Esc, welke?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door HSP xstr, 12 mei 2015.

  1. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
    hallo,
    Ik zit nu ongeveer een jaar in de rc hobby en heb een HSP xstr met een brushless upgrade. Ik red voorheen altijd op 8,4 volt NiMH, is natuurlijk niks en ben dus recent overgestapt op 3s lipo. Ik heb een turnigy 60 amp regelaar maar binnen 5 minuten poef en weg was ie. Weet iemand hier wat een goedkope ( ben een gewone hobby rijder en absoluut geen wedstrijd rijden, zal ik ook niet worden ) maar wel een werkende niet doorbrandende esc is?.

    Alvast bedankt


    PS: ik kon niks vinden in de zoekfunctie ( die volledig terechte opmerking komt er toch ).
     
  2. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ik zou op HK kijken naar de x-car serie. En dan de 120A versie. Die kan wel wat hebben en waarschijnlijk ook 3s. Zou even de specs doornemen
     
  3. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Maar HSP en 3s, weet ik ook niet of dat een verstandige keuze is.... Mijn buurman stripte het ene diff na het andere.....

    Of het kwam omdat hij niet kan shimmen........
     
  4. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
    Heb een maat met exact dezelfde auto, rijd ook al een hele rijd op 3s en geen problemen. Moet dus kunnen, ik zal even naar de hobbyking kijken.
     
  5. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
  6. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Jep die bedoelde ik. Eventueel kun je dus ook sensored rijden ;)
     
  7. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
    Ik heb hem besteld, weet iemand wat de verzendtijd bij hobbyking ongeveer is? Hij was in stock in het european warehouse. En wat betekent sensored eigenlijk?
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Soms de volgende dag nog, maar sowieso binnen een week.

    Sensored betekent dat er een sensor in de motor zit, die kijkt waar de rotor is, zodat hij rustiger wegrijd, en iets soepeler reageert op de signalen. zonder het zogeheten coggen ( stotteren )
    Dit is vooral handig in wedstrijden, omdat je daar wel eens langzaam moet rijden, en soepel weg moet kunnen rijden, en goed moet kunnen doseren.
    Niet dat dat sensorless niet kan, maar het gaat beter met een sensored.
    Om die sensor te bedienen/lezen moet er een extra kabeltje naar de ESC, een sensored ESC heeft dus een extra opening voor die kabel.
     
  9. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
    Oké, bedankt voor de informatie. Ik meld het wel weer even als de regelaar binnen is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Graag gedaan!
     
  11. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
    Heb gister de esc binnen gekregen! Heb gelijk de stekkers over gesoldeerd en ben vandaag gaan rijden. Wat een pit met zo'n 3s! Maar toen ik klaar was met rijden bleek de motor wel erg warm te zijn, je kon je hand er niet te lang op houden. Ik heb de trim van de esc op 15.00 gelaten maar het ging te mal om vol gas te doen om mijn baantje. Scheelt het veel om de trim wat lager te zetten en hoe heet mag de motor eigenlijk worden?
     
  12. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    3s eruit, 2 s erin..... Handwarm, max ca 50 graden, als hij te lang te heet word, is je motor zo stuk.
     
  13. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Je motor mag ook wel 60C op de Can worden hoor. Dan is de rotor binnenin nog niet zo warm. en die demagnetiseerd pas bij de 70c. Ik zou even een temperatuur meter aanschaffen. Want met 50C kan je de motor al niet meer normaal aanraken. En dat is dan natuurlijk niet een geweldige test.

    Vroeger had turnigy een mooi goedkoop apparaatje daarvoor. Of deze nog bestaat is een 2de.
     
  14. HSP xstr

    HSP xstr

    Lid geworden:
    9 apr 2015
    Berichten:
    11
    Oké bedankt, ik zal er even naar kijken
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Inderdaad een temperatuur meter kopen, bij 50 graden hou ik mijn vingers niet op de can, maar voor de motor is dat nog prima.
     
  16. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Als het probleem blijft aanhouden kan je ook een ventilatortje kopen, wordt ook veel in de on-road wereld gebruikt. Koelt je motor gewoon
    [​IMG]
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Niet kopen, als de auto goed vertand is, en alles soepel loopt is een ventilator/heatsink niet nodig!
     
  18. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Maar toch kan een brushless behoorlijk heet worden, zeker als je 2 accu's achter elkaar rijdt.
    Ik rijd ook in onroad en daar hebben veel een ventilator, en geloof me maar dat de auto goed afgesteld is!
    Maar miss wordt hij niet meer heet als je de tips opvolgt en hoef je hem niet te kopen
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ja, dat is om te racen, en om echt het aller uiterste er uit te halen, maar met iets minder kan je nog prima bashen, en gaat alles langer mee.
    Maargoed, dat is mijn mening :)
     
  20. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Demagnetiseren is dat een blijvende ziekte boven 70 graden?
    i.p.v. een ventilator een airflow over je elektronica crieeren?
     

Deel Deze Pagina