wel stroom / geen stroom

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Sven75, 3 apr 2015.

  1. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat zou wel heel erg waardeloos zijn zeg als dat het probleem is.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. dat klinkt als een cut-of bij te lage spanning van de lipo,
    na de 2 of 3 seconden heeft die weer de spanning en gaat verder,
    (motor begint met een soft-start)
    zou je dan nog een stal vliegen, heb je het zelfde probleem nog een keer !
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    wat een prut ... eerst een jaar probleemloos vliegen en daarna dikke ellende?

    Wat ik hier dan over kan bedenken is dat de eventuele slijtage van de motor te veel invloed zou hebben op de regelaar. Servo's zijn altijd ook dezelfde gebleven.
     
  4. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat zou het inderdaad zijn.

    hopelijk krijg ik op korte termijn de hobbywing platinum regelaar binnen.
    en dan kan ik die er eens in zetten en kijken wat er dan gebeurt.

    Mocht dit dan goed werken laat ik het bij die regelaar, en ga ik niet meer verder met kontronik.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. ik heb nog geen bsl elektro motor gezien,
    die problemen veroorzaakt vanwege slijtage,
    uitzondering misschien lagers, maar motor zelf ??

    en dat:
    citaat: 1. wat doet een heli als de ontvanger ineens geen signaal meer geeft aan de fbl unit.
    Ontvanger via sbus naar fbl unit.
    Zou de fbl unit dan uitvallen en als hij weer signaal krijgt een nieuwe startup maken?


    kan je instellen,
    bv. dat hij pas na 5 ... 10 of 15 seconden weer op softstart schakelt,
    anders zou Bobby Watts niet permanent de throttle hold kunnen trekken
    en 1/2 seconde later de motor weer op volle touren brengen !!
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nou vandaag 3 succesvolle test hoovers met flink pitch pumpen gedaan met een hobbywing regelaar op de warp met een 50a esc en 7a bec.
    niks geen problemen, alles bleef werken.

    het vertrouwen moet nog wel wat terug komen in de electronica.

    maar zou het dan toch zo zijn dat de combi van scorpion motor en kontronik esc niet lekker met elkaar om konden gaan en voor problemen ging zorgen?

    Dit zou dus betekenen dat de kontronik niet kapot is o.i.d., maar het niet matchte met de motor.
     
  7. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Maar als ik het goed heb Sven heb je toch een jaar lang met deze combinatie rondgevlogen.
    Vind het zo raar dat het nu in één keer niet meer zou werken :confused:

    mvg. Freddie
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    klopt freddie, maar het begon fout te gaan toen ik met nieuwe versie gens ace ging vliegen.

    en aan de lipo's ligt het niet. maar wellicht het afgegeven vermogen wat de motor nu ineens wel kon krijgen t.o.v. de oude luie lipo's. En daardoor de regelaar in problemen kwam?


    Ik zou ook heel graag de exacte oorzaak willen weten, maar tot nu toe zijn het allemaal nog vraagtekens ..
     
  9. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Oké Sven duidelijk. Waarschijnlijk zul je wel nooit achter de oorzaak komen.
    Het belangrijkste is dat die weer vliegt en dat jij het vertrouwen weer terug krijgt in de heli. Maar dat zal denk ik ook wel weer goed komen:D

    mvg. Freddie
     
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik hoop het freddie,

    ik hoop in de komende paar weken even wat voorzichtige vluchten te kunnen maken met de warp om ook te testen of alles goed blijft, en zo ook het vertrouwen in mijn electronica weer terug te krijgen.

    ondertussen gooi in de goblin wel in de rondte, dat is momenteel echt wel mijn favoriet geworden :D
     
  11. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    stroom prblm

    Sven .

    Geef je gewoon even een tip mee en weet echt niet of ik het bij het rechte eind heb ? ( iedere heli is anders )
    Ik zelf vlieg op mijn 600 heli's altijd met een bufferpakje ( 4 eneloop batterijen ) en dit na het lezen van het volgende artikel van Mikado .
    Mogelijk ook een gelijkaardig prblm bij jou ?
    Power supply | VStabi
    Het is maar een tip , je weet nooit ??

    Grtjs Blitske
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    De Koby heeft een vrij krap bemeten BEC volgens mij, dit zou eventueel voor een onderspanningssituatie kunnen zorgen, waardoor je kort op failsafe komt te zitten. Zo vind ik jouw situatie in ieder geval klinken. Mocht je FBL unit zelf een storing hebben, dan lijkt me 2 seconden onbestuurbaar zijn niet hetgeen is wat het resultaat is van de storing.
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik twijfel nu sterk of ik echt onbestuurbaar was, of dat het nu leek .. 2 seconden op zo'n moment is zo voorbij, en dat sla je ook allemaal niet zomaar op in je hersenen ;-)

    De motor was in ieder geval helemaal uit.

    De koby heeft een bec van 3A, das niet veel, maar moet een piek kunnen houden van 7A.
    De hobbywing heeft standaard 7A met een piek van 12 of 15A ( zo uit m'n hoofd )

    @blitske:

    Ik zal het artikel eens bekijken.
    Sowisow komt er op de goblin binnenkort de Optiguard van optipower

    Als de warp nu verder stabiel blijft, geloof ik wel in de bec van de hobbywing.
    Er zijn bewezen feiten ( op papier en praktijk ) dat die dingen ook echt aankunnen van ze aangeven.
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mocht het puur je motor zijn, dan is het 99% zeker niet je FBL unit. De meeste units doen namelijk niks met je motorsignaal, tenzij je de governor van het FBL unit gebruikt. In dat geval is het storing.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    bij storing gaat het spul in failsafe, waar dan hopelijk je motor als eerste wordt uit gegooid.
    dan heb je nog 2 smaken, failsafe waarbij hij de servo's vasthoud op de laatst bekende stand.
    en een fail safe waarin hij ze niet meer bekrachtigd en dus gaan freewheelen.

    alleen hoor je eigenlijk zelden dat een 2.4 systeem storing heeft..
    sluit het niet uit natuurlijk, alles kan..

    Stroomproblemen geven normaal een reset van de ontvanger, op zijn hoogst 2 sec waarin ff niets het doet.
    maar dan zou die 10 amp bec dit wel opgelost moeten hebben..
     
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Hm misschien zal de exacte oorzaak wel nooit boven water komen dan. De heli ging in ieder geval niet als een malle te keer, dus denk dat hij mn servo stand vast hield. Kon hem vrij snel vlak gooien, de heli viel wel neer, maar ondertussen toerde hij weer op in 11'sec en kon ik hem nog opvangen boven de grond.

    Misschien het geluk geweest dat ik niet vrij onbekend ben met auto rotaties, en zo dus om kon gaan met de situatie.

    Nou ik hoop dat het nu goed blijft gaan, maar of het dus een regelaar probleem is geweest blijft een twijfel
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Meeste regelaars hebben toch een "bail out" functie wanneer je autoroteerd?
    kortweg, dat de regelaar binnen zoveel tellen geen gas te hebben gezien, gewoon zonder soft start optoert..
    en na die paar tellen komt de soft start er wel in

    als de soft start actief was, kan dit je misschien ook nog iets zeggen over of de regelaar geen signaal zag, of dat de regaal zelf raar deed.
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Als de regelaar geen gas heeft gezien, ..
    Dat signaal komt uit de fbl unit.
    Dus dan zou het daar ook kunnen zitten.
    Maar van t weekend dus 3 test hoovers gemaakt zonder problemen met nieuwe regelaar.

    Maargoed, als het werkt.. Dan werkt het zou je zeggen toch..
     
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    zijn er nog tests die ik eventueel kan uitvoeren om 't een en ander uit te sluiten?

    1. ik heb al wel een servo tester aan de throttle cable van de kontronik gehangen en flink met de kabels geschud en getrokken. Maar de spanning bleef erop staan. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de signaal pin / cable van deze kabel ook continu werkend bleef.

    2. de msh brain fbl unit vertoont intern geen brandsporen. Ook de contactpinnen zijn mooi schoon. Servo stekkers schuiven redelijk stroef over de pinnen, dus er word wel degelijk contact gemaakt. Schade "in" een print van de unit kan ik natuurlijk niet visueel vinden.

    3. servo's allemaal aan een servo tester gehad en een dikke 10 minuten laten bewegen en met kabels gerommeld. Maar nergens tekenen van sluiting o.i.d.
     
  20. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ook al eens een range check gedaan? Gezien de afstand lijkt het me sterk, maar wellicht dat je zender of ontvanger niet helemaal lekker is?

    @student: Je hebt het over 2 failsafe opties, last position hold en "freewheelen", daar tegenwoordig heb je ook de "preset" keuze toch? Bij Spektrum (met orange ontvangers tenminste) zijn dit volgens mij de stick posities op het moment van binden met de bind plug en bij futaba zijn deze in de zender in te stellen en worden deze iedere keer opnieuw tijdens het opstarten/verbinden met de zender in de ontvanger opgeslagen.
     

Deel Deze Pagina