Axon Experimental Airlines

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door CarbonCeessie, 1 apr 2015.

  1. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Binnenkort hoop ik mijn A2212-6 2200KV Brushless Motor Set - Golden
    Servo's: TowerPro SG90 9G Mini Servo met accessoires 4x
    ESC: Hobbywing Pentium 30A Brushless Speed ​​Controller ESC voor R / C helikopter Quadcopter - Zwart

    Dit in combinatie met een 3s 2200mah 45c lipo, 6x4 prop en mijn AR600 ontvanger. Met deze Axon wil ik vooral rond gaan vliegen met een Gopro en later misschien een simpel FPV-setje.
    Gaat deze setup werken? Het is namelijk mijn eerste zelfbouw-project. Is er nog iets wat ik vergeet of wat beter kan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit is geen snel model en om dan te kiezen voor een motor die een hoog toeren draait en dus een kleine prop moet gebruiken, is eigenlijk niet zo'n goede keuze. Ik snap de keuze wel want je kan geen grote prop op dit model kwijt, hij komt dan tegen de romp aan!
    Een grotere langzamer draaiende prop is een veel betere keuze voor vliegtuigen die langzaam vliegen. Het rendement is duidelijk hoger en niet minder belangrijk ook het geproduceerde geluid is veel minder.
    Realiseer je goed dat de prop bij volgas om en nabij de 25000 omw/min zal draaien en dat is niet misselijk! Deze combinatie zal een behoorlijke hoeveelheid nogal snerpend geluid maken!
     
  3. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Wat als ik, met deze motor, een grotere prop 8x4 en op 2S ga vliegen? Is hij dan nog sterk genoeg? Minder geluid is inderdaad belangrijk en aangezien het een pusher is, zal dat al meer zijn dan normaal.
    Wat is gebruikelijk, qua prop en motor, voor een vliegtuig zoals deze?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je die 8x4 prop kan monteren zou dat een betere oplossing zijn. Maar komt hij dan niet tegen de romp aan? De kans is best groot dat je dan minstens evenveel stuwkracht hebt maar wel bij een duidelijk lager toerental.
    Ik ken deze motor niet dus kan ik je niet voorspellen of een 8x4 prop te veel van het goede is. Pas dus op dat die prop niet te groot is en dat de motor te veel stroom gaat gebruiken. Dat zou de motor, en soms ook de regelaar, kunnen mollen. De maximale continu stroom is ongeveer 22A, daar moet je dus niet boven komen, althans niet lang. Enkele tientallen seconden kan wel maar veel nut heeft dat niet. Alle stroom die er meer door gaat wordt alleen in warmte omgezet en zal geen extra stuwkracht opleveren.
     
  5. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Misschien kun je nog een drieblads-prop vinden die een goede combinatie vormt op 2S. Driebladige props zijn namelijk wat kleiner wat diameter betreft.
     
  6. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn Axon is bijna klaar, de romp en staartvlakken zijn af. Ik wacht alleen nog op een gebruikte carbon pijl, voor in de vleugel. Als ik die heb, kan de vleugel afgemaakt worden.

    Ik denk dat ik het toch bij deze setup hou, de ruimte voor de prop houdt inderdaad niet over. En als ik ooit nog een sneller model bouw dan kan ik hetzelfde blijven gebruiken.

    Waarom staat er specifiek ''voor R / C helikopter Quadcopter'' bij de regelaar? Is er een verschil tussen een ESC voor helicopters en vliegtuig?

    Is een 30C 'discharge rate' voldoende voor 3s 2200mAh Lipo?
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2015
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    De prop achter de vleugel geeft een beperking in prop diameter.
    Een kleine prop is i.d.d. niet de meest efficiënte oplossing bij draaiende motor maar geeft weer minder weerstand bij stilstand.
    Een tussen oplossing is een klapprop maar die zijn duurder en moeilijker te balanceren en heeft nog steeds een beperkte diameter.
    Er is echter nog een oplossing die ik een paar keer met succes heb toe gepast op zwevers.
    Dat is een neerklapbare motor die zichzelf op richt door zij eigen stuwkracht.
    Het vliegtuig moet zich wel een beetje lenen voor deze constructie en er moet voorzichtig gas gegeven worden van af stilstand.
    Op vleugel ontwerpen werkt dat minder goed door het kritische zwaartepunt maar het kan wel.;)

    Corrigeer me als dit niet juist of onvolledig is.
    De ingebakken software is het verschil en die kan ook vaak vervangen worden.
    Dit heeft effect op de gas respons die bij heli's en quadcopter sneller moet zijn.

    Een 30C 'discharge rate' is voldoende voor 3s 2200mAh Lipo als de maximum setup stroom verbruik niet meer is dan 30X2200mA=66A.
    De 30A regelaar en de motor/prop combi geeft aan dat dat wel goed zit.
    Ik verwacht een stroom van max 25A.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2015
  8. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Aha, dat verduidelijkt het alweer een beetje. Dat is inderdaad een mooi idee. Ik heb wel eens duurdere zwevers gezien met zo'n systeem waar dat uit de romp omhoog komt. Maar ja voor mij is het al een uitdaging om dit vliegtuigje normaal te laten werken.
    Ik denk dat ik deze ESC ga kopen.
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Mijn zwevertje is ook maar een budget eigenbouw depron zwevertje spanw 1mtr 150 gram maar vliegt wel 15 minuten op een 2S 370mAh lipo.
    Die ESC zou prima moeten voldoen.
    Wel over bemeten maar dat is geen probleem zolang je het niet overdrijft.;)
     
  10. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    [​IMG]

    Vleugel profiel:
    [​IMG]

    Het foamboard was moeilijk te buigen, het papier kan er niet vanaf gehaald worden. Hierdoor ontstaan deze vouwen in de bovenrug van de vleugel.

    Spanwijdte: 1400mm
    Totale lengte: 1050mm
    Vleugel oppervlak: 23.8 dm2
    Gewicht zoals op de foto: 450 gr

    Nu is het wachten op de elektronica.

    Ik ben niet helemaal thuis in de elektronica, maar waarom kan een flink overbemeten ESC een probleem worden?
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het papier schijnt er van af te kunnen met aceton of wasbenzine heb ik ergens gelezen.
    Dat moet je er dan even in laten trekken.
    Je kunt ook met 3 mm depron bouwen daar zit geen papier op en het buigt makkelijker.
    Ook de elektronica moet er nu nog in dus er komt nog gewicht bij.
    Je kunt veel lichter bouwen met een lichtere setup maar je wilt in dit geval een makkelijk te bouwen degelijk vliegtuig met voldoende power en daar is dit model dan ook voor ontworpen.

    Heel simpel hij wordt dan zwaarder als nodig en of dat een probleem is bepaal je zelf.
    Ik bouw zelf veel indoor vliegtuigen en dan heb je aan een 12A of 6A meestal zat.
    Met vliegtuigen van 100 tot 200 gram merk je een paar gram verschil maar bij de Axon merk je 20 gram verschil nauwelijks.;)
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2015
  12. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk om te zien dat je er ook één hebt gemaakt.
    Ik heb hem ook gehad en die was van 6mm Polypron oid (een soort Depron) gemaakt en helemaal ingetapet met verpakkingstape, zoals ook gedaan wordt door Ed van Experimental Airlines in zijn instructie video's op YouTube.
    Als setup had ik de ooit zo goedkope setjes van HK (niet meer verkrijgbaar volgens mij) met een bel motortje van 2100Kv en een 18 Amp ESC en een 6 x 4 prop.
    Het model vloog als een tierelier, zelf een beetje termiek zweven lukte bij tijd en wijle.
    Wat het geluid aangaat heeft Ernst volkomen gelijk maar aan de andere kant als je, na de start, een beetje hoogte hebt bereikt kun je het gas driekwart terug halen!

    Succes!

    Grt,
    Ferry
     
  13. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ben benieuwd hoe het gaat vliegen. Het is nu wachten op de spullen. Alleen de propeller heb ik nog niet besteld. Wat is daar een goede site voor?
     
  14. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik gebruikte deze van HK europe:
    6 x 4
     
  15. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, die is perfect. Ik heb alleen als handicap dat ik alleen met ideal kan betalen.
     
  16. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan, bij mijn weten, kosteloos een account aanmaken bij PayPal. Hierna moet je dan een bedrag van 0,10 € overmaken naar PayPal waarna het opgegeven rekeningnummer is geverifieerd. Vervolgens kun je overal waar mogelijk, betalen met PayPal.
     
  17. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Ik weet niet goed hoe paypal werkt. Onbekend maakt onbemind zeg maar.
    Updates over de Axon: ESC, servo's, servokabels, connectoren zijn binnen. Motor is onderweg. Daarna kan ik alles gaan solderen en ondertussen op zoek naar een geschikte lipo en prop.
     
  18. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Het staat er allemaal in het Nederlands bij.........
    Anders zit er niets anders op in Nederland te zoeken naar wat je nog nodig hebt en hopen dat het binnen een normale reisafstand ligt ;)
    Succes!
     
  19. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Update: Axon is nu op de 'motor mount' klaar. Alles is gesoldeerd en is in het vliegtuig geplaatst. Totaal gewicht: 900 gr.

    [​IMG]
    Bijna startklaar.

    [​IMG]
    Ontvanger. Makkelijk uitwisselbaar.

    [​IMG]
    ESC en plek voor de lipo.

    [​IMG]
    Mount voor de Gopro

    [​IMG]
    Aileron servo.
     
  20. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Hier is een filmpje van de maiden met vrij veel wind:



    De Axon was niet erg stabiel. Ik was constant aan het corrigeren.
    Vliegtijd is 5:07 min de laagste spanning in de cel was 3,75V.

    Voor de tweede vlucht had ik met diagonale spanten van foamboard het vliegtuigje verstevigd. Hierdoor was het vliegbeeld gelijk een stuk rustiger. Loopings, rolls, inverted vliegen, cuban 8's en hammerheads gaan prima. Het richtings roer heeft alleen minder invloed dan gehoopt.
    6:42 min gevlogen en laagste cel-spanning was 3.30V.

    Tijdens deze 2 eerste vluchten verloor ik een keer de besturing. In het filmpje van de maiden op 4:50 min. Waar kan dit aan liggen?
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015

Deel Deze Pagina