Een mvvs 80 cc minder dan 80 db ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pommetje, 19 jun 2015.

  1. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek


    Hallo

    wij zijn voornemens een mvvs 80cc te kopen om op een sleper te monteren maar hebben
    een geluidsbeperking van 80 db .
    Is het mogelijk om deze motor 80 db te laten produceren en hoe ?
    en blijft er nog iets van zijn vermogen over ?
    groet Loek
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat het lastig wordt.
    Je zal zowel de inlaat als de uitlaat in de romp moeten monteren.
    De motor op rubbers zetten (dat wordt nog een aardige klus met zoveel vermogen)
    De motorkap van binnen met geluids absorberend materiaal beplakken.
    Een kleine diameter prop met een grote spoed kiezen.
    Dan hangt het nog van de kist af of hij en ribben vleugel (klankkast) of schuim vleugel heeft.

    Hoeveel en wat wil je op een middag kunnen slepen?

    Met mijn smartphone verstuurd
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De motor zal best lukken.... maar ik ben bang dat je zo'n grote prop er niet onder krijgt....

    Groet, Bert
     
  4. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    De bedoeling is om 6 meter zwevers van 15 kilo te gaan slepen zie avatar .
    we zijn 4 l spatzen aan het bouwen waarvan 1 klaar maar deze krijgen we met onze zg 62 niet veilig gesleept
    vandaar deze vraag .

    groet Loek
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    En om hoeveel sleeps gaat het per dag?
    Ik sleep met mijn piper regelmatig dat soort zwevers omhoog.
    Met een betere motor moet dat nog makkelijker te doen zijn.
    Ieder kwartier kan ik een 6 a 6.5 meter zwever naar een redelijke hoogte brengen.
    Ik geef toe het is best een gedoe met accu's.
    Maar als je met het geluid zit is het misschien een optie.
    Ik wil best wel eens komen mij mijn sleepkist.
    De zweefvliegpiloten moeten natuurlijk wel kunnen vliegen.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  6. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Bertus
    Mag ik vragen welke configuratie jouw piper heeft ?

    gr Loek
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een rotomax van hobby king
    Een ice 120 A regelaar.
    12 s 5000 mah turnigy lipo's
    Alles low butget en sleep er nu voor het derde jaar mee.
    De piper weegt 8.5 kilo

    Ik las net op het op het forum dat de zwever ruim 18 kilo weegt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gaat niet lukken (gemeten volgens de 7 meter methode en geijkte dB meter)
    Styro balsa vleugel is al stiller dan een bespannen ribbenvleugel.
    Maar je inlaat en uitlaatgeluid is al zo hoog dat dat waarschijnlijk al op de 80 dB zit.
    Je zou kunnen kijken naar een 4 takt (Kolm, Roto).
    Die zijn een stuk stiller.

    GJ
     
  9. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    indrukwekkend Bertus iets voor mijn eigen project een lege piper van tc met alu buizen romp en gewicht leeg 4 kg .
    Hier gaat het echter om een iets zwaardere plottenwelt met verlengde romp en vleugels .
    Volgende week is sleeptreffen bij ons moeten we ogen en zeker Oren eens open houden .

    Groet Loek
     
  10. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Vandaar mijn vraag hier GJ
    In de hoop dat het iemand wel gelukt is >

    groet Loek
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Waar is dat sleeptreffen?
    Ben ik daar ook welkom?

    Hoeveel sleepjes ben je van plan op een middag te doen?
    Daar hangt veel van af.
    Als je tien sleepjes wil doen zou je met 8000 mah en 5 pakketten dat kunnen doen, je hebt dan geen laders en loodaccu's nodig.
    Als er 220 volt op de club is is het al helemaal geen probleem.

    Verder ben ik ook benieuwd of het met een 80 cc lukt om het voor elkaar te krijgen.
    Zelf ben ik bang dat het misschien wel lukt maar je zoveel vermogen inlever dat het weinig scheelt met de 62 cc die je nu heb.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben sleept met zijn elektro SIG Rascal zwevers van 20 kilo (of meer).
    Daar zit een NEU motor met vertraging in.
    Hij heeft nu een andere motor van mij overgenomen die waarschijnlijk nog veel meer kan trekken.
    Bertus zijn model kan je vergelijken met de trekkracht van een 80 cc motor.
    Gerben zit nu op zo'n 150cc achtig vermogen.

    Voordeel van elektro is dat je ook onderin heel veel koppel hebt, een brandstofmotor heeft maar een smalle powerband dus ben je erg beperkt in je propkeuze.

    Met mijn Roto 4takt 85cc motor zou ik met mijn 310cm Pilot Decathlon zo'n 20 kilo omhoog moeten kunnen slepen.
    En die is erg stil.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vergat bij mijn specificaties er bij te zetten dat het om een rotomax 50 cc gaat.
    Hij zou dus het vermogen van een 50 cc hebben.
    Maar zoals Gert-Jan al aangaf je heb onderin het meeste vermogen.
    Een benzine juist het minste.
    De magneten zijn nu wel wat minder geworden vanwege de temperatuur.
    In Belgiƫ is de motor iets te heet geworden bij een buiten temperatuur van 38 graden.
    De koeling heb ik daarna aangepast.

    Maar ik ben wel erg off topic.

    Waarom trouwens een mvvs motor?
    Ik heb meerdere keren gehoord dat king motoren erg stil zijn en dat ze een grote prop rond kunnen draaien.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  14. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Met een king motor hebben we een rv 95 nodig maar dan zitten we met het gewicht en de kosten .
    Ook met de Roto zitten we wat aan de hoge kant met alles :).
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is dat sleeptreffen op zaterdag bij jullie en mag ik ook komen?

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  16. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Trouwens het sleeptreffen is in Nuth bij thermiek 58 iedereen is welkom zie onze site www.thermiek58.nl of op facebook.
    Het sleeptreffen is op 27 en 28 juni.
    Je kunt je van te voren aanmelden .

    groet Loek
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een King houd wel waarde en biedt goede service.
    MVVS heeft alleen nog maar een dealer in Duitsland (dhr Vogt verkoopt vanuit zijn huis) en biedt geen service,
    Als je dan toch voor een 2 takt gaat kies dan een DLE (de originele).
    Service gaat via BaoRC in Luxemburg.

    Misschien dat ik zondag 28 juni langs kan komen met wat zwevers.
    Jullie veld ligt schitterend en de catering was ook perfect destijds met de F5B wedstrijd,

    GJ
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Is de ZG80 geen goede optie? deze zijn redelijk stil

    Groeten, Ralf
     
  19. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Hallo Ralf

    De zg80 is zwaar voor het afgeven vermogen ,wel zeer degelijk, maar de winst ten opzichte van een goed lopende zg62 met reso gering .

    groet Loek
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Geluid is wel naar beneden te krijgen hoor . alleen niet met een mvvs . deze motor heeft te weinig matreriaal om zich heen wat te veel geluid en trillingen doorlaat. een King of 3w is hondsbetrouwbaar zelfde geld ook voor zenoah .
    zenoah en king leveren wat minder vermogen ,maar daarintegen een betere rondloop en minder geluid .
    Uitlaat moet je dus niet kopen ,maar zelf maken . inhoud op een 12x de cylinderinhoud .
    inlaat ook de romp in . de romp en vleugel mogen dus niet grotendeels bekleed zijn met folie (trommelvel)
    Dit geeft dus alleen maar extra lawaai .
    Een resonantie pijp kan mits er goede nadempers op zitten ,maar ik betwijfel of je daar je geluid mee in de perken weet te houden (bijna niemand weet ook trouwens hoe je die pijpen tegenwoordig nog moet afstellen )
    Prop is ook belangrijk , hoe breder het blad hoe harder de snerp kan worden .
    kies een prop die je toerental op een 6500 tot 6800 laat , mezjlick levert zeer goede props .

    Het nadeel van electromotoren is dat als de koeling niet goed voor elkaar is de magneten hun kracht verliezen en dus de motor ook . hierbij moet je dus goed opletten bij elektro motoren .
     

Deel Deze Pagina