Problemen met eerste vlucht van nieuwe Blade 130x

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Smaug, 7 mei 2015.

  1. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo,

    Ik heb vandaag me nieuwe Blade 130x binnengekregen. Alles ingesteld volgens de handleiding op me DX6i maar ik heb blijkbaar problemen als ik de powercable connect van de heli.

    Zie het resultaat:


    Ik weet niet of dit geluid normaal is maar de heli doet alles behalve normaal. De eerste keer schoot hij in 1 keer ongecontroleerd de lucht in tijdens de powerup. 2e keer spint de hele als een gek in het rond en is zo onstabiel als maar wat.

    Deze situatie start pas na de bind. Hiervoor maakt hij dit geluid niet totdat ik gebind heb en dan start het weer.

    Iemand een idee? Deze heli`s zouden flight tested zijn dus je verwacht niet dat ze zo uit de doos komen.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    is de bind -process goed uitgevoerd,
    met de zender tenminste 1,5 meter weg van de heli ...
    ik zie dat filmpje alleen op mijn mobiel,
    maar kan niks raars zien,
    heb je throttle hold aan tijdens binden ?

    Groet
    Uwe
     
  3. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Om precies te zijn. Je hoort constant een soort van draaiend geluidje, krakende. En met boekje erbij:

    De tandwielen van de 2.9-gram performance linear long throw servo draaien(trillen op en neer) terwijl hij stil staat.

    Zover ik kan zien is bind goed gegaan, was wel niet 1,5 meter weg van de heli. Throttlehold niet aan tijdens bind, wel tijdens powerup.

    Sowieso bedankt voor de mega snelle reactie!
     
  4. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    stel je daar maar niet teveel van voor...
    veel fabrikanten (zoals walkera in mijn geval) geven dat wel aan, maar het is grotendeels ook een truc:
    - tenzij je zelf wijzigingen aanbrengt aan de standaard setup, is elke heli vanaf fabriek hetzelfde ingesteld.
    - wijken bij fabricage bijv. de servo posities af? dan passen ze de balllinks op de swash aan zodat de boel toch recht staat.
    vervolgens gaan ze met de EXPO functie het vlucht gedrag ''temperen'' en hoeven ze 'm in het uiterste geval enkel even te hooveren als ''flight test''.

    dit zijn massa-productie heli's dus die testen ze echt niet een voor een...

    v.w.b. je probleem: dat de servo's misschien héél lichtjes bewegen (of zacht zoemen) is normaal, dit doet de gyro.
    het is lastig om uit te maken aan de hand van het filmpje, maar tot aan het luide brommen van de servo's verloopt het ''opstarten'' wel normaal.
    de servo's werken wel, want ze gaan in de (ingestelde) positie staan zodra het binden voltooid is.
    het eerste wat hier te binnen schiet is mogelijk een instel foutje in de gyro.
    wellicht dat die te gevoelig afgesteld zit en daarmee overcorrigeerd?
    of er staat toch iets niet helemaal goed ingesteld in je zender?

    Groet,
    Hoogvlieger
     
  5. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Het spinnen had ik eruit, blijkbaar door de eerste lanceer actie de staart blade los gegaan. Alleen als ik ze terug click zitten ze niet recht maar redelijk schuin. Heli bleef wel stabiel maar steeg niet op, totdat de throttle vrij hoog was en toen schoot hij meteen weg zonder controle.

    Gyro staat op inh volgens boekje. Zal nog eens alles langslopen.

    Is het dus normaal dat de heli met lipo connected constant geluid maakt en de servo`s licht trillen/bewegen?
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  6. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    dat ''schuin'' van de staartbladen zoals je schreef.. is dat door de positie van de servo (neutrale positie van servo arm is 90 graden t.o.v. lengte richting van servo) of door de klap gebeurt?
    als dat fout staat kan het bij je volgende vlucht problemen geven, maak er anders eens een foto van?

    gyro op inh? dat klinkt eigenlijk best vreemd omdat je heli een ''flybarless'' is.
    zonder gyro om 'm bestuurbaar te houden lag je heli nu waarschijnlijk al in onderdeeltjes in de kliko...
    wat het omhoog schieten betreft kan dit aan je pitch instellingen liggen, of aan de throttle setup in je zender.
    ik ken de dx6i niet, maar als je de instellingen van pitch en throttle doorgeeft, is de kans dat we er een setup foutje uithalen ook groter.

    dat je heli wat piepgeluiden maakt bij het aansluiten van de batterij is normaal.
    de ESC doet dit, maar dit houd op zodra die klaar is om de motor te laten draaien.
    dat de servo's ligt zoemen is oke, maar als ze echt luid brommen en zichtbaar trillen/bewegen is er wat anders aan de hand.
    dan kan ook je servo kaduk zijn.

    doen ze dit alle drie?

    EDIT: vermeld anders je woonplaats even bij je profiel. wie weet woont er een behulpzame modelbouwer om de hoek...
     
  7. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Nieuw filmpje. Hopelijk in het begin en einde het geluid goed te horen. Dit geluid is dus ook na de piepjes van de heli zelf.



    Als eerste met throttlehold throttle up en down een aantal keer. Als de throttle stick in het midden staat lijken de bladen helemaal recht te staan, dit is toch goed?

    De eerste paar keer dat ik gas geef is het nog ver van half stick dus nog ver van opstijgen en hij wordt al snel onstabiel zoals te zien is. Ik geloof de 1 of 2 na laatste keer is met meer dan 1 streepje boven halfstick dus dan zou hij denk ik de lucht in moeten. Meer gas of langer doorgaan durf ik niet want hij is nu al 2x onverwacht in 1x weggeschoten en de manier van stoppen is dan niet fijn.

    Instellingen volgens boekje(nogmaals helemaal op een nieuw profiel gezet):
    model: heli
    reverse: alles N
    swash type: 1servo 90 degree
    timer: type-down timer:4:00 switch-trainer

    d.r expo
    agile 0 100 40
    elev 0 100 40
    rudd 0 100 inh

    d.r expo
    agile 1 85 40
    elev 1 85 40
    rudd 1 80 inh

    travelajust: alles op 100

    sub-trim: alles op 0

    throttle cur:
    L 2 3 4 H
    norm 0 40 60 68 75
    stunt 100 100 100 100 100
    hold 10 10 10 10 10

    pitch cur:
    L 2 3 4 H
    norm 30 40 50 75 100
    stunt 0 25 50 75 100
    hold 0 25 50 75 100

    gyro: inhibit

    swash mix: inhibit

    Ze trillen alle 3, dacht de eerste keer dat ik schokjes kreeg. Weet niet of het hard of zacht zoemen is. Moeilijk in te schatten voor mij als eerste CP. Ze maken geluid, dat is zeker.

    Ik had het over de staart. De 'armpjes' waren los gegaan van de bladen, na vastzetten zaten ze scheef maar zag net dat deze bij rudder aanpassingen recht gaan staan. Wist niet dat deze ook van positie wisselde. Dacht dat rudder ging via meer of minder gas hierop zoals bij me FP.

    Dat is wat het boekje aangeeft. Wat zou dan een verwachte instelling zijn?

    Ik woon in Heerlen. Ik ken momenteel geen modelbouwers. Was pas sinds gisteren aan het kijken wat voor een opties er waren qua clubs. Maar die leken me pas nuttig vanaf grotere heli modellen. Sta ik daar met me Micro.

    EDIT: Nog even een toevoeging. Nog met een nieuwe LIPO getest, geen verschil. Daarnaast vind ik dat hij erg hard gaat draaien op het moment dat ik throttle op 0 zet. Lijkt dat landen erg lastig wordt zo.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  8. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Even als toevoeging:
    In de sim merkte ik dat de heli pas omhoog gaat als je bijna bij het 2e streepje na half stick bent. In idleup is dat rond het 2e streepje boven half stick. Dit is met de instellingen volgens het boekje.

    Net getest en in normal mode komt hij gewoon niet van de grond, durf niet veel verder dan het 2e streepje te gaan want dan schiet hij weer de lucht in. In idleup schiet hij ergens bij het 2e streepje vanaf het nulpunt de lucht in en als ik throttle op 0 zet gaat hij door. Hij knalde dus ongecontroleerd tegen het plafond.

    Ik heb het idee dat er iets echt niet klopt. Met deze instellingen zou hij toch niet zo snel de lucht in moeten gaan. Zeker niet voor halfstick.

    Ik heb momenteel totaal geen idee wat er mis is.
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Smaug,

    Als ik zo je verhalen een beetje lees lijkt mij het verstandig dat je er eens een wat meer ervaren persoon naar laat kijken op bijv. een club.
    Je hoeft je echt niet te schamen dat je een micro hebt, op onze club vliegen er ook een paar met micro's om het te leren. En ook daar is alle respect voor van andere piloten.

    Het jitteren van de servo's is normaal bij de 130x.
    En de biebjes met de opstart ook, dat geeft aan dat je machine opstart en "ge-armt" is.

    Wat je nu ondervind met normal en idle up modus, is dat je pitch curves zijn ingesteld op wat "normaal" vliegen, en in idle up op positieve en negatieve pitch voor 3d vliegen.

    De 130 is wel een fel beestje, dus als beginner zou ik wel aanraden om wat expo in je zender in te stellen om 'm een beetje te temmen.

    Afijn, of vind iemand in je omgeving die je kan helpen, of ga gewoon langs bij een club in de buurt en je zal zeker geholpen worden.

    Niemand zal je uitlachen in deze hobby als je om hulp vraagt.
     
  10. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Maar normaal vliegen is in dit geval geen reactie totdat de throttle heel hoog staat en dan schiet hij opeens weg. En in idle up schiet hij weg bij nauwelijks pitchup. Ik ben nog lang niet halfstick. Dit komt toch niet overeen met de pitchcurves lijkt me?

    Ik durf nu niet eens buiten te testen omdat hij gewoon weg schiet en bij 0 pitch niet meer stopt. Nu stopt het plafond hem maar het koste tot nu toe al 1 van de klemmetjes voor de canopy.

    Me DR&EXPO is trouwens:
    100% +40%
    100% +40%
    100% INH
    Klopt het dat dit plus is? Of moet dit -40% zijn?
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    daarom lijkt 't me goed om je even goed te verdiepen in je pitch curves.
    in je normal klinkt het nu alsof de curve heel langzaam oploopt, maar dan ineens hard oploopt waardoor je dus deze reactie krijgt. Althans, zoiets vermoed ik.

    je Expo zou kunnen, bij futaba is het weer net andersom dan bij spectrum.

    Google even op " Expo Spectrum ", dan vind je vanzelf wel ergens of dat bij spectrum + of - moet zijn.
     
  12. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    pitch curves iets aangepast maar hielp niets.

    Ondertussen weer een paar keer op de zij liggen verder en nu doen de servo nauwelijks nog iets. 1 blad doet niets meer in throttlehold.

    Misschien toch de verkeerde hobby uitgekozen.....
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    eerlijk gezegd loop je nogal hard van stapel.

    en als je de termen nog niet goed begrijpt of weet hoe je het moet instellen / gebruiken, dan zou ik toch hulp zoeken.

    heli vliegen is een hobby die je niet 1,2,3 in de vingers hebt.
    Een rustige stille hoover gaat je echt wat weken / maandjes tijd kosten.
     
  14. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Je loopt zeker hard van stapel...
    Ik zie geen rare dingen in jou filmpjes. Dat wat jij "instabiel" noemt omdat de heli kantelt zodra ie wil opstijgen is ook vrij normaal.
    De heli heeft enorm last van het "grondeffect"... Als je door zou gaan met stijgen verdwijnt het grondeffect weer bij 50cm van de grond.

    Wat anderen ook al zeiden, schaam je niet en zoek iemand op die er meer verstand van heeft en dan gewoon doorgaan, met vallen opstaan en je zult merken dat dit een fijne hobby is!

    Succes!!
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als dit je eerste heli is: pittig begin! Ik zou beginnen met wat meer ruimte te zoeken (in de lengte/breedte - hoogte is nog niet echt nodig ;) )

    Begin eens met optoeren zonder op te stijgen. Dus het randje zoeken waar de heli net niet los van de grond komt. En probeer dan de staart vooral naar je toe te houden. Dan ga voelen hoe fijngevoelig rudder en pitch is.

    Je toert nu op vanaf een ruwe ondergrond. Zodra de heli los komt, gaat ie draaien omdat je je rudder niet op tijd bijstuurt. Op een vlakke (beton)vloer kun je optoeren, rudder bijsturen en bijna loskomen. Dan komen de eerste hopjes vanzelf.

    Als het goed is, zit er onderin de doos nog een forse portie geduld. Die moet op!
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals meer melden, zoek even iemand in de buurt op.

    dit kan zoveel zijn. van speling, tot (vele) fouten in de zenderinstelling.
    gewoon beginnen bij de basis.
    staat je swash recht?
    staat je swash bij midstick (dus even de motor stekkertjes los gooien) ook nog recht?
    Staan de bladen bij midstick op 0 graden?

    als je nu (zachtjes..) probeert zelf met de hand de pitch te veranderen (dus blad vastpakken..), hoeveel kun je het blad van pitch veranderen?
    kun je de hoofdas op en neer bewegen in het frame? zo ja, dat hoort niet.

    pitch en throttle curves...
    ik gebruik de pitch curve nooit.
    zit veels te veel te rommelen met de throttle.
    pitch curve gewoon simpel van 0 naar 100, volledig lineair (recht)
    heb je teveel pitch, draai je de swash mix terug voor pitch, of als jouw zender die niet gebruikt, het endpoint van het pitch kanaal.

    precies midstick MOET je 0 graden hebben. zo niet, lengte van de linkjes aanpassen tot het wel zo is.
    dan met de throttlecurve je gas bepalen.

    daarna eerste keer vliegen, gewoon alleen optoeren.
    langzaam vanaf 1/4 gas opvoeren naar midstick.
    op midstick hoort hij nog op de grond te staan.
    dan langzaam door, en kijken wat hij doet.
    doe je het langzaam genoeg, kun je snel genoeg het gas dicht gooien.
    zie je hem wegschuiven (ja, liefst gladde vloer..) , zachtjes proberen te corrigeren.
    iedere heli loopt weg met opstijgen.
    ook de mijne.. alleen kleine heli's zijn wat agressiever op correcties..

    Expo: er is een extreem simpele manier om te testen of het - of + is.
    gewoon op 100 zetten, en kijken wat de servo's doen. zit er in het begin bijna geen beweging in, en richting volle uitslag opeens alles, is dat de waarde die je moet hebben.
    dan wel even kleiner maken natuurlijk..
    heb je in het begin alle beweging, en op het eind niets zit je verkeerd.

    maak je expo ook niet te groot. 30 is eigenlijk een beetje maximum.
    zeker in het begin, overcorrigeer je nog wel eens een beetje, en met veel expo werk je dat heel erg in de hand.
     
  17. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik denk dat je de pitch moet reversen in je zender.
    Kun je makkelijk checken.
    Je swash hoort omhoog te gaan bij pitch up.
    Zo niet reversen.
    Staat me iets bij dat ik ook zoiets had gehad ,ging maar uit frustatie vol pitch en toen ik daarna de pitch weer naar beneden deed ging die omhoog.
    Dat was wel een schrik momentje :)
     
  18. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    En de 130x heeft last van scheeftrekkende swash als je te lang op de grond blijft opgetoerd.
    Snel de lucht in is het advies en probeer het buiten want binnen heb je snel te kort ruimte.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    graag een klein beetje opletten...
    sommige heli's hebben een swash die omlaag gaat, terwijl de bladen positieve pitch krijgen.
    net omgekeerd dus..
    je ziet ze niet zo extreem veel, maar ze zijn er.

    en zowieso, kleine heli of niet, hoort het spul niet tot 9/10 gas op de grond te blijven staan, om daarna opeens door het plafond te willen gaan.
    als dit gebeurt, zit er iets raars in de zender, of iets raars in de heli (speling..)

    mijn mcpx bl heeft bv nog wel eens dat de hoofdas speling ontwikkeld. het tandwiel aan de onderkant houdt hem in het frame, en bij een goede tik kan dat los schuiven.
    dan ga je optoeren, tot de bladen op een gegeven moment lift gaan geven, en dan opeens wordt de hoofdas omhoog getilt uit het frame waardoor je opeens een hele rare schietbeweging kan krijgen.
     
  20. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Meen je niet. Ik dacht dat alles in reverse op N moest maar Pitch = R.

    Geen wonder dat ik niet van de grond kom..... Had al het idee dat als ik met de rotor draaide en in de hand hield dat de heli naar beneden duwde. Klopt dit dan?

    De voorste servo is nu kapot. Nieuwe in de bestelling + nieuwe klemmen voor de canopy. Hopelijk is niet meer kapot.... De 3-1 unit wordt wel best warm, weet niet of dit normaal is, zie ik wel na reparatie. Die vervangen is prijzig vergeleken met een nieuwe heli.

    Hoe kan ik hier 5-6x overheen lezen...
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2015

Deel Deze Pagina