motor toerental schiet omhoog

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Tiniduske, 12 apr 2015.

  1. Tiniduske

    Tiniduske

    Lid geworden:
    11 apr 2015
    Berichten:
    4
    Hey,

    Ik heb een Kyosho FW-05T gekregen, geschiedenis onbekend.
    Na een paar kleine herstellingen (niet aan de motor) draait deze nu.
    Nu draait hij en ben dus begonnen met de fabrieks aangeraden instellingen.
    2 en halve draai voor de afstel schroeven.
    Na wat warm gedraaid te hebben proberen om deze beter af te stellen.
    Maar er is 1 ding wat mij totaal verbaasd is dat geregeld de motor naar een heel hoog toerental gaat terwijl de gasklep helemaal toe is.
    Vooral wanneer hij ergens komt vast te zitten om de bodemplaat en dus de wielen vrij konden ronddraaien. De wielen draaien niet meer, hij is dus uit versnelling gegaan.
    Ik kan hem dan perfect stil leggen door de naftleiding dicht te nijpen.

    Ik ben wel nieuw tot dit maar ben mecanieker in het dagelijkse leven dus een deel is wel vertrouwd. Dus dat hij ergens valse lucht kan zuigen ergens lijkt me nog logisch maar dan vraag ik me nog af waar hij al de brandstof kan aanzuigen om zo een hoog toerental te behalen als de gasklep (schuif) dicht is. Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik nog niet heb geprobeerd de lucht te bedekken om stil te leggen.

    Ik hoop het probleem goed uitgelegd te hebben. En iemand mij in de juiste richting kan helpen om dit op te lossen.
    Aangezien er geen geschiedenis van de motor bekend is was ik aan het denken dat er misschien ook iets in de motor niet juist is. Deze gaat een van de volgende dagen misschien open gedaan worden om eventuele interne schade te kunnen zien.


    Alvast bedankt.
     
  2. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Stationaire afstelling te hoog?
    Als je de geschiedenis van de motor niet weet is het raadzaam om de motor uit elkaar te halen en de carburateur schoon te maken.
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Er zijn wat mogelijkheden die dit probleem zou kunnen veroorzaken:

    - Stationair schroef te ver in gedraaid.
    - Trim op de zender te ver open gedraaid
    - Lek in het brandstof systeem (tankje/tankdop)
    - geen of lekke drukslang tussen de uitlaat en tank
    - onwillige servo die de gasschuif niet meteen helemaal dicht drukt.

    Check het in bovengenoemde volgorde...
     
  4. Tiniduske

    Tiniduske

    Lid geworden:
    11 apr 2015
    Berichten:
    4
    De carburateur heb ik al proper gemaakt.
    De trim kan het niet zijn de schuif gaat helemaal dicht en ook al mee gespeeld.
    Het tankje is een nieuwe omdat de oude kapot was. Maar zal het is goed inspecteren of er niets mis is na het verzenden.
    De drukslang tussen de uitlaat en de tank zit er tussen en heeft geen scheurtjes naar wat ik heb gezien.
    De servo duwt zeker de gasschuif helemaal in.

    Ik heb vandaag eens geprobeerd als de motor op hol slaat om met mijn duim de luchtfilter af te dekken, dan zakt die weer in toeren en blijft die weer draaien tot de volgende keer dat hij weer op hol slaat.
    Aangezien deze dus eigenlijk niet direct af slaat vermoed ik toch ergens valse lucht. En zal dus een van de komende dagen de motor is uiteen gehaald worden.

    Alvast bedankt en ik laat iets weten als ik iets vind.
     
  5. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Toerental schiet omhoog maar wielen blijven stil staan, volgens mij klopt daar iets niet lol.

    Maargoed toevallig 2 posts met ong hetzelfde probleem onder mekaar.

    http://http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-autos/227336-nieuw-motortje.html

    Ik weet niet welk motortje je erop hebt, maar stel de lsn eens goed in (basis flush met de behuizing) (idee opgedaan door roelof en bart, dus als het helpt, credits voor hun)
     
  6. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Trim op de zender moet je echt gewoon nooit gebruiken, zeker niet voor de gas/rem-servo, snap niet goed dat ze die dingen daarop zetten. Zeer irritant als ge daar per ongeluk tegenkomt.
    Bij mij staan die opt einde van het seizoen hetzelfde als in het begin, op 0.

    Verder moet je de motor niet stilleggen door de nitroleiding dicht te nijpen, dat doe je bij je 1:1 wagen toch ook niet :rolling:.
    Stop gewoon het vliegwiel, dan laat je de motor tenminste niet eerst arm lopen.
     
  7. Schippersss

    Schippersss

    Lid geworden:
    21 mrt 2015
    Berichten:
    10
    Hoe had jij gedacht hoe die stoppen dan? Gewoon de injectie stop met inspuiten bij 1:1 auto's.
     
  8. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ooit hebben we eens een GXR motor gehad die ook die symptomen vertoonde. We kwamen er maar niet achter wat het kon zijn. Nadat we de hele motor uit elkaar hadden gehaald bleek in het carter een klein scheurtje te zitten en daardoor trok die dus zijn valse lucht.

    M.v.g. Mark
     
  9. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ja, maar daar loopt nog een apart oliecircuit. Bij mijn nitro niet toen ik de laatste keer gekeken heb (te zondag dus :D).
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ook dat circuit stopt normaal gesproken wanneer het contact uit gaat...

    waarom denk je dat men bij turbomotoren aanraad om even een paar tellen stationair te draaien alvorens hem uit te zetten...
    of zorg in ieder geval dat je turbo het even rustig heeft voor je hem uit zet.

    bij vrachtwagens/landbouwmaterieel merk je zo het verschil tussen mensen die de turbo even rust geven, en wie niet.. scheelt jaren dat de turbo langer mee gaat.

    Voor de rest van de motor maakt de olie na het omdraaien van het contact eigenlijk geen fluit uit, de bewegende delen doen ook niets meer.
    de zuigers hebben nog enige oliefilm, die schraapt in die ene omwenteling echt niet weg.
    Warmte is dan je grootste vijand, vandaar dat vaak de koelfan nog wel even doorgaat na het om zetten van het contact..
     
  11. Tiniduske

    Tiniduske

    Lid geworden:
    11 apr 2015
    Berichten:
    4
    ondertussen ligt de motor uit elkaar, zijn een paar afdichtingen die ik niet vertrouw. Dus die ga ik vervangen. bv. die van de uitlaat omdat de druk wel uitmaakt en die o-ring waarin de carburateur zit. De lagers ga ik ook vervangen, die draaien niet soepel rond naar mijn gevoel en van men pa.

    De reden waarom ik die zo stil leg is omdat het zo in de handleiding stond van kyosho zelf. Maar je hebt gelijk, hij draait dan arm, zal als de motor weer in elkaar steekt is zien hoe gemakkelijk het gaat via het vliegwiel.
     
  12. Tiniduske

    Tiniduske

    Lid geworden:
    11 apr 2015
    Berichten:
    4
    Update

    De motor steekt weer in elkaar, nieuwe lagers erin, nieuwe pakking tussen trekstarter gedeelte en tussen cilinderkop, uitlaat proper gemaakt, deze zat vol smurie van de olie. een stukje van de brandstofleiding afgedaan wat verdacht was. en hij draait nu een pak beter. hij durft soms nog is extreem hoog schieten van toerental maar al veel minder. Denk dat ik de koppeling ook is goed moet ontvetten.
    ik kan nu dus de motor beter afregelen. Heb er al weer een naftbakje doorgedraaid hier op de oprit.

    het stilleggen doe ik nu door de uitlaat dicht te duwen met mijn vinger.

    nu is het dus tijd om aan de cosmetica van de auto te gaan werken. :)
    en al geleerd dat nieuwe banden moet gelijmd zijn op de velg :p 20 euro ergens leergeld :( :p
     
    Efrem vindt dit leuk.
  13. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    :DLeergeld betalen we allemaal
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    ook nog dergelijk probleem gehad. Idd valse lucht, of de hoofdnaald te arm afgesteld. En als hij hoger gaat in toeren en je draait de stationair wat uit, verandert er dan niets?
    Nu, met je onderhoudsbeurt zal het mss idd al beter zijn.
    Ik stop ook de motor met een vinger op de uitlaat. Wel met een vodje of wat nat aan de vinger ter voorkoming van beetje te verbranden.
     

Deel Deze Pagina