden.
    Nu kan je door zuinigere (langzamere?) motoren toch snel quali rijden. Want de zuipers moeten 1 keer tanken, de zuinigere niet.
    Heeft mij bijna elke keer een top 5 quali opgeleverd.
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Jawel joh, wel geld in steken, en eens uit eigen ervaring proeven hoe het is.
    Niet naar die negatieve opmerkingen hier luisteren, die veelal van niet 1/8 rijders komen!
     
  15. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Dat is dan een voordeel dat sommigen moeten inleveren om iedereen een finale van 30 minuten te gunnen. In mijn optiek zijn dit de kleine puntjes, beetje een kwestie van plussen/minnen. 4 minuten en dan de 3 snelste rondjes is ook wel gaaf. Dat zou kunnen in de tijd en geeft als voordeel weer wat meer tijd om de motor af te stellen gedurende de kwalificatie, beter voor de mindere goden.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2015
  16. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    In het kader van doe eens gek gaan we een vette 1/8 ontwerpen voor seizoen 2016. Hier alvast de koppeling, stalen klok en tandwielen moduul 0.8 (1/10) uit 1 deel, 20/25t. Geen tonnetje op de voorkant van de krukas door de korte bouw. Lagers 2 x 5x10x4 en druklager 5x12x4

    Zal van elk ontwerp stapje een plaatje posten voor de liefhebbers..;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey Roy, allereerst mooi ontwerp. En mooi getekend. Naast het feit dat de klok nu een disposable wordt, omdat die in de kliko kan als je eerste versnellingstandwiel versleten is, zie ik met name in dat onderdeel ook nog wel een aantal uitdagingen qua fabricage.
     
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Klopt, is weggooi onderdeel en hoeft niet veel te verkopen, alleen voor mijzelf en groepje rijders/investeerders ofzo....;) Onderdelen of iets zakelijk in de rc markt is natuurlijk vreselijk, alleen maar gezeik..en levert niks op. De auto wordt niet ontworpen met alle compromissen die samenhangen met verkoop, gewoon alleen prestatie.

    Onderdeel is staal en gaat langer mee dan alu 1ste.
    Onderdeel moet gedraaid worden en daarna het tandprofiel erin frezen met 0,8 mm freesje, dan oppervlakte harden. Met de moderne technieken simpel onderdeel hoor.
    Met een goeie swiss lathe cnc denk in 10 minuten klaar in staal.
    [media=youtube]h7FlRKUMpHc[/media]

    Onderstaand de versnellingsbak 57/62t, volgende is de aandrijflijn uitzetten. Alle onderdelen zijn maakbaar, sterk genoeg en geoptimaliseerd qua rotatietraagheid en massa etc.

    Zo, lekker opgeschoten vanavond..!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Richard van Gelder

    Richard van Gelder

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    288
    mooi stukje handvaardigheid :)
    ik ga het zeker volgen. ben benieuwd naar het eerste freeswerk.
    misschien een nieuw draadje te starten hiervoor ? :)
     
  20. accu ad

    accu ad

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    8
    Geen tijd tussen kwalificaties ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina