Een mvvs 80 cc minder dan 80 db ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pommetje, 19 jun 2015.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even gezocht:

    Gebruikte King 70RV
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/519677-KING-70RV-2T-Benzin-Motor?highlight=King

    Nieuwe King 95RV
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/511225-King-95-Einzylinder-gt-gt-gt-(Neu-ungelaufen-)-lt-lt-lt?highlight=King

    Wat Serge zegt klopt deels.
    Een King heeft in de specificaties wat minder vermogen maar in de praktijk draait hij makkelijker een grote prop rond dan een MVVS.
    MVVS is gebouwd op hoge toeren, de koppelcurve ligt anders.
    Mijn MVVS 152 heb ik laten tunen door MVVS zodat het toerental nog wat hoger komt te liggen.
    Nadeel is dat er onderin weinig vermogen zit.

    Electro heeft altijd koppel.
    En als je normaal doet heb je geen last van te hete magneten.
    Jouw model kan makkelijk en zelfs beter, elektroslepen.
    Gewoon Gerben even een PBtje sturen dan kan ie wat voor je berekenen dat betrouwbaar en efficient is.

    Goede efficiente en stille props zijn Xoar en Fiala.

    GJ
     
  2. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Bedankt voor jullie input ,voorlopig wachten we ons sleeptreffen van dit weekend af ,maar zijn inderdaad van de
    aankoop van een mvvs afgestapt.
    Het probleem van dit weekend is dat we 86 db mogen produceren dus een echte vergelijking wordt het niet.

    groet Loek
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ja, maar 86 dB is al een heel wat realistischer waarde voor dergelijke motoren....

    Wat is dat toch, dat er aan modelvliegtuigen dergelijke belachelijke en bijna onhaalbare waardes opgedwongen worden, terwijl iedere aanhangmotor, kettingzaag of ander gebruiksvoorwerp domweg 100 dB mag produceren? Zelfs auto's en motorfietsen Mogen meer lawaai produceren!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    men wil kunnen slapen naast zo'n motor. dat is toch logisch?

    meeste landbouwmachines zitten ook ergens tussen de 85 en 92 decibel, al dan niet daaroverheen.
    in de mechanische bestrating zitten er machines tussen die dik over de 100 dec. gaan. in een woonwijk..

    laatst electrisch aangedreven hydraulisch systeem gezien, maar alleen al de oliepomp en ventielenblokken maakten al flink geluid.
    normaal overstemde de brandstofmotor dat.. maar het achterliggende geluid is blijkbaar net zo luidruchtig..

    Waarom 80 dec? om mensen te dwingen om voor electro te kiezen?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is helaas zo Brutus, maar hoe graag we dat ook willen we kunnen er niets aan veranderen.
    Een andere zaak is dat die grote motoren over het algemeen lagere toeren draaien dan de kleine gloeiplugmotoren. Het geluid is daardoor minder "irritant" voor de meeste mensen. Daardoor lijkt het minder hard te zijn.
    Het is bij ons op de club meerdere keren gebeurt dat bijvoorbeeld een 8,5cc gloeiplug motor te veel geluid zou maken. Een meting wees uit dat hij onder de grens van 80dBA zat dus niets aan de hand. Een 50cc motor werd juist geprezen dat hij zo weinig geluid maakte. Gelukkig voor die vlieger zat hij ook onder de grens maar wel boven de 8,5cc gloeiplug motor.:rolleyes:
    Misschien moet er dus wel onderscheid gemaakt worden tussen de hoge en lage toeren motoren. Hoge toeren veroorzaakt een hoog, soms zelfs snerpend, geluid. Dit is knap ver te horen en is voor veel mensen irritant. Lage toeren geeft een meer brommend geluid wat minder ver komt (lijkt te komen?) en voor veel mensen ook minder irritant is.
    Maar goed, misschien geeft dat weer te veel rompslomp en wat voor definities moet je dan aanhouden? Het is en blijft een lastige zaak waar ook de menselijke factor een grote rol bij speelt. Wat voor de één muziek is zal voor de ander een takkeherrie zijn.

    Student. Wat dacht je van een motor kettingzaag? Ik ben met zo'n ding bezig geweest en daar staat een waarschuwingsstikker op waarop staat dat hij tot wel 105dBA kan produceren! Gehoorbescherming is dan absoluut noodzakelijk! Maar ook de elektrische cirkel zaag die vlakbij de schuur gebruikt werd voor het klein zagen van de moten hout kan nog steeds 90dBA aan geluid opleveren. Je kent het wel, dat fluitende geluid. En dat geluid kwam naar mijn beleving zelfs boven het geluid van de motorzaag uit!

    Die 80dBA stamt al van heel veel jaren (>25jaar) terug. Het is afkomstig uit bepaalde industrie normen waar diverse rekenmodellen omheen zijn gemaakt. Die normen en rekenmethodes worden voor alle geluidsbronnen dus ook voor hobby's zoals modelvliegen en motorcrossen gebruikt. Daar zitten we dus aan vast.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat er voor viertakten een corrective in de geluidsberekeing zit, wegens het "niet-tonale karakter"....

    Hoe die correctie precies werkt weet ik niet....
    Ik weet wel dat in onze geluidsrapportage voor de vergunning, van 2-takters vermeld staat dat ze niet meer dan 81 dB MOGEN produceren, en dat het geluid van een viertakt, ongeacht de werkelijke geluidswaarde, op 76 dB gesteld is, en de gemeente heeft dat na laten rekenen en OK bevonden....
    De viertakt in mijn Bell 47G zit zo'n beetje tegen de pijngrens aan als je in het verlengde van de uitlaatpijp staat....
     
  7. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Hier ligt dus een schone taak voor clubbesturen of beter nog de KNVVL en FLRCV. Geluid zou niet per vliegtuig gemeten moeten worden maar als club binnen een omgeving. Als je dan toch die ene "herrie-schopper" wilt isoleren dan meet je die apart, maar dan wel dynamisch. Zo is het de KNMV ook gelukt de motorsport op een voor omgeving en beoefenaars acceptabel niveau te krijgen. En dat terwijl geluid en motorsport nou eenmaal samen gaan. 80 db is voor een 80 cc luchtgekoelde motor onhaalbaar. En nou hebben wij nog het voordeel dat we niet aan een cilinder-inhoud vastzitten en dus ook niet aan hoog vermogende, dus luidruchtige, motoren.
    Ik denk dat ik dat geluid uit jouw Bell trouwens wel mooi vind:cool::cool:.
    Groet,
    Sam.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tja. regels.
    laat het een beetje grijs, niet zo zwart wit.

    wij hebben laatst voor de grap mijn heli (trex 600 nitro) eens onderworpen aan een geluidsmeting.
    en daarna een trex 600 electro.
    ik had verwacht dat mijn heli de luidruchtigste zou zijn.

    Dus niet. de electro heli was luidruchtiger.. 76 decibel.
    mijne zat er een tik onder, schelde 1 of 2 decibel.
    vliegend gemeten op 7 meter, heli ong 1 meter boven de grond, terwijl de heli langzaam om de as draait.

    ik weet in onze club een paar vliegtuigen (electro) die niet onder de 85 decibel blijven (onze club waarde).
    daarentegen weet ik meerdere brandstof toestellen waar iedereen over klaagt, en die er onder zitten.

    Als niemand er last van heeft, waarom de extreme moeite om zo'n apparaat binnen de norm te krijgen..
    terwijl de norm misschien helemaal niet klopt..
    Nu heeft mijn vereniging het geluk geen last van de buurman te hebben. onze geluidsnomr in de club komt vanuit de club, en niet vanuit de omgeving..
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is net iets anders Brutus. De tweetaktmotoren krijgen straf een bijtelling vanwege het tonale karakter van het geluid. Dat gebeurt niet per gemeten model maar die straf bijtelling vindt plaats bij de berekening van het geluidsniveau "bij de buren".
    Die berekeningen gebeuren dus als groep en niet per model apart. Dit is niet van de laatste tijd, dat is in 1980 al zo gedaan toen voor ons zo'n berekening is opgesteld om vergunning te krijgen. Dat is in de negentiger jaren nog weer eens een keer herhaalt. Die berekeningen gebeuren volgens normen die ook voor de industrie gelden.

    Wij mogen als club een bepaalde hoeveelheid geluid bij de dichtstbijzijnde woningen veroorzaken. Dat mag ook gedurende een bepaalde tijd en gedurende bepaalde uren. Om te weten hoeveel geluid tot die woningen doordringt moet je dus weten hoeveel geluid de bron produceert. Daarom is het noodzakelijk dat elk model gemeten wordt.

    Uit al die berekeningen is voor ons gekomen dat er maximaal vier modellen die 80dBA geluid produceren tegelijk in de lucht mogen zijn. In theorie zou dat ook één model die boven de 80dBA komt kunnen zijn. Of meer modellen die stiller zijn. Uit veiligheidsoogpunt staat die regel echter vast op 4 modellen. Dan is het niet mogelijk dat er toch een keer een paar modellen in de lucht zijn die samen boven de maximale grens komen. Dit hebben wij als club niet verzonnen, dat is ons opgelegd!
    Met de komst van stille elektro aangedreven modellen kunnen er op grond van de geluidproductie meer modellen tegelijk in de lucht zijn. Dat gebeurt bij ons dan ook. Modellen die echt heel weinig geluid maken, die je dus op een paar meter afstand niet meer hoort, tellen we niet mee. Alleen moeten we dan wel uitkijken dat het overzichtelijk en veilig op en rond het veld blijft. Maar dat heeft niets met het geluid te maken.:)

    De geluidsnormen gelden bij ons voor alle modellen dus ook voor de elektro modellen. Er zijn (helaas:() elektro modellen die net zo veel of zelfs meer geluid maken dan een model met een verbrandingsmotor. Dat hebben we bij ons op de club ook meegemaakt. Er zijn modellen die pijn doen aan je oren. :mad: Die herriemakers krijgen dus een vliegverbod als ze boven de 80dBA uit komen. Protesten zoals, "maar dit is een elektro model en dan hoeft hij toch niet gemeten te worden", hoor je bij ons niet meer. Iedereen weet dat (te) veel geluid het einde van het vliegveld kan betekenen. Daarbij maakt het geen bal uit wat voor motor er op dat model staat.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij gaan we weer lekker off topic.
    De knvvl gaat alleen maar over vlieghoogte.;)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij deze nog maar eens in de herhaling dan:



    Zo staat het NIET in onze geluidsrapportage.... daar staat toch écht gewoon een verhaaltje over "het geluid" in het algemeen, met een uitzonderingspositie voor viertakten....
    Waarbij viertakten domweg vrijgesteld zijn van meting en op een vaste waarde gesteld zijn.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet trouwens nog wel een sleepkist te koop die makkelijk een 6 meter kan slepen.
    70 cc 3 w motor op rubbers, uitlaat en inlaat in de romp.
    Hij is niet nieuw meer maar volgens mij prima in orde.
    De Hektor van Beineke

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    En nog wat wijzer geworden?

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is trouwens de Hektor.

    [​IMG]
     
  15. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Hallo Bertus

    Nog wat wijzer geworden goede vraag maar eigenlijk niet .
    Voorop gesteld dat alle motoren afgeregeld waren op 86 db ,ben ik gesleept geworden door een 85 da , 144 king en een 210 cc valach 4 takt .
    bij de sleep met de 85 da heb ik ontkoppeld ik trok de snelheid eruit , bij de 144 king vroeg ik of dit vol gas was , en de 210 valach was een genot met half gas .
    Nou weet ik dat de ene sleep niet de andere is en dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat peter adolfs van paf daar was met een 230 paf en een oude zg 74 boxer getuned of niet , maar die trok alles omhoog maar echt alles .
    Om een lang verhaal kort te maken , hebben wij een 3w 80 xi gekocht en gaan we het proberen .
    Zo gouw als we enige ervaring hebben opgedaan laat ik wat weten .
    of toppic waar vind er een sleeptreffen plaats met meerdere slepers hier in den lande ?

    Groet Loek
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Om met je laatste vraag te beginnen bij biggs.
    Verder gewoon bij clubs.
    Maar hier op het forum lijkt er bijna niemand te slepen.
    Op iedere club zijn slepers in overvloed.


    Ik heb destijds de 70 cc op rubbers gezet.
    Alleen anders dan normaal.
    Normaal heb je een motorschot rubbers weer een schot aan de motor en de motor.
    Ik had eerst een schot deze met lange draadeinden verbonden met de motor.
    Dan rubbers dan het motorschot.
    Mijn rubbers werden dus ingedrukt ipv uitgetrokken.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo heb ik het dus gedaan met de rubbers met een 3w 70 cc.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het houten spant is toen de maat goed was vervangen door een aluminium spant.
    Nu zal ik het met een koolstof/multiplex/koolstof spant doen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inlaat in de romp.
    Daar zit ook nog een groot filter op maar daar heb ik geen foto van.
    [​IMG]

     
  18. pommetje

    pommetje

    Lid geworden:
    21 dec 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Spaubeek
    Bertus

    Je motor staat onder een paar graden uit het vertikaal is dit bewust gedaan of kwam je anders met bv je uitlaat niet uit .
    de 6 rubbers welke je gebruikt hebt zijn die gelijk aan stijfte en wat voor een type is dit ?
    Hoezo geen aluminium meer ?

    Groet Loek
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is rond de 10 jaar geleden dat ik hem gebouwd heb volgens mij.
    Ik denk dat ik hem iets schuin gezet heb voor de uitlaat idd. maar zeker weten doe ik dat niet meer.
    De rubbers die ik gebruikt heb waren van de uitlaat van een Renault 4.
    Die hadden ze bij een autozaakje in Sliedrecht.
    Daar waren ze goedkoop.
    Ze werken prima.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  20. Hayoha

    Hayoha

    Lid geworden:
    29 mei 2010
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Dinxperlo

Deel Deze Pagina