lipo voor 13,5 motor 65c of 90c

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Friit, 3 feb 2015.

  1. Friit

    Friit

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Almere
    Ik vraag mij iets af:
    Ik rij dus stock xray t4 met een 13,5 motor. Ga ik het verschil merken tussen een 65c accu en een 90c accu (bij een gelijk mah)?
     
  2. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Nee.
    Tenzij de 65C accu te warm wordt omdat die de vraag van je motor/esc setup niet aan kan. Dan ga je dat probleem met de 90C waarschijnlijk wel verhelpen.
    Maar als je er harder mee wilt rijden dan niet. Dan moet de Volt omhoog
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Waarom wil je dat ?, wat is de reden?, snelheid?, te warme lipo?, gewicht ? , ect

    Leg eens uit waarom van je van 65C wilt naar 90 C ....., kunnen we beter advies geven ?

    Het zou zo maar kunnen dan een 90C lipo zwaarder is dan een 65C lipo(of omgekeerd) bij gelijke capaciteit , dus kan je snelheid verliezen, denk niet aan tientallen , maar een paar KM's kan zo maar...
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    13.5 turns is geen schokkende stroomvreter dus je gaat het zeker niet merken. Maar kijk ook naar de verdere specs van de accu's, 90C wil niet zeggen dat ze beter zijn dan een 60C, mogelijk is de 60C beter gespecificeerd dan 90C (90C is namelijk kortstondig)
     
  5. Thaan

    Thaan

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    320
    Misschien handig om gewoon de namen van de LiPo's te noemen, een Team Orion 90C zou ik namelijk 10x meer vertrouwen dan een 60C van een hakkietakkie merk, ondanks dat je de 90C niet nodig hebt.
     
  6. Friit

    Friit

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Almere
    Als ik ga kijken bij de nieuwere accu's zie je bijvoorbeeld bij Corally dat ze een dubbel 4 mm plug hebben en bij bijvoorbeeld intellect een 5 mm plug. Dat zal zijn om het vermogen goed door te zetten naar de motor/regelaar. Bij stock vraagt de motor minder dan vergeleken met modified, zullen daarom de 90C accu's meer voor modified zijn? Lijkt er dan wel op als 65C al genoeg vermogen geeft voor een 13,5 motor.
     
  7. Thaan

    Thaan

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    320
    Klopt: voor stock & dus je 13.5T motor zul je geen 90C LiPo nodig hebben. Échter.. Soms is het verschil tussen een goede accu zoals een Corally en een budget accu in prijs zo minimaal, dat je beter voor de goede LiPo kunt gaan, ookal ga je niet het maximale van je LiPo trekken.
     
  8. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Ik denk dat Corally om een andere reden 4 aansluitingen heeft; zo kun je namelijk een andere plug kiezen op het moment dat je mannelijke plug + draad bijvoorbeeld tegen het topdeck komen wanneer je deze in de lipo plugt. Of wanneer de lipo in een auto zit met een bijvoorbeeld plastic accuklepje, dat je een vrije plug kan kiezen, dus niet dat je plug wordt geblokkeerd door het accuklepje. Het is eerder dat in combinatie met marketing dat er lipo's zijn met 4 (2+2) aansluitingen.
     
  9. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Een kleine "maar" bij bovenstaande commentaren.

    Het klopt, dat je met Stock geen enorme stromen gaat trekken. In een heat van 7 minuten zul je slechts 2000-2500mAh uit je accu trekken, dat komt overeen met een gemiddelde stroom van 17-21,5A. Niet bepaald schokkend zou je zeggen. Uiteraard zal er bij acceleratie meer stroom getrokken worden, maar ik denk dat je de 45A niet voorbij gaat. Dat zou betekenen, dat een 7200mAh, 10C accu zou volstaan, of een 3200mAh, 20C. Toch zou een van deze twee accu's (Als ze nog bestaan) een niet-optimale keuze zijn.

    Bij stock is het uiterst belangrijk, dat onder alle omstandigheden de maximaal mogelijke spanning voor je regelaar beschikbaar is. Dit heeft twee belangrijke implicaties:

    1. De interne weerstand van de accu moet zo laag mogelijk zijn.
    Immers, als je stroom trekt uit de accu, zal een deel van de nullastspanning (bij een volle accu 8,4V) over die interne weerstand gaan staan, en dus is de spanning beschikbaar voor vermogensafgifte in de motor lager.

    Stel je trekt I=40A uit een (bagger) accu met een interne weerstand R(int) van 0,05Ohm (50mOhm). De spanning die je dan verliest is gelijk aan V(int) = 40A*0,05Ohm, ofwel V(int) = 2V. Daarbij wordt een vermogen van P(int)=V(int)*I ofwel P8(int)=80W in de accu gedissipeert. Die accu wordt dus echt wel warm. Voor de motor is nog maar 6,4 Volt over, dus de motor krijgt een electrisch vermogen van 6,4V*40A, ofwel 256Watt. Als de interne weerstand maar 5mOhm is (tien keer zo laag), verlies je maar 0,2V, wordt er 8W in je accu opgestookt en is er 328Watt elektrisch vermogen beschikbaar. Dat merk je echt wel.

    Het zal je daarom niet verbazen, waarom mensen voor een accu met hoge C-rating gaan, omdat die accu's een lage interne weerstand moeten hebben, om überhaupt de gespecificeerde stroom te kunnen leveren. Ondanks dat de C-rating zelf niet belangrijk is, is de daarvan afhankelijke spec interne weerstand wèl van belang.

    2. De spanning moet over de hele heat zo hoog mogelijk blijven.
    Een Lipo levert als hij vol is 8,4V. Als de accu ontladen is, blijft er nog maar 6V van over. Je zou kunnen stellen dat de spanning als functie van de lading relatief lineair is. Dus een accu die 50% vol is, levert 7,2V. Dit gaat niet helemaal op, maar is een aardige "rule of thumb". Als je nu tijdens een heat 2500mAh verbruikt, is aan het eind van de heat de spanning van de accu lager als aan het begin. Hoeveel lager hangt af van de totale capaciteit. Bij een 2500mAh accu heb je nog 6V over (leeg), bij een 8000mAh accu heb je er iets meer dan 30% uitgetrokken, dus zal er nog ongeveer 7,65V over zijn. Dus, gedurende de heat wordt de 8000mAh accu "steeds sneller" (eigenlijk minder langzaam) dan de 2500mAh accu. Het verschil tussen een 6000 en een 7600 is al heel goed te merken.

    Het is dus van belang om een zo groot mogelijke capaciteit te kiezen, om zo min mogelijk spanningsverloop tijdens de heat te hebben.


    Helaas zijn de specificaties van Lipos een middel waarvan de marketing afdelingen van de merken gretig gebuik maken om hun spullen te verkopen. De specs zijn dus wel een beetje met een korreltje zout te nemen. Met andere woorden, de accu met de grootste getallen hoeft niet per sé het snelst te zijn. Komt toch neer op testen en selecteren. UIteraard zal een accu 100C accu een lagere interne weerstand hebben dan een 20C accu.

    Even een kleine kanttekening: een 8000mAh, 110C accu zou theoretisch dus 880A kunnen leveren, waarbij totaal (als de accu vol is) 7,4kW geleverd zou worden. Dat wordt geheid vuurwerk, die 5mm bullet plugs gaan dat echt niet trekken, net zo min als 10AWG bekabeling.

    Een realistische specificatie van de interne weerstand zou voor ons veel waardevoller zijn.

    Hopelijk levert mijn bijdrage wat bruikbare informatie.

    Mvrgr, Fokke.
     
  10. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Fijn dat je het even simpel en duidelijk uit weet te leggen Fokke, was goed te doen. Naar mijn weten heb ik dit ook weleens gezien in 3 Havo volgens mij..:confused:

    Dit is ook de reden waarom je veel (snelle) mensen met een Intellect accu ziet rijden, over het algemeen goede kwaliteit voor een puike prijs, je kan dus gewoon voor een mooie prijs de dikste Intellect kopen, dan ben je slim bezig.
     

Deel Deze Pagina