Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    En dan vooral het laatste.;)
    Stoommachine van schroot.
    Kotter.
    Stoomlocomotief.
    Reddingvlet.
    Sleepboot
    Verkoopwagen.
    welke ik overigens al drie jaar geleden heb verkocht.
    enz. enz.:(:(
    :help:
     
  2. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Ik heb ook zo'n bollendraaiding. Werkt perfect. Alles zit hem in de instellingen ervan. 1 dingetje niet goed......Vergeet het dan maar;
     
  3. Luitjes,

    na een wat langere periode (voor mijn doen dan ;)), die veroorzaakt is omdat ik wat 'vastgelopen in het draaien was', veroorzaakt doordat ik tegen wat dingen aanhikte, alsmede doordat ik deze periode gebruikt heb voor wat beschouwend denkwerk als ook benut heb voor het afleggen van een bezoek bij Sjef en het aldaar krijgen van veel uitleg - en voor het eerst van mijn leven a) een sterke arm-schaafbank gezien en b) deze zien werken, erg indrukwekkend :D - het licht gezien en een boost gekregen. Mede als gevolg daarvan, gisteravond samen met Jos (de bedenker van de Stirling Engine 2) de gaten in de middenplaat gemaakt.

    Voor mijn doen was dat best een klus en bepaalde dingen had ik niet kunnen doen (of moet daar alsnog een oplossing voor vinden). Het stuk messing wat ik heb is 100 x 140, wat ik niet ingeklemd gekregen zou hebben om de benodigde gaten te boren. Dat is één.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Punt 2 is gereedschap. Gaandeweg krijg ik (een beetje meer) gereedschap maar dat moet beter en/of anders. Voorop staat nu dat het daarbij gaat om de kwaliteit ervan.

    Laten we eens uitgaan van draadsnijden. Op de draaibank zie ik mij dat niet doen. Ergo, ik moet dus snijplaten aanschaffen (al dan niet met een snijplaathouder). Ik dacht zo in de (voor mij meest gangbare) maten 8, 10 en 12 mm.

    Zoals jullie weten (en ik sinds kort) zijn deze 3 maten er in de uitvoeringen 0,5, 0,75 en 1,0. Alle drie de uitvoeringen van elk van deze maten lijkt mij ook niet nodig, toch?

    Maar welke zijn dan voor mij het meest aan te raden zijn?
    Oh ja, en dan schijnt er ook nog linkse draad te zijn in die maten:confused:.

    Elk advies is welkom.

    punt 3, ik ga om een nieuwe bankschroef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    m3x0,5 is normaal, en daar heb je het meeste aan, ik zou niet weten wat ik met m3x0,75 moet doen, de spoed is grover,verder niets.

    Waar ik het meeste mee werk
    m2
    m3
    m4
    m5
    m6
    m6x0,75 (fijne draad)
    m8
    m8x0,75 (fijne draad)
    m10
    m10x0,75 (fijne draad)

    dus vooral veel standaard maten en een paar aparte.
    Linkse draad is soms wel eens handig maar ik heb er niets van in huis.

    Via bepaalde adresjes kun je voor niet te veel geld aan redelijk goede snijplaten en tappen komen, geld ook voor wringijzers.

    Ik heb in ieder geval met deze maten alles nog kunnen maken wat ik wilde maken.
     
  5. Luitjes,

    er bestaan (een soort van) boorstandaard voor een (lange) tapkruk. Voordeel is dat je altijd haaks op je werkstuk werkt.
    Hebben die dingen een speciale naam? Ik kan er geen vinden.
     
  6. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste Peter,
    Bedoelt u hiermee een zogeheten taparm?

    Mvg,
    Japie
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik denk dat je deze bedoeld Peter , kijk maar eens op pagina 152 van de katalog (dit is trouwens een heel goed/degelijk ding)

    Ze staan ook altijd op de Intermodellbau in Dortmund. Als ze hem daar hebben koop ik hem ook in april a.s. "Als je de gewindesneivorrichtung" er onder bedoeld dan past hij in alle euronorm boorstandaarden.

    https://www.wabeco-remscheid.de/katalog
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2015
  8. Luitjes,

    weer wat verder met denkwerk en uitvoering. Ondertussen een handig gereedschap-ding aangeschaft [​IMG]

    Na het hernieuwde forum even wennen aan het uploaden van de foto's maar blijkbaar werkt het wel.
    Van Jos, de grandmaster van de stirling die ik aan het (na)maken ben, een cruciaal bolletje gekregen :)
    Hier wat draad voor gemaakt en gemonteerd.
    [​IMG]

    Er is een verschil tussen metrisch en fijn metrisch ... ik was metrisch "aan het verzamelen" maar ga toch ook maar om de belangrijkste maten in fijn metrisch.

    [​IMG]
    Het ziet er misschien niet helemaal klasse gelikt uit maar alles is wel luchtdicht dus zou het moeten gaan werken
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Erg benieuwd Peter........hoever is het stirling motortje!
     
  11. Luitjes,

    erg indrukwekkend. Even overwogen ook zo'n bank aan te schaffen.

    Hoe krijg je zo een brok ingespannen en uitgelijnd
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    Indrukwekkend om te zien,maar ik denk dat het sporen van zo'n brok ruw staal niet op 5 mm. nauwkeurig hoeft (kan) te gebeuren,daar is voldoende overmaat aanwezig, vermoedelijk wordt het een krukasje .
    fanaat Sjef
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    Hoe staat het met het hete lucht motortje,komt er al leven in,ik ben erg benieuwd naar de vorderingen!
    fanaat Sjef
     
  14. Luitjes,

    ik heb/ben weer aan de gang. Nu probeer ik foto's te downloaden middels Foto upload maar dat werkt (niet) meer. Heb ik wat gemist?
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hoi Peter , ik doe het via "upload bestand" , staat naast "plaats reactie" rechts onderaan , dan kan je "bladeren" in je foto's op je pc en daar één selecteren , dan krijg je een kleine foto onderaan het tekstvenster , daar klik je op "volledige afbeelding" en dan komt de foto waar je "streepje (cursor? of hoe noemt dat)" staat
    Laat die foto's nu maar komen :D

    Groeten Jef
     
  16. Luitjes,

    met wat hulp van vrienden en advies de draad weer opgepakt.
    small 127.jpg small 128.jpg small 126.jpg
     
  17. Luitjes,

    na hulp en goede adviezen en een hele poos navelstaren weer aan de slga gegaan met de stirling

    [​IMG]

    Van het weekend de arbeidscilinder gemaakt. Van het weekend leer ik solderen zodat de bodem erin kan en wordt de zuiger pas gemaakt. Hiervoor heb ik een stukje grafiet.

    Vanavond aan de slag geweest met het piefje wat aan het stangetje komt wat aan het vliegwiel zit

    [​IMG]

    Het piefje komt bovenop de zuiger.
    Hiertoe heb ik vanavond VOOR HET EERST VAN MIJN LEVEN gefreesd en ook nog op de Myford. Het eerste werkstuk ging niet goed, en ook brak mijn freesje.
    Naar mijn begrippen en voor mijn doen redelijk rap en zonder zwarigheden een nieuw basisstuk gemaakt en opnieuw gaan frezen. waar ik tegenaan liep, was dat het werkstuk steeds scheef ging zitten in mijn machineklem. of ik er nu wel of geen stuk achter legde of niet. Uiteindelijk maar met de achterkant helemaal tegen de achterkant van de klem aangezet maar zelfs toen ging het nog niet goed.

    Vervolgens heb ik eerst met de frees geboord, een paar mm en steeds naast elkaar. wanneer ik ongeveer 3 mm had over de hele breedst, toen van achter naar voren die 3 mm doorgehaald en toen opnieuw weer 3 mm etc. etc. De Myford had ik op zijn snelst 680 RPM en voor mij werkte het prima want ik heb een goed werkstuk. Enig punt is dat de ene wang een ietsje dikker is dan de andere maar het heeft niets te houden.

    De foto's spreken voor zich

    small 138.jpg small 01.jpg small 143.jpg small 145.jpg small 146.jpg small 153.jpg small 139.jpg small 154.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2015
  18. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    hoeveel mm per keer ga je dieper ?
    misschien zet je te veel voor en drukt de frees het werkstuk scheef in de klem ?
     
  19. John,

    zoals jij aangaf, deed ik het de eerste keer en toen ging het én scheef én hapte de frees, ondanks dat ik van 'achteren naar voren'
    met de dwarssupport.

    de tweede keer met de frees telkens een paar mm diep geboord, en opgeschoven en er weer naast geboord. Het geboorde toen doorgehaald middels achter naar voren. Daarna herhaling van de eerste handelingen totdat ik uiteindelijk het geheel gereed had.

    Maar zo had ik het moeten doen:
    "Bij het werkstuk dat je hier maakt is de volgorde van bewerking verkeerd. Laat de zeskant een flink stuk langer , frees de gleuf , span daarna in de klauwplaat , draai het cilindrische gedeelte , boor en tap het gat en steek dan pas het stuk af op lengte".
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ach,
    het resultaat telt, en hoe je er gekomen bent... maakt dan niet uit.
    Dat sommige dingen op een andere manier wellicht beter gaan doe ik af als leer moment en mooi voor de volgende keer.
    Gewoon lekker doorgaan, wordt een mooie stirling !!
     

Deel Deze Pagina