LOL Moet je maar niet aan zweefvliegtuigen beginnen. "zweefvliegtuig" is een eufemisme voor "berg compromissen".
Dirk, die berg compromissen ben ik al vaak genoeg tegen gekomen, maar het moest toch ff van me af. Aangezien ik op het BiGGS treffen in Sittard mijn ASH-26 ben kwijt geraakt (zonder sturing) wil ik de ASW28 nog voor Schaffen (of toch zeker Pottes) weer in de lucht proberen te krijgen. Vooral daarom probeer ik nu al een aantal vraagstukken uit de weg te ruimen voor de kist kan worden afgehaald. Ik besef dat ik hier zeker niet in mag overdrijven. Het zou jammer zijn om een leuke zwever in mekaar te 'smijten'. Die pull-pull kruiselings bekabelen zorgt ervoor dat de niet trekkende kabel een beetje los komt te zitten. Dat heb ik net uitgetekend, en ook nog even bij een andere kist gecheckt. Dus als ik een pull-pull op het hoogteroer overweeg zal het een echte rechthoek moeten worden, anders is speling niet te vermijden. Nu ik nog even over de ASH-26 denk, die had origineel een servo in het midden van de romp, met een gebogen stang naar het hoogteroer. Dat gaf heel veel wrijving en speling, en dat heb ik afgelopen winter opgelost door een nieuw stabilo te maken met ingebouwde hoogteroerservo. Verder heb ik de romp ook helemaal geschuurd en laten spuiten. In het totaal werd de ASH-26 bijna een kilo zwaarder (vooral omdat ik de stabilo te zwaar heb gebouwd), maar hij vloog wel beter dan ooit tevoren. Die kilo zat uiteraard maar voor een klein stukje in de staart, maar de staart is zeker 200 gram zwaarder geworden dan voorheen, en ik heb dat niet als negatief ervaren. Het feit dat de speling op het hoogteroer was opgelost was zo een voordeel, dat mogelijke nadelen me wellicht niet zijn opgevallen. Maar met deze reflectie (die ik nu even luidop voer) is alleszins een stuk van mijn vraag opgelost. Enerzijds wil je de kist zo goed mogelijk maken, en dan leek ik mee te gaan met het advies van Arno. Anderzijds begin ik te beseffen dat een hoogteroerservo in het midden van de kist niet zo eenvoudig goed te krijgen is. Dus het advies van Bert, Dirk en GJ is in de praktijk vele gemakkelijker, en ik vermoed dat het verschil in vliegen niet erg groot zal zijn (afgaand op de ASH-26). Ik slaap er nog een nachtje over, morgen is weer een dag.
Persoonlijk zou ik gaan voor de meest spelingvrije en betrouwbaarste oplossing, een servo in de staart. Je model zal misschien 40 gram zwaarder worden dan een aansturing met kabels of stangen. Op een model van 15-17 kilo is dat te verwaarlozen. In mijn JS1 heb ik in plaats van lood gewoon 2 zwaardere accu's voorin gezet, dat is ook een stukje extra veiligheid. Zelfde geldt voor mijn HKM Nimbus, Mistral 4900... alles zit met korte aansturingen dicht bij het roer. GJ
GJ, ik begrijp zeker je insteek en op een hoogteroer is speling echt niet gezellig. De batterijen liggen hier al (2* LiFePo4 2S 4200mAh), en die wegen samen 427 gram. Er zal dus wschl nog wel wat lood bij moeten in de neus.
Als ik het goed heb is het wiel van HKM standaard niet van een rem voorzien. Tot nog toe heb ik nog geen enkele zwever gehad met rem, maar ook nog geen van dit formaat. Zou een rem noodzakelijk zijn, of tof, of overbodig ?
Dat hangt van het veld waar je vliegt af. Ik heb nu nog niet gevlogen met mijn ash-26. Op mijn vorige zat het wel ik moet zeggen dat ik het vrij vaak gebruikte.
Op mijn ASH26 (6m, 11kg) had ik geen rem, en ik heb hem nooit gemist. Maar nu wordt het 19kg, dat zal wellicht een stuk verder doorsteken (rijden) op de grond.
Met het veld van LVC Sittard in gedachten, waar je laatst gevlogen heb, mag je zelf beslissen of een rem overbodig is of niet
Als jij ooit zo'n kist aangepast hebt met een 200 gram zwaarder stabilo , en hij vloog beter dan ooit, dan zou ik me niet druk maken om een dikke servo achterin. Gewoon doen. Einde discussie en twijfel. Enne ... wel/geen rem. Een zacht bandje remt ook aardig ...
Als het gewicht per dm2 hetzelfde is zal dat weinig uitmaken. Mijn ash woog 14 kilo op een veldje van rond de 70 meter had ik hem wel eens nodig. Het werkte heel simpel met een alu blokje wat je met een touwtje tegen het wiel trok. Helaas heb ik er geen foto van het touwtje was zodat het wiel in en uit kon klappen. De rem werkte dus ook alleen als het wiel uitgeklapt was.
Een vierkant wiel zou natuurlijk ook helpen De tip van het zachte bandje neem ik alvast mee. Ik heb geen idee hoe het gaat mee- of tegenvallen om een rem te maken op het landingsgestel van HKM. En aangezien de tijd voor de komende BiGGS treffens kort wordt, gaat de rem er misschien bij inschieten. Schaffen en Pottes zijn in elk geval ruime velden, dus het zou ook nog achteraf kunnen. @Arno: Als ik Sittard als referentie neem, daar viel landen zonder rem erg goed mee. Dat kwam natuurlijk ook wel omdat we via de langste zijde konden binnen komen.
Ja. Ik had het al uit mijn post gehaald want dat stond al in je eigen post Bij zat de servo precies aan de andere kant als de servo om het wiel te laten bewegen. Ik ben al flink aan het zoeken geweest maar kan nergens een duidelijke foto of filmpje vinden. Met mijn smartphone verstuurd
19 kilo kan doorrollen, maar wanneer je perfect land en een groot veld heb is er helemaal niets aan de hand. Het gaat om die keren dat je minder perfect land en je kist misschien richting een greppeltje loopt. (of dat je om over dat prikkeldraad heen te wippen in Sittard net een tikkie meer up moet geven) Maar jij land altijd perfect begrijp ik, dan heb je geen rem nodig
Mijn landingen zijn verre van perfect, tot nog toe was elk vliegtuig dat ik bezat veel capabeler dan ikzelf :-( Als ik tussen de regels lees is een remmend wiel toch wel een fijne extra veiligheid. De meerderheid van de reacties gaat in die richting. En uiteraard stel ik vragen om jullie advies in te winnen ... maar ook om het daarna op te volgen. Een wielrem van Let-model heb ik gezien, en een Fema heb ik hier liggen, maar hoe die HKM wielen er uit zien kan ik me niet meer meteen voor de geest halen. Als het goed is heb ik over enkele dagen de kist binnen en wordt het een stuk makkelijker om te kijken hoe er een rem op zou passen.
ik neem mezelf bij elke kist voor om foto's te maken tijdens de bouw en om ze hier te plaatsen, want ik vind het altijd erg leuk om dat bij anderen te lezen. Maar tijdens de bouw lukt het me om een of andere reden (nog) niet om er aan te denken. Ik beloof dat ik zal proberen...
Arno kan je van het remblokje zelf en hoe dat scharniert ook een paar foto's maken? Dat weet ik ook weer hoe het precies zat. Misschien krijgt mijn ash dan ook wek een rem. Met mijn smartphone verstuurd