Keuze 1/8 off road buggy of truggy

Discussie in 'Electro offroad' gestart door tfcw2000, 8 apr 2015.

  1. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Ben momenteel aan het twijfelen ts : ARRMA en TEAMC (Absima)

    voor de buggy
    Arrma Typhon of Absima TeamC Stoke E

    Voor de truggy
    Arrma Talion of Absima TeamC Torch E

    Recreatieve rijder, doe niet aan wedstrijden, gewoon....leuk en af en toe eens bashen maar zeker niet extreem.

    De Arrma's zijn telkens toch zo'n 60 euro duurder en ik ben niet geheel zeker of dat in mijn geval iets gaat geven... iemand ervaring met de 2 merken ?

    Alvast bedankt
     
  2. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Echt niemand ervaringen met de 2 merken/buggy/truggy ?
     
  3. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Er zijn wel mensen die er zo 1 hebben. Alleen je krijgt maar verhaal van 1 kant. Ik denk niet dat er iemand is in NL die allebei heeft.
     
  4. aestiva

    aestiva

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Utrecht/Vleuten
    Ik heb zelf de Kraton (Zeg maar iets grotere versie van de Talion). Onlangs met de Typhoon, mijn Vorza en Kraton gereden.

    De Kraton is echt een bakbeest, ruwe power, allround, van natgras tot echt zand. Op asvalt doet deze het matig tot redelijk. De auto heeft niet de wegligging die mijn Truggy Thunder Tiger ST4 G3 had maar de Talion zal het beter doen ivm kleinere meer truggy achtige wegligging?

    De Typhoon heb ik getest met de Vorza. Beide reden redelijk het zelfde. Een supersnelle bak (op 6s) maar ik vind deze auto's niet echt geschikt voor offroad. Je mist gewoon grip door de kleine banden.

    Alle Kratons zijn robuust. Die maat van mij had alleen zijn spoiler gesloopt.

    Voor meer asvalt / gravel de buggy en meer allround de truggy of monster truggy
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zou even het Arrma topic hier nalezen m.b.t de kwaliteit van deze Arrma's, evenals de beschikbaarheid van onderdelen.

    Ik rij zelf Arrma 1/10 vorige generatie die uit een andere fabriek kwamen.
    Ik heb zelf de nodige ervaringen met de beschikbaarheid van reserve onderdelen.




    Verder zou ik de 1/8 RTR buggy en truggy van het Nederlandse Serpent ook in overweging nemen, wil je een kwalitatief hoogwaardige wagen voor hetzelfde budget!
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2015
  6. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    @ aestiva : tx voor de info

    @ Unusual RC : Serpent in het zelfde budget ? Waar kan ik die vinden dan ?
    Weet wel dat Serpent goeie kwaliteit is maar hier in België toch de duurdere klasse is.
    Wat spares betreft voor ARRMA is het zo geen probleem.
    Lokale hobbywinkel heeft bij zijn leverancier gekeken en alles is genoeg op stock.

    En TeamC Absima ? De Stoke E of Torch E ? Is dat wat ?
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Team c is goed spul hoor, vraag hier maar eens; Romulco rc zie google
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik betwijfel sterk of het in stock is bij Pro-models.

    Wereldwijd lees je op het Arrma forum problemen met de 1/8 onderdelen. Hopelijk gaat dat echt verbeteren.



    Kijk eens bij topRC of RCspeedshop voor de serpent 1/8 4wd RTR set.

    Inderdaad is Serpent een high-end merk, dus ik was ook verbaasd over de prijs.
     
  9. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Rijden wel wat teamc's rond. Onderdelen zijn ook supergoedkoop.
     
  10. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Ja, die Torch E blijkt toch ook een leuke en stevige truggy en onderdelen heb ik hiervoor ook al gevonden in NL en BE en zoals je aangaf, helemaal niet duur...

    Vrijdag 17 April nr Intermodellbau in Dortmund.
    Eens even kijken of ze daar nog iets speciaals doen.
     
  11. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    De rtr versie is niet duur. Maar daar krijg je ook goedkopere materiaal bij. Dus zo high end is het dan niet meer.
    De kit versies zijn idd erg prijzig. Een beetje TE prijzig voor wat je krijgt.
     
  12. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Wie hier op het forum heeft een Absima/TeamC Stoke-E of Torch-E ?
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inderdaad snap ik de verhouding tussen teamC kits en de onderdelen prijzen ook niet.

    Ziet er wel mooi uit, en lees er op buitenlandse fora veel goeds over
     
  14. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Dub je tussen een buggy of een truggy?

    Bij Arrma hebben ze een tijdje slechte outdrives gehad, maar deze problemen zijn nu weer opgelost.

    Een buggy heeft altijd voorkeur, qua degelijkheid, boven een truggy. Zelfde diffs/aandrijflijn, maar kortere armen, kleinere wielen, lager gewicht. Hierom al snel degelijker.

    Ik heb toevallig net een torch e kit gekocht. Ding rijdt voortreffelijk. Een paar dingen waar je rekening mee moet houden;

    Aandrijfassen achter zijn slap; ze torderen en buigen makkelijk. Met 4s hoeft dit niet perse een probleem te zijn, maar mooi is het niet. In Duitsland gisteren wat onderdelen gekocht, waaronder een set CVD's 17.95 euro. (deze zijn veel harder en van betere kwaliteit)

    Drivecups zijn slap, slijten heel hard. Vanmiddag een mailtje naar Absima gestuurd (ik begreep op een Duits forum dat er ondertussen hardere exemplaren zijn en dat deze beschikbaar zijn, wellicht had ik nog een oude kit). Absima's service schijnt dan wel weer top te zijn. Ik wacht af.

    Standaard wielen hebben een ~18mm wielmeenemer, terwijl de 17mm hexen 16,9-16,95mm zijn. Door het zachte kunstsof wiel de hex nog wel eens 'dwars' aan zitten of zelfs doordraaien. Ik heb een sleeve geprint en deze zit er nu perfect op maat in. Wielen hebben tevens een dikke offset. Gezien de breedte van de draagarmen is deze offset compleet overbodig. (betekent toch weer extra stress op de armen)

    Ansmann Deuce is voor het leeuwendeel gelijk aan de stoke en deelt ook delen van de Torch. (doe er je voordeel mee, qua reserve-onderdelen)

    Om je even te helpen met twijfelen;

    Is een 888 basher van hobbyking anders niets voor je? op voorraad in het EU warehouse. In zowel truggy als buggy. Koop je er 2, verkoop je van de ene de motor/regelaar en andere delen die je niet denkt nodig te hebben. Heb je voor krap 325e een complete hobby met een tas vol reserveonderdelen. :)
     
  15. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    @ Serum

    Bedankt voor deze uiterst nuttige info !
    en idd... nu doe je mij nog twijfelen ook ;-)
     
  16. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Wat je het beste kan doen (aangezien je toch onderdelen gaat slijten/verbruiken) is zorgen dat de reserve-onderdelen goed te verkrijgen zijn met reële verzendkosten of bij je lokale modelbouw.

    Geen idee wat je rijstijl is, als het echt voor bashen is, is een buggy een echt droom om mee te rijden. Oerdegelijk, om eerder genoemde punten, en robuuster dan een truggy uit dezelfde productfamilie. Een buggy gaat echt in de richting waarin jij hem wilt hebben, ze sturen gewoon snaarstrak als je er een paar 'ondergrond-geschikte' bandjes onder hebt.

    Je kan de huidige regelaars eigenlijk allemaal instellen op een 'behouden' start. het 0-100% vermogen is dan verdeeld over een wat langere tijd, zodat je aandrijflijn het minder zwaar te verduren krijgt.

    Ik vind persoonlijk de looks en het formaat van een truggy fantastisch. Heb behoorlijk wat monstertrucks gereden (savages, e-maxxen) met aardig wat (prijzige) hopups erop, maar een standaard truggy, zoals de Torch-e, heeft al een dergelijk goede handling/gewichtsverhouding, dat het rijden met zo'n ding een verademing is tav een MT.

    Over goede MT's gesproken;

    De Revo is trouwens ook een prettig model, mocht die nog de revue hebben gepasseerd.
    Wat ik zelf ook nog steeds een leuke auto vind (goede aandrijflijn) is de Kyosho Mad Force. Maar goed, dat is een heel andere categorie auto (monstertruck)..
     
  17. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Neig toch enorm naar de Torch E van TeamC ...
    Heb daar eigenlijk al beetje m'n zinnen op gezet....
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2015
  18. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Go for it! wat mij betreft heb je groen licht, op die paar punten na. :)

    Neem je de kit of de RTR? weet je al wat voor brushless setup je neemt? tipje; hobbyking heeft een 1900kv sensored motor met een 120a regelaar op voorraad. Met hun 4S 5000mah 20C constant lipo voor ~26e heb je een leuke setup voor heel weinig.
     
  19. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Heb je een pm gestuurd.

    Ik zie geen 1900kv sensored motor met een 120a regelaar ....wel sensorless.
    Sensored is, denk ik, niet echt nodig op deze truggy...
    Maar als je de motor/ESC combo van HK en dan nog een tandwiel + verzendingskosten en daarbovenop de prijs vd Torch E kit , dan ben je aan dezelfde prijs als de RTR.

    Heb jij de RTR of kit ?
     
  20. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Pm gezien, ik reageer hier even;

    ik heb de kit, voordeligste dat ik heb kunnen vinden is 205e, incl verzenden.

    Team C 1:8 EP Truggy "Torch E" TR8Te 4WD Brushless KIT - d-edition

    CVD's zijn de standaard uitvoeringen die voor zitten; TG8034 en een waardevolle 9,95e upgrade is de T08613 (armhouders VV AV en AA in aluminium) (VA is kunststof)
    fkmodelbau rekent voor dergelijk kleine onderdelen 5,99 verzendkosten, ik heb het nu besteld bij rc-speedparts.de (deze hadden alles wat ik zocht op voorraad).

    Hier de regelaar;

    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=49609

    en hier de motor.
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=48176

    en dit is de 2100kv variant;
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=55295

    Totaal ben je dan ruwweg 305 kwijt voor de auto/regelaar/motor. Heb je alleen nog een servo nodig en ab/ontvanger.. Daar kan je bij HK ook goed in slagen.

    Over je vraag voor 4s vs 6s. op 4s kan je al 80km/h halen. met 6s is 100kmh+ mogelijk.
    6S is een behoorlijk pittige belasting voor je aandrijflijn. De 120A esc is max 4s.

    Zoek eens op filmpjes van 4s truggys. Neem je goede batterijen is het indrukwekkend veel kracht.

    Aangezien hij 10/43 diffs gebruikt en een 46t spur is een 2100kv ook een prima keuze. Zeker in combinatie met 4s.

    Mocht sleutelen niet je ding zijn, een RTR is ook prima.

    Ik wil binnenkort de frees weer eens aanslingeren om een paar aluminium frame-braces te maken. (de verticale delen tussen de diffs en het chassis) Mocht je interesse hebben kan ik er nog wel een paar maken.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2015

Deel Deze Pagina