weet dat het eigenlijk niet hier hoort, maar ik ben op zoek naar een goede onbeschadigde DLG als linkshandige opgebouwd. Heb Blaster, SALex, XX liet en Helios 2 gevlogen, dus een wedstrijdmodel ongeveer rond de 500 euro zoek ik. Laat eens wat horen edwin
de werpstift ombouwen naar de andere tip is het probleem echt niet, als je eenmaal een goede dlg hebt is er vast wel iemand te vinden die je met raad en daad bijstaat. wellicht dat er zelfs wel iemand is die de klus voor je kan klaren. Er is genoeg informatie op het net te vinden over de positie, lijmen etc. om dit klusje zelf te doen, ik bedoel als je kan sturen kan je dit ook. 2e hands wedstrijdmodel voor linkshandigen zal denk ik heel moeilijk worden, eerder zal het een nieuwe worden die voor linkshandigen is gemaakt. kost wat, maar dan heb je ook wat of toch zelf doen. suc6
Het is niet alleen de werpstift! Als de dlg een rudder heeft moet je dat ook ombouwen, anders krijg je problemen met gooien!
ja, als het een komplete ombouw moet worden begint het. En dan heb ik het probleem dat sommige modellen de canopy ook plaatsen naar gelang de werprichting.
Zoek een mooi 2e hands kist rechtshandig, vraag opt forum iemand die het kan 'm om te bouwen....voor iemand met ervaring is het echt niet meer dan een uurtje of 2 werk. Peg incluis rudder. Je verplicht je daarmee wel tot meedoen met het NK F3K (iig als je mij vraagt de ombouw te doen ;-) )
zeg kcnarf, mooie profielfoto. vlieg je wel een tantalus ? groet, een ''TANTALUS' ANGEL''.. tantalus forever.
Vincent komt soms wat verward over ;-P Geeft niks. Mn " krak" tantalus is inmiddels weer helemaal vliegklaar, met een knuffel voor Huey ;-)
Ik haak een beetje laat in op dit topic, maar heb toch een vraag. Ik ben ook linkshandig maar heb op beide vleugels een werpstift omdat ik ook zowel met links als met rechts gooi. Met links gooi ik nauwkeuriger maar met rechts kom ik gek genoeg veel hoger. Wat zou er aan het roer veranderd moeten worden dan voor links handig??? Volgens mij is mijn dlg compleet symmetrisch. Ik zie eigenlijk geen probleem.
Het gaat hier om de aansturing van je rudder. Ik ga er even vanuit dat je single pull besturing hebt. Gooi je rechtshandig, dan moet je rudderhorn ook op de rechterkant van je rudder zitten. Hierdoor houdt de servo het rudder in de goede stand. Zou je dan met links gaan gooien, duwt de luchtstroom het rudder tegen de veerdruk in, een beetje om. Resultaat is meer pendelbeweging, dus weerstand. Hierdoor gooi je dan minder hoog. Kans is ook dat je kist net na het loslaten de neiging heeft een beetje naar rechts te willen. Een trim om dit te compenseren geeft ook weer extra weerstand waardoor je de kist uiteindelijk minder hoog gooit. Dus, gooi je rechts, dan wil je bij single pull aansturing je rudderhorn ook rechts hebben. Gooi je links, dan wil je je rudderhorn aan de linkerkant hebben. Op 't veld is dat lastig om "ff snel" om te wisselen.
Huey, bedankt voor je uitleg, da's een duidelijk verhaal! Inderdaad niet even snel te wisselen op het veld. Ik heb een mini zelfbouw dlg met zo'n veer en een touwtje. Die lijkt door z'n afmeting niet veel last te hebben van dat effect. Maar eigenlijk ook nooit op gelet. Maar mijn grote (HK versus 1.5m) heeft push-rods in plaats van een veer. Die zou daar dan geen last van moeten hebben, toch?
Het zou trouwens wel kunnen verklaren waarom ik met rechts veel hoger kom met de kleine zelfbouw dlg. Die heeft inderdaad dat veer/touwtje mechanisme.
Ja, dat is naar mijn idee sowieso voor elk vliegtuig een "must". Ik heb daar wel op gelet tijdens de bouw om dat tot een minimum te beperken. Dank je Huey, toch weer wat geleerd vandaag