Vraag over golfbeweging bij vol gas

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Andreotti, 6 apr 2015.

  1. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi,

    Ik heb een probleem met mijn 450 flybarless heli.

    Ik heb er onlangs een snellere motor ingezet (van een 2500kv naar een 3200kv).

    Nu, als ik vol gas vooruit vlieg dan gaat de heli als een golfbeweging door de lucht. 1 golf duurt ongeveer 1 seconde.

    Wat kan dat zijn? Te veel toeren? of te veel pitch?
    Ik heb geprobeerd de gyro wat terug te schroeven maar dat leek niet veel uit te halen.

    Het heli vliegen is behoorlijk nieuw voor mij. Dus hopelijk is er iemand die dit al een keer doorstaan heeft en opgelost.

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    André
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedoel je niet het flybarless systeem?

    Ik vind het klinken alsof je retreating bladstall hebt, oftewel dat je eigenlijk teveel vraagt. Dit kan teveel pitch zijn, of te weinig toeren. Ik zou beginnen met je maximale pitch terugschroeven, wat heb je nu ingesteld?
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    kijk ook even naar je hoeveelheid cyclic gain.

    te hoge cyclik gain bij vol voorwaarste snelheid resulteert bij mij ook tot 'dolfijnen' van de heli.
     
  4. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Dit klinkt inderdaad als te hoge of lage cyclic (elevator in dit geval) gain op je fbl unit? Wat zit er op? Als het een 3GX is kan je dit met de 2 kleine instel potmeters op de unit aanpassen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Klinkt idd als dolfijnen...
    Even wat gaan rommelen met de gains in je stabilisatie..

    Wel ff inlezen in hoe het werkt, en wat wat doet.
    Een stabilisatie die heftig van slag is vliegt echt niet.. of kort
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    probleempje bij de 3GX (dolfijnen)

    de gain iets terug draaien
    en wat bij mij geholpen heeft:
    governor gebruiken,
    die houd de boel rustiger en dolfijnen begint niet eens.
     
  7. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bedankt voor de tips!!!

    Er zit een Turnigy 3D-H V2 (BeastX kloon) unit op.
    De pitch is ongeveer 11% up en 8% down.

    Ik zal de pitch up wat lager zetten en de cyclic gain wat terug schroeven. Da's potje 1 als ik het goed heb. Nu staan alle 3 de potjes in het midden.

    Misschien ga ik straks nog wel even testen...
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vermoed dat je graden pitch bedoelt? Of daadwerkelijk % in je zender?
     
  9. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Inderdaad, graden. Geen procenten.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet handig.
    Sterker nog, heel gevaarlijk.

    Die graden heb je nodig om in bijzondere omstandigheden de heli te kunnen redden.
    Meestal wordt 10 of 12 graden positief EN negatief aangeraden voor pitch
    Cyclic (aileron en elevator) 8 graden.
    Op de beast 6, als ik me niet vergis.

    Deze waarden heb je niet nodig als je rustig hoovert. Maar dat doe jij niet.
    Gevaar is dat je de waardes zover terug zet, dat de heli niet voldoende ruimte heeft om zich te kunnen corrigeren.
    Dus dat je bv lekker windje mee bent weggevlogen, maar dat de heli er niet meer tegenin kan vliegen. Ben je hem kwijt, of je moet hem laten vallen...

    Stel hem eerst eens volgens handleiding in.
    Dus met de gradenmeter. Alles instellen zoals moet, ook de kleine schroefjes op de unit zelf.

    Dat dolfijnen komt officieel door een te lage gain op elevator.
    Heli zet bij stevige wind de neus wat omhoog, unit moet dit corrigeren.
    Doet dit te laat, dus de neus gaat werkelijk wat omhoog.
    Doet het alsnog, maar overcorrigeert, dus de neus gaat weer wat omlaag.

    Ga aub niet in de trootste valkuil stappen:zoveel mogelijk tegelijk aanpassen...
    1 aanpassing per keer. Anders weet je nooit wat er fout was.
    En de fout kan je op een hardware probleem wijzen...
     
  11. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja, 1 ding tegelijk.
    Dat was ik ook van plan vandaag. Ik kwam er alleen achter dat de as van de hoofdrotor niet helemaal recht is. Dus die eerst maar vervangen...
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat kan ook veel verklaren..
    Check ook meteen de feathering..
     
  13. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nou, het heeft even geduurd, maar de heli vliegt weer. En beter dan ooit!

    Na het vervangen van de hoofd-as bleef de heli schommelen bij hover. Dat was er niet uit te krijgen.
    De feathering shaft was kaarsrecht maar de bladhouder zelf was een klein beetje verbogen. Dus geen geklooi en een nieuwe kop besteld voor weinig. Nu gaat de heli als een speer.

    Het dolfijnen is weg. Wat daar nou precies de oorzaak van was weet ik niet zeker. Door die kromme bladhouder (wat ik dus eerst niet door had) heb ik echt van alles geprobeerd. Ik vermoed dat het verhogen van elevator gain het dolfijnen uiteindelijk onderdrukt. Nu kan ik plankgas tegen de wind in.

    Ik heb door die trage levering van de nieuwe kop wat meer tijd gehad om me eens goed te verdiepen in alle instellingen en alles is nu ook zo goed mogelijk volgens het boekje afgesteld. Da's wel te merken want in tegenstelling tot de eerste paar vluchten vliegt de heli nu echt superstrak. Ik heb me tenminste vandaag behoorlijk uitgeleefd met dit ding!

    Bedankt voor de tips student! En iedereen die mee gedacht heeft uiteraard.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    trilling kan zoveel verzieken op een gestabiliseerde heli...
    op een flybar heli ook, maar dan merk je het veel minder ;-)

    iig prettig dat het nu werkt!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.954
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat weet ik niet.... losrammelende onderdelen, dat merk je wel, hoor.... ;)

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat gebeurt bij een estab ook, maar je merkt eerder dat er iets mis is:D

    He, hebben we hier nu zowaar een voordeel van estab gevonden waar Bert blij van zou kunnen worden ?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.954
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... Ik heb liever dat ik de controle houd tot aan het afvallen van onderdelen....

    Geloof me, ik zal NOOIT blij worden van E-stab, of het moet zijn dat ik later, als ik oud, slecht ter been en half blind ben, zo'n ding nodig heb om te vliegen.
    De kans is groter, dat ik dan de zender aan de wilgen hang.... ;)

    Groet, Bert
     
  18. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb er vanavond weer een aantal vluchten mee gemaakt. Het ding vliegt heel lekker.

    Maar, toch schommelt 'ie nog een heel klein beetje bij hover en is er ook nog steeds een heeeeeel klein beetje dolfijn effect bij volle snelheid. Het is niet hinderlijk, maar dat schommelen heb ik in het begin toen ik deze de eerste keer vloog niet opgemerkt.

    Er zit geen trilling op, dus hoe dit kan is mij een raadsel. Alles is ingesteld volgens het boekje. Het lichte schommelen is zowel naar links en rechts als naar voren en achteren. De pot voor de gain op de elevator staat bijna op maximaal. Als ik deze terug schroef wordt het erger.

    Ik snap dat het van alles kan zijn en dat ik dit waarschijnlijk ook niet ga oplossen. Maar ik dacht, ik meldt het toch nog even. Misschien heeft iemand de gouden tip :)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.954
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt het ook zelf doen (onbewust...).
    Wat doet hij als je de sticks loslaat? Schommelt hij dan verder, of trekt hij dan één boog?

    Wellicht is dit niet duidelijk, maar ik bedoel als volgt: als je in een rechte lijn vliegt, merk jij een dolfijnbeweging. hij gaat dus afwisselend voorover/achterover. Wat gebeurt er als je de sticks loslaat op het moment dat hij bijvoorbeeld bezig is achterover te gaan. Blijft hij dan door dolfijnen, of gaat hij dan opeens continue achterover?
    In het eerste geval is het je E-stab, in het tweede geval is het iets wat je blijkbaar zelf doet, OF er zit heel lichte hysteresis in je zendersticks.

    Ik beweer niet dat jij het per sé zelf veroorzaakt, maar ik heb zelf vroeger gemerkt dat ik sommige van deze effecten zelf veroorzaakte door niet op tijd/niet nauwkeurig genoeg te sturen, en ik zie het anderen ook overkomen.
    Ik heb er al (beperkt) last van, als ik van een (flybarred) heli met sneller servo's omschakel naar eentje met trage servo's: mijn eigen correcties komen dan nét een fractie later aan dan ik gewend ben, en dus stuur ik een beetje teveel, en schiet de heli een beetje door.

    De vakterm is Pilot Induced Oscillation, en zelfs gevechtspiloten kunnen er last van hebben....

    Groet, Bert
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een "schommel" rondom in hoover, en dolfijnen fff vliegend...
    Raar.
    1 van beide, ok. beide?

    Als Bert zijn antwoord geen oplossing biedt, zou je verwachten dat het ergens uit de estab vandaan komt.
    Aangezien je gain potmeters al voluit staan, MOET er bijna wel iets aan de hand zijn.
    Ik ken jouw estab niet zo intiem (wel gezien, nooit afgesteld)..

    ZEKER weten dat de waardes in de estab goed staan? er staat niet ergens een vinkje aan/uit wat te maken heeft met de gains of vlieggedrag?
    ALS de waardes echt goed staan, kun je nog steeds een hardwareprobleem hebben.

    Ik heb ooit wel eens een rotte elevator servo gehad. heli vloog op zich goed, alleen wilde af en toe opeens heel graag vooruit/achteruit. vond het altijd al iets raars, tot op een gegeven moment met een servowissel het gedrag compleet weg was.
    Heb ook wel eens een setje servo's gehad wat echt versleten was, blijkbaar.
    had een crash gehad, waarbij de besturing uit was gevallen.
    alles nagekeken, gecontroleerd voor zover als ik kan.
    Nieuwe bec erin. Heli naar de vliegplek voor de remaiden. Ding was echt niet te controleren.
    alsof ik voor het eerst vloog, overcorrectie na overcorrectie, heb het ding snel tegen de grond gevlogen.
    gelukkig geen schade. bleken de servo's zover "op", dat ze de snelheid/kracht niet meer op konden brengen.
    en daar krijgt de estab dan weer heftig last van.

    Servo's kunnen erg veel verzieken op een heli..
    zeker een fbl estab heli..
    Welke heb je aan boord, hoe oud zijn ze?
     

Deel Deze Pagina