koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

  1. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    Momenteel zoek ik een motor , regelaar , zender en ontvanger dan zou deze weer moeten kunnen rijden.

    Wat is een vergelijkbare set. Borstelloze motoren en regelaars met lipo accu's ben ik helemaal niet mee bekend.

    Ook de achterbandjes zijn aardig uit gedroogd maar die zijn wel te bestellen. Ging mij meer om bij een impact of er nog aan de onderdelen zijn te komen. En of er ook nog met deze wagens gereden word op Apeldoorn en of andere circuits.

    @Tazman wat is een goede reden om over te stappen ipv een F103 te behouden...

    Mvg, Kevin
     
  2. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Check de rode tekst ;)
    Vandaar mijn opmerking.

    Mvg Roy

     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Mooie auto! In de Nederlandse Tamiya Cup mag je er gewoon mee racen, hoor. Leuk groot deelnemersveld en verschillende circuits gedurende het jaar.

    Succes met kiezen,

    Hugo
     
  4. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Zoals Snor al zei, rij ik samen met dochter nog steeds met de F103 in deventer. Mijn auto stamt uit dezelfde periode als die van jou. ik zou je zelfs moeten kennen, ik heb ongeveer de gehele F1 periode in Apeldoorn gereden.
    Ik zie op de foto een Purple bull motor in de auto zitten, dat is eind jaren 90 geweest. Liggen bij mij ook nog op de stapel.

    onderdelen geen probleem, bij de heilige koe liggen ze op voorraad, net als de meeste onderdelen voor de F103. regelaar is prima geschikt voor een brushed motor, ik rij met de Carson cupmachine parmant mee tegen de brushless power ;-) Zeker op Deventer geen enkel probleem! Zenderset een leuke carson set nemen, kost de kop ook niet. Alleen nog accu's en een lader aanschaffen, daar zit het meeste geld in.
     
  5. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Marten , Ik denk dat je mij persoonlijk niet kent want ik was toen een jaar of 12 toen ik daar mee reed. Veelal op de vrij dagen wanneer je mocht proberen en of clubraces. Hierbij ging ik nog wel eens met de familie Brussen mee. Die reden toen met de FG onroad 4wd versies. Hierin heb ik toen veel afgekeken en kon ik merken dat het elke x weer steeds sneller werd.

    Helaas is deze regelaar en motor tot zijn einde hierdoor is de auto op de plank geraakt. Vandaar dat ik dus eigenlijk alleen een roller heb nu.

    Maar goed om te horen dat alles dus nog te krijgen is ! Dan ga ik lekker tegen de draad in deze auto weer in gebruik nemen.

    Waar ligt de potentie brushless of ouderwets met een rappe borstel motor / regelaar gaan rijden.

    Bedankt allemaal alvast ! top dat het nog lekker vlot gaat met reageren.

    Kevin.
     
  6. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Kevin, het voordeel van de F103 dat je nauwelijks iets aan kapot gaat, zelfs de onderdelen uit de jaren 90 houden het nog prima (ervaring ;-). Jouw chassis moeten een paar nieuwe banden op en het bovendek iets aanpassen om lipo's te gebruiken. Lipo's zijn net een fractie langer dan de NiMH, waardoor de clipjes niet meer passen. Ik zal vanavond een paar foto's posten met enkel veranderingen die de F103 wat moderner hebben gemaakt, waardoor ik het de F1 rijders in Deventer nog steeds vrij lastig maak!
    Kom een keer langs bij ons in Deventer, beste op een woensdagavond. Kunnen we tips geven en misschien overhalen lekker bij ons te komen rijden.
     
  7. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    Ik wacht de foto's even af dan , fijn dat je ze voor me wilt maken !
    Woensdag avond is voor mij een lastige dag , maar ik wil best komen kijken a.s Woensdag. Dan zal en moet ik hiervoor tijd maken. Vanaf welk tijdstip ben ik welkom in Deventer.

    Wat is het grote verschil in Lipo accu's en de oude NiMH. Behalve de prijs wat ik al zie..?

    Tevens vielen de ogen op deze setje via pkracing :

    [​IMG]

    De met programmeerbare kaart heeft denkik de voorkeur. Of is het verstandiger een snellere motor te pakken de 5700kv. Want met traction control word het rijden er een stuk makkelijker op uitgaande rechte stuk. Heb je toevallig een bouw verslag van jou f103 ?

    Mvg. Kevin
     
  8. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben nog met een nieuwe body bezig, voorlopig nog trainen met deze:
    100_2331 (Small).JPG
    In deze foto zie je al een paar aanpassingen: wrijvingsdemper is geheel verdwenen
    100_2328 (Small).JPG
    Achterbrug is uit één geheel aluminium.
    100_2326 (Small).JPG
    In plaats van de wrijvingsdemper zit er nu een sidedemper. Veel makkelijker te onderhouden en af te stellen.
    100_2327 (Small).JPG
    In trucje uit de jaren 90: bovendraagarm in het midden de bussen weghalen en vervangen door ringen. Door de hoogte in te stellen kun caster en camber aanpassen. Ook een goede servosaver is een must.
    100_2324 (Small).JPG
    Laatste aanpassing ben ik nog mee aan het testen. Een verbindingsstang maken om het chassis iets stijver te maken.
    100_2325 (Small).JPG

    En ja, ik blijf met brushed rijden. Deze carson motor heeft al een 5 uurs achter de rug in een TT-01 en is nog steeds supersnel. Het grote geheim met deze motor is de juiste overbrenging kiezen. Deze motor wil toeren maken, dus een zeer laag verzet. Ik rij met een roll-out van ongeveer 47mm!!
    Ik heb het nog steeds niet op de huidige brushless, is gewoon mijn ding niet. Ik kan ook niet veel advies geven, behalve dat ik weet dat in de meeste reglementen 21,5 turns sensored toegelaten wordt. Tamiyacup tot 16 turns sensorless.
    Accu is een NVision 4500mah, deze is afgerond, dus past prima in de F1. Vanwege de lengte zijn de zijstukken van de accuhouder geheel verwijderd en de accu zit nu met klitteband straps vast. Ik vond deze onlangs bij Hobbyking op de site! https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12984
    Regelaar stamt uit begin 2000, zat toen in mijn TA-04. Is een waterdichte GM. Nog een voordeel van brushed rijden, regen geen bezwaar! :LOL:
    Banden komen bij de Heilige Koe weg, hier zeer tevreden over en ook nog betaalbaar. http://www.deheiligekoedeventer.nl/...elgen17/foam-banden22/foam-f123/tamyia-f10325 Achter GP 36 en voor GP 36 of 40.

    Als het lekker weer is, wijn we op woensdag vanaf 18.00 aanwezig, tot het donker wordt of we het zat zijn!
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2015
  9. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    Kijk ! Dit brengt al meer info aan het licht. En jou auto is al aardig gemodificeerd ! Mag je de auto dus ook aanpassen met niet officiële F103 producten dus ? Ik ben ook niet bekend met het brushless gebeuren. Tevens zie ik al wel dat de prijzen ERG mee vallen , zeg maar schokkend goedkoop nu ik daar na kijk.

    Dus als ik het goed begrijp mag ik tot 16,5 turns , jou motor is een 23 turns gok ik.. gevonden op conrad https://www.conrad.nl/nl/carson-ele...0-omwmin-turns-23-1179402.html?sc.ref=Product Details

    Wat is de snelheid van dit motortje ? Ik snap dat het met de overbrenging te maken heeft maar wat doet het op het rechte stuk.
    Tevens zag ik deze regelaar https://www.conrad.nl/nl/carson-500...max-2-belastbaarheid-motorlimiet-1040631.html i.c.m. de Cup motor lijkt het me een mooie set. Mocht ik een andere turns motor willen zit ik hierin niet gelimiteerd toch ( bijv de 16.5T is toepasbaar of ieder ander. )

    Waarom rij je wel met een Lipo en niet met een NiMH ? gaan deze met de zelfde stroom waardes langer mee ?

    Ik denk dat ik snel maar eens een bestelling ga doen. En het wagentje weer rij baar ga maken ! ik krijg'weer de kriebels bij jou foto's. Bedankt voor je eerlijke hulp waardeer dit zeer.

    Mvg. kevin
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2015
  10. hampy

    hampy

    Lid geworden:
    19 jul 2012
    Berichten:
    30
    Sorry kleine opmerking voor de motor mag max 18turns wezen voor de tamiya cup.
    Onderstaande tekst komt uit regelement:

    De volgende motoren zijn toegestaan:
    906052 Carson Cup machine
    54176 Tamiya Formula motor 32T
    54181 Tamiya 18t brushless (sensorloos)

    Voor de rest heeft marten uiterraad gelijk. Mister f103. ;)
    Maar zeker gezellig een keer langs tekomen op de woensdagavond.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Allereerst kan je LiPo's niet laden met een NiMh lader, je moet een lader hebben dat een LiPo programma heeft.

    Lipo's zijn al verkrijgbaar vanaf 15C maar een beetje gangbare accu heeft minimaal 30C tot 40C specs en de betere doen met gemak 60C of meer. Een standaard NiMh racing pack doet 10C. De C-waarde is de maximale stroom tov de capaciteit.

    Het mag dus duidelijk zijn dat een LiPo veel grotere stromen kan verwerken en daarmee ook beter met zijn spanning is onder zware belastingen.
     
  12. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Zie je, ik ben er al weer te lang uit. De 16T Carson is dus niet meer toegestaan.

    Kevin, voor je van alles aan gaat schaffen, bepaal eerst waar je wilt rijden. Om huis is natuurlijk alles toegestaan. De meeste verenigingen hebben een eigen aanpassing in de reglementen. In Deventer is mijn chssis met alle aanpassingen toegestaan, de Tamiya Cup mag dit niet, de meeste merkencups staan geen aanpassingen toe. Juist de F1 is leuk om zelf te verbouwen. Ik probeer nu met nieuwe inzichten mijn oude chassis aan te passen, zodat ik nog steeds mee kan komen. Dat kan alleen met de F1 (of Pancar in het algemeen)

    NiMH is niet meer van deze tijd. Je zult nauwelijks nog goede pakketten kunnen vinden.
    Lipo heeft als voordelen:
    - de hogere spanning (NiMH is nominaal 7,2V, Lipo is nominaal 8,4V)
    - het lineaire verloop van de spanning gedurende de race
    - Lipo heeft geen geheugeneffect
    - hierdoor ook geen speciale behandeling nodig
    - lichter gewicht (ik moet opeens lood bijplakken!)
    - in verhouding goedkoper

    Nadelen van Lipo zijn er ook, je dient ze met zorg te behandelen:
    - speciale lader nodig
    - kunnen bij schade zeer heftig branden en is bijna niet te blussen
    - je mag ze nooit diep ontladen, dus ook oppassen met wegbergen in de winter.

    Vergelijk de aantal turns in brushless niet met brushed! Het is op dit moment algemeen dat voor de F1 een 21,5 brushless als standaard geldt, onze ervaring is dat deze redelijk overeenkomen met de 23t Carson cup machine en de 32t formula tuned.

    Ook hier geldt de verbetering van de materialen: een brushless is vrijwel onderhoudsvrij, echter voor de aanschafprijs kan ik heel wat carson Cupmachines slijten! buiten dat vind ik de power en toerental van een Cupmachine veel beter aansluiten bij mijn rijstijl. Het is alsof je met een V12 naast de moderne V6 rijdt: de cupmachine jankt, de 21,5t brushless bromt.

    Om ook even op het verzet terug te komen: 47mm waar ik mee rij, is de weg die de auto aflegt bij 1 omwenteling van de motor. bij de brushless gaan ze zelfs over de 100mm verzet
     
  13. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Klopt wat Roelof zegt, alleen heeft de F1 een relatief laag stroomverbruik, dat dit niet de echte voor ons de reden is. Ik kwam onderstaand schema tegen wat grofweg het verschil laat zien in spanningsval. Moet ik erbij opmerken dat in deze grafiek de NiMH nog geen geheugeneffect heeft.
    discharge.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2015
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een LiPo heeft een nominale spanning van 7.4 volt.... Om een voordeel van NiMh uit te lichten: Een LiPo komt met 8.4v van de lader, een NiMh kan met 9v van de lader komen. Deze piekspanning was bij NiMh heel belangrijk om te gebruiken bij de start van een race en daar komt ook het grote gevoel in verloop vandaan....
     
  15. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    @Marten om en rond huis zal het eerst toch even zijn om weer wat ervaring op te doen totdat dit weer vertrouwd voelt. Daarna wil ik op een baan gaan , Apeldoorn / Deventer dat weet ik nog niet. Maar de aantal km om te rijden ervoor zijn aardig gelijk. En het mooie is dat jij met aanpassingen mee kan blijven en mag doen !

    Vandaar dat ik de Carson regelaar opperde. Deze is aantal turns vrij , hier kan ik voor de prijs van een brushless set ( motor / regelaar ) 2 motors kopen en de Carson regelaar. Of een motor / lipo accu en Carson cup motor.

    Wat jullie vertellen over die piek spanning kan ik mij in vinden , Vaak deed ik de accu's na elke run nog ontladen door een zelfbouw ontlader van autolampen om zo een dal te voorkomen. Maar aangezien de techniek in LiPo stuk beter is en langer een hogere voltage behoud ga ik daar voor.

    Dan word het binnenkort ff wat bestellen bij Conrad en De heilige koe.

    - Motor
    - Regelaar
    - Accu
    - Bandjes

    Dan nog een fatsoenlijke pistool zender en ontvanger.
     
  16. Coenen

    Coenen

    Lid geworden:
    2 mrt 2015
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Omgeving Eindhoven
  17. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    @Coenen bedankt ! maar ik koop ze dan toch liever nieuw , zo veel scheelt het helaas niet.
     
  18. -kevin-

    -kevin-

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Gelderland
    @Marten helaas ga ik het vandaag niet redden om aan te komen in Deventer. Volgende week heb ik mij zo gepland dat ik wel aanwezig zal zijn.

    Regelaar is een LRP V2.0 Runner reverse geworden.
    Nu nog even een bestelling bij de heilige koe voor de laatste nodige onderdelen dan opbouwen en ff oefenen weer :D
     
    hampy vindt dit leuk.
  19. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Komt dan goed uit. ik had vanavond eerst wat anders te doen en aangezien het vanmiddag best koud was volgens anderen, heb ik besloten niet te gaan.

    Ik zal er volgende week wel rekening mee houden, mits het niet regent.
     
  20. Mathijs1979

    Mathijs1979

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    179

Deel Deze Pagina