graupner bell 212 twin jet

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door victor 3 sub, 1 mrt 2015.

  1. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    oh jongens wat een input,nee dat het een weinig geziene(lees mooie)heli is wist ik al,vandaar dat ik de foto,s met jullie wilde delen,maar dat terzijde ,ik ben erg blij met jullie commentaar het enige wat nu moet gebeuren met de heli is de rotor bladen uit balanceren,kan voorlopig vooruit er zitten er 5 nieuwe originele setjes bij ,wat betreft de heli is de binnenkant al verandert(lees verbetert)de beste man die hem heeft gebouwt was ingenieur bij fokker aan de top,dus uitlaat is veranderd loopt nu naar achteren met demper die op maat gedraaid is de servos, zijn ook reeds veranderd voor de betere met kogellagers ,hij vertelde mij ook dat bepaalde onderdelen uitgevoerd zijn in vliegtuig aluminium ,de start kist is voorzien van binnentank met pomp die bij vol tank heli vanzelf stopte plug om hem te vullen is van het zelfde type als de f1 er indrukken brandstof eruit stopt hij ook ,tevens ook voorzien van toerental meter op de motor die op de start kist te zien is,tevens is er een gloeiplug aan de buitenkant van de heli gemonteerd waar ik weer een losse kabel kan opzetten vanaf de startkist waar ik ook kan kiezen tussen de verschillende gloeipluggen ,dit alles wordt verzocht door zelfgemaakte printplaten ,dus hij is beter als in 1975 otewel, one of a kind ,ik heb al door dat er meer dan genoeg personen op het forum zijn die bereid zijn om mij te helpen,dank daarvoor ,moet echter zeggen dat ik met 3 andere projecten bezig ben waaronder een schellboot in 1:25 van hasse(idd ook al niet zo vaak te zien in het wild)als dat tot een einde loopt begin ik aan de heli ,overhaast iets doen of veel tegelijk doen ben ik de persoon niet voor ,ben blij met de reacties jullie zijde en zal zeker wat dingen gaan posten,
     
  2. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    moet hierbij nog vermelden dat ik de zender van 1980 idd niet ga gebruiken heb al reeds een graupner mx 16 2,4 ghz en futaba t6j 2,4 alleen passen hier de stekkers van de servos niet op de ontvangers,maarja das niet zo,n probleem lijkt mij ,en joop terzijne tijd zal ik je een pb sturen ,en marco had de video,s al gezien toen ik op internet zocht voordat ik hem overnam van de man ,en ik hou het bij de stamo ,ik vind het wel wat hebben die nostalgie,
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Goed bezig Victor, maar...
    Gebruik NIET die oude servo's. Geloof me, ik heb dat allemaal allang geprobeerd en er de schade-en-schande prijs voor betaald. De potmeters van die dingen zijn na al die jaren niet betrouwbaar meer. Gewoon nieuwe Futaba S3001's erin, GY401 met S9254 op de staart werkt prima voor weinig geld.

    Succes! Marco.

     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Futaba S3001 zou het prima moeten doen, de specs daarvan zijn vele malen beter dan die van de Graupner servo's waar de heli voor ontworpen is. Ik zou er wel mee durven vliegen.

    Maar mag ik S9202 aanraden voor minimaal de pitch aansturing? Zijn toch net effe een klasse beter....

    Vooral de pitchaansturing in deze heli's vraagt toch wel een beetje kracht.
    Alle overige punten moet een 3001 het zat kunnen doen.

    Groet, Bert
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een prachthelie !
    Ik heb in 1985 helivliegen ermee geleerd, ik kocht hem half gebouwd van een kennis, en wist niet dat het toen al een oudje was. Onderdelen waren schaars maar Quartel had nog wel wat reserve onderdelen. Er zaten nog Varioprop schuifservo`s in die ik allemaal heb vervangen voor RS 250 servo`s van Robbe.
    Ik heb eerst zelf staan klooien met een zelf gemaakt trainersysteem zoals jij dat nu hebt, bij mij stond hij op de workmate en kon stijgen, licht hellen en om de as draaien. Zo heb ik de heli heel wat uurtjes staan martelen en kwam erachter dat de heli in staat was om de workmate te doen kantelen 8O Ondertussen werd ik lid van de vliegclub (Ypenburg) en werd de heli los gevlogen zonder gyro (door een instrukteur) en dat ging verbazingwekkend goed, er werd zelfs even een rondje mee gevlogen.
    Ik had drijvers bij de heli gekregen en daarmee mocht ik spongetjes gaan maken.
    Na een paar weekendjes hopsen kon hem in de lucht houden, en dat zonder gyro ! Toen een gyro erin en toen was ik om. Het ding vloog gewoon goed en er waren nauwelijks problemen. De staartaandrijving was een zwak punt maar ben er nooit mee gecrashed. De Stamo gaf na een tijd problemen waar ik niet snel achterkwam wat nu het probleem was, tijdens optoeren viel hij gewoon uit. Terwijl ik toch best handig was/ben met motortjes ging dit mijn pet te boven. Ik met tegenzin naar Q en Robbie wist het meteen. De krukas van zo`n stamo steekt aan 2 kanten uit want hij heeft geforceerde koeling, het lagertje waar de fan draait moet dus wat onderdruk kunnen weerstaan en was dus stuk/lek. Deze vervangen en hij was weer nieuw.

    In die tijd ging de ontwikkeling snel en ik had al snel in de gaten dat de Avantgarde een nieuwe uitdaging was voor mij.

    Zo, lang verhaal maar ik wens je veel plezier met deze bijzondere machine.

    Groet,, Rene
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Eens. Er zit wel een hele grote hefboom op de pitch, maar de S9202 is zeker een goede keuze.

    @Rene, mooi verhaal!


     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je... in de tijd dat ik die grote Bell Trainer had, was ik jong en nogal euh... roekeloos is het verkeerde woord, maar minstens "niet zo heel erg van het gevaar bewust"....
    Ik heb indertijd onder de draaiende rotor gezeten (picknicktafel opgezocht en de heli met dikke lijmtangen vastgezet) en heb met de hand die pitch hevel bediend....

    Geloof me, een 3001 trekt dat (ik vloog destijds met zo uit mijn hoofd S148, glijgelagerde voorlopers van de 3001) maar het houd niet over.

    De hefboom is inderdaad lang, maar de hevelverhouding is maar ongeveer 1:2, en dat vorkjesmechanisme in de kop wat de pitchbeweging overbrengt, dat vergt best nog wel wat kracht....

    Groet, Bert
     
  8. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    maar jongens even een vraag ,wat voor methanol moet er in ,ben vandaag bij quartel geweest maar ze wisten eigenlijk niet goed wat voor methanol er in moest ,(ze hadden het er over dat het misschien te dun was voor de carburateur)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Belangrijkste uitgangspunt is welke carburateur er op zit.

    Als het de Perry carb is, met de "kiesschijf" stationair afstelling, die laat zich niet heel geweldig afstellen, en dan is 10-15% Nitro aan te raden, wellicht zelfs meer.

    Als er al een HB carburateur op zit (was voor die heli niet standaard, maar mogelijk heeft de eerste eigenaar hem vervangen) die ziet er ongeveer hetzelfde uit (zwart kunststof huis) maar heeft een meer gebruikelijke stationair naald in de gasklep, die laat zich beter afstellen en kan hij met minder Nitro toe, zeg 5-10%

    In beide gevallen 20% olie. Veel mensen zeggen dat deze motoren per sé wonderolie moeten hebben, en ik durf NIET te zeggen dat dat niet zo is...
    Ik vermoed dat hij ook wel met synthetische olie wil draaien, maar met wonderolie kun je in elk geval niet de mist in gaan, da's altijd goed.

    Het was voor die heli een erg gebruikelijke modificatie om een grote opening in de bovenkant van de neus te maken en die met zwart gespoten en in de vorm van de neus gedrukt gaas weer "in profiel" te maken, in verband met dat er onder de romp erg veel warme lucht bleef hangen, die dan ging circuleren en veroorzaakte dat de motor erg kritisch ging lopen.
    Ik zie dat er in de jouwe reeds twee kleine openingen zitten, maar die ogen mij erg klein.
    Hou hem dus goed vet qua afstelling! En dat betekent sowiso redelijk wat Nitro.

    Maar ik denk dat Joppo je dat nog veel beter uit kan leggen....

    Groet, Bert
     
  10. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    dit is de betreffende carburateur,de printplaat die rechts op de foto te zien is ,is trouwens om het toerental op de startbox te laten zien ,vandaar ook de witte en zwarte tape om de spoel
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is de carb met de "kiesschijf" stationair afstelling.

    Van wat ik me er van herinner, moest je die met redelijk Nitro stoken, om toch nog een acceptabele afstelling te krijgen voor heli gebruik.

    Maar nogmaals, Joppo weet daar meer van als ik.... Voor mij is het 27~28 jaar geleden...

    Groet, Bert
     
  13. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Carb vervangen door er een oude carb van een OS hyper motor loopt geweldig en is goed af te stellen .
    Alleen even de de carb in de draaibank en de onderkant iets afdraaien .
    Mvg Arie
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat is inderdaad ook een hele goede oplossing....

    Groet, Bert
     
  15. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    motor eruit gehaald (ziet er nog goed uit na 40 jaar)kan de andere carburateur erop van een oz max (zal het ook wel doen denk ik)had nog merlin lube 0 mf305 staan in de opslag dus goeie methanol d8 ik
     
  16. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina