Voor- en nadelen HV besturing

Discussie in 'Electronica' gestart door jdejager, 29 mei 2015.

  1. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Hoi Johannes,
    Ik heb gekozen voor de bec in verband met het gebruiksgemak. Hoef dan geen aparte 2s lipo te laden en kan dit dus ook niet vergeten.
    Ook komt de bec die ik gebruik beter uit de test van mikado dan een 2s lipo, kakt minder in onder belasting.
    Ik heb de HV setup inderdaad gekozen voor kracht en snelheid. Of ik het nodig heb met mijn vliegstijl, denk het niet:)

    mvg. Freddie
     
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat is inderdaad ook nog een optie Freddie, de stroom vanuit de aandrijfaccu pakken. Denk dat ik gewoon voor een 2S lipo ga, al dan niet met een BEC afhankelijk van HV setup. Heb vermoedelijk nog wel wat gewicht nodig voorin om het zwaartepunt wat goed te krijgen. Ben daarnaast nu ook al gewend aan een 2S pakket voor de Trex.
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Snelheid is onzin.
    Ik vlieg alles met Futaba BLS451 servo's op 6V
    EN ook met cracking moves zijn de servo's sneller dan ikzelf.
    En ook HARD 3D, het moet klapperen......

    Mijn ALLERBELANGRIJKSTE argument zou zijn: Minder componenten.
    Less is more !!!!

    Als ik een nieuwe setup zou maken dan was het HV om deze reden.
    Alleen mijn BLS451 zijn ZO goed dat ik ze niet hoef te vervangen. Dus 6V blijft het voor mij voorlopig.
     
  4. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Qua snelheid maakt het inderdaad niet veel uit. Wel qua kracht. Maar met name lagere stromen en een eenvoudigere setup. Nu heb ik gisteravond ook nog een Futaba S9253 servo gevonden die bij mijn Huey zat. Die kan alleen maar op 4,8volt volgens mij. Dus of alles op 4,8 volt of alles nieuw en dan naar HV worden nu de beide opties.
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dus freddie wat ik uit jou verhaal begrijp is dat je je servo's ook uit je BEC kunt voeden uit je ESC en dan een backup systeem gebruiken.

    Ik heb bijv. een regelaar op het oog die een 10-25A en 5-8v bec heeft.
    Dan zou ik bijvoorbeeld wel die voeding kunnen gebruiken voor de servo's op bijv. 7.4v. Maar dan bijv. een Optiguard backup systeem op de heli zetten die 't overneemt als 't mis gaat bij spanningsverlies.


    Of is het veiliger om te kiezen voor BEC voeding uit een losse lipo
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ik denk dat Freddie niet een BEC van een regelaar gebruikt maar puur een losse BEC die de stroom uit de aandrijfaccu's pakt.
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ah oke ja dat kan ook. Maar is dat nodig,

    als je je BEC output van je regelaar kunt instellen op het gewenste voltage, ben je er toch ook? En dan eventueel met zo'n optiguard systeem als backup.
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vaak hebben de zware regelaars geen BEC meer ingebouwd. Heb zelf bijvoorbeeld voor mij Huey een Castle Creations Edge 120 HV regelaar. Deze heeft geen BEC meer. Je ziet wel altijd dat wanneer je een externe BEC gebruikt, je de BEC vanuit de regelaar moet doorknippen. Denk dat het anders niet goed gaat maar daar heb ik geen ervaring mee.
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    niet alle zware regelaars hebben dat inderdaad, maar Hobbywing komt namelijk zeer binnenkort met een HV variant op de markt van 160A, en met standaard logging en bluetooth erin. 160A esc, 10-25A bec.

    Dus ik redeneerde even vanuit deze regelaar.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    persoonlijk vind ik dit dus 1 uitzondering op de "zo weinig mogelijk onderdelen" logica..
    regelaars fikken nog wel eens uit. gebeurt niet altijd.. maar er gaat er nog wel eens eentje.
    regelaar genereerd warmte, een bec ook.
    gezamelijk wil dit nog wel eens voor warmteproblemen zorgen.

    daarnaast is een bec aan boord van een regelaar meestal net niet goed bemeten voor een heli.
    op een 600 zou ik minimaal 8 ampere bec willen op 6 volt.. hoef je de grenzen van zo'n bec niet op te zoeken, en hoef je die piekbelasting niet uit te proberen.
    daar kom je toch nog wel aan waarschijnlijk.. maar niet langdurig.
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja uitfikkende regelaars ken ik, dan heb je wel een big problem zeg maar.

    maar zo'n optiguard backup heeft ook een eigen accu'tje. Als de spanning die hij continu weg valt, ook al is 't een dip. Dan neemt hij de complete bec voeding over.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan hoop je dat de regelaar zich netjes uitfikt.
    sluit hij de bec volledig kort, kan het zijn dat hij via de ontvanger jouw backup accu compleet leeg trekt.
    maar net wat er kapot gaat, en wat er daarna intern gebeurd.

    als ik mij niet vergis was zo'n optiguard met name geschikt om de dips van een iets te kleine bec netjes op te vangen.
    Dat gaat an sich al vrij vlot.
    maar de complete ontvangervoeding overnemen, en een tijd vol kunnen houden (uitgaande van een bec die gewoon netjes stopt, zonder bij effecten..)
    Ook dat is nog heel wat..

    En eigenlijk ben je dan weer een onderdeel aan het toevoegen, terwijl je eerder juist graag onderdelen wilt verminderen.
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Laatst bewerkt: 4 jun 2015
  14. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Sven ik voed mijn elektronica (Vbar en servo's) van uit mijn bec, die staat ingesteld op 7.4 Volt ( kan op mijn bec tot 8.4 Volt).
    De bec pakt zijn voeding van de 12 cellen vlieg lipo.
    De YGE regelaar is dan verder alleen voor de motor aandrijving.
    Een verdere backup heb ik er niet op zitten, geef mijn geld liever uit aan A-merk bec in dit geval.

    mvg. Freddie
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    die optiguard zou inderdaad de besturingsstroom een tijdje voor zijn rekening kunnen nemen.
    ik heb dit regelmatig gemeten, op mn 600 redt ik met die 430 mah een volle vlucht.

    neemt mn angst voor een kortsluitende bec niet weg... je weet niet wat er gebeurt in zo'n ding als het eenmaal doorfikt.
    dan neem ik ook liever een bec waar ik van op een kan..
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond op de club eens met een paar F3Ax vliegers gesproken. Die hebben nog een andere optie. Ze gebruiken een zelf ontworpen printplaat waarop twee ontvangeraccu's worden aangesloten van 5 cellen NiMh. De reden om voor 5 cellen te kiezen is dat mocht er een cel kapot gaan je altijd 4,8V over houdt waar de servo's gewoon op werken. In de ontvanger wordt alleen de puls aangesloten. De plus en min van de servo's worden direct van de printplaat gehaald waarop de accu zit. Hierdoor lopen er nooit meer hoge stromen door de ontvanger. Daarnaast wordt de ontvanger via 2 kanalen gevoed. Mocht er een draadbreuk ontstaan dan blijft alles werken. Uiteraard is het systeem ook met 1 accu uit te voeren. Grote voordeel van de print is het wegnemen van hoge stromen door de ontvanger.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm

    Dat is een beetje dubieus....
    De hoge stromen lopen namelijk niet DOOR de ontvanger, maar er langs. op de ontvangerprint zijn de plussen en minnen van alle uitgangen door een dik, meestal stevig vertind spoor met elkaar verbonden. De ontvanger pikt zijn voeding van die rail, en alle servo's ook. De stroom loopt dus niet door de electronica, maar er langs.
    De begrenzing zit meer in de toevoer, een standard futaba aansluiting is berekend op 2,5 A continue, de Futaba safetyswitch bijvoorbeeld is voorzien van dubbele bedrading en kan dan 5A continue aan. 10A piek schijnt echter niet een probleem te zijn, al wordt wel aangeraden bij gebruik van dubbele aansluiting en wanneer hoge pieken verwacht worden, de aansluitingen niet samen aan één uiterste kant van de ontvanger aan te sluiten, maar op 1/3 en 2/3 van de strip bijvoorbeeld.
    Van Futaba weet ik niet wat de max toegelaten stroom door de rails van de ontvanger is, maar 10A kan het zeker hebben.

    De FrSky ontvangertjes zijn zelfs "rated" op 15 A over de rail....

    5 cellen om er 4,8 van over te houden in geval van.... Dan heb ik liever 4 cellen, dat MERK je tenminste dat de spanning lager is, en zeker bijvoorbeeld de oude Futaba 35/40 MHz ontvangers werkten gewoon gegarandeerd tot 3V, en de servo's ook....

    Tot voor kort gebruikte ik gewoon twee parallel aangesloten 4 NiMH accu's (3700 mAh per stuk) via een Futaba safetyswitch, over twee aansluitingen van de ontvanger verdeeld (de "batt" aansluiting, en via een Y kabel op kanaal 5) met vier S9206, een 8 kg digitale hekservo en een S3010 voor het gas. Stroomverbruik 2,5 A gemiddeld, geen idee wat de pieken waren (maar 2,5 A gemiddeld is best hoog voor hoofdzakelijk analoge servo's.

    Daar heb ik in 7 jaar geen enkel probleem mee gehad.
    Met LiPO zou ik dat overigens niet durven, twee paketten permanent parallel.

    Groet, Bert
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Bert,

    Dus de stroom loopt in de ontvanger ook gewoon via een "dikke" rail. Dan valt inderdaad het voordeel van de print weg. Qua spanning merk je inderdaad niet als er een cel kapot gaat bij 6 volt. Echter bij het laden kom je er wel achter dat er een rotte cel tussen zit.
    Qua zwaartepunt kan ik denk ik wel wat gewicht gebruiken. Zou dan inderdaad ook 2x een NiMh pakketje van 5 cellen direct op de ontvanger kunnen aansluiten. Of eventueel 4 cellen. Dan heb je hetzelfde idee als een HV setup. Alleen wat hogere stromen door lager voltage maar dat zou dus niet een probleem zijn voor de ontvanger. Dan denk ik dat ik niet voor een HV setup ga. De prijzen liggen een stuk hoger en met schaalvliegen valt het qua benodigde kracht etc. allemaal wel wat mee wanneer je het vergelijk met 3D vliegen.
    Wat bedoel je trouwens precies met een Futaba Safety switch?
     
  19. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Laat je niet volledig mislijden door de formule P = U x I. Het hangt heel erg af van de kwaliteit van de servo. Savox, Align, enz servo's hebben de neiging om behoorlijke pieken te genereren. Denk hierbij aan 5A per servo! Als je de bedrading en je voeding hier niet op uitgelegd heb zal je ontvangervoeding kortstondig in de gevarenzone kunnen komen waardoor deze zichzelf reset. En dit gebeurd niet alleen bij 3D vliegen.

    Futaba servo's staan er om bekend dat ze een minder grote pieken veroorzaken. En wat betreft kracht en snelheidsverschil tussen HV en LV? Dat maakt voor 99% van de piloten geen zak uit. Ik vlieg redelijk 3d met mijn twee Logo's. Eén is uitgerust met Futaba HV servo's, de andere met Futaba LV servo's. En ze vliegen voor mij identiek. En dan bedoel ik ook echt identiek.

    Zelf maak ik net als Freddie ook gebruik van een BEC (Gryphon QUASAR Hyper 20A) in zowel mijn HV als LV setup. En dit heb ik gedaan voor de veiligheid. Ik weet dat, ook al pak ik een keer een lege vliegaccu of ik vergeet de boel een keer te laden, het ding kan ik besturen omdat de bec een brede ingangsspanning accepteert (11 t/m 75,6V).
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    helder verhaal.

    stel dat ik ga voeden uit een 2s lipo. 7.4 naar mijn setup. Dan kan ik het rechtstreeks aansluiten.
    toch lijkt mee een schakelaar wel handig, om je servo's e.d. aan / uit te schakelen voor en na vlucht.

    Is dit verstandig? , zijn er betrouwbare switches voor op de markt?
     

Deel Deze Pagina