Weinig tot geen koeling voor 1/8 motoren?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Mess, 23 mei 2015.

  1. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Ik ga binnenkort zo'n metertje aanschaffen.
    En als ik het over heet heb, dan heb ik het over bijna ei bakken heet.

    Ik lees nu pas goed dat ding autootje het niet lekker aankan.
    Wat ik gisteren ook heb gemerkt is dat als ik het motortje los in m'n hand heb en een minuutje ermee ga spelen, de motor al snel warm word! En zo warm dat je hem na dat minuutje neer moet leggen! Terwijl er geen aandrijving op zit! (timing? Of gewoon slecht motortje/ESC?)

    Maar goed. Als ik het goed begrijp is 6S echt iets teveel voor dit motortje. (want op 3S is er niks aan de hand)

    Als ik dit wil oplossen, dan word het hoogstwaarschijnlijk een nieuwe motor en of ESC.
    Ik wil het gewoon goed hebben, dat ik niet steeds om de 10 minuten moet stoppen.

    Het autootje weegt 5kg dus moet een goeie motor zijn. Als ik bij hobbyking kijk, valt mij op dat de meeste motoren geen 6S aankunnen. En kwa ESC vind ik de Turnigy Trackstar 150A GenII wel wat, en kwa motor weet ik het nog niet.
    De mamba monster lijkt mij goed, maar duur? Iemand tips?
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    de regelaar is wel ok. de motor spoort niet.
    castle!
     
  3. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    :D Laat ik nou toevallig voor een mooi prijsje een mooi Castle Mamba monster setje gescoord hebben met een bijna nieuwe Mamba 2650 motor en 120a ESC :D
    Gelijk vanavond getest en geweldig!! De motor word niet snel warm en je kan alles instellen! Niet alleen dat... de accu gaat langer mee en het rijd vele malen beter!
    Ondanks de origine ESC 180a is en deze 120a is deze sneller en krachtiger. Dus die ampères zeggen helemaal niks blijkbaar.

    Ander probleempje, de 3 kabels van de motor verlengen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
    Is dit mogelijk zonder dat er iets stoort? (ja ik kan goed solderen)
    Kan ik de kabels doorknippen en er wat tussen solderen? (met de juiste dikte uiteraard)

    Er bestaan blijkbaar geen verleng setjes, Het zijn ook hele bijzonder stekkers.

    EDIT: hmmmm:

    DO NOT CUT any part of the wire length from any other motor, regardless of brand or type. In most cases, only the last 1/4 inch or so of most motor wires are able to be soldered. If they are clipped shorter you may not be able to solder the remaining portion of the wire and the motor will not run properly, if at all. If the motor is supplied with connectors you do not want to use, simply unsolder the original motor connectors from the wires - do not cut them off.

    Ik wil graag mn esc op de originele plek hebben..
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2015
  4. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Goed bezig keerl!
    solderen van castle kabels gaat ook niet zonder flux! hou daar rekening mee voordat je de complete buitenmantel sloopt!
    ik zou er denk ik goed passende bullit verlengkabels voor solderen en de orginele stekkers aan de motor en esc laten zitten!

    Bij het solderen met een soldeerbrander dient vóór het solderen een vloeimiddel te worden toegevoegd dat corrosie voorkomt. Vroeger gebruikte men bij het solderen van bijvoorbeeld koperen waterleidingen S-39 of een ander, op zoutzuur gebaseerd, middel. Het gebruik van deze middelen is tegenwoordig bij het solderen van waterleidingen echter niet meer toegestaan. Tegenwoordig gebruikt men daarvoor een zuurvrij vloeimiddel.

    De te solderen vlakken dienen goed gereinigd te worden, waarna de vlakken worden ingesmeerd met een vloeimiddel (flux) dat het uitvloeien van het soldeermiddel bevordert en tussentijdse oxidatie van de soldeervlakken tegengaat. Voor verbindingen zoals in de elektronica en elektrotechniek, is er soldeertin, uitgevoerd als draad met een harskern. Deze hars zorgt ervoor dat de te solderen oppervlakken ontdaan worden van oxiden, zodat het soldeer goed vloeit. Tijdens de klassieke fabricage van printplaten werden alle componenten door gaatjes in de printplaat gestoken van de componentzijde naar de soldeerzijde. De componenten werden dan één voor één aan de onderzijde van de print vastgesoldeerd op de uiteinde van de koperbanen.[3]

    Aan de tip van een hete soldeerbout kan zich zo nu en dan te veel soldeertin hechten in de vorm van een druppel. Dit maakt het solderen van kleine onderdelen moeilijk. Het is dan zaak deze druppel te verwijderen. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden, maar simpelweg aftikken in een opvangbakje is het snelste. Ook kan men de punt schoonmaken met behulp van een lichtvochtige spons of doek; het voordeel is dat hiermee ook verbrande vloeimiddelresten worden weggenomen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Solderen

    we willen natuurlijk wel foto's!

    succes keerl!
     
  5. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Bedankt voor de soldeer info.
    Nu heb ik alles wat je hierboven opnoemt, ik heb ook een echte soldeer station en op deze manier heb ik ook al tig accu's en esc's gesoldeerd. Wel één klein ander puntje, ik gebruik altijd S39..
    Wat ik heb begrepen is dat dat niet goed is voor printplaten, maar voor dit soort elektronica wel. Correct me if i'm wrong.

    Ik ga inderdaad voor een verleng set. Ik heb een metertje 10awg + 6.5mm bullets sets besteld.

    Zie de afbeeldingen van hoe het voorlopig zit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 mei 2015
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Geen S39 gebruiken!
    Dat veroorzaakt corrosie en dus op den duur slechte verbindingen!
    Met een goede soldeerbout en goed tin is het niet nodig, ik heb het nog nooit gebruikt.
    Bij de nieuwe motoren met soepel siliconen draad kan je ze wel knippen.
    Alleen met stugge draden niet, dat is nog onderdeel van de windingen

    Aangezien de motor zwart is denk ik dat u de 2200Kv heeft, niet de 2650.
    De 2650 is naar mijn weten alleen door Castle zelf uitgebracht, en dus alleen in het groen.
     
  7. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Ah oké!

    Ik zal is zonder proberen en anders flux halen.
    Wat motor betreft, ik zal het de ouwe eigenaar is vragen. Hij verkocht het als 2650kv, anders ben ik opgelicht ;)

    Het komt uit een Traxxas huppelepup, er zaten ook Traxxas stekkers aan.
     
  8. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Als hij uit een Traxxas komt ( wat ik inderdaad al dacht vanwege de kleur ) dan is het een 1515 2200Kv als hij uit de E-Revo of E-Maxx komt, en als hij uit de X01 komt dan is het een hele dikke motor, die veel groter is dan uw oude, dat is dan een 1717 1650Kv, dit staat volgens mij ook op de motor, vlak voor de endbell.
    Maar persoonlijk zou ik de 1515 houden! De 1512 heeft een kleinere rotor, en is dus minder krachtig, en zal wat minder gegeared kunnen worden, plus dat hij meer stroom vraagt ivm het hogere Kv, en hij eigenlijk beter niet op 6S kan geloof ik.
     
  10. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Ja oké, dus helemaal niet slecht dus!
    De motor is inderdaad een stuk groter dan de originele.

    Maar ondanks de lagere kv en een zwakkere esc heeft de auto een hogere top!
    Dat zal wel te maken hebben met een beter systeem?
    Daarnaast is de trekkracht achterlijk. Heb de punch voluit staan en nog kan die op z'n achterwiel rijden. Ik ben tevreden zo.

    Ik zal is bij de endbell kijken naar tekst.

    Bedankt!
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  12. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Sorry, was ff een klein weekje weg.

    Ik ga is even rondneuzen. Bedankt.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Geen probleem, succes!
     
  14. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Ondertussen wat spul binnengekregen en aan het solderen geslagen!

    IMG-20150611-WA0017.jpg IMAG1419.jpg IMAG1421.jpg

    Ik was bang voor kracht verlies of iets, maar je merkt er helemaal niks van.
     
  15. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Nette oplossing. Als ik mij niet vergis heb ik die kabels ook al eens verlengd in het verleden. Dat was een gewone castle motor, maar dat is net hetzelfde.
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit!
    Verlies van power zou niet zoveel uitmaken, zolang de kabels niet te lang zijn, anders kan het slecht zijn voor de condensatoren.

    Lijkt het zo, of zittend de draden tegen de chassis brace aan?
    Ze lijken wat geknikt?
     
  17. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    die hebben plat gelegen op de motor met een trekstrippie denk ik.

    mooi opgelost! wel zonde dat je geen zwarte kabel hebt besteld
     
  18. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Nee dat lijkt zo, het zat er een beetje tegenaan maar niet strak! Het knikje zat er al in inderdaad.
    Toevallig nu ook motor een stukje kunnen draaien waardoor de draden nu boven uitkomen.

    @ Poebe: Ik vond rood juist mooi :) Achja smaken verschillen ;) (en zwart was niet op voorraad dacht ik ;) )

    Enne.. Het is een 1515 motor! Deze krijgt inderdaad goeie reviews!
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    De 1515 is inderdaad een goede motor, dat valt dan weer mee :)

    Lijkt het zo, of zit de schakelaar los, of is dat een stukje tape eronder?
     
  20. Mess

    Mess

    Lid geworden:
    1 mei 2014
    Berichten:
    61
    Dat is super dubbelzijdig tape, schakelaar zit goed vast.
     

Deel Deze Pagina