Piston vast in nieuwe motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door nk006, 17 mei 2015.

  1. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Hallo,

    Ik ben een nieuwe motor van OS-engine model max-15LD aan het inrijden. Deze staat op de fabrieksinstelling.Vandaag heb ik het 3de tankje gevuld. Heb regelmatig de temp gemeten en deze is niet boven de 105 graden geweest. Nadat het tankje op was heb ik de wagen laten afkoelen en wou er afterrun opdoen. Hierdoor merkte ik dat ik de trekkoord compleet vastzat. Na nazicht blijkt dat de piston in de cilinder vastzit. Hoe is dit mogelijk? Is er een mogelijkheid dat ik heb nog los krijg? Waarschijnlijk is dit einde verhaal..

    Dank.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Na het uitzetten van de motor de zuiger netjes in het onderste dode punt gedraaid ??
    Zoniet.... Is deze net op het klempunt blijven hangen en bij het afkoelen "vast" komen te zitten.

    Motortje even van de auto halen , plug eruit draaien en met een waterpomptang het vliegwieltje goed vasthouden en voorbij het bovenste dode pnt draaien.
     
  3. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Piston inderdaad op het BDP laten zitten. Ik heb de motor eruit gehaald en ook de gloeiplug. Daarna kan ik het vliegwiel nog iets verdraaien zodanig dat de cilinder iets uit het motorblok komt maar ik krijg de cilinder er niet uit.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Alleen de gloeiplug uit de kop draaien !! Niet de hele kop eraf......
    Als de kop er niet op zit gaat de cilinder meebewegen en kom je nog niet echt verder.
     
  5. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Ok, ga dit proberen maar heb de indruk dat hij heel goed vastzit en hierdoor beschadigd is.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je bent niet de eerste met dit probleem en zeker weten niet de laatste.........
    Zolang je het vliegwiel met beleid verder draait is er niks aan de hand.

    Bij de volgende keer starten de motor ff goed voorverwarmen met een föhn en na het uitzetten niet vergeten in ODP te zetten.
     
  7. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Is het nodig de piston in het onderste dode punt te zetten bij een motor die ingelopen is?
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Bij een goed ingelopen motor is het niet perse nodig maar wel aan te bevelen....
    Maar zeker bij een nieuwe motor is het nodig , juist om dit probleem te voorkomen.
     
  9. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Ok, heel goed om weten. Bedankt voor de goede tip. Ik laat weten of hij los komt of niet.
     
  10. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Om het terug draaien makkelijker te maken kan je de motor ook eerst even verwarmen. Dan wordt de cilinder wat ruimer. Schuift de zuiger makkelijker weer terug naar
    Odp.
     
  11. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Ik heb een warmtepistool dat ik kan instellen op bv 90 graden. Dan zou hij in principe gemakkelijk moeten loskomen niet?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals opgemerkt loopt de zuiger wat makkelijker bij een warme motor.

    Maar 105 graden als temperatuur bij een nieuwe motor, stond hij nog wel aan de rijke kant?
     
  13. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Stond heel rijk. Tegen het verzuipen af. Er kwam genoeg prut uit de uitlaat.
     
  14. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Wij houden de motor het eerste tankje 'stationair' rond de 90°. De eerste paar tankjes rijden ook en moeten daar best moeite voor doen (koelkop warm maken voor start en inpakken met alu folie), vind 105° bij rijke motor ook wel vrij hoog.
     
  15. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Ik heb de piston zonder probleem terug los kunnen maken. Ik ga nu een tankje of 6 de motor laten inlopen bij 90°. Dank voor jullie goede tip's!!
     

Deel Deze Pagina