Bouwverslag Gry Maritha

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 7 mei 2013.

  1. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Dat ene filmpje lijkt wel een commercial :D Supertol ja.
    Opsturen naar Palfinger, misschien krijg je nog een leuke job aanbieding.

    Ik dacht heel even dat je het niet ging redden maar dat servootje uit die Nokia heeft het geheel toch nog een goede wending gegeven. Mooi wark.
     
  2. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Wat super mooi gemaakt, echt top!!!
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ondertussen zit de winch in de verf dus ben ik bijna rond. Waarschijnlijk morgen of overmorgen het geheel verlijmen.

    Ik moet nog een Ubec in de kraan installeren want deze heeft ze wel nodig.
    De 4 servo's lopen op 6V als ook de winch.

    Ik ben toch wel blij dat het bijna afgelopen is, parallel met deze kraan heb ik ondertussen ook de PK 21500 afgewerkt daar het toch hetzelfde principe is.

    Dat idee van Palfinger wat Mike stelde is misschien zo slecht nog niet!

    Ondertussen maak ik nog vlug even de cargo af voor de pal, een 20' container van UASC, en wat hout werk... (ik hoop dat hij de container kan liften)

    Als de kraan binnen enkele dagen volledig af is post ik nog een laatste film, want het gaat hier eigenlijk over de Gry, de kraan is slechts cargo, en er moet nog de originele op ook (deze werkt natuurlijk ook).
    Op deze manier word de boot een echte kanaalvreter, al moet ik zeggen dat een computer zender het werk heel heel heel wat makkelijker had gemaakt, maar ja vind dat maar eens met 27props en 32 Multi.
     
  4. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Dat heb je mooi voor elkaar gekregen zeg!! werkt geweldig mooi !!
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    De Pal is volledig klaar, en hij werkt subliem, ik kan op de millimeter nauwkeurig haak ogen koppelen en hij tilt genoeg gewicht.

    Ik maak eerstdaags een film en dan is deze afgerond, op naar de volgende functie...
     
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ondertussen zijn we een aantal maand verder en stilaan is er weer wat tijd vrijgekomen om te bouwen.

    Tot mijn grote ontsteltenis heb ik gezien dat nog geen van de oorspronkelijke foto's terug in het verslag staat en dit op deze manier nagenoeg waardeloos is, :(

    Maar ja ondertussen ben ik bezig met de "grote" kraan deze moet ongeveer 6 ton liften en dat zal geen probleem zijn, eerstdaags volgen er meer foto's...

    Deze winter moet het geheel klaar zijn (hoop ik, waarschijnlijk niet dus o_O)

    Op de werklijst:

    - de grote kraan (werkend)
    - 2 cargo luiken (werkend)
    - de side hatch met de lift erin (werkend)

    En alle electronica werkend krijgen en dat is nog geen sinecure...

    Ook heb ik een soundmodule aangeschaft waar ik wel wat hulp zal kunnen gebruiken. maar eerst de kraan:

    De basis:

    [​IMG]

    De Arm (Boom)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast werd het stilaan tijd voor een technisch rek te maken waarop alle componenten stonden,
    een aantal specifieke componenten zijn ter plaatse ingebouwd zoals de Multiswitch onder de cabine, ook heeft de Palfinger achteraan zijn eigen Multiprop maar voor de rest probeer ik alles te centraliseren...

    [​IMG]

    De zekeringhouders worden nog vervangen door auto fuse houdertjes (zoals in oude auto's)

    Ik heb een deel al getest normaal werken de ESC's, enkels de SND module zal nog wat kopzorgen meebrengen.

    Daarnaast wil ik 2 motoren sturen met elk hun eigen start en loopgeluid, daarnaast de generator, de hydraulische cargo luiken, het zijluik enz... een heel aantal geluiden heb ik reeds gekregen een aantal andere probeer ik zelf te samplen alle input hier is erg gewaardeerd, ook hoe sluit ik dat ding aan op de Wetronic Multiswitch en hoe krijg ik die ingebouwde servo seqensers aan de praat?

    Een aantal motoren lopen op een verlaagde spanning (waarschijnlijk is de hoofdvoeding 12Vpb 18Ah of 11,1 LiPo 3 of 4x 5000Ah C25) Ik doe dit met spanningsverlagers hebben jullie andere opties?
    Ik vind het makkelijk dat je ze gewoon kan instellen en zien hoe de motor loopt dus het geheel is leuk af te regelen.

    Voor de kraan motoren bvb gebruik ik 7v voor de ram, 2,5v voor de winch en 7v voor het draaien dit geeft een realisch beeld maar ze nemen wel wat plaats in en zijn duur... (gezien hun aantal 8 a 10st)
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,

    Heb hier ook spanningsregelaars liggen. Voeding is 12 V en regelbaar naar ik geloof 3 V. Amperage weet ik niet precies. Volgens mij komen die van Hobbyking, maar op dit moment lijkt de site eruit te liggen. Kan het dus niet checken. Kosten een schijntje en werken goed. Ik dacht nog geen € 2 per stuk. Heb je hele verslag nog eens doorgelezen. Wat een werk en wat een prachtig resultaat. Petje af.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Vandaag een hele namiddag bezig geweest met dit verslag eens op te schonen.

    Ook heb ik maar alle foto's opnieuw erin gezet dat was ook wel wat werk...

    Ik heb er ook nog nieuwe bijgezet daar er nu toch geen limitatie meer is. Ook zijn er nog enkele filmpjes bij gezet.

    Morgen de rest van de grote kraan...
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,

    Heb even gekeken naar de spanningsregelaars. Ik heb ze gekocht op Ebay.com. Advertentienummer is 271519562797. Ingangsspanning 3,2 - 40V. Uitgangsspanning 1,25- 35V. Stroom 3A. Kijk maar eens of dit wat voor je is. Mijn prijs was 5 st voor € 4,39 incl. verzending;)

    Groet
    Sjoerd
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    jij maakt mij supper gelukkig, dikke merci om al de foto's terug te plaatsen.
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok, dat is natuurlijk fijn te horen ;)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Verdorie, dat is goedkoper dan wat ik betaald heb, heb er ineens maar wat bijbesteld, de boot eet die dingen denk ik... Hey Sjoerd, bedankt voor de tip.
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Even een kleine update van het vorige project, de Palfinger ik had nog wat video's op de camera staan samen met wat foto's bij deze.

    Wat ik wel heb kunnen vaststellen is dat hij eigenlijk goed werkt maar je toch wat moet oefenen om er iets mee te doen.

    Ondertussen is er ook een winch op geïnstalleerd maar daar heb ik nog geen video's van zodra de "grote" kraan af is zal ik van beide deze maken.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat film materiaal, ondertussen werkt het geheel heel wat "smoother" na alles eens goed te hebben ingevet, na het verlengen van de verstralers-kabel kan hij ook volledig vlot opvouwen, er zat wat teveel trekspanning op de originele setup. Dit zijn nog filmpjes van voor deze aanpassingen...


    Het lawaai van het draaien gaat er waarschijnlijk nog uit, zodra ik een nieuwe motor heb...

    De hoofd arm:



    De laatste met wat lading...


    Met de verontschuldigingen van de kraan operator dat het wat stuntelig ging, binnen enkele maanden ben ik waarschijnlijk meer geoefend...
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    [QUOTE
    Met de verontschuldigingen van de kraan operator dat het wat stuntelig ging, binnen enkele maanden ben ik waarschijnlijk meer geoefend...[/QUOTE]

    Wat ziet dat er realistisch uit Jan. Kraan operator even op cursus. Komt goed denk ik. Ben ook zeer benieuwd naar de grote kraan. Komt bij mij ook langzaam in beeld.

    Groet
    Sjoerd
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    De "grote" kraan, volledig scratch build, bij deze heb ik gebruikt gemaakt allerlei materiaal de rotatie as voor heen te al te zien is gewone PVC buis waarop wat passende PVC ringen zijn gelijmd en de basis van de kraan in styreen.
    Alle 6 kant bouten zijn gewoon styreen plaat die is uitgeperst met een 6kanten pons.

    [​IMG]

    De arm is is gemaakt van 1mm styreen met midden in een drager van 2mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naar goede gewoonte maak ik de dragende delen in messing & koper zodat ze sterk en slijtvaster zijn de rest bekleed ik met styreenplaat. het omhulsel van de kraan is hier reeds gemaakt.

    [​IMG]

    Samen met de arm:

    [​IMG]

    Onder aan de kraan zie je ook het gedreven tandwiel voor de rotatie, op deze "mof" manier kan de kraan makkelijk worden gedemonteerd voor onderhoud werken, het geheel klemt op elkaar, waarschijnlijk maak ik nog een klein gaatje met wat schroefdraad erin voor de zekerheidsborging;).

    Hier een draaitest van de kraan basis met tijdelijke arm vooral om de nauwkeurigheid af te stellen en dat valt niet tegen op 35cm kan hij per 0,5mm verplaatsen ik denk dat dat mijn verwachtingen sterk overschrijd daarnaast is de "snelle" verplaatsing nog meer dan behoorlijk.



    De cabine met bestuurders zetel:[​IMG]

    Dan was het tijd om wat te gaan testen, (ook ben ik vergeten om tussentijds foto's te maken.)
    Binnen in de "body" zie je de messing draagstructuur, de hydraulische jack is gemaakt van antenne buis. Later krijgt deze een "overzet" stuk met alle detailles. Het testen verliep zonder smering en dat was ook te horen...



    En hier wat gewicht heffen, de arm heeft niet echt veel problemen met een last, hier een 20ft container volgeladen, das al gauw 15 tot 20 ton lift kracht :p de echte kraan heeft maar 6ton dus dat zit goed. Wat ik belangrijker vond was dat de arm weeral fijn te verplaatsen was, dit geschied net zoals het draaien proportioneel en erg vlot (weeral moet er nog gesmeerd worden).



    Dan werd het tijd om wat te detailleren, de laatste functie, de winch, valt hier ook onder daar ze zo klein is moest de detaillering en functionaliteit weer in elkaar opgaan hierover later meer...

    De originele kraan is niet niet echt een juweeltje maar misschien maakt dat ze voor mij wel zo bijzonder, hier enkele foto's dan kunnen jullie naderhand ook zien dat ik geprobeerd het het origineel zo goed als mogelijk na te bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is het geworden de volledige kraan:

    [​IMG]

    Wat close up foto's, alles moet nog worden gespoten en alle leidingen moet later worden toegevoegd, dit gebeurd met zwarte elektriciteit draadjes van verschillende dikte. Zoals je kan zien op de foto's van de echte kraan hebben ze niet echt veel moeite gedaan dit netjes weg te werken dus dat doen wij ook!

    [​IMG]

    Het groot gat is voor de draaimotor, je ziet ook de verdeel klep van deze motor zoals bij de echte kraan enkele vaste leidingen verzorgen de hydrauliek hier.

    De draaimotor, deze is vervaardigd uit het lichaam van verschillende balpennen, verzameld in allerlei hotels :D. Ook heb ik mijn vrouws knoppenkast geplunderd voor de flenzen.

    [​IMG]

    Ik plaats hem nadat alles is gespoten omdat ik waarschijnlijk anders moeilijk in de achterliggende holtes geraak.

    De geïnstalleerde cabine, binnenin de pijp die moet worden verbonden met het reservoir wat je ziet door het raam van de kraan (weeral met dikke ca 2mm elektriciteit draad)

    [​IMG]

    Ook zie je de filter en doorlus-leiding op de kraanarm zoals bij de echte.

    Aan de andere kant, achteraan, krijg je het plateau waar vroeger de pompen stonden nu wordt dit niet meer gebruikt. Ook zie je "houders" waarachter alle leidingen zitten "de trap".
    Op het puntje moet de pompmotor geplaatst worden.

    [​IMG]

    Je ziet ook alle ingangen van de hydraulische en elektrische kabels, zoals op het echte exemplaar, wat is het leuk zoiets na te bouwen als je goede foto's hebt!!!

    Wat detailles, de kraan kop met "hook limiter" de détaille piston, deze komt over het antenne deel. De deur, zeer belangrijk hoe kom je er anders in? Het stoeltje, deze wordt met nepleer overtrokken alleszins enkel de buitenlaag van het leer. En ten slotte de kraan haak volledig met mijn initialen en al ;). (het wordt freaky).

    [​IMG]

    De pompmotor: met heisgaten...

    [​IMG]

    En last but not least de winch:

    [​IMG]

    En nog een mooi triotje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hydraulische leidingen op de winch zitten er al op omdat dit alles toch zwart moet.

    Tijd voor een test? Tuurlijk, ze draait niet helemaal concentrisch maar zoals jullie waarschijnlijk opmerken, de winchdrum is een bobijn van mijn vrouw's naaimachine, sssst niet verder vertellen, en voor de rest zijn het wat metalen buisjes, wat messing en weeral wat balpennen al moet ik bekennen dat oranje deel een klikpotlood is.
    Eigenlijke stoort het niet dat ze een beetje concentrisch draait daar het toch allemaal zo traag is, wie weet maak ik het nog recht met de dremel...



    Natuurlijk zegt dit niets, dan maar 20ton, kijk vooral naar de fijnheid van operatie!!!



    En een kracht testje, ze presteert voor mij boven verwachting, vergeet niet dat de arm bijna 35cm lang is, dan is 330gram heel erg veel.



    Zo ik zit er weer door, dat was het voor de update reactie altijd welkom het is hier namelijk zo stil de laatste tijd...
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2015
    MikeMohawk en bram1324 vinden dit leuk.
  16. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dit ziet er weer prachtig uit. Ik volg met belangstelling, als ik mijn zwarte zee af heb wil ik ook een schip maken met een kraan die bedienbaar is. (ben al aan het zoeken op het www, maar er is weinig tot niets over te vinden hoe het gemaakt wordt)

    Kan deze kraan ook omhoog en omlaag bewegen en zoja heb je dan meer uitleg over hoe? Ook bij je pallfinger heb je daar bijvoorbeeld kleine spindelmotors ingebouwd in de hydraulische cilinders? Dat soort motors heb ik wel gevonden op www alleen die zijn dan allemaal weer ongeveer 12mm doorsnee en dat is vrij groot.

    Ps veel is nog abracadabra voor mij want ik ben niet zo handig met elektra. (ik schuif dat bij mijn zwarte zee ook al een jaar vooruit. Tot ik er niet meer onderuit kom. Het verzinnen van schakelingen is lastig. Omdat ik niet altijd begrijp hoe ze werken.)
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Het principe van beide kranen is eigenlijk volledig anders, omdat ik de twee systemen eens apart wou proberen.

    De Palfinger werkt proportioneel met de zelfde snelheid eigenlijk zoals een servo dus. Terwijl de hoofd kraan werkt op een spindel principe, dit is vele malen sterker maar maakt redelijk wat lawaai vind ik. Nu dit laatste is als de spoed niet te groot is heel fijn te regelen wat initieel bij de Pal moeilijk was en wel wat kopzorgen meebracht.
    Een aparte ESC per beweging geeft je dan ook elke gewenste snelheid en precisie.

    In de toekomst zal ik steeds voor het laatste systeem gaan maar daar zit wel meer mechanisch werk in... Maar dat weegt niet op tegen de extra kracht en nauwkeurigheid van het systeem. Het grote probleem is het geheel ingebouwd krijgen.
     
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok je hebt dus in de antenne buis een spindelmotor ingebouwd als ik het goed begrijp.
     
  19. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    heel mooi gedaan!
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Niet echt, de antenne buis is slechts 4mm dik en dan is er maar 1 motor (betaalbaar) die in aanmerking komt (G125), deze heeft noch het koppel noch het toerental om iets nuttig in deze situatie mee te doen.
    De spindel wordt gewoon aangedreven door een standaard N20-400rpm, dit gaf na het testen de beste resultaten. Ik heb hiervoor de 60-100-200-400-800-1000rpm getest en deze kwam het best uit.
    Hij draait wel maar op 7volt de 1000 rpm had net niet genoeg koppel op 12v spijtig want dan had ik een volt-reductor uitgespaard.

    Nu het is wel vaak dat ik trial en error toepas op zoiets maar dan leer je ook iets natuurlijk.
    Als je het "winch" filmpje met de groene container goed bekijkt kan je het lift mechanisme zien zitten in de kraan voet.
     

Deel Deze Pagina