Borstelloze motor opstarten onder last

Discussie in 'Model elektronica' gestart door calmatosport, 9 feb 2015.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb ooit voor mijn Honda viertaktbrommer op de MTS een zelfstarter gebouwd naar eigen idee. Er zat een verlenging op de krukas met een veer. Deze werd opgewonden door het draaien van de motor, daardoor werd hij ook korter, dus eenmaal opgewonden nam het geen energie meer van de motor. Het starten gebeurde vervolgens door de andere kant van de veer aan de krukas te koppelen (verlengas liep door de veer heen) en die slingerde de boel dan aan. Nog één keertje kickstarten en daarna heeft het goed gewerkt totdat de veer brak. Tja, simpel MTS scholier, weinig budget... Maar wel handig.

    Zomaar een idee, ik denk dat UTs studenten het zeker beter kunnen ontwikkelen.

    Succes,

    Hugo
     
  2. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Kan moeilijk voorstellen dat die geen hall sensoren/rotary encoders heeft.

    Ook wil je zo min mogelijk draaiende onderdelen met massa hebben vanwege de efficiëntie, de koppeling is eigenlijk al te zwaar.

    Dit hebben wij ook, het scheelt bij ons zo'n factor 5 in verbruik.

    Starten op kinetische energie maakt de aandrijflijn veel ingewikkelder en volgens de berekeningen moet je enorm inleveren op verbruik.

    Ga daar maar niet gelijk van uit ;) ik ken wel wat voorbeelden van mensen die nog geen bout aan kunnen draaien.

    We hebben wel wat tijd en mogelijkheden om concepten te berekenen en soms te testen. Helaas blijkt dat leuke, bijzondere of juist heel praktische ideeën vaak nadelig zijn.

    In ons geval hangen ook veel keuzes af van het regelement, dat zie je bijvoorbeeld ook bij F1


    Nu was ik aan het zoeken naar een brushed motor. Weet iemand nog een adresje voor een borstelmotor met vertraging?

    10-15V tussen de 8000-16000 rpm onder lichte belasting en een startkoppel van minimaal 5Ncm.
     
  3. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Misschien ook geen optie, maar al eens aan een ouderwetse startmotor gedacht?
    [​IMG]
     
  4. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    De Shell Eco Marathon is weer voorbij en ik dacht, laat even weten hoe het is gegaan.

    Uiteindelijk hebben we besloten voor een sensored brushless inrunner te gaan met een vertraging van 1:15.
    De startmotor is in staat om de motor op te toeren tot 1800 rpm, wat nét genoeg bleek.
    Hij is erg krachtig en heeft geen probleem met de (verhoogde) 1:14 compressie ratio.

    IMG_20150522_192741.jpg

    Tijdens de wedstrijd zijn er veel mechanische en elektrische 'uitdagingen' naar boven gekomen maar de startmotor heeft vrijwel vlekkeloos gewerkt. Vooral het stroomverbruik viel erg mee, minder dan de helft van de DC motor van vorig jaar.

    [​IMG]

    Helaas hebben we één run af moeten breken door sensor problemen op de verbrandingsmotor. De auto heeft goed gepresteerd tijdens de andere 2 runs en we hebben 647 km/L (ethanol) behaald.

    Korte samenvatting: sensored brushless motor werkt prima met hoge, onregelmatige, lasten.
     
    prof.bd vindt dit leuk.
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als ik zo dat tand wiel zie dan vraag ik me af hoe lang die goed blijft lijkt wel een helicopter tand wiel als die van delrin is blijft hij langer heel als standaard kunstof tandwielen..
    leuk project.
     
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    MVVS gebruikt ook borstelloze outrunners als startmotor.
    De regelaars voor deze motoren hebben speciale software.
    Verder maakt de borstelloze startmotor gebruik van een bendix systeem en is in rust dus geheel vrij van de hoofdmotor

    Grts,

    Piet
     

Deel Deze Pagina