Hulp: Hoe haal je een flexas eruit?

Discussie in 'Speedboten' gestart door rayrz, 22 mrt 2015.

  1. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste Mensen,

    Vandaag voor het eerst met mijn pursuit wezen varen. Met standaard motortje 1620kv. ik vond de snelheid best oke op 4 cell.
    Maar na het varen zat er genoeg water in mijn boot. Ik denk half kopje.
    Best wel veel eigenlijk.
    Maar nu denk ik dat mijn As niet eens goed is ingevet. (doen ze dat niet bij HK)

    Dus ik wil graag zelf mijn as invetten. Ik denk dat het water daar naar binnenkruipt.

    Maar hoe haal ik die flexas eruit? Ik kom niet verder. Moet ik daarvoor het hele motortje ook los halen?

    [​IMG]

    Zie gele pijl...moet de as naar die kant eruit? of anderom?

    [​IMG]

    Graag jullie hulp.....anders gaat mijn bootje wel heel veel op Titanic lijken!

    gr raymond
     
  2. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Beste Raymond,
    Sommige assen kun je er direct uithalen omdat ze overal dezelfde diameter hebben. Andere hebben ergens bijvoorbeeld een dikker punt. Dat laatste heb ik bij mijn benzineboot ook, daar moet ik eerst de strut verwijderen (in dit geval powertrim) en dan kan hij er pas uit.

    Het is inderdaad mogelijk dat er water binnenkomt via de schroefas, maar controleer ook de waternippels even (aandraaien) en doe eventueel een tiewrap om de slangetjes heen. Ook kan er water binnenkomen via bevestigingsgaten, daar kun je een beetje kit tussen doen en dan weer monteren.

    Jasper
     
  3. team redbull

    team redbull

    Lid geworden:
    11 dec 2005
    Berichten:
    41
    Locatie:
    steenbergen nb
    als je je spankoppeling los draai kan je hem er dan niet langs achter uit trekken.. kan zijn dat mss dat je flex in de spankoppeling blijf hangen
    lijk mij dat ie niet langs de motor zijde er uit gaat je vaar immers met een teflon binnen buis daar gaat je as niet door die is dikker dan je flex
     
  4. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Raymond,

    De flexas van je Pursuit moet er na elke vaart opnieuw uit, afdrogen en dan voor de volgende vaart opnieuw invetten. Het invetten doe ik vlak voor de boot te water gaat. Koppeling losdraaien en je as zou er moeten uitkomen.
    Mocht de as er niet zo uitkomen en de powertrimm moet er eerst af voordat je de as er kan uithalen dan zou ik een nieuwe as kopen die je er wel kan uithalen zonder de powertrimm er eerst af te halen. Ik doe siliconen tussen elke holte waar water door kan komen. Dus in de gaatjes waar de bouten in komen maar ook een dun laagje tussen de powertrimm en je spiegel. Zo blijft alles droog. Vergeet dus nooit je as na een vaardag terug uit de boot te halen want hij roest vast en dan beginnen de problemen pas...

    Ik leg mijn boten telkens een uur in bad voordat ik er voor de eerste keer mee ga varen. As ingesmeerd natuurlijk. Indien de romp kurkdroog is, ga ik ermee varen. Staat er ook maar 1cl water in de boot moet ik eerst weten vanwaar dat gekomen is want anders ga ik niet varen. Een beetje water in je romp kan al genoeg zijn om je regelaar/ontvanger in rook te doen opgaan en dan dobbertje je bootje daar... Vergeet ook nooit steeds je romp heel goed af te plakken zodat wanneer hij op zijn dak zou liggen je hem toch nog kan gaan halen zonder dat hij helemaal vol water staat. 1 tip, ligt je boot op zijn dak en je gaat hem halen. Draai hem dan niet om maar hou hem ondersteboven. Dan alle tape van de romp afhalen en de kap van de romp halen, die je nog steeds ondersteboven houdt. Als er dan toch wat water in de romp zou staan blijft dat in de kap en komt het niet toevallig op je ontvanger/motor/regelaar/lipo's terecht.

    Veel succes met je Pursuit. Heel leuk bootje hoor!

    Gr,
    Roy
     
  5. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Flexas eruit gehaald

    Beste Heren,

    Wauw, wat een goede tips weer!! Ik ben zo blij dat er mensen zijn die reageren! Bedankt daarvoor.

    Ik ben dus maar voorzichtig aan het los schroeven gegaan. Nu heb ik heel de motor los gekoppeld, en waarempel. De gehele as moest via de motor eruit.
    Anders kan hij niet bij deze boot.

    Zie mijn foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier het Telfon-buisje:
    [​IMG]

    Ik heb bijde nu helemaal flink ingesmeerd, met speciale RC boot vet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna, ook deze as helemaal ingevet en terug ingestopt.
    Maar Roy,...Ik kan toch niet steeds deze as telkens eruit en weer terug instoppen?
    Ik heb er nu een krimpkousje overheen kunnen doen. En alles goed ingevet.
    Ik zal is kijken wat hij gaat doen met een 2e run.

    Ik moet wel zeggen, de eerste run was best aardig. 1620kv op 4cell 5000mah, ging best leuk. ik denk 10min gevaren ofzo. toen werd hij wat zwaarder. Ik heb wel de kap afgeplakt met tape.

    Nog even over de strut. : ik denk dat mijn strut iets te hoog zat.
    Moet hij evenwijdig met de boot recht lopen? of mag hij een paar procent naar beneden afsteld worden?

    De water koeling werkte ook prima. Tijdens het varen zag ik netjes een klein waterstraalje eruit spuiten. Ik dacht,....dit werkt ook goed. gelukkig.
    Motors en regelaars waren niet echt warm. vingerwarm.

    Het varen opzich was ook een heel ervaring. Maar ging me goed af.
    Goede Tip Roy, van als mijn boot op de kop slaat. Ik zal het onthouden.
    Als dit gebeurd dan heb ik altijd mijn rescue-duck. Die kan mijn bootje terug duwen!
    Ik heb ook heel wat schuim in mijn bootje geduwd, Zelfde materiaal als dat zwembuis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zo ver mijn avontuur met mijn pursuit....idd leuk bootje...
    Maar is kijken op de Modelbouwbeurs in Dortmunt voor een ander upgrade motortje. 3300kv ofzo of 4000kv.

    gr raymond
     
  6. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Raymond,

    1. Je flexas MOET na elke vaardag terug uit de boot (!!!!!!). Laat je hem er 2 weken inzitten kunnen de breekwerken beginnen want dan is alles vastgeroest. Na elke vaart moet je dus de flexas uit de romp halen, netjes afdrogen met wat keukenpapier. Ik spray hem vervolgens in met wd40 en ik leg hem in de boot op 2 doekjes keukenpapier. Als ik dan het weekend erop terug ga varen doe ik wat vet in mijn stinger, as erin, koppeling aandraaien en varen maar. Dat zou je ook moeten doen. Kan je je as er niet uithalen in 1 keer zou ik eens kijken naar een as die je er wel in 1 keer kan uithalen. Het beste adres hiervoor is denk ik HOR racing. De gehele motor er altijd uithalen is echt geen doen hoor... Nog beter is een powertrim die vanonder geen opening heeft zodat je dat niet moet zitten afkitten met siliconen omdat er anders water langs omhoog kruipt. Zoiets bijvoorbeeld: Modellbau Center Lorenz
    Vind ik persoonlijk veel beter dan dat chinese gedoe. Hiervoor moet je dan nog een flexas apart kopen en die in het eindstuk lijmen. Als je wilt wil ik morgen wel een foto trekken van hoe het erbij mij uitziet hoor. Je vraagt het maar :)

    2. Nu je toch je motor er hebt uitgehaald, probeer eens of de rails heel vast zitten. Mochten ze er makkelijk uitkomen is je romp leeg en zou je hem kunnen lamineren. Standaard is de Pursuit echt niet gemaakt voor een zwaardere setup. Daarvoor moet je hem eerst verstevigen met glas / carbon of carbon-aramide weefsel en epoxy.

    3. Als je een snellere Pursuit wilt is een hoger kv geen juiste keuze. Mocht ik er opnieuw 1 opbouwen zou ik minstens voor een 6s setup gaan, liever zelfs een 8s setup nu swordfish een goedkope en kleien 8s 200A regelaar heeft. Ik heb hem vroeger gevaren op 4s en dat is op het randje wat de stromen betreft eens het echt vooruit begint te gaan. Daarom beter wat hoger voltage en lager kv motor, dan blijven de stromen laag en kan de snelheid omhoog. Vergeet dus die 4000kv motor maar, tenzij je er eventjes een stoomboot van wilt maken :)

    Gr,
    Roy
     
  7. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Bij mijn HK boot bestaat de as uit 2 delen, wil je deze eruit halen zonder de motor te verwijderen, dien je de strut eraf te draaien. Het vierkant stuk aan het einde van je flexas valt in een kort stug asje welke in de strut gelagerd is.

    Om hier vanaf te zijn heb ik via ebay een 1 delige flexas gekocht en zelf op lengte gemaakt.

    Het voordeel van jou systeem is dat als je de prop verliest, de flexas niet mee verdwijnt in het water. Alleen het onderhoud vind ik minder handig.

    Er valt voor beide systemen wat te zeggen, ik heb de voorkeur voor makkelijker onderhoud.
     
  8. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste Roy, even een vraag over wat je hieronder vertelt...:

    Roy said:
    3. Als je een snellere Pursuit wilt is een hoger kv geen juiste keuze. Mocht ik er opnieuw 1 opbouwen zou ik minstens voor een 6s setup gaan, liever zelfs een 8s setup nu swordfish een goedkope en kleien 8s 200A regelaar heeft. Ik heb hem vroeger gevaren op 4s en dat is op het randje wat de stromen betreft eens het echt vooruit begint te gaan. Daarom beter wat hoger voltage en lager kv motor, dan blijven de stromen laag en kan de snelheid omhoog. Vergeet dus die 4000kv motor maar, tenzij je er eventjes een stoomboot van wilt maken :)

    Gr,
    Roy

    ----Mijn vraag.:
    Ik heb dus die HK pursuit met een standaard motor erin. 1620kv. Ik heb er nu dus 4cell 5000mah erin liggen met een 160amp Turinigy Aquastar ESC.
    Die ESC kan maximaal 5s aan. Met dit setupje kom ik dus niet verder/sneller.
    Ik denk dat mijn bootje nu ongeveer 40-50km/p gaat. Maar ik zou hem wel graag rond de 60-70km/p willen hebben.
    Dus als ik jou zo hoor dan moet ik een andere motor met lage kv kopen met een andere regelaar die bv 6s aan kan. Mijn lader kan maximaal 6s laden.

    Ik ga vrijdag 17 april naar Dortmund naar de Modelbouwbeurs. Misschien kan ik daar iets vinden. Heb je tips?

    gr ray
     
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Ray,

    Als je 60-70km/h wilt zal een 4s setup nog prima lukken. Ik had het eerder over 90-100km/h setups. Daarvoor is een 4s setup wat krap en zou ik een hoger voltage kiezen. Voor die snelheid zou ik een TP4050 kopen rond 2000kv en dan op 4s varen. Ik heb mijn Pursuit lang gevaren met een leopard 4082 2000kv op 4s 10.000mAh. Dat ging over 90km/h met een x447/3 octura prop. Nog net te doen, vaartijd zo'n 5min volgas.

    Hoe sneller je gaat, hoe meer ik toch die Pursuit eens onderhanden zou nemen. Een vezeltje is snel gelegd en houdt je romp tenminste heel...

    Daarnaast, doe eens zippers rond de aansluitingen van de waterslangen op de koelnippels. Vroeg of laat schiet er eens 1 los en loopt je bootje vol water zonder dat je er ook maar iets van merkt!

    Gr,
    Roy
     
  10. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    boot onderdelen

    Beste Roy,

    Weer onzettend voor de deze goede tips!! kijk zo kom ik weer een stukje verder.

    Ik heb de TP4050 (2200kv) even goed bekeken:
    [​IMG]
    TP 4050 (1680 KV)- TP Power motors are made of the best materials that are avai
    Ik vind hem aardig aan de prijs zeg! 109dollar! (=100euro)
    daarvoor heb ik bijna 3 goeie turnigy motors voor!

    Ik heb een beetje goed gekeken. En ik kom (denk ik) wel aan een mooi betaalbaar setup voor mijn HK Pursuit.
    Ik heb op mijn verlanglijstje staan:
    een erg goede motor lijkt mij een:
    - Turnigy XK-3665 2680kv voor maar 29,64 euro.
    [​IMG]
    Hier de specs:
    Specs:
    Motor size: 3665
    Number of pole: 4
    Motor KV: 2680
    Max Current: 76A
    Max Voltage: 21V / 5S Lipoly
    Case Length: 65.5mm
    Case Dia: 36mm
    Shaft Dia: 5.0mm
    Total Length: 85.2mm
    Weight: 275g

    Kv(rpm/v) 2680
    Weight (g) 275
    Max Current(A) 76
    Resistance(mh) 0
    Max Voltage(V) 26 MAX 5s
    Power(W) 2028
    Shaft A (mm) 5
    Length B (mm) 65
    Diameter C (mm) 36
    Can Length (mm) 60
    Total L(mm) 85

    Daarna kan dit mooi op mijn ESC Turnigy Aquastar 160amp die max 5s aan kan. De Shaft is nu wel 5mm, misschien even een kleine shaft adapter aanschaffen. van 5mm naar 4mm flexas.

    - Een bijpassend water cool systeem erbij voor 7,65 euro.
    - Turnigy XK Brushless Motor Water Cooling Jacket 3665/3674 36-50mm (Purple)
    [​IMG]

    Specs:
    Specs:
    Inner Diameter: 36mm
    Outer Diameter: 43mm
    Length: 50mm
    Inlet/Outlet: 5mm
    O Rings: 36x40x2mm
    Material: Aluminum
    Weight: 40g
    Color: Purple

    This jacket fits the Turnigy XK3665-1200Kv, Turnigy XK3665-2100Kv, Turnigy 3665-2300Kv, Turnigy 3665-2680Kv, Turnigy 3674-1400Kv, Turnigy 3674-1900Kv and the Turnigy XK3674-2200Kv brushless inrunner motors. They will of course fit any other inrunner motors with a case diameter of 36mm and a length of 65mm or longer.

    - de Prop die je me aangaf:
    Octura X447, 3 Blade Prop, LH
    [​IMG]
    Zijn niet meer op voorraad.

    Maar ik keek bij Hobbyking en vond deze:
    - 35mm 3 Blade EP CNC Boat Prop (P1.7 D1/8x3)
    [​IMG] rond de 10euro.
    Maar ik kan wel op de beurs voor een andere prop kijken. Maar is 3 blads ook beter?

    Verder was ik aan het nadenken, om ipv 1 lipo 4 cell 5000mah 20c die te vervangen naar 2x 2cell lipos en die in serie te zetten, links en rechts in de boot te leggen. Is dit wat? samen ook 4 cell....maar dan meer in balans.

    Beste Roy...graag je reactie!!!

    groetjes Raymond.....het word steeds leuker!!




     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Ray,

    1. Mocht je een nieuwe motor kopen, neem dan een motor een motor met afmetingen 3674 of 4074. Dus GEEN 3665 want daarmee kom je er niet!
    Wil je goedkoop, neem dan deze bijvoorbeeld :Turnigy XK-4074 2000KV Brushless Inrunner
    Wil je duurder: TP4050 *-* Tppower Europe
    En neem dan de 3Y 2050kv versie. Dat zijn motoren die het een tijdje zullen uithouden en waarmee je later geen problemen zult hebben om wat extra snelheid uit de romp te halen. Kan je beide ook makkelijk later op 5s varen. Investeer nu in een goede motor zodat je later niet opnieuw een motor moet bestellen. Vergeet niet dat je huidige motormount voor een 36mm motor is. De achterste steunring zal dus niet passen voor een 40mm motor. TP verkoopt ook een langere 36mm motor. TP3650 die goed zou zijn voor 2300W en 4500W piek. Daarmee kom je er wel en dat bespaart je de aankoop van een nieuwe motormount. http://www.tppowereurope.com/Webwinkel-Product-91172239/TP3650.html
    3Y 2060 kv is de versie die je moet hebben voor 4&5s te varen.

    2. Achter een mono vaar ik het liefst 2 blads propjes. Voor jou Pursuit zou ik me deze props aanschaffen: octura x440, x442 , x445 , x447 , allemaal 2blads. Van de octura's het oor afslijpen, kan je zelf geen props slijpen stuur je me maar een pm. Begin met de kleinste prop en meet de temperaturen! Niet meteen met een x447/3 starten want dat komt echt niet goed... De 35mm prop die je daar aanhaalt is te klein voor een Pursuit. Kleiner dan een x440 octura moet je echt niet gaan.

    3. 20C lipo's in de botenwereld daarmee moet je niet beginnen. Een 5000mAh 20C lipo kan slechts 100A leveren. Veel te weinig voor een Pursuit op 4s. Bij mij lagen de pieken vroeger rond 150-160A met een grote prop op 4s. Ik gebruik 2 soorten lipo's, dat zijn de 8000mAh 30C zippy serie en 5000mAh 45C zippy's. Beide goede lipo's als je ze wat verzorgd. Ter vergelijking, de 8000mAh lipo's kunnen 240A leveren, de 5000mAh lipo's 225A. Allebei dus ruim het dubbele van de jouwe nu.

    4. Ik ga het nog 1x zeggen, als je een zwaardere setup steekt is het vrij essentieel om je boot te lamineren met een vezel en epoxy. Bijvoorbeeld 2 laagjes 163gr/m2 weefsel zwart glas. Hier te bestellen: Glass fabric 163 g/m² (Finish FK 803, twill, black) 100 cm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH
    Epoxy: Epoxy Resin L + Hardener L (40 Min.) | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH
    Romp volledig leegmaken, lijmresten wegschuren. Vezel erin lamineren en alles terug netjes inbouwen. Motormount etc achteraf terug in de romp verlijmen met verdikte epoxy. Dat maak je door epoxy te mengen met katoenvezel: Cotton Flocks | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH
    Als je met zwart glas lamineert is het properder als de verdikte epoxy zwart ziet, daarom doe ik er vaak wat carbon vlokken bij: Carbon fibre milled 0.2 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

    Gr,
    Roy
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015

Deel Deze Pagina