Duinenbuggy

Discussie in 'Electro offroad' gestart door tommatador, 10 jun 2015.

  1. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hallo,

    mijn zoontje en ik rijden vaak in de duinen met onze Losi desert buggy 1/10 en een team associated b4.2

    waar ik bitter weinig van weet zijn de banden, bestaan er 'zandbanden' voor deze auto's? liefst op velg....

    kun er iemand een tip geven welk type ik best neem en waar ik die kan kopen?

    alvast heel erg bedankt!! IMG_5217.JPG IMG_5218.JPG
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Banden met grote noppen zoals wat onder de Desert buggy zit.
    Deze zakken wat dieper in het zand waardoor je wat meer grip krijgt omdat er simpelweg meer zand wordt verplaatst.

    1 van de betere all-round offroadbanden is de Proline Badlands , hele grove noppen met een redelijke tussenruimte zoals ook vaak te vinden opcrossmotoren. Die of zoiets is er vast wel te vinden in 1:10.

    [​IMG]
     
  3. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    proline caliber m3 is voor mij de band voor mul zand!

    [​IMG]

    veel nopjes dus veel grip in het fijne duinzand!
    wat je wel moet doen voordat je ze verlijmd is de band binnenstebuiten draaien en inwikkelen met 2 lagen ducttape zodat de band de vorm blijft houden als je gas geeft en niet gaat "balloonen"
    ze hebben een erg breed loopvlak dus grip gegarandeerd! als ik het goed zie heb je ze op foto 2 al op velg zitten. even los weken in acceton, even laten overnachten in dreft en dan intapen en opnieuw verlijmen!
     
  4. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Sand paddles, wel krijgt je aandrijflijn het aardig voor z'n kiezen omdat je weinig slip meer hebt.
     
  5. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Als je echt ruig in het zand wel racen kan je idd het best 'Sand Paddles' gebruiken

    [​IMG]

    Zijn er veel van te vinden, ook met velg

    Als je gewoon wilt rijden raad ik de andere bovengenoemde aan.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Let wel op dat die inderdaad flink wat van de aandrijving vragen, maar ook veel meer stroom, dus een goede accu en motor/esc is een must!
    Plus dat ze alleen te gebruiken zijn in echt mul zand, ik zou gaan voor de Badlands, zoals Savage ook al aangeeft.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Micro noppen als beste band op los zand ??? :rolleyes:

    Zoek jij voor de gein eens een crossmotor band in de stijl van de Caliber's met micro noppen ;)

    Die jongens rijden niet voor niks met grote grove noppen , je wil juist door de zachte losse bovenlaag heen zakken als je grip zoekt.
    Op die losse bovenlaag gaan je wielen alleen maar spinnen en verplaats je alleen maar een hoop zand ipv je snelheid maakt.
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inderdaad, in mul zand werken alleen die sand paddles prima op de aangedreven wielen. De niet aangedreven wielen hoef je niet te voorzien van die dingen.

    Zelf heb ik ook banden met grote noppen en fijnere noppen, echter in echt mul zand bereik je er weinig mee.
     
  9. Peter Aalbers

    Peter Aalbers

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    157
    Toevallig heb ik vandaag voor het eerst sand paddles gebruikt. Het werk echt heel goed, je hebt zo veel meer grip. Alleen moet je op je vertanding letten, bij mij werd de esc na 2 minuten 87 graden.
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In los zand rijden is sowieso al zwaarder , op het moment dat je ook nog 's paddle's gaat gebruiken gaan de ampere's helemaal omhoog.
    De paddle's hebben meer grip maar zijn door de schoepen ook nog een stukje groter dan een standaard band ... Dat is zwaarder voor zowel motor als regelaar.
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het is eenvoudige natuurkunde waarom het meer energie kost: De paddles zwiepen een gewicht aan zand weg, waardoor de auto de tegenovergestelde richting in beweegt. Net als een jet-boat water wegschiet achter zich om vooruit te gaan.

    Sand paddles zijn ook ideaal om te aquaplanen met je auto indien je je je daaraan durft te wagen. Zelfde principe ;)

    Dit kost meer energie dan op een oppervlakte rijden waarop reguliere banden nog enigzins grip hebben. Kortom, zeker aan te raden om conservatief te vertanden. Iets wat met de huidige brushless generatie weleens wordt vergeten.
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle

    Dat bedoelde ik dus :)

    EDIT : Excuus ik, dacht dat ik anders vertanden ook had gemeld, dat is niet zo, sorry!
     
  13. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ja, die paddles lijken me wel heel leuk! We hebben hier hele steile duinen met (vooral in de zomer) heel los zand...zal inderdaad wel uitkijken zijn voor een niet té warme esc!!

    wat bedoelen jullie met "opletten met de vertanding"?
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De standaard vertanding van de auto's is niet geschikt voor gebruik met de paddle banden....
    Ik gok dat je zomaar een tandje of 4~5 op de pinion kleiner moet om de boel niet te overbelasten.
     
  15. philippe

    philippe

    Lid geworden:
    29 jun 2012
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oostende
    Op de rustler rij ik met sandpaddles ,4600 kv motor en 3s
    Als vertanding gebruik ik 96-14, 48p
    Heb dit weekend nog een alu gearbox gezet , helpt ook voor de koeling

    Ps
    Zie dat je van koksijde bent. Ik rijd hoofdzakelijk in oostende op het strand ter hoogte van de paardekoers
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2015
  16. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    Zal eens moeten passeren :)
     
  17. Slashmaster

    Slashmaster

    Lid geworden:
    22 apr 2009
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Alkmaar
    De dames en heren die strandfietswedstrijden rijden, rijden met Schwalbe Supermoto's; geen noppen, bijna helemaal glad.
    Noppen snijden namelijk in het zand, waardoor je er in wegzakt; noppen scheppen namelijk zand ONDER de auto (of fiets) weg, dan zak je naar beneden in plaats van dat je vooruit gaat.

    Een brede band met veel volume en bijna geen noppen graaft zich niet in, maar rijdt over het zand heen.

    Heb zelf BadLands en Calibers. Op de laatste duidelijk de meeste snelheid, als ons baantje mul is. Als het vochtig is kies ik misschien voor de BadLands, omdat noppen die ver uit elkaar staan modder sneller kwijt raken.

    De vragen over paddles en vertanding komen best vaak voorbij, mijn advies is altijd; gebruik paddles een keer voor de lol, om het te ervaren, je wil het toch wel, wat ik ook zeg ;). Rij altijd met een zo licht mogelijke vertanding; haal je snelheid uit je motorsetje of je stuurkunsten, niet uit de aandrijving!
     
  18. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Savage picco lezen we even mee?
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  20. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    nee... die gaan spinnen op het zand, de kleine nopjes van de calibers welke allemaal overlappen of schuin achter elkaar staan zorgen voor de voortstuwing van de wagen.
    grotere noppen zoals een crossmmotor zouden niks doen omdat het zand er tussen blijft glijden en je wagen dan minder snel vooruit gaan. hoe meer kleine nopjes hoe beter omdat het fijne zand er tussen blijft zitten en de band als aquaplaning over het zand heen zal gaan
     

Deel Deze Pagina