Project zelfbouw bandendraaier

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 29 mrt 2015.

  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Al enkele jaren heb ik de wens om zelf een bandendraaier te bouwen. Waarom? Omdat het altijd leuker is om iets zelf te maken dan te kopen, en omdat ik graag wilde weten wat er allemaal bij komt kijken om zo’n bandendraaier zelf te bouwen. Ik heb een goede volautomatische Hudy bandendraaier, waarmee ik mijn 1:8 en 1:10 foam banden mee op maat kan draaien, dus er was geen enkele tijdsdruk of noodzaak, dat maakt het wel een stuk relaxter.

    Zo gezegd zo gedaan, dus eerst maar eens flink in Solidworks aan de slag en een schets maken. Links en rechts gekeken wat er allemaal in de markt te koop is, maar het valt toch niet mee om echt iets anders te bedenken. Is ook niet het doel op zich, maar natuurlijk wel om de goede punten van de diversen bandendraaiers eruit te pakken en die te combineren met daaroverheen een eigen design sausje.

    Het geheel is gebaseerd op een Robbe 1000 als hoofdas motor en een transmissiemotor van Conrad voor de besturing van de langsslede. Die laatste had ik nog overgehouden van een eerder project, van mijn zelfbouw banden additive machine. Ik had er nog een Robbe 1000 in de garage gevonden, die daar al 30 jaar lag, ooit gebruikt als startmotor voor mijn stockcar, en die werkte nog perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals gezegd eerst maar eens een schets in Solidworks.

    [​IMG]

    Dan maar beginnen met de constructie van de langsslede, en als eerste de bevestiging van de Conrad transmissiemotor aan de langsgeleiding.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan het frame voor de langsgeleiding. Ik had dit natuurlijk kunnen opbouwen uit een alu plaat en wat alu blokjes / strips, maar 1 geheel is natuurlijk mooier, en geen probleem voor mijn EMCO F1 CNC freesmachine.

    [​IMG]

    De langsgeleiding zelf bestaat uit 2 parallel lopende 6mm assen van zilverstaal en daartussen een RVS M6 draadstang die verbonden wordt met de transmissiemotor.

    [​IMG]

    Dan de slede zelf. Het geheel heb ik gefreesd uit een stuk 30x30mm alu, voorzien van de nodige uitsparingen en messing bus voor de langsgeleiding.

    [​IMG]

    Het geheel ziet er dan als volgt uit.

    [​IMG]

    Met gemonteerde transmissiemotor.

    [​IMG]
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan de elektronica. Niet geheel mijn vakgebied voor mij als Werktuigbouwer, maar gelukkig heb ik een goede kennis die het leuk vond om met te helpen met het ontwerpen van de besturing en de inkoop van de benodigde elektronica. Als eerst had hij alle benodigde componenten op een slimme manier ingekocht via Ebay, en op die manier de kosten heel erg beperkt.

    Hier is het bedieningspaneel al te zien, met daarop de 7-segments display, waarmee de instellingen geregeld kunnen worden (daarover later meer), de LED’s voor de aanduiding van de operatie modus, verbindingskabel naar de hoofdprint e, wat lossen componenten, krimpkous en dergelijke.

    [​IMG]

    Om de 7-segments display mooi te kunnen monteren was een bracket nodig, simpelweg omdat hiervoor blijkbaar in de handen niets kan en klaars te koop is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tussendoor de 1:10 as-adaptor alvast op tekening gezet, de 1:8 adaptor had ik natuurlijk al op mijn automatiche Hudy bandendraaier, maar aangezien ik dit jaar ook 1:10 brandstof ga rijden, en wel met een Serpent 748TQ is er ook een 1:L10 adaptor nodig.

    [​IMG]

    Dan verder met de kleine onderdelen voor de dwarsslede.

    [​IMG]

    Hier alle onderdelen van de dwarsslede bij elkaar.

    [​IMG]

    En gemonteerd ziet het er dan als volgt uit.

    [​IMG]

    En de (bijna) complete langsgeleiding en dwarsslede gemonteerd.

    [​IMG]

    Ik moet nog een paar kleine onderdelen maken en sommige andere alu onderdelen nog iets bewerken, om er een sleufje of tapgat in te maken en dergelijke. Zit nog wel een paar uurtjes werk in. Dan is het mechanische deel zo goed als af. Het wachten is op de grote alu onderplaat en de 2 staande alu zijplaten. Deze 3 relatief grote platen freest een collega RC racer voor me. Zodra ik die binnen heb volgt er natuurlijk een update.
     
  3. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    mooi stukje vakwerk zover
     
  4. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Ziet er top uit Richard.
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi en knap hoor !, wou dat ik de skills en apparatuur ervoor had .
    Puik werk tot dus ver !!!.
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjulliewel Jan, Claude en Rob !!

    Ach als je de juiste machines hebt kun je eigenlijk alles maken wat je wil. En skills zijn zelf aan te leren. Ik heb een kleine 2 jaar geleden Solidworks op mijn laptop geïnstalleerd en ben met op advies van Danny, mijn pitmaatje, gewoon met de tutorial van het programma zelf aan de slag gegaan. Daar leer je dan stukje bij beetje het 3D tekenen. Af en toe ben ik een klein beetje bijgeschaafd door Danny, die er heel erg in bedreven is en zelfs over een officieel SW diploma beschikt en er professioneel mee werkt. Vooralsnog kan ik me er, voor mijn doeleinde, prima mee redden, zeker als Danny mijn SW skills met het cijfer 9 beoordeeld. Het tekenen is voor mij geen doel op zich. Het is voor mij een stukje gereedschap om de werkstukken te kunnen maken. Ik vind het wel een verademing dat ik dit nu kan en het niet allemaal meer met potlood, passer, en geodriehoek hoef te tekenen, maar op zich werkte dat ook. Zo'n 3 jaar geleden heb ik een HBM300 draaibankje gekocht dat in de aanbieding was bij HBM - Buitelaar. Zo'n 2 jaar geleden heb ik via Marktplaats een EMCO F1 CNC freesmachine aangeschaft en sinds een jaar ook via Marktplaats een EMCO Compact 5 draaibankje. Voor het programmeren daarvan speel ik zelf als interface tussen Solidworks en de CNC machines, door alles rechtstreeks in G-code te programmeren. Dat is iets wat ik 25 jaar geleden op school geleerd had, en moest ik natuurlijk niet alleen flink opfrissen, maar ook toespitsen op de originele EMCO besturing. Het programmeren doe ik dan via NCLink, wat niets meer is dan een simpele tekstverwerker zoals "kladblok" en daarmee kan ik de NC programma's via een USB poort en een RS232 kabel in de machines laden.

    Dit keer geen grote update, maar er wordt wel druk gewerkt aan het ontwikkelen van de elektronica voor de besturing van de zelfbouw bandendraaimachine. De print van het bedieningspaneel, met daarop de 7-segments display, waarmee de instellingen geregeld kunnen worden is aangesloten op de 3 bedieningsknoppen en de proefopstelling van de hoofdprint, via een spaghetti aan snoertjes, en verbonden met een Lego testopstelling om de functionaliteit te kunnen testen.

    [​IMG]

    Gisteravond heb ik nog even het afdekplaatje van de messing spie in de dwarsslede gemaakt en het uiteinde van de beitelhouder met de zwaluwstaart in de juiste vorm gefreesd. Er moet alleen nog een sleufje in komen voor het toolbitje. Het geheel werkt nu heel erg mooi soepel en geheel spelingvrij.

    [​IMG]

    Nu is het een kwestie van in Solidworks alles passen en meten om de tekeningen voor de grondplaat en de 2 staande zijplaten definitief te maken. Deze zullen dan, zoals ik eerder al aangaf, door een collega RC rijder gefreesd worden, vanwege het formaat, met name dat van de onderplaat.
     
  7. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Erg mooi!!!
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Joost !!

    Omdat het een volautomaat wordt, moeten er ergens eindschakelaars komen, om de eindposities van de langsslede te detecteren. Gisteren bij de lokale elektronicaboer langs geweest en een paar compacte microswitches uitgezocht. Tja nu nog een plekje zien te vinden …

    [​IMG]

    Het plan: In de langsslede een gaatje boren en met een M3 stelschroefje een 2.5mm staaldraad vastzetten. Dan nog een plek voor de microswitches. De achterste 2 afstandhouders opofferen en in plaats hiervan een 10mm alu steun.

    [​IMG]

    Zo gezegd, zo gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het plan is om de staaldraad op de juiste plek haaks om te buigen en de microswitches te laten bedienen. Bovenop de 10mm alu steun moet dan een 3mm alu plaat komen om de microswitches te huisvesten. Dat zou er dan als volgt uit kunnen zien.

    [​IMG]

    Vooralsnog ziet het totaalplaatje er nu zo uit.

    [​IMG]
     
  9. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ik blijf met plezier lezen, top!, nogmaals heel mooi!
    :thumbsup:
     
  10. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Rob !!

    Gisteren heb ik de 3mm alu plaat op maat geknipt, en vanochtend met mijn CNC freesbank de gaten gecenterd en geboord in de 3mm alu plaat.

    [​IMG]

    De bevestiging ging relatief eenvoudig, aangezien de gaten van de microswitches voorzien zijn van 2.5mm gaten, past daar perfect een M3 boutje in. Volgens de maat die in Solidworks bepaalt is, ook de 2.5mm staaldraad op 120mm lengte haaks omgebogen, zodat deze de microswitches bedient in de uiterste posities van de langsslede.

    [​IMG]

    Op het sleufje na voor de beitelhouder is de langsslede constructie helemaal af.

    [​IMG]
     
  11. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Lijkt wel een draaibankje op zichzelf.
    Heel mooi opgemaakt !
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Schitterend!
    Ik wou dat ik zulk gereedschap had :)
     
  13. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben geen racer, heb dus zelf ook eerlijk gezegd geen idee wat het uiteindelijk moet worden maar ik kijk met veel plezier naar alle techniek die er wordt toegepast(SW gebruik ik op school ook, ik begin alleen pas net aan tutorial 2 maar als ik zie wat je ermee kunt maken...)

    Ik vindt het echt heel mooi, mijn complimenten
     
  14. Roaldo

    Roaldo

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Rotterdam
    Vakwerk, dat is zeker te zien! Hierbij abbo
     
  15. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Mooi werk, werktuigbouw blijft toch een mooi vak (hier ook een ing wtb)!

    Ga zo door, altijd mooi om te lezen, dit onstijgt het "huisvlijt" niveau een heel stuk :)
     
  16. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjulliewel Claude, Ruud, Biem, Roaldo en Bart.

    Even een kort bericht, omdat er intussen geen aanmaak van nieuwe onderdelen heeft plaatsgevonden, maar ik heb even de tijd genomen om alle aangemaakte onderdelen exact op tekening te zetten zoals ik ze in werkelijkheid gemaakt heb en het e.e.a. in te passen en te kijken wat er allemaal nog moet gebeuren.

    Via Marktplaats heb ik voor € 10,- een mooie 3mm lexaan plaat van 1250mm x 360mm gevonden. Deze ga ik gebruiken voor de afdekkap boven het rechterdeel van de machine deel waar de band afgedraaid wordt. De verkoper vertelde me dat hij er ook afdekkappen van maakt en dat het materiaal heel goed koud te zetten is op een zetbank. Goeie tip. Een goede kennis van me heeft een zetbank en wil het wel proberen.

    Bij Voskamp aluminium, hemelsbreed een 500 meter van mijn huis, heb ik in de bak met reststukken voor € 10,- een mooie grote 1.5mm alu plaat gevonden dat ik ga gebruiken als afdekplaat voor het linkerdeel van de machine, waar de aandrijvingen en de elektronica is gehuisvest. Ook dit moet gezet worden.

    Het geheel zou er dan als volgt uit kunnen gaan zien:

    [​IMG]

    Nu is het wachten op het frezen van de 8mm alu onderplaat en de 2 staande 8mm zijplaten. Een klusje die een collega RC rijder voor zijn rekening neemt, met name vanwege het formaat van de onderplaat. Dit is te groot voor mijn EMCO F1 CNC freesmachine, alhoewel het wellicht in 2 delen had gekund. Met hetzelfde gemak freest hij ook even de 2 staande alu platen. Hierna kan ik het lexaan en het alu 1.5mm plaatmateriaal samen met de 8mm zijplaten aanleveren, zodat ze in de zetbank gezet kunnen worden.

    Nog even geduld wordt dus van mij gevraagd. Intussen heb ik alvast een nieuw interessant project gestart, daarover later meer, en ik zal ook uiteraard hiervan een bouwverslagje plaatsen, maar dat terzijde.
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    mooi weer, ook goed gevonden van de materialen !, lees elke keer na een update met plezier !!
     
  18. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er heel mooi uit.
    Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
     
  19. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Tijdje geen update, maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten, integendeel. Er kwamen even 2 kleine projectjes tussendoor en 1 iets grotere. Die laatste betreft een motor inloopbakje, waarover hier al een draadje loopt. De 2 kleinere projectjes. Allereerst een titanium projectje. Dit materiaal had al een tijdje mijn interesse, en via marktplaats had ik een 2-tal staven van 16mm aangeschaft. Van deze en gene had ik al tips gekregen voor het bewerken van dit materiaal. Cruciaal is een langzame snijsnelheid, en goed koelen, want titanium is een slechte warmtegeleider, dus alle opgebouwde warmte blijft in het werkstuk en wordt niet weggekoeld via de klauwplaat. Ook is een voldoende snedediepte van belang, want het materiaal is zeer stug en duwt harder terug dan de beitel opspanning. Een stabiele machine en superscherp gereedschap, en voldoende koeling, en geduld zijn de ingrediënten voor succes. Ik heb er een 4-tal wielassen van gedraaid voor mijn Serpent 977 Viper.

    [​IMG]

    Verder een 2-tal alu wiel meenemers gemaakt voor mijn Serpent 748TQ. Op deze manier kan ik spelen met de offset tussen 4.5-5.0-5.5 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanavond een klein onderdeeltje gefreesd voor de bandendraaier. Een alu hoeksteuntje, waarin de as komt te draaien, waarop de lexaan beschermkap zal worden bevestigd.

    [​IMG]

    Dit weekend de 2de AMCA club race in Apeldoorn, dus dat wordt o.a. de titanium wielassen op de S977WC en de nieuwe alu meenemers op de S748TQ testen.

    Wordt vervolgd.
     
  20. Roaldo

    Roaldo

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed bezig weer! Ben benieuwd naar de volgende update
     

Deel Deze Pagina