Hallo, Ik ben een nieuwe motor van OS-engine model max-15LD aan het inrijden. Deze staat op de fabrieksinstelling.Vandaag heb ik het 3de tankje gevuld. Heb regelmatig de temp gemeten en deze is niet boven de 105 graden geweest. Nadat het tankje op was heb ik de wagen laten afkoelen en wou er afterrun opdoen. Hierdoor merkte ik dat ik de trekkoord compleet vastzat. Na nazicht blijkt dat de piston in de cilinder vastzit. Hoe is dit mogelijk? Is er een mogelijkheid dat ik heb nog los krijg? Waarschijnlijk is dit einde verhaal.. Dank.
Na het uitzetten van de motor de zuiger netjes in het onderste dode punt gedraaid ?? Zoniet.... Is deze net op het klempunt blijven hangen en bij het afkoelen "vast" komen te zitten. Motortje even van de auto halen , plug eruit draaien en met een waterpomptang het vliegwieltje goed vasthouden en voorbij het bovenste dode pnt draaien.
Piston inderdaad op het BDP laten zitten. Ik heb de motor eruit gehaald en ook de gloeiplug. Daarna kan ik het vliegwiel nog iets verdraaien zodanig dat de cilinder iets uit het motorblok komt maar ik krijg de cilinder er niet uit.
Alleen de gloeiplug uit de kop draaien !! Niet de hele kop eraf...... Als de kop er niet op zit gaat de cilinder meebewegen en kom je nog niet echt verder.
Je bent niet de eerste met dit probleem en zeker weten niet de laatste......... Zolang je het vliegwiel met beleid verder draait is er niks aan de hand. Bij de volgende keer starten de motor ff goed voorverwarmen met een föhn en na het uitzetten niet vergeten in ODP te zetten.
Bij een goed ingelopen motor is het niet perse nodig maar wel aan te bevelen.... Maar zeker bij een nieuwe motor is het nodig , juist om dit probleem te voorkomen.
Om het terug draaien makkelijker te maken kan je de motor ook eerst even verwarmen. Dan wordt de cilinder wat ruimer. Schuift de zuiger makkelijker weer terug naar Odp.
Ik heb een warmtepistool dat ik kan instellen op bv 90 graden. Dan zou hij in principe gemakkelijk moeten loskomen niet?
Zoals opgemerkt loopt de zuiger wat makkelijker bij een warme motor. Maar 105 graden als temperatuur bij een nieuwe motor, stond hij nog wel aan de rijke kant?
Wij houden de motor het eerste tankje 'stationair' rond de 90°. De eerste paar tankjes rijden ook en moeten daar best moeite voor doen (koelkop warm maken voor start en inpakken met alu folie), vind 105° bij rijke motor ook wel vrij hoog.
Ik heb de piston zonder probleem terug los kunnen maken. Ik ga nu een tankje of 6 de motor laten inlopen bij 90°. Dank voor jullie goede tip's!!