How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tja. ik en ooit van een +/- 30 cm grote fp overgestapt naar mn 450.
    450 was ingevlogen en gefinetuned door de hobbywinkel. dus vliegen deed hij.
    1 keer schade gehad in de 8/9 jaar, en dat was vanwege een stroomvoorziening die er mee stopte.
    de 600 daarna is ook goed gegaan.

    iedere heli is anders, gewoon kijken wat hij wel, en niet kan.
    rustig beginnen, en langzaamaan wennen.
    Nieuwe dingen even op hoogte, tot je er met de nieuwe heli aan gewend bent.
    en opletten of je niet stiekem ergens vol vermogen nodig hebt, terwijl je dat niet verwacht.

    als je er op let, verteld de heli jou vanzelf wat hij leuk vind, en waar zijn grenzen liggen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ;) vertel mij wat.... :D
    Jaar of 8 terug een term van drie maanden gedaan op een boot van 382 x 69 meter (en 26 meter geladen diepgang) die "Antwerpen" achterop de kont had staan....
    Maar die kon toch mooi niet in Antwerpen komen, tenzij in ballast (wat dus weinig zin zou hebben, geladen zou ze de Schelde niet meer af komen).
    Maar inderdaad, er komen hele grote containerbakken Antwerpen in....

    @ Hirzo: qua overstap, natuurlijk is alles mogelijk, een maat van me is overgestapt van de Icarus Picollo (google maar, drama van een ding) rechtstreeks naar een .50 brandstofheli.
    Punt is, dat je kalm aan doet en jezelf de tijd geeft te wennen aan de andere respons. Net als wanneer je van een lelijk eendje overstapt in een Audi A8 of zo...

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    he.. dat is mijn eerste heli ;-)
    de ikarus piccolo...
    Was een beetje een dweilende vliegramp.
    De 450 was letterlijk een verademing om te vliegen daarna.
    en de 600 vloog weer een stuk lekkerder dan de 450..
    alleen vlieg ik de 450 nog steeds, en de piccolo niet meer..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je je eens voorstellen dat je overstapt van een Picollo naar een Vario SkyFox Cub (geen T-rex, maar een uiterst stabiele, megastrak en tegelijk superrelaxt vliegende heli....

    Groet, Bert
     
  5. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thnx voor alle reacties!
    'k ben benieuwd hoe het straks aan gaat voelen met de Blade 400.
    Wat dat betreft lijkt het me wel een mooie overstap, komend vanaf de mcpx bl (en niet direct een 700 size ofzo).
    Zo'n Blade 400 is dan een stuk groter, maar eigenlijk ook nog relatief klein/licht.

    Het zal inderdaad wel aanpassen worden qua wat minder ruig met de sticks, maar m'n vermoeden is dat 'k dat
    wel vrij snel aan ga voelen en sowieso ga 'k ultra voorzichtig beginnen, en eerst alleen bij weinig wind.
    Als 't lukt om met 0,0 eraring te beginnen met een mcpx bl, moet dit ook wel lukken als 'k m'n koppie er goed bij heb en goed op let/niet te snel te veel wil en in't begin alleen bij de club doe en dan als de basics een beetje goed aanvoelen met de 400 ook thuis alleen. (#grappig dat paradoxale met wat 'k nu schrijf, vergeleken met de titel van m'n topic:D)

    Nog een vraagje, 'k heb de antenne van m'n DX6i een beetje gemold.
    (DX6i + pult + mcpx bl in doos past net -niet:D- in mooi compact rugzakje met de antenne ingeklapt).
    Hij werkt nog wel (bind wel met de mcpx bl, nog niet gevlogen zo), maar bij 't scharnierpunt v/d antenne
    zit het los en kan je 't bovenste deel iets omhoog trekken en zie je 'het draadje', vrij groot risico dat er zo vroeg of laat een keer net iets teveel kracht op komt te staan en je 't los trekt van 't printplaatje waar 't op zit lijkt me.
    Ik kan niet echt duidelijke foto's vinden of ik nu een schroefje of een pinnetje o.i.d. mis, anders gewoon vast lijmen?
    Of een vaste antenne van een ander model zender er op zetten, kan dat ook? (zoiets als bij de DX7 bijv.)
    Het nut van dat in- en uit klappen ontgaat me sowieso, alleen maar breekbaard(der) dan een vaste antenne.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bij mijn WK zender heb ik eens een van de kleine pinnetje verloren,
    dus een passend schroefje erin en klaar.
    Helemaal vast zetten, heb je weer dat transport probleem.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat draadje is de antenne, dat kunststof etc alleen maar om te richten.
    waarmee wordt bedoelt dat je hem iig niet op het toestel richt.

    gewoon vastzetten zoals je leuk vind. alleen wel eerst ff testen of hij het nog doet ;-)
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Komt meer voor dat met die antenne van de dx6i, het plastick pennetje durft het nogal snel begeven bij wat belasting, ik had het gewoon vervangen door een klein spijkertje. Op de plek van het pennetje gestoken en dan achteraan wat omgeplooit, klaar. :)
     
  9. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thanks voor de tips.
    Ik bedacht me dat ik nog van die plus minus 1mm dikke carbon fiber staafjes had van m'n onlangs gesloopte (zie paar berichten terug) landingsgestel/tailboom support setje.
    Die er door gestoken, beetje secondelijm erbij, met tangetje afgeknipt, en klaar is kees:)

    Ik had bij de buren op helifreak ergens nog iets gelezen over dat een vaste antenne van ik meen de dx7 ook zou moeten kunnen, maar dat
    kost weer centen en is wachten, dit werkte direct en was gratis:rolleyes:

    Owja, en zowel gisteren als vandaag 1x een looping gemaakt met de mcpx bl in forward flight,
    whoop whoop:cool::)
    Wel dikke wind de hele tijd zeg, maar hielp zowaar wat had ik het idee, vol tegen de wind in gaat 't niet
    zo snel met de voorwaartse snelheid en kon 'k het goed timen qua even negatieve pitch etc.
    Wel rete spannend :eek:
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Leuk Hirzo,
    wind en een kleine Heli, geweldig, je hebt de voordeel, dat jou reflexen goed zijn / worden,
    en later heb je met een grotere heli minder problemen, dan de mensen, die met een grote heli beginnen !
    Dat enige wat je nog moet leren voor een grote heli is dan vlg mij:
    ... wat respect; en oefenen om de angst te overwinnen ...
    suc6 verder ... en wat beter weer kan ook !
    Uwe
     
  11. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thanks Uwe,

    Ben wel benieuwd hoe wind + grote heli aanvoelt al heb 'k het vermoeden dat 't nog een hele tijd gaat duren voor ik dat aan ga durven (als 'k het überhaupt al ga doen), los van 't feit dat Blade 400 eerst nog in elkaar geknutseld moet worden :D

    Met de McpX BL maakt het me eigenlijk niet meer uit of/hoe hard het waait, durf em praktisch altijd wel 'de lucht in te gooien', hij is krachtig genoeg om tegen de wind in te komen, ook als het echt stevig waait.
    (duurt dan wel even voor die weer bij je is als je eerst down wind van je af bent gevlogen :eek::D),
    het is dan wel af en aan meer vechten tegen de wind dan gericht/beheerst vliegen, maar leuk is het sowieso, en spannend soms ook:)
    Voor landen moet 'k dan wel echt de tijd nemen soms aangezien de wind nogal met de heli kan spelen.

    Het gaat denk ik inderdaad op meer finesse/respect neerkomen en de hartslag beetje laag zien te houden;) als 'k overstap naar iets groters.
    Al moet 'k nog genoeg oefenen hoor, ook met de basic 8-jes, rustig gecontroleerd vliegen etc.
    Benieuwd in hoeverre 't qua oriëntatie gaat helpen, een iets grotere heli.
    Die mcpx bl is zo klein/moeilijk te zien soms hoe zo'n -kleine- correcties je moet maken, waardoor je soms over/verkeerd corrigeert.

    En het mooie weer komt er ook weer aan hoorde ik, meer dan 25 graden, klinkt goed:) (hopelijk ook met weinig wind dan, dat laat de laatste tijd nog wat te wensen over).
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja, het "iets betere weer" komt idd aan.
    Als jij, of iemand, met een kleinere heli met plezier vliegt, hoezo niet,
    een grotere heli is dan ook gelijk veel duurder,
    kijk ik alleen na de lipos voor mijn Gaui, 300 € het pakje voor 5 minuten vliegen ..

    Het is iets heel anders, ook leuk, en geweldig, maar kost ook wat.

    Veel plezier verder, Hirzo
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @hirzo
    als je op deze manier met een mcpx bl om kan gaan, zal een 450 echt een verademing zijn..
    vliegt VEEL strakker. beter zichtbaar. niet zo extreem schichtig. minder windgevoelig.

    ik zou iets vlotter richting die 450 gaan
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd is het een heel groot verschil, en je moet niet meteen een 700er hebben !
    een 450er is te betalen, leuk is het ook zelf te bouwen,
    ik zelf vind niet veel aan dat rtf gedoe met te veel plastic ..
     
  15. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Als je een mcpx vlot beheerst, kan je gelijk welke heli-grootte vliegen. Het wordt eigenlijk alleen maar makkelijker, want veel stabieler en beter zichtbaar... maar zeker ook duurder (zowel in aanschaf als in crashkosten).
    Het "respect" voor de grootte van de heli, wat hierboven al genoemd is, is dan zeker wel op zijn plaats!
    -> zowel in de zin van respect voor je heli: een mcpx kan je plenty crashen zonder of met lage kosten, dat lukt niet met iets groters, maar dat leer je desnoods wel snel...
    -> maar zeker ook met respect voor jezelf en anderen: je wil absoluut niet geraakt worden (noch anderen raken) door een vliegende 450, laat staan groter... en dat wil je vooral nooit meemaken!
    Het opbouwen van dat respect, lijkt mij het beste te gaan als men in stapjes werkt, en niet gelijk van een mcpx naar een 700 gaat, eerder iets van mcpx/450/550/700. Een gezond-steile leercurve.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is maar net hoe je het leert.
    een 450 dwingt zelf al respect af. maar geeft voor sommige nog wel aanleiding om er respectloos mee om te gaan.
    een 700 gebeurt dat toch minder snel mee ;-)

    In je eentje leren vliegen, met een 700 is inderdaad niet aan te raden.
    maar, heb je hulp van iemand die met je kan koppelen (instructeur op een club bv.) is een 700 wel de snelste weg om het te leren.
    schade is dan ook optioneel, meer iets wat je jezelf aandoet.
    doe je gekke dingen, gaat er wel eens wat mis..
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik ga straks ook met een 700 vliegen. Er word wel gezegd, als je hier eenmaal mee hebt gevlogen.. dan wil je eigenlijk niet meer kleiner.

    maar ook ik ben begonnen met micro > 360 size > 500 size ... en nu 700.

    Met een 700 heb je gewoon een grotere kostenpost qua schade. gemiddeld 100 euro per onderdeel moet je 't maar zien. ( op het klein materiaal na dan ).
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. anders om is het leuk aan een 700er te sleutelen,
    de schroeven draai je minder snel gammel,
    je hebt niet altijd een vergrootglas nodig,
    en kapotte en versleten onderdelen geven heel duidelijk aan, dat ze vervangen moeten worden (lagers etc.)

    ik vind het top met een 700er vliegen,
    wil je wat nieuws proberen, ga je iets hoger vliegen
    en meest heb je veel tijd om te corrigeren.

    .. he he, ben benieuwd over jou bevinden met de 700er Sven !

    .. en Hirzo, wat je zelf schrijft, doe het rustig opbouwen, en kiez zelf als het genoeg is.

    Groet
    Uwe
     
  19. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Menigeen is wel enthousiast over het 700 formaat; op meetings zag ik er veel en op wedstrijden vliegen ze er mee dus ik heb wel een tijd zoiets gehad van 'op een dag...' en wie weet ooit maar voorlopig toch niet :)
    De voornaamste reden om wat groters te willen was de stabiliteit maar nu met FBL stabilisatie vind ik dat verschil niet meer zo groot. Hoog vliegen om eventuele fouten te corrigeren kan wel beter gaan met een groter model maar als je 'm dan alsnog crasht ben je wat meer geld kwijt om 'm te repareren. Een fbl gyro met betrouwbare "self-level / bailout" functie kan dan misschien wel handig zijn.

    Ik heb wel een 600 gehad, compass 6hv, veel plezier van gehad maar verkocht toen dat minder werd. Nadelen vond ik: niet een formaat dat ik gemakkelijk ff mee pak, 6 lipo's voor 3 vluchten, eventuele crashkosten en eigenlijk wel ver bij me vandaan moeten vliegen ivm veiligheid voor mezelf waarmee ik vond dat het qua zichtbaarheid niet zoveel voordeel had.

    Nu ik weer meer m'n atom 500 (425) ben gaan vliegen heb ik een wat kleiner model besteld, een goblin 380 Het idee van beginnen met een 450 en steeds grotere modellen kopen als 'upgrade' tot 700 a of misschien zelfs 800 formaat heb ik niet meer maar een nieuw model is altijd leuk ;)
    Precies, er plezier in hebben is toch het belangrijkste.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... die keuze voor groot of klein, is net zo persoonlijk als de auto waar je in rijd: de een vind een klein sportief bakkie het einde, en de ander mag graag wat meer meters wielbasis hebben....

    Het enige waar "groot" serieus een issue is, is als je heel erg fanatiek schaal wilt vliegen: hoe groter je heli, hoe meer je loos kunt gaan qua detaillering, en hoe "natuurgetrouwer" het vliegt.

    Maar het is een feit: groot vliegt "lekker"...

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina