Problemen met Tower-Pro/HXT SG5210 servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door blaauwen, 11 mei 2015.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Een paar weken geleden mijn Fourstar 60 gecrashed. Probleem hoogteroerservo uitgefikt tijdens de vlucht. In het Topic "Gesmolten servo " kwam dit ook al voorbij. Wat betreft de Fourstar 60 die was helemaal total loss, een betonbaan geeft nu eenmaal niet mee. Gelukkig zat ik nog niet zonder vliegtuigen. Ik ben daarna maar met mijn Acro Wot gaan vliegen. Deze is ook naar beneden gekomen door een lek in de brandstof tank doordat er brandstof was terecht gekomen in de ontvanger. Gelukkig weinig schade. Onderwijl is het ding weer vliegklaar en bij het uitproberen servo niet werken, verknetterde transistorlucht en wederom een gesmolten servo. Gelukkig niet hoog in de lucht deze keer! Bij nader inzien kortsluiting tussen de koolborstels in beide gevallen.

    Het betreft hier beide servo's van Tower-Pro type sg5010. Ik gebruik deze al jaren nooit problemen mee gehad nu binnen 10 vluchten 2 keren raak. en problemen. Ik dacht na mijn crash met Fourstar 60, de bliksem slaat niet vaak op dezelfde plaats in.... maar denk daar nu toch anders over. Ik denk nu hard om andere servo's te gaan gebruiken. Wat zijn een beetje goede servo's die redelijk geprijsd zijn?
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2015
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Bij brandstofkisten krijgen de servo's meer trillingen voor hun kiezen dan bij electro. Je had de servo's wel op de rubbertjes staan, bij voorkeur zonder dat ze het hout direct raken?
    Wat ik zelf doe, is mijn wat oudere servo's gebruiken voor gas en rudder en zoveel mogelijk nieuwere servos voor hoogte en rolroerservo. Mijn Robbe en Hitec standaard servo's hebben me nog niet in de steek gelaten, maar dat hebben mijn HXT5010 ook niet, terwijl die bij jou zijn uitgefikt.
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @hmeijdam
    Welk type van Robbe en Hitec gebruik je dan?
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    De Robbe S148 en de Hitec HS-322HD
     
  5. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Wel verdacht.
    Je zou willen weten of er in beide gevallen een gemeenschappelijke oorzaak is. Bijvoorbeeld een geblokkeerde stuurstang ?
    Of gebruik je een te hoge spanning ? Heb je 6V in de fourstar 60 (of 4.8), of gebruik je een LIPO en een 3A BEC.
    Ik gebruik zelf S148's , Graupner 577/5077's en Futaba 3001's. Heb nog nooit een 5010 gebruikt.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Beide servo's werden aangedreven door 4,8 Volt Nimh pakket dat bij volledig vol vers van de lader niet boven de 6 volt uitkomt. Wat ik wel heb gezien dat van binnen de inhoud nog wel eens verschilt. Ander printje, ander motortje dus er zijn verschillende servo's met dezelfde naam. Ik ben nu aan het overgaan op Hitec HS322HD die stralen wat meer degelijkheid uit zonder een ophoging van je hypotheek.
     

Deel Deze Pagina